Skuteczna reklama – co ją wyróżnia?

Dla biznesu
Skuteczna reklama – co ją wyróżnia? Skuteczna reklama – co ją wyróżnia?

11 lutego 2024

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Dlaczego reklama jest skuteczna? Co sprawia, że użytkownicy Facebooka i innych mediów społecznościowych zwracają uwagę na kampanię internetową? Odpowiedzi na te i inne pytania zrozumiesz po rozpoczęciu przygody z marketingiem. Poznaj jego tajniki, a dowiesz się, jak zrobić reklamę firmy, dzięki której nawiążesz relację z niejednym klientem.

 

Skuteczność – podstawowy cel reklamy

Reklamy mogą mieć różne cele. Jedne formy promocji mają za zadanie pobudzić sprzedaż produktów ze sklepu, drugie stawiają na budowanie świadomości marki wśród konsumentów, a jeszcze inne powstają z myślą o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Choć każdy komunikat promocyjny ma nieco inne założenia, to wszystkie łączy jeden podstawowy cel. Pierwszorzędnym zadaniem każdego przekazu marketingowego jest bycie skutecznym.

Najskuteczniejsza reklama to taka, która przynosi zakładane profity. Mogą to być zarówno zarobki finansowe, jak i korzyści wizerunkowe czy jeszcze inne zyski. Tak naprawdę różne czynniki decydują o powodzeniu oraz skuteczności reklamy.

Dlaczego nie każda reklama jest skuteczna?

Skuteczność reklamy mierzona jest na podstawie reakcji odbiorców, do których adresuje się przekaz. Z tego względu niezwykle ważne wydaje się dopasowanie komunikatu do grupy docelowej, jej języka, sposobu myślenia, emocjonalności czy przyzwyczajeń kulturowo-społecznych.

Jeśli reklama nie sprosta temu zadaniu, to nie będzie w stanie przemówić do odbiorcy i namówić go do podjęcia konkretnej akcji (np. zakupu promowanego produktu). Tym samym stanie się mało efektywna.

Od czego zależy skuteczność reklamy?

Skuteczne reklamy mają kilka cech wspólnych. Jedna z nich dotyczy prostoty przekazu. Nie chodzi tu tylko o język komunikatu – choć i on ma ogromne znaczenie. W kontekście prostoty najważniejsza jest przejrzystość treści oraz formy. To właśnie to w dużej mierze pozwala zrozumieć przekaz zawarty w reklamie.

Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.

Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!

Skomplikowana czy niejasna promocja może skłonić odbiorcę do namysłu, ale nie zawsze tak się stanie – przekaz nie okaże się skuteczny w każdym przypadku.

Dlatego, zamiast tworzyć zagmatwane fabuły spotów, niejednoznaczne plakaty czy inne formy reklamy, warto stawiać na scenariusze wydarzeń, które bazują na utartych kulturowo i czytelnych schematach. Takie wzorce są znane odbiorcom, a więc mogą je bezproblemowo zrozumieć.

Jednak samo uchwycenie sensu reklamy nie zawsze przekłada się na chęć podjęcia działań, które są w niej promowane. Skuteczna reklama internetowa lub tradycyjna powinna również wywierać jakiś wpływ na odbiorcę. Oznacza to, że musi być angażująca.

Chodzi tu głównie o zaabsorbowanie konsumenta pod kątem emocjonalnym. Jeśli przekaz będzie wzruszał, bawił albo generował jeszcze inne uczucia, to istnieje duża szansa, że wyróżni się on na tle reklam konkurencji. Tym samym klient nie tylko obejrzy Twój materiał z ciekawością, ale i łatwiej go zapamięta.

W celu przyciągnięcia uwagi odbiorców można stosować różne rozwiązania. Wśród skutecznych metod reklamy należy wskazać przede wszystkim zabiegi o charakterze storytellingowym. Historie, w których uczestniczy promowany produkt lub usługa, potrafią zaangażować konsumentów znacznie bardziej niż typowa reklama samego artykułu. Wszystko dlatego, że opowieści oddziałują na inne obszary mózgu i są przyswajane lepiej od suchych faktów.

Innym sposobem na zaabsorbowanie odbiorcy jest wykorzystanie reguły autorytetu. Ta metoda wpływu społecznego polega na budowaniu zaufania, które bazuje na uznaniu wobec specjalisty w danej dziedzinie. Jeśli reklama kreuje ekspercki wizerunek firmy, to istnieje spora szansa, że konsument obdarzy ją i jej produkty zaufanie – będzie więc bardziej skory do dokonania zakupu.

Uwagę klienta da się pozyskać również dzięki elementom zaskoczenia, które można wprowadzić do promocji. Mowa tu, np. o wykorzystaniu ciekawej muzyki w spocie, zastosowaniu przykuwających wzrok kolorów na plakacie czy umieszczeniu reklamy w nietypowym miejscu. Wszystko, co jest zaskakujące i oryginalne, potrafi dobrze zaabsorbować odbiorcę.

Tradycyjne formy reklamy – czy obecnie są jeszcze skuteczne?

Tradycyjne formy reklamy to te, które są dystrybuowane za pomocą klasycznych mediów. Mowa więc o promocji w telewizji, radiu czy prasie. Do tradycyjnych rozwiązań należy zaliczyć również reklamy plakatowe, billboardy oraz ulotki.

Czy marketing realizowany przy użyciu takich środków jest skuteczny? Na tak postawione pytanie nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Wszystko dlatego, że tradycyjne reklamy mają zarówno plusy, jak i minusy.

Zaletą takich form promocji jest to, że dociera się do szerokiego grona. Jednak grupa takich odbiorców zwykle nie wydaje się zbyt homogeniczna. W końcu telewizję czy plakaty ogląda każdy, niezależnie od swoich preferencji lub potrzeb konsumenckich.

Z tego względu tradycyjna reklama dociera zarówno do potencjalnych klientów, jak i osób, które nie są przedstawicielami grupy docelowej. Dlatego ten typ przekazu wiąże się z ryzykiem przepłacenia za dotarcie do konsumentów, którzy i tak nie kupią danego produktu.

Warto zaznaczyć, że czasami tradycyjne reklamy są jedynym sposobem na zaistnienie w świadomości pewnych klientów. Mowa tu zwłaszcza o osobach starszych, które nie korzystają z mediów społecznościowych.

Poza tym pamiętaj, że wykorzystanie klasycznych form przekazu często jest dobrym uzupełnieniem marketingowych działań online. Za pomocą billboardów, spotów telewizyjnych czy reklam radiowych możesz zaserwować odbiorcom pewną zajawkę i odesłać ich do zapoznania się ze szczegółami na stronie internetowej.

​​​​​​​Jaka reklama jest najskuteczniejsza? Wybór sposobów promocji pod kątem specyfiki biznesu i branży

Jaka reklama jest najbardziej skuteczna? To zależy. Na skuteczność przekazów marketingowych wpływa zbyt wiele czynników, aby móc sformułować prostą odpowiedź na takie pytanie. Do najważniejszych zmiennych należy zaliczyć specyfikę biznesu i charakterystykę jego grupy docelowej.

Jeśli firma jest nastawiona na osoby młode, to powinna wybrać internetową reklamę przy użyciu portali takich jak Facebook, Instagram, TikTok albo YouTube. Dobrym rozwiązaniem są również działania marketingowe w samej wyszukiwarce Google. Zadbanie o pozycjonowanie firmowej strony na konkretne frazy czy realizowanie kampanii z płatnymi reklamami jest bardzo ważne, ponieważ pozwala zwiększyć zasięgi.

Aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, można też działać w obszarze e-mail marketingu. Rozsyłanie newslettera czy informowanie o promocjach, wydarzeniach albo innych ciekawych (z perspektywy klienta) kwestiach przy pomocy skrzynki elektronicznej pozwala budować pozytywną relację z konsumentem.

Poza tym pamiętaj, że jeśli biznes jest prowadzony tylko w e-commerce, to reklama w sieci powinna być dla ciebie naturalnym i podstawowym rozwiązaniem. Jednak nie musisz zamykać się na inne sposoby promocji.

Jeśli firma ma wystarczający budżet i dostrzega potencjał także w tradycyjnych reklamach, to może rozważyć wdrożenie marketingu 360 stopni. To strategia, która polega na zintegrowaniu działań w różnych kanałach komunikacji. Jej cel to zadbanie o jak największą liczbę punktów styku z marką (ang. touchpoints). Chodzi o momenty, w których klient ma bezpośredni lub pośredni kontakt z danym brandem.

Zwiększenie ilości punktów styku ułatwia kształtowanie podróży konsumenta od chwili, w której poznaje on markę do momentu skorzystania z jej oferty i pozakupowej obsługi. Tym samym pozwala skutecznie pozyskać odbiorcę, a także zapewnić mu pozytywne wrażenia.

Jak sprawdzić, czy reklama jest skuteczna?

Skuteczność reklam i całych kampanii marketingowych mierzona jest przy pomocy wskaźnika ROI (ang. return on investment), czyli stopy zwrotu z tytułu poniesionych wydatków inwestycyjnych. Ten parametr obrazuje, jak każda pojedyncza złotówka wpływa na przyrost zysku w określonym czasie.

Jednak warto wiedzieć, że ROI zwykle stosuje się do obliczania skuteczności działań w długiej perspektywie. Dlatego ten parametr najlepiej sprawdza się przy ocenie strategicznych celów marketingowych. Natomiast do przeprowadzenia nieco węższej analizy poszczególnych działań zaleca się korzystanie z kluczowych wskaźników efektywności, które określane są jako KPI (ang. key performance indicators).

Za sprawą tych wskaźników można określić skuteczność konkretnych elementów strategii marketingowej i tym samym podjąć bardziej świadomą decyzję o kontynuowaniu przyjętego sposobu promocji lub rezygnacji z danych działań.

Wskaźniki, które pokazują, jak skuteczna jest internetowa reklama firmy – przykłady

Skuteczność reklamy w internecie można sprawdzić znacznie łatwiej niż w przypadku promocji przy pomocy tradycyjnych form przekazu. Wszystko dlatego, że istnieją specjalne wskaźniki, na podstawie których da się przeanalizować wpływ konkretnych działań na zwiększenie sprzedaży albo wzrost innego typu konwersji.

Do najpopularniejszych wskaźników skuteczności reklamy internetowej należy CTR (ang. click through rate). To tzw. współczynnik klikalności, który określa zainteresowanie danym komunikatem na podstawie tego, jak często po wyświetleniu reklamy jest ona klikana przez użytkowników.

Innym, znanym wskaźnikiem jest CLV (ang. customer lifetime value). To pomiar wartości klienta, który określa się na podstawie przewidywanego przychodu uzyskanego za sprawą jego relacji z firmą.

Jeśli ktoś ma wiedzę na temat CLV, to powinien też zwrócić uwagę na wskaźnik CPA (ang. cost per action). Miernik ten określa koszt konwersji, czyli stosunek wydatków przedsiębiorstwa do liczby konwersji (np. dokonanych transakcji). CPA pokazuje więc, ile realnie trzeba zapłacić za zdobycie zainteresowanie klienta.

Przy założeniu, że odbiorca ma duże CLV, można pozwolić sobie na większą inwestycję w jego przyciągnięcie. Jednak, gdy pomiar wartości konsumenta nie jest zbyt optymistyczny, trzeba starać się zmniejszyć wskaźnik CPA. W przeciwnym razie działania związane z pozyskaniem klienta – reklamy i inne formy marketingu – będą po prostu nieopłacalne.

Reklama InPost – skuteczna i zaskakująca

Skuteczna reklama firmy to coś, co można zrealizować, współpracując z nami. W naszej ofercie InPost dla biznesu mamy ciekawe propozycje działań marketingowych zarówno tych online, jak i offline.

W ramach internetowej promocji wyświetlamy reklamy na naszej stronie (inpost.pl), którą codziennie odwiedza naprawdę wielu internautów. Oprócz tego jesteśmy w stanie zaoferować przedsiębiorcom wzmiankę w newsletterze InPost. W ten sposób można łatwiej rozpocząć działania promocyjne z zakresu e-mail marketingu.

Wśród rozwiązań, które pomogą skutecznie dotrzeć do odbiorów, znajduje się również opcja skorzystania z banerów czy powiadomień PUSH w naszej aplikacji InPost Mobile. Ta nowoczesna forma reklamy ma spore szanse na zwrócenie uwagi konsumentów.

Jeśli jesteś zwolennikiem reklam offline lub chcesz zainwestować w marketing 360 stopni, to zainteresują Cię również rozwiązania outdoorowe. Nasza flagowa propozycja to oklejanie urządzeń Paczkomat®. Umieszczenie grafiki promującej na maszynie do nadawania i odbierania wysyłek jest na tyle niestandardowe, że od razu przyciąga uwagę.

Oprócz tego w ofercie reklamy InPost figuruje opcja display’owej promocji na ekranach naszych autorskich automatów. Możemy zaproponować również sampling produktów, czyli przekazywanie konsumentom próbek artykułów Twojego sklepu. Taka forma reklamy pozwoli Ci zwiększyć rozpoznawalność marki i pozyskać nowych klientów.

Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!

Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.

Możliwości jest naprawdę sporo:


  • oklejanie urządzeń Paczkomat
  • reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
  • sampling produktów reklamowych
  • banery reklamowe na stronie InPost
  • reklama w newsletterze InPost
  • powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszystkie pytania.

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?

Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...

Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?

Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!