
Personalizacja w marketingu – czym się charakteryzuje i jakie ma zastosowanie?
23 Stycznia 2023
Klienci lubią, gdy podchodzi się do nich indywidualnie. Doceniają, kiedy oferta odpowiada na ich potrzeby, a reklama trafia bezpośrednio w ich gusta. Właśnie dlatego w marketingu wykorzystuje się personalizację, która pomaga zwiększać sprzedaż. Co to jest personalizacja i jak się ją stosuje?
Personalizacja w marketingu – czym się charakteryzuje?
Personalizacja w marketingu to wszelkie działania podejmowane przez firmę w celu dopasowania treści do indywidualnego odbiorcy, a także grupy docelowej swoich użytkowników. Chodzi tutaj zarówno o drobne gesty, takie jak zwracanie się do klienta po imieniu, jak i dopasowywanie całej treści do jego upodobań na podstawie analizy jego działań na stronie.
Do tego zalicza się również personalizacja reklam, czyli prezentowanie użytkownikom produktów, które mogą ich zaciekawić. Systemy wybierają przedmioty zgodnie z tym, czego poszukiwał wcześniej dany klient. Następnie użytkownik widzi rzeczy, które go interesują np. w banerach na przeróżnych witrynach internetowych. Nawet gdy czasami nie zwraca na nie uwagi, to one i tak działają.
Personalizację marketingu prowadzi się na podstawie zachowań użytkowników, a także wiedzy o nich zdobytej – wieku, miejscu zamieszkania itd.
Warto też zaznaczyć, że personalizacja stała się elementem obligatoryjnym współczesnego marketingu. Niektóre firmy prowadzą ją tak dobrze, że klienci podświadomie wybierają wyłącznie takie strony, które są w stanie lepiej odpowiedzieć na ich potrzeby.
Personalizacja w marketingu – jak działa w praktyce?
Gdy przedsiębiorcy chcą wdrożyć na swoich stronach różnego rodzaju personalizacje, muszą najpierw zaopatrzyć się w specjalne narzędzia do zbierania danych dotyczących użytkowników. Programy zapisują informacje o tym, jacy odbiorcy odwiedzili daną witrynę. Oczywiście, klient musi być poinformowany o zbieraniu danych na swój temat za pośrednictwem dokumentu takiego jak polityka prywatności.
Następnie dane te muszą zostać przeanalizowane. Specjaliści od marketingu na podstawie informacji tworzą materiały promocyjne oraz wymyślają formę, w jakiej przedstawią je swoim użytkownikom. Bardzo często działa to tak, że po odwiedzinach konkretnej witryny klient otrzymuje e-maila od danego sklepu. List elektroniczny trafia zarówno do tych, którzy sfinalizowali swoją transakcję, jak i do tych, którzy porzucili wirtualny koszyk.
W e-mailu może znaleźć się zachęta do zakupu, propozycja podobnych produktów do tych, które oglądał użytkownik, a także reklama rzeczy uzupełniających zakup klienta. Jeśli ktoś zakupił np. szampon, to w spersonalizowanej wiadomości można polecić mu także odżywkę, grzebień czy maskę do włosów. W praktyce takie działania firm okazują się bardzo skuteczne, ponieważ nawet jeśli w danej chwili użytkownik nie skorzysta z danej oferty, to jednak nazwa sklepu utrwali się w jego podświadomości. Znajomość marki i pamiętanie o niej sprawi, że przy okazji kolejnych zakupów klient prawdopodobnie wybierze tę witrynę spośród innych.
Jak personalizować treści marketingowe dla klienta?
Sposobów na personalizację reklam jest mnóstwo. W czasach, kiedy dopasowane do indywidualnych potrzeb internauty treści stały się codziennością, firmy prześcigają się w coraz kreatywniejszych sposobach na pochwycenie użytkownika. Istotnym elementem takiego działania jest zwracanie się do adresata po imieniu. Zarówno w e-mailach, jak i czatach na stronie czy bezpośrednio na witrynie. Kiedy użytkownik widzi swoje imię, od razu zwraca na nie uwagę.
Doskonałym sposobem na pozyskanie danych o kliencie i możliwość kontaktu z nim jest newsletter. Najpierw trzeba jednak sprawić, aby użytkownik chciał się do niego zapisać. Sklepy internetowe często za zapisanie się oferują np. zniżkę na pierwsze zakupy.
We współczesnym marketingu firmy nierzadko zapraszają do współpracy influencerów np. na Instagramie. Twórcy internetowi, blogerzy mają bazy swoich odbiorców, którzy śledzą ich poczynania w internecie. Zwykle widzowie ci są do siebie podobni pod kątem marketingowym i tworzą w większości spójne grupy docelowe, do których mogą docierać marki. Stąd np. firmy kosmetyczne oferują współprace influencerom zajmującym się makijażem, ponieważ wiedzą, że widzowie zgromadzeni na profilu tej osoby, są potencjalnymi klientami produktów do malowania.
Poza tym na rynku ma miejsce jeszcze personalizacja produktu. Bardzo często w wyniku komunikacji klientów z firmami konkretne towary ulegają zmianom, udoskonaleniom. W ostatnim czasie jedna z firm zajmujących się produktami higienicznymi dla kobiet postanowiła ulepszyć swój znany towar. Do zmian doszło w odpowiedzi na recenzje użytkowniczek.
W ramach akcji promocyjnej unowocześnionego produktu sklep postanowił rozesłać go chętnym za darmo, a jedynym kosztem była cena dostawy. W ten sposób sklep zapewne zwiększy sprzedaż, ponieważ teraz oferuje produkt jeszcze lepiej dopasowany do potrzeb grupy docelowej, a właśnie na tym polega dostosowanie reklamy i towaru do konsumentów. Klienci doceniają takie działania sprzedawców.
Korzyści płynące z personalizacji w marketingu
Korzyścią, a zarazem głównym celem personalizacji marketingu, jest zwiększenie sprzedaży. Dzięki analitykom i nowej technologii masz szansę docierać jeszcze lepiej do swoich odbiorców. Źródła jasno pokazują, że serwisy działające w oparciu o indywidualne podejście do klienta sprzedają lepiej i więcej. Taki biznes staje się znacznie bardziej dochodowy i ma większe szanse na sukces.
Firmy, które personalizują ofertę pod klientów, sprawiają, że poziom zaufania do nich znacznie wzrasta. Stają się bardziej rozpoznawalne i mają zdolność wywoływania wpływu. Im lepsze pomysły, tym większa szansa na wyprzedzenie konkurencji i sytuacja sklepu internetowego zaczyna cechować się przewagą.
Jeśli chodzi o wady personalizacji produktu, to trzeba wiedzieć, że dostosowywanie promocji do internautów nie jest takie proste. Wymaga zaangażowania, głębokiej analizy i wiedzy marketingowej.
Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment
Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.
Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.
- Błyskawiczna dostawa
- Redukcja kosztów
- Zero problemów z wysyłką
- Obsługa szczytów sprzedaży
- Oferta szyta na miarę
- Brak minimalnej liczby wysyłek