

14 Września 2023
Rejestracja domeny jest kluczowym krokiem w procesie tworzenia strony internetowej. Domena stanowi adres wirtualnej przestrzeni i dzięki temu internauci mogą odnaleźć witrynę w sieci. Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji o rejestracji?
Rejestrowanie domeny – o czym trzeba pamiętać?
Rejestracja domen internetowych polega na zarezerwowaniu i przypisaniu nazwy oraz adresu internetowego do określonej strony internetowej. Procedura ta polega na:
- wyborze odpowiedniej nazwy – musi być łatwa do zapamiętania, a także odzwierciedlać tematykę zamieszczanych treści;
- selekcji rozszerzenia domeny – to końcówka adresu internetowego jak np. .com, .pl, .net;
- złożeniu zamówienia u wybranego rejestratora danych – należy zapoznać się dokładnie z ofertą i opiniami na jego temat.
Po zatwierdzeniu zlecenia i dokonaniu płatności nazwa domeny staje się własnością przedsiębiorcy. Następnie można przystąpić do konfiguracji serwerów DNS umożliwiających odnalezienie witryny w internecie.
Czym jest konfiguracja serwerów DNS?
Konfiguracja serwerów DNS polega na określeniu, gdzie znajduje się strona internetowa przypisana do danej domeny. W jej ramach definiuje się, jakie serwery DNS będą obsługiwać system oraz które z adresów IP staną się odpowiedzialne za przekierowanie ruchu internetowego. Konfiguracja ta może zostać przeprowadzona samodzielnie lub za pomocą usług oferowanych przez profesjonalistów technicznych, najczęściej rejestratora domen.
Rozszerzenie domeny – jak wybrać odpowiednie i na co wpływa?
Podczas wyboru rozszerzenia domeny należy wziąć pod uwagę:
- charakter działalności – .pl nada się dla firm działających na terenie polski, .com i .net – dla przedsiębiorstw międzynarodowych;
- grupę docelową – możliwe jest wykorzystanie końcówek takich jak .biz, czy .tech, które pomogą nakreślić charakter witryny;
- pozycjonowanie w wyszukiwarkach (SEO i SEM) – niektóre końcówki zdają się premiowane przez roboty Google, np. .edu, ze względu na potencjalnie większą wartość dla użytkowników;
- dostępność – niektóre rozszerzenia dla poszczególnych nazw mogą być już zajęte.
Jednakże w większości przypadków skuteczne będzie rozszerzenie .pl, z którego korzysta m.in. inpost.pl. Końcówka ta jest uznawana za najbardziej intuicyjną dla polskich internautów, co należy wykorzystać.
Rejestracja domeny nie jest skomplikowanym procesem. Wystarczy się do niej zawczasu przygotować lub skorzystać z pomocy specjalisty – w wielu przypadkach lepiej dopłacić, żeby w przyszłości cieszyć się zadowoleniem klientów i większą ilością kliknięć w link.
Nazwa domeny – na co należy uważać?
Nazwa nie powinna zawierać polskich znaków, ponieważ wprowadzają one niepotrzebne problemy, a co nawet ważniejsze, utrudniają dostęp klientom zagranicznym. Należy unikać stosowania znaków interpunkcyjnych – akceptowalne są myślniki (zwłaszcza w połączeniu z cyframi), ale zaleca się zrezygnować z wykorzystania przecinków i znaków zapytania. Musi także pasować do charakteru organizacji (np. dopisek „shop” w przypadku sklepu internetowego) oraz być funkcjonalna.
Warto zaniechać stosowania nazw mylących, niejasnych i nawiązujących do innych domen. Wprowadza to niepotrzebny zamęt, a w skrajnych przypadkach doprowadza do utraty zaufania odwiedzających witrynę.
Czy warto stosować nazwisko właściciela jako nazwę? Wyłącznie w określonych przypadkach np. wtedy, gdy ma ono wyrobione odpowiednią renomę lub jest to marka własna czy nazwa firmy. Jeżeli nie, lepszym rozwiązaniem będzie zrezygnowanie z tego pomysłu.
Jak przebiega rejestrowanie domeny internetowej?
Co będzie następnym krokiem po wyborze nazwy zachęcającej do wizyty? Sprawdzenie dostępności domeny. Da się to zrobić za pomocą wyszukiwarki domen dostępnej na stronie rejestratora. W innym przypadku konieczne będzie wymyślenie czegoś innego. Jeżeli jednak internauta uzyska dostęp, należy ją niezwłocznie zarejestrować. Odradza się zwlekania z decyzją, ponieważ nazwę może wykorzystać ktoś inny.
Zarejestrowanie domeny jest szybkie. Wystarczy podać swoje dane kontaktowe oraz określić warunki korzystania z domeny, a następnie przejść do płatności. To najważniejszy etap, który pozwoli wejść w faktyczne posiadanie adresu.
Rejestracja domen w Polsce nie jest trudna, Może to zrobić każda osoba lub firma zainteresowana posiadaniem własnej strony internetowej.
Ile kosztuje zarejestrowanie domeny?
Sprawdzenia dostępności domen można dokonać za darmo – zaleca się wykorzystać ten fakt podczas wymyślania nazwy i sprawdzaniu kilku różnych opcji, kierując się nie tylko pomysłem, ale również trafnymi słowami kluczowymi.
Cena rezerwacji domeny internetowej zależy od kilku czynników, takich jak:
- nazwa;
- rozszerzenie;
- wybrany rejestrator;
- czas trwania rejestracji.
W Polsce ceny rejestracji domen zaczynają się już od kilku złotych rocznie. Należy także pamiętać o opłatach za jej przedłużenie w przyszłości, które są podobne do kosztów samej rejestracji. Większość rejestratorów oferuje opcję przedłużenia wykupu na kilka lat, co pozwala zaoszczędzić w dłuższej perspektywie.
Droższe będą domeny biznesowe, zawierające m.in. bezpieczną pocztę, która będzie szczególnie przydatna korporacjom, które często wysyłają i odbierają ważne dokumenty elektroniczne jak np. faktura. Ich koszt wynosi zazwyczaj około 20 zł miesięcznie.
Czym kierować się podczas wyboru operatora?
Podczas wyboru należy kierować się kilkoma ważnymi czynnikami, takimi jak:
- oferta – im niższa cena, tym lepiej. Nie należy ignorować promocji (chociaż koszty są niskie, to jeszcze niższe będą oznaczać możliwość zaoszczędzenia środków finansowych w długim terminie). Dodatkowo, cennik nie powinien zawierać ukrytych opłat;
- koszt usług dodatkowych – ponownie, lepiej, aby cena była możliwie jak najniższa, zwłaszcza za hosting i certyfikaty bezpieczeństwa m.in. SSL;
- bezpieczeństwo – oprócz certyfikatów dobrze, żeby strona rozpoczynała się od http lub https, co sugeruje, że została ona wyposażona w odpowiednie zabezpieczenia;
- przejrzysty regulamin – pozwoli on rozwiać wszelkie wątpliwości abonenta i będzie ważny podczas np. wypowiedzenia umowy;
- obsługa klienta – w każdym biznesie wartościowe jest korzystanie z podpowiedzi w razie wątpliwości. Kontakt z pracownikami powinien być ułatwiony np. za pośrednictwem panelu czatowego 24/7 znajdującego się na stronie internetowej rejestratora;
- rekomendacje – duża ilość zadowolonych użytkowników oznacza, że rejestrator jest rzetelny, a zapewniane przez niego usługi są jakościowe;
- funkcje dodatkowe – przydatne będą: wysoki transfer, poczta i możliwość umieszczania danych w chmurze.
Zapoznanie się z wszystkimi informacjami pozwoli skutecznie zarejestrować swoją pierwszą domenę internetową.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.
Czytaj również
Jak zapakować plakat do wysyłki – kompleksowy poradnik
Miłośnicy plakatów czy obrazów wiedzą doskonale, że każde drobne uszkodzenia, zarysowania lub zagniecenia obniżają drastycznie wartość e...
Jak zapakować sukienkę do wysyłki? Prosty i szybki sposób
Sprzedawanie wielu ubrań przez internet, w tym sukienek, to niezwykle szybki i łatwy sposób na zrobienie porządku we własnej szafie i do...
Przesyłka przez Paczkomat? Jakie wymiary paczek obowiązują – sprawdź!
Wysyłanie przesyłek stało się prostsze niż kiedykolwiek – wszystko za sprawą innowacyjnych urządzeń do samodzielnego nadawania i odbiera...

