Rodzaje gniazd do ładowania w samochodach elektrycznych
Ekologia

Rodzaje gniazd do ładowania w samochodach elektrycznych

1 Kwietnia 2023

Ekologia stała się stylem życia. Innowacyjne rozwiązania, które pomagają chronić środowisko, coraz chętniej są wykorzystywane przez społeczeństwo. Szczególną popularność zdobyły samochody elektryczne. Przed zakupem nowego auta warto zapoznać się z parametrami gniazd do ładowania, jakie posiadają poszczególne modele. Jakie gniazdo do ładowania samochodu elektrycznego jest konieczne? Podpowiadamy!

Gniazdo do ładowania samochodu elektrycznego – co warto wiedzieć?

Gniazda w autach elektrycznych wyprodukowanych w Europie różnią się od tych, które produkowane są w Azji, czy USA. Trzeba wziąć pod uwagę tę różnicę przy zakupie samochodu, aby nie mieć problemów z ładowaniem akumulatora w swoim kraju.

W domowych gniazdkach dostępny jest prąd zmienny AC, dlatego też producenci zadbali o to, aby umożliwić ładowanie elektrycznych samochodów we własnym zakresie. W jaki sposób? Auto elektryczne do napędu potrzebuje prądu stałego. Pojazdy wyposażone są zatem w specjalne transformatory, które pobierają prąd AC, a następnie zmieniają je na DC, czyli właśnie prąd stały.

Istnieją także ładowarki DC, które najczęściej służą po prostu jako ładowarki szybkiego ładowania. Wystarczy kilkadziesiąt minut ładowania samochodu prądem stałym, aby był gotowy do jazdy.​​​​​​​

Jakie są typy i gniazda do ładowania samochodu elektrycznego?

Obecnie wyróżnia się kilka rodzajów gniazd do ładowania samochodu elektrycznego. Różnice typów gniazd wynikają z tego, że modele aut produkowane są w różnych krajach przez różnych producentów, którzy dostosowują auta głównie do swojej infrastruktury. Jakie typy gniazd istnieją?

CHAdeMO

CHAdeMO to standard ładowania aut elektrycznych prądem stałym (DC), który głównie znany jest z aut azjatyckich takich jak: Nissan, KIA, Mazda, Toyota. Skrót CHAdeMO ma dwa znaczenia: z ang. charge de (to) move lub z japońskiego wyrażenia O cha demo ikaga desuka – A może herbatę? Ma to sugerować, że ładowanie samochodu trwa tyle, co wypicie herbaty.

CHAdeMO zostało rozpromowane szczególnie przez model Leaf marki Nissan. Ten sposób ładowania jednak jest już „przestarzały” i nie jest zgodny z obecnymi standardami, dlatego też warto zainwestować w samochód o innym typie gniazda do ładowania.

Type 1

Rodzaj ładowania baterii samochodów elektrycznych występujący głównie w Ameryce Północnej. Z wtyczką Type 1 samochody ładowane są jednofazowym lub dwufazowym prądem przemiennym AC. Istnieje także rozszerzenie wtyczki Type 1 do Type 1 combo (CCS), które wymaga ładowania prądu stałego (DC).

Type 2/Mannekes

Kolejny rodzaj ładowania w elektrycznym pojeździe to Type 2, który narodził się w Niemczech. Wtyczka Type 2 uznawana jest za standardową wtyczkę aut europejskich. Podobnie jak Type 1, gniazdo Type 2 również doczekało się rozszerzenia do wtyczki Type 2 combo (CCS), które jest wykorzystywane przy produkcji nowych aut od 2016 roku. Type 2 combo to wtyczka, która także potrzebuje prądu stałego.

Tesla

Na amerykańskim rynku pojawiła się również niestandardowa wtyczka, która nie ma nic wspólnego z poprzednikami. Amerykańska wtyczka jest kompatybilna tylko i wyłącznie (jak sama nazwa wskazuje) z samochodami marki Tesla. Poza Ameryką Północną w innych krajach infrastruktura nie jest przystosowana do tego typu wtyczek, dlatego też poza Stanami należy korzystać z przejściówki na wtyk przeznaczony do użytku w Twoim kraju, aby móc swobodnie korzystać ze stacji ładujących.​​​​​​​

 

Czy można ładować samochód elektryczny w swoim garażu?

Moda na auta elektryczne stale rośnie. Dzieje się to także za sprawą różnych dofinansowań i pomocy władzy w inwestowanie w ekologiczne rozwiązania, które mają przyczynić się do mniejszej emisji CO2. Obecnie zmieniane są przepisy, które z czasem mają wejść w życie, aby infrastruktura elektromobilności była przystosowana do coraz większych potrzeb ich użytkowników.

Czy można zatem na własną rękę naładować samochód elektryczny? Ładowanie z gniazdka domowego o mocy 230 V pozwala na pełne naładowanie auta, trzeba jednak liczyć się z tym, że będzie to bardzo długi proces, ponieważ pełne naładowanie samochodu z domu zajmuje kilkadziesiąt godzin (ok. 30). Potrzeba zatem ponad doby, aby auto elektryczne przejechało 400-500 kilometrów.

Jakie warunki należy spełnić, aby w domu ładować samochód elektryczny?

Przy autostradach, stacjach paliwowych i supermarketach znajdują się stacje z ładowarkami do samochodów elektrycznych. Ładowanie w domu jednak jest znacznie tańsze, dlatego warto zainteresować się zainwestowaniem w Wallboxa. Co to takiego? Wallbox to własna stacja do ładowania samochodu w domu. Jest to niewielkie urządzenie, które montuje się na ścianie. W domu jednorodzinnym bez problemu można zrobić to w każdej chwili. W domu wielorodzinnym, kamienicy lub bloku należy uzyskać zgodę od zarządcy budynku do zainstalowania takiego urządzenia. Wystarczy złożyć wniosek i czekać na wydanie zgody. Wallboxa najlepiej zamontować w garażu, aby zawsze mieć dostęp do ładowania lub na parkingu przy stanowisku postojowym, które Ci przysługuje.

Samochód elektryczny to wynalazek, który pozwala ograniczyć emisję CO2, przyczyniającego się do globalnego ocieplenia i zanieczyszczenia środowiska. Warto przed zakupem ekologicznego auta zapoznać się z jego specyfikacją oraz przede wszystkim zwrócić uwagę na to, jakie gniazdo do ładowania posiada. Jest to kluczowa sprawa, która pozwoli na swobodne ładowanie baterii w domu.