Poradnik HR: sposoby na adaptację nowego pracownika
Kariera

Poradnik HR: sposoby na adaptację nowego pracownika

8 Czerwca 2020

 

Rozpoczęcie pracy w nieznanej firmie zawsze wiąże się z dużym stresem. Z jednej strony zatrudniony cieszy się, że został wybrany w procesie rekrutacyjnym, a z drugiej, wie, że czeka na niego obce środowisko i wiele wyzwań. Pracodawca powinien więc zadbać o adaptację nowego pracownika w przedsiębiorstwie, dzięki czemu znacznie szybciej wdroży się on w funkcjonowanie firmy oraz nauczy poprawnie wykonywać swoje obowiązki. 

Adaptacja pracownika w organizacji – dlaczego warto ją przeprowadzić?

Specjaliści od zasobów ludzkich wkładają bardzo dużo czasu i wysiłku w znajdowanie właściwych kandydatów na dane stanowisko i w organizację spotkań rekrutacyjnych. Jednak nie zawsze pamiętają, że zatrudnienie nowego pracownika to nie koniec procesu. Adaptacja należy bowiem do jednego z kluczowych elementów rekrutacji, choć następuje dopiero po dokonaniu ostatecznej selekcji. Może mieć różny okres trwania, dlatego powinna być dopasowana do konkretnego pracownika, a także stanowiska pracy. Inaczej potraktujemy osobę, która dopiero rozpoczyna swoją karierę zawodową, a inaczej doświadczonego specjalistę będącego wiele lat w branży.

Proces adaptacji ma bardzo duże znaczenie dla psychiki człowieka. Pozwala mu na spokojnie poznać nowe otoczenie, dzięki czemu znacznie szybciej poczuje się bezpiecznie i zyska więcej motywacji do pracy. Brak okresu adaptacji często okazuje się powodem wielu późniejszych problemów w firmie, np. konflikty ze współpracownikami lub nieradzenie sobie ze stresem i presją, co prowadzi do zwolnienia. Pracodawca powinien pamiętać, że adaptacja nowego pracownika jest konieczna, ponieważ wpłynie pozytywnie na całokształt dalszej współpracy, a także wydajność samego zatrudnionego. Czasem zdarza się, że osoba doskonale zna się na swoim fachu i potrafi sprostać wszystkim przydzielonym obowiązkom, ale ma trudności z nawiązywaniem kontaktów i nie czuje się swobodnie w nieznanym środowisku, co obniża jej skuteczność.

Adaptacja nowego pracownika – jak powinna wyglądać?

Co dokładnie należy wziąć pod uwagę, planując proces adaptacji? Poniżej przygotowaliśmy pięć pomocnych wskazówek, które ułatwią Ci to zadanie!

Wskazówka 1: przekaż pracownikowi ogólne informacje o firmie

Nowa osoba poczuje się znacznie pewniej, gdy pozna nieznane sobie dotychczas miejsce. Nie chodzi tylko o przedstawienie celów czy profilu działalności – ogólne informacje z pewnością można znaleźć bez problemu w Internecie. Przybliż historię działalności, wprowadź nowego członka ekipy w najnowsze projekty, porozmawiaj o wizji na przyszłość i realizowanej misji.

Wskazówka 2: zapoznaj pracownika ze stanowiskiem

W kolejnym kroku adaptacji warto skupić się na bardziej szczegółowych informacjach – będą one dotyczyły głównie stanowiska, ale także: czasu pracy, przewidywanej ścieżki kariery, możliwości awansu, premii, szkoleń, dodatkowych benefitów czy zabezpieczenia socjalnego. Jeśli warunki współpracy zostaną dobrze wyjaśnione, zatrudniony poczuje się bezpiecznie i spokojnie.

Wskazówka 3: poświęć czas na dokładne wyjaśnienie obowiązków

Aby adaptacja nowego pracownika była skuteczna, musi on wiedzieć, jakie są oczekiwania pracodawcy wobec jego osoby. Pobieżne wytłumaczenie przydzielonych zadań często nie wystarcza. Tym bardziej że w pierwszych miesiącach pracy zatrudniony chce się wykazać i obawia się popełnienia niepotrzebnego błędu. Poświęć zatem czas na objaśnienie obowiązków. Dobrym pomysłem będzie przygotowanie dodatkowych materiałów w formie małej pomocy. Czasem trudno zapamiętać dużą ilość nowych informacji.

Wskazówka 4: zapoznaj pracownika z mentorem

Każdy, kto rozpoczyna przygodę w nowej firmie, potrzebuje życzliwej osoby pełniącej funkcję przewodnika. Powinna być to osoba, która zrozumie problemy zatrudnionego i zmotywuje go do działania, zanim na dobre zaadoptuje się w przedsiębiorstwie. Doświadczony mentor doskonale zdaje sobie sprawę, że praca nowego pracownika musi ulegać korekcie, a wiele kwestii można rozstrzygnąć dopiero w trakcie realizowania projektu. Prędzej czy później pojawią się więc chwile zwątpienia i gorszego samopoczucia.

Wskazówka 5: zorganizuj spotkanie z przełożonym

Ostatnim etapem adaptacji nowego pracownika w organizacji jest rozmowa z szefem i podsumowanie dotychczasowych działań. To również idealny moment na zadawanie pytań – zachęć więc zatrudnionego do dialogu. Być może pewne kwestie nadal są dla niego niejasne lub ma pewne wątpliwości. Jeśli zajdzie potrzeba, zaproponuj pracownikowi dodatkowe szkolenie wdrażające.

Adaptacja pracownika w nowym miejscu – nie tylko dla świeżo zatrudnionych

W firmie codziennie wiele się dzieje – zdajemy sobie sprawę, że nowe osoby potrzebują wsparcia, ale jednocześnie zapominamy o innych członkach zespołu, którzy pracują w przedsiębiorstwie dłuższy czas. Każda zmiana rodzi jednak lęk i niepewność – awans, zmiana stanowiska czy przeniesienie do innego działu. Brak doświadczenia w świeżo przydzielonych zadaniach zawsze będzie stresującym przeżyciem, niezależnie od stażu pracy.