Rynek B2B – co go charakteryzuje, jak należy na nim działać i czym jest reklama B2B?
Reklama Dla biznesu

14 Kwietnia 2024
Co to znaczy B2B? Skrót często pojawia się w kontekście rozmów na temat relacji biznesowych czy transakcji. Współpraca między przedsiębiorcami to nieustannie rozwijający się obszar rynku, który dotyka zarówno stricte działań firm, jak i ich marketingu. Co to B2B i co trzeba o nim wiedzieć? Jak wygląda reklama B2B? Czytaj dalej!
Rynek B2B – co to takiego?
Co to jest rynek B2B? Skrót pochodzi od angielskiego wyrażenia business-to-business. Stanowi przeciwieństwo zjawiska B2C, czyli business-to-consumer. W przypadku B2B chodzi o relacje pomiędzy podmiotami gospodarczymi, czyli np. współpracę dwóch firm.
Pokazując to na przykładzie InPost, relację B2B stanowi nasze współdziałanie ze sklepami online, kiedy podpisujemy umowę na fulfillment czy na samo doręczanie przesyłek do klientów.
B2C to natomiast relacja pomiędzy firmą a pojedynczym klientem. W naszym przypadku będzie to świadczenie usług osobom nadającym prywatnie paczki np. za pomocą InPost Mobile.
Transakcje na linii business-to-business często dotyczą relacji pomiędzy hurtownikami, dostawcami czy usługodawcami. Przeważnie polegają na tym, że jedna firma dostarcza drugiej surowce do produkcji jakichś towarów. Niekiedy umowy obejmują doręczanie technologii niezbędnych do działań danego przedsiębiorstwa.
Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.
Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!
Rodzaje rynków B2B
Nie masz już chyba wątpliwości, co to jest B2B. Warto zastanowić się nad popularnymi rodzajami rynków dotyczących współprac przedsiębiorców.
- Rynek materiałów i surowców – polega na tym, że firmy korzystają z usług dostawców poszczególnych komponentów do towarów. Marki odzieżowe kupują np. tkaniny od przedsiębiorstw sprowadzających te zza granicy, aby szyć ubrania dla swoich konsumentów.
- Rynek szkoleniowy – w biznesie liczy się nieustanny rozwój, dlatego firmy podejmują współprace z przedsiębiorstwami specjalizującymi się w doradztwie czy szkoleniach dla pracowników. W ten sposób dostarczają swojemu zespołowi wiedzę, niezbędną do jeszcze lepszych działań na co dzień.
- Rynek usług biznesowych – niemal w każdej branży liczą się takie kwestie jak księgowość, marketing czy pozycjonowanie. W celu załatwiania spraw finansowych, dbania o działania reklamowe czy tworzenie audytów i treści zatrudnia się specjalistów oferujących swoje usługi w tych zakresach. My również proponujemy kampanie promocyjne dla innych firm.
- Rynek nieruchomości – aby sprzedawca mógł handlować swoimi towarami stacjonarnie, a biznesmen mógł prowadzić swoje biuro w centrum miasta, potrzebują oni specjalnych lokali. Współprace z agencjami nieruchomości na wynajem pod prowadzenie biznesu to bardzo częste zjawisko niezależnie od branży.
Rynki B2B cechują się różnorodnością i pozwalają na sprawne działanie wszystkich przedsiębiorstw. To dzięki współpracom pomiędzy firmami poszczególne marki mają jak pozyskać niezbędne zasoby czy technologie, pozwalające im na realizację kolejnych celów.
Sprzedaż na rynku B2B
Na czym polega sprzedaż B2B? To proces handlowy, który zachodzi wyłącznie pomiędzy przedsiębiorstwami, a zatem nie biorą w nim udziału klienci indywidualni. Zazwyczaj firmy współpracują ze sobą długofalowo, dlatego zależy im na tworzeniu trwałych relacji. Ma to miejsce szczególnie w przypadku dostawców, których materiały są wykorzystywane w produkcji towarów innych podmiotów gospodarczych.
Proces sprzedaży B2B trwa dłużej od tego, z którym mają do czynienia zwykli klienci. Zanim firmy podpiszą umowę na swoje usługi, muszą ustalić wszelkie szczegóły, odbyć konsultacje czy przeprowadzić rozmowy z doradcami. Często dochodzi też do negocjacji cen. Konsument indywidualny przeważnie nabywa przedmioty bez głębszej analizy poprzez szybkie zamówienie ich online.
Na rynku B2B działają często handlowcy, którzy stanowią czynnik łączący ze sobą różne przedsiębiorstwa. Ich zadaniem jest przekonanie jednej firmy, że powinna skorzystać z usług innej i doprowadzenie do podpisania między nimi umowy. Następnie sprzedawca musi dbać o relację pomiędzy dwoma podmiotami, aby współpraca przebiegała prawidłowo.
O czym należy pamiętać, działając na rynku B2B?
Sprzedaż B2B powinna bazować na długotrwałych relacjach firm. Obie strony muszą wykazywać zaangażowanie i działać uczciwie, aby budować zaufanie między sobą. Kiedy dwa przedsiębiorstwa dobrze się znają i rozumieją wzajemnie swoje potrzeby, łatwiej im prowadzić własne działania. Częste zmienianie partnerów biznesowych wymaga sporego zaangażowania, aby znów uczyć się działania z nową marką.
Niezależnie od tego, w jakim segmencie rynku się działa, liczy się skuteczna komunikacja. Każda ze stron powinna otwarcie mówić o swoich potrzebach oraz wrażeniach ze współpracy, aby kształtować relację na jak najlepszą. Trzeba być także gotowym na zmiany i elastycznym, by dopasowywać się do nowych uwarunkowań rynku.
Reklama InPost – nasza propozycja na rynku B2B
Definicja rynku B2B jest Ci już świetnie znana, więc czas zapoznać się z tym, co możemy Ci zaoferować. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z naszych usług reklamowych, do których należą:
- Oklejanie maszyn Paczkomat – Twoje materiały reklamowe znajdą się na drzwiczkach skrytek, gdziekolwiek chcesz. W ten sposób dotrzesz zarówno do kupujących, którzy odbierają swoje zamówienia, jak i do przechodniów.
- Banery w internecie – swoje produkty lub usługi wypromujesz także w postaci reklam banerowych na naszej oficjalnej stronie internetowej. Zaznacz swoją obecność w sieci, aby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwarek.
- Reklamy na ekranach urządzeń Paczkomat – trafisz do konsumenta również za pomocą monitorów naszych maszyn. Chętnie zamieścimy Twoje materiały na jednym z trzech ekranów.
- Newsletter – informacje o firmie przekażesz za pośrednictwem naszych e-maili newsletterowych, które nadajmy do osób zapisanych w licznej bazie.
- Powiadomienia PUSH – za pośrednictwem aplikacji InPost Mobile można powiadomić jej użytkowników o Twoich działaniach czy produktach.
- Reklamy banerowe – banery reklamujące Twoją firmę, produkt lub usługę możemy zamieścić nie tylko na stronie inpost.pl, ale również w aplikacji InPost Mobile.
- Sampling produktów – umieść próbki swoich towarów bezpośrednio w skrytkach jako prezent dla osób odbierających paczki.
Jeśli chcesz zaistnieć w świadomości nowych klientów i budować trwałą relację z obecnymi, koniecznie skorzystaj z naszej oferty reklamowej. Szczegóły dotyczące płatności czy konkretnego modelu działań przekażemy Ci bardzo chętnie, gdy napiszesz do nas poprzez poniższy formularz kontaktowy. Czekamy na Ciebie z naszą ofertą!
Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!
Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.
Możliwości jest naprawdę sporo:
- oklejanie urządzeń Paczkomat
- reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
- sampling produktów reklamowych
- banery reklamowe na stronie InPost
- reklama w newsletterze InPost
- powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile
Czytaj również
Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?
Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...
Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?
Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

