
We współczesnym biznesie kluczową rolę odgrywa elastyczność. Nie wszystkie zadania muszą być wykonywane wewnątrz organizacji. Outsourcing, czyli zlecenie części z nich zewnętrznemu podmiotowi, cieszy się coraz większą popularnością. Warto dowiedzieć się, czym dokładnie jest i jakie korzyści może przynieść firmie.
Outsourcing – co oznacza?
Bez wątpienia jednym z najważniejszych terminów wykorzystywanych we współczesnym biznesie jest właśnie outsourcing. Co to dokładnie jest? W ten sposób określa się zlecanie procesów lub poszczególnych zadań do zewnętrznych kontrahentów, czyli firm specjalizujących się w konkretnej dziedzinie.
Outsourcing może przy tym obejmować różne obszary – np. rekrutacji, szkolenia, marketingu, zaopatrzenia, księgowości czy logistyki. Może także zakładać pełne prowadzenie i zarządzanie projektami lub zastępować tradycyjne zatrudnienie specjalistów z wybranej dziedziny, co pozwala na obniżenie kosztów. W każdym przypadku outsourcing gwarantuje wysoką elastyczność i optymalne zarządzanie zasobami ludzkimi.
Co można uzyskać, stosując outsourcing?
Usługa outsourcingowa cieszy się dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców — bez względu na branżę. Przede wszystkim pozwala im skupić się na tym, co jest zgodne z obszarem ich kompetencji, a realizację innych procesów delegować do podmiotów specjalizujących się w innych dziedzinach.
Zalety outsourcingu to przede wszystkim:
- Redukcja kosztów: w celu realizacji tych samych zadań, potrzebne są mniejsze zasoby. Elastyczne relacje z kontrahentami pozwalają także na osiągnięcie wymiernych oszczędności.
- Łatwiejsze zarządzanie wydatkami: decydując się na outsourcing, łatwiej planować budżet, redukując przy tym znaczną część stałych kosztów, z jakimi musi liczyć się przedsiębiorstwo.
- Wyższa elastyczność: egzekwowanie strategii firmy staje się prostsze, jeśli przedsiębiorstwo potrafi działać elastycznie. Zlecanie zadań i procesów pozwala na łatwe zwiększanie lub zmniejszanie zasobów w zależności od koniunktury czy aktualnego zapotrzebowania.
- Mniej formalności: stosując outsourcing pracowniczy, można oszczędzać nie tylko w kontekście finansowym. Korzystająca z outsourcingu firma nie musi także spełniać wielu wymogów formalnych, z którymi wiąże się standardowe zatrudnienie i obsługa pracowników.
Najczęściej wskazywane wady outsourcingu to ograniczona możliwość kontrolowania zleconych obowiązków, dlatego warto wybrać sprawdzoną zaufaną i dokładnie sprawdzić warunki współpracy.
Jakie branże najbardziej zyskują na outsourcingu?
Zainteresowanie outsourcingiem jest szczególnie widoczne w przypadku najbardziej innowacyjnych branż. Wiąże się to również z wprowadzaniem bardziej elastycznych modeli prowadzenia biznesu. Warto mieć jednak świadomość, że korzysta z niego – w tej czy innej postaci – niemal każda firma.
Outsourcing najczęściej obejmuje chociażby księgowość, która, zwłaszcza w przypadku indywidualnych działalności gospodarczych, w tym osób samozatrudnionych, zazwyczaj jest zlecana zewnętrznym księgowym. Do usług tego typu zalicza się nie tylko outsourcing księgowości – na podobnej zasadzie przedsiębiorcy korzystają z usług prawnych czy z firm controllingowych tworzących audyty podejmowanych działań.
Jakie są rodzaje outsourcingu?
Jak widać, zlecane obowiązki mogą być bardzo różnorodne. Znacząco różnić może się także zakres działań powierzanych innym podmiotom oraz sposób, w jaki jest to uregulowanie. Outsourcing kontraktowy zakłada pełne powierzenie określonych procesów innemu podmiotowi gospodarczemu. Outsourcing kapitałowy polega na wydzieleniu w ramach spółki odrębnego podmiotu, którego zadaniem ma być realizacja określonych zadań w ramach np. grupy kapitałowej.
Wśród różnych rodzajów outsourcingu można jeszcze wymienić:
- Outsourcing procesów biznesowych (BPO);
- Outsourcing procesów wiedzy (KPO);
- Centra usług wspólnych (SSC).
Szczególną popularnością cieszy się BPO, który (w pewnym uproszczeniu) polega na delegowaniu procesów innym podmiotom. W klasycznym modelu zatrudnienia te byłyby realizowane wewnętrznie w firmie. Outsourcing procesów biznesowych może obejmować np. działy sprzedaży, księgowości czy marketingu.
KPO skupia się na delegowaniu analiz czy wykonywaniu audytów i innych czynności wymagających eksperckiej wiedzy niezbędnej do podejmowania odpowiednich decyzji biznesowych zewnętrznym partnerom. W tym przypadku charakter outsourcingu jest więc nieco inny i skupia się nie tyle na konkretnych procesach, ile na zdobywaniu wiadomości kluczowych dla realizacji zadań wykonywanych wewnętrznie lub przy wsparciu kontrahentów zaangażowanych w ramach outsourcingu procesów biznesowych.
Centra Usług Wspólnych (Shared Services Centers) to natomiast jednostki, które świadczą usługi „wewnętrznego partnera” w ramach jednej grupy kapitałowej. Spółki – w celu optymalizacji kosztów i wydajniejszego delegowania zadań – mogą tworzyć własne oddzielne jednostki skupiające się na ściśle określonych procesach, np. dostarczaniu usług IT.
Wśród sklepów internetowych popularny jest outsourcing usług logistycznych, dzięki czemu firma kurierska zajmuje się procesem magazynowania, kompletowania oraz dostarczania produktów. InPost Fulfillment to idealne rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych sklepów internetowych, którym zależy na wysokiej jakości obsługi paczek.
Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment
Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.
Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.
- Błyskawiczna dostawa
- Redukcja kosztów
- Zero problemów z wysyłką
- Obsługa szczytów sprzedaży
- Oferta szyta na miarę
- Brak minimalnej liczby wysyłek