Rynek e-zakupów w Polsce – jaki powinien być nowoczesny e-commerce?

e-commerce w Polsce

O tym, że rynek e-commerce zawojował polski biznes nie trzeba nikogo przekonywać. Jeśli ktoś nadal nie dowierza, to być może przekonają go dane, które zamieszcza portal Statista Digital Market Outloook: w 2019 roku Polacy wydadzą aż 150 mld zł na zakupy w Internecie! Mało tego – Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie. Jak pokazują raporty, w latach 2019 – 2022 rynek ten ma jeszcze wzrosnąć o prawie 5,5 mln dolarów. Jak widać, potencjał jest ogromny, przed sklepami internetowymi staje więc zadanie, aby z tego

E-commercowego tortu wziąć dla siebie jak największy kawałek.

 

Zadanie to wcale nie jest proste, gdyż w ciągu ostatnich kilku lat mocno zmienił się profil klienta kupującego w Internecie. Miarą sukcesu nie jest już jego zdobycie na jednorazową transakcję – chodzi o to, aby zatrzymać jego uwagę i zbudować lojalność. Kluczowa jest więc nie tylko cena produktu, ale jakość obsługi, prosta nawigacja i zorientowanie na strefę UX w projektowaniu sklepu, koszt dostawy i zwrotu produktu, wykorzystanie nowych technologii, personalizacja, kanał mobilny, wybór opcji płatności, a w końcu promocja sklepu, marketing i automatyzacja. Jak widać, elementów składających się na potencjalny sukces sklepu e-commerce jest bardzo wiele. Wszystkie te elementy muszą ze sobą współgrać, aby całkowite doświadczenie zakupowe klienta było pozytywne i aby zechciał ponownie zamówić produkt w konkretnym sklepie. Właściciele sklepów muszą być czujni i nie ustawać w poszukiwaniach najbardziej odpowiednich narzędzi do podnoszenia ich efektywności oraz być świadomym, że konkurencja nie śpi.

 

Podstawy – jak wybrać platformę e-commerce?

 

Trzonem każdego sklepu internetowego, niezależnie od jego wielkości czy oferowanych produktów jest platforma e-commerce. Według raportu przygotowanego przez Idea Force największym powodzeniem cieszy się Magento, wybierana przede wszystkim przez tych klientów, którzy potrzebują zarządzać dużym sklepem i mieć przy tym pewność, że platforma obsłuży ogromną ilość produktów i nie zawiesi się, jeśli w ciągu jednej minuty będzie musiała obsłużyć kilkaset zamówień. Jej zaletą jest szereg zaawansowanych narzędzi promocyjnych, o czym mogą pomarzyć właściciele platform e-commerce typu SaaS, takich jak Shoper, Shoplo czy IAI-Shop. Ale i te mają wiele zalet – nie wymagają dużego nakładu pracy i bez problemu mogą obsługiwać sklepy nie posiadające bardzo rozbudowanej liczby produktów. Trzeba jednak liczyć się z tym, że jest to tzw. opcja ekonomiczna, a więc platformy te mają ograniczoną możliwość integracji z zewnętrznymi systemami i ograniczoną funkcjonalność.  Dużo problemów powoduje także migracja sklepu na inne rozwiązania.

Niezależnie od platformy, kluczem do sprzedaży jest responsywność sklepu na urządzeniach mobilnych, skrócenie procesu zakupu produktu, dbałość o konwersję sprzedaży i dobra wydajność. Według raportu E-commerce 2019 sporządzonego przez portal Interaktywnie.com, checklista dobrego systemu e-commerce na 2019 rok wyglądałaby następująco: dbałość o UX, mobile (dostępność serwisu na urządzenia mobilne,  mobilne płatności, mobilne zarządzanie CMS), PWA (Progressive Web App), analityka, AI, chatboty, marketing automation, możliwość rozbudowy do b2b, narzędzia lojalizacji klienta.

 

Logistyka jest kluczem

 

Dlaczego logistyka jest tak istotna? Nawet jeśli sklep jest znakomicie zaprojektowany i klient kupił produkt, który odpowiada jego potrzebom, to sklep zostanie i tak negatywnie oceniony, jeśli będzie musiał drogo zapłacić za przesyłkę lub będzie musiał długo na nią czekać. Właśnie dlatego tzw. ostatnia mila jest dla wszystkich sklepów prawdziwym wyzwaniem – od możliwości wyboru wielu opcji dostawy zależy sukces lub porażka konkretnego sklepu internetowego.

          Wśród najbardziej popularnych opcji dostawy na pierwszym miejscu jest kurier. Przesyłki kurierskie wybierane są zwykle ze względu na wygodę i możliwość dostawy door to door, ale – jak widać w raporcie Gemiusa za 2018 rok – to Paczkomaty są drugą najpopularniejszą wybieraną formą dostawy zakupów w Internecie. Dostawę do Paczkomatu wybiera już 48 % kupujących. Jak komentuje Rafał Brzoska, prezes zarządu InPost – Internauci dali mocny sygnał dla polskiego e-commerce – brak możliwości dostaw przez Paczkomat® w ofercie powoduje, że nawet 55% osób kupujących w Internecie może szukać alternatywnego sklepu oferującego taką możliwość. Paczkomaty, wraz ze swą niską ceną i wygodnym sposobem odbierania paczek, stały się alternatywą dla usług kurierskich, choć trzeba zauważyć fakt, że kurier InPost jest na trzecim miejscu najchętniej wybieranych przewoźników.

paczkomaty

          Korzyści dla samych e-commerców jest więcej – oferując formę dostawy do Paczkomatu, sklep może szybko zintegrować się z systemem InPost przez API, które zautomatyzuje procesy dostawy. Może także dołączyć do programu Szybkie Zwroty, dzięki którym zwrot towaru przez klienta zostanie uproszczony do minimum.

          Jak widać, sklepy muszą zadbać, aby trendy i zmiany w logistyce szły w parze z rozwojem sklepu i zawsze pamiętać o tym, aby koszty dostawy były na tyle niskie, aby nie przewyższały wartości produktu. Racjonalizacja kosztów logistycznych to jedno z największych zadań stojących przed  wszystkimi e-commercami.

 

Marketing i promocja sklepów

 

Jest wiele możliwości promocji sklepów e-commerce. Najczęściej wybieranymi narzędziami promocji są Google Ads i Facebook Ads. Pozwalają one nie tylko promować dany sklep, ale także jego poszczególne produkty i dostępne rabaty. Nie bez znaczenia jest także możliwość zbierania leadów sprzedażowych, które trafiają w lejek sprzedażowy z nadzieją na konwersję. Osobną kwestią jest SEO. Jak wskazuje większość raportów e-commerce, już od kilku lat SEO jest sprawą kluczową, a wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest niemalże „świętym Graalem”. W czasach ogromnej konkurencji, dobre pozycjonowanie to kolejne być albo nie być dla wielu sklepów. Często do tego celu zatrudnia się agencje marketingowe, które kompleksowo zajmują się zarówno pozycjonowaniem, contentem i UX. Wśród narzędzi promocji wymienianych przez samych właścicieli e-commerce, wymienić można jeszcze marketing automation. Wśród polecanych rozwiązań najczęściej pojawia się Endrone, SalesManago, GetResponse.

 

Handel w sieci jest ogromną szansą i wyzwaniem, wymagającym śledzenia nie tylko trendów konsumenckich, ale także tych technologicznych, logistycznych i marketingowych. Jednak nawet dogłębna analiza rynku nie daje stuprocentowej pewności odniesienia sukcesu, gdyż rynek i zachowania konsumenckie są często nieprzewidywalne. Dlatego tak ważna jest determinacja, wiara w swój produkt i swoje umiejętności.