Social commerce – co warto wiedzieć o tym trendzie, jak dostosować działania?
Dla biznesu Porady

Social commerce – co warto wiedzieć o tym trendzie, jak dostosować działania?

16 Listopada 2019

Jedną z gałęzi branży e-commerce jest social commerce, czyli wykorzystanie mediów społecznościowych do sprzedaży produktów i usług przez Internet. Nie musiało minąć wiele czasu od założenia pierwszych portali społecznościowych, by odpowiedni ludzie dostrzegli ich potencjał. Obecnie specjaliści są w stanie wyraźnie zwiększyć wynik sprzedażowy przedsiębiorstwa, wykorzystując w tym celu profile na Facebooku czy Instagramie. Warto przyjrzeć się bliżej tym narzędziom i poznać różne metody ich stosowania. ​​​​​​​

Profile na portalach społecznościowych 

Dziś niemal każda firma – mniejsza bądź większa – posiada swój fanpage na Facebooku. Nie może to dziwić, gdyż – jak wynika z dostępnych raportów – w 3. kwartale 2019 roku z portalu korzystało niemal 2,5 miliarda użytkowników. Niektórzy z nich spędzają naprawdę sporo czasu, scrollując swoją tablicę, dając „lajki”, a także poszukując informacji o interesujących ich produktach bądź usługach. Jednym z głównych atutów portalu jest fakt, że zapewnia on użytkownikom pełną interaktywność – mogą oni np. wyrazić swoją opinię poprzez pozostawienie komentarza. Co warto zrobić, by zachęcić ich do swojej firmy?

  • Regularnie publikować. Często pojawiające się posty i zdjęcia przekonują odwiedzających, że firma jest cały czas aktywna oraz że panuje duży popyt na jej usługi. To ważny czynnik, skłaniający kolejne osoby do złożenia zamówienia. Niezależnie czy będzie to dowóz pizzy na telefon, sprzedaż książek przez Internet lub usługi ogrodnicze.
  • Pokazać swoją pracę z bliska. Zdjęcia i filmiki pozwalają potencjalnym klientom, którzy nie są jeszcze do końca przekonani, nabrać więcej zaufania do danej firmy. Widząc z bliska profesjonalizm jej pracowników, mogąc zobaczyć z bliska proces produkcji bądź realizacji usługi, potencjalny klient lepiej wie, czego może się spodziewać.
  • Szybko odpowiadać na zapytania. Czas to pieniądz. Nie tylko dla przedsiębiorcy, ale również i dla jego klientów. To dlatego trzeba skrócić czas odpowiedzi na zapytania do minimum. Warto w tym celu zatrudnić osoby, których zadaniem będzie odpowiadanie na prywatne wiadomości. Można w ten sposób wyprzedzić konkurencję i przyjąć solidne zamówienie, zanim inna firma w ogóle odczyta zapytanie złożone na Facebooku.
  • Rozwiązywać problemy. Media społecznościowe dają także wspaniałą możliwość rozwiązywania problemów, z jakimi mierzą się klienci firmy. Trzeba jednak w tym celu wykazać się dużą dozą profesjonalizmu. Jeżeli ewentualna obiekcja, wątpliwość lub reklamacja zostanie szybko i sprawnie załatwiona, prawdopodobnie zyskamy klienta na lata, gdyż przekona się on, że nawet jeśli coś pójdzie nie tak, firma zadba o niego i pomoże mu poradzić sobie z kłopotami. Badania wskazują bowiem, że najczęstszą przyczyną, dla której klienci „uciekają” od firmy, jest niewłaściwa obsługa klienta lub nawet jej całkowity brak. 

​​​​​​​

Oceny i recenzje 

Bardzo ważnym atutem social commerce jest interaktywność. Działanie w Internecie zdecydowanie różni się pod tym względem od tradycyjnych form promocji marki i produktu, a więc reklam w prasie papierowej, billboardów itp. Tam rola klienta kończy się w momencie zakupu, tutaj natomiast nabywca może podzielić się w Internecie swoją opinią, przygotować recenzję, czy umieścić zdjęcia produktu. Warto na swojej stronie przygotować funkcjonalności, które pozwolą klientom na tego typu aktywność. Jeżeli oferujemy ubrania, pozwólmy ich nabywcom pokazać, jak prezentują się odebrane przez nich egzemplarze. Gdy prowadzimy sprzedaż książek w Internecie, umieśćmy platformę, na której będą oni dzielili się recenzjami. Jeśli wykonujemy projekty wnętrz, zadbajmy by nasi klienci mogli zaprezentować zdjęcia gotowych realizacji.

Reklamy na portalach 

Portale społecznościowe oferują jeszcze jedną, bardzo przydatną opcję. Jest to „wplatanie” reklam w treść, np. za pośrednictwem Facebooka. Zabieg ten może być szalenie skuteczny, zwłaszcza że algorytmy portalu analizują aktywność użytkownika i dobierają reklamy dopasowane do jego preferencji. Jeśli ktoś np. często przegląda portale wędkarskie, wśród jego reklam z pewnością znajdzie się sklep internetowy, oferujący akcesoria przydatne do uskuteczniania tego hobby. Osoba gustująca w kuchni azjatyckiej ujrzy z kolei w proponowanych profilach strony restauracji, przygotowujących tego typu posiłki. 

Rola influencerów w social commerce 

Nadejście XXI. wieku zaowocowało pojawieniem się całkiem nowej grupy zawodowej – influencerów. Działają oni w niemal każdej branży, a ich zadaniem jest zachęcanie do skorzystania z danego produktu lub usługi. W erze social media, gdy ludzie spędzają całe godziny, przeglądając różne profile i śledząc relacje wideo, rola influencerów jest nie do przecenienia, gdy chcemy coś sprzedać. Dawniej ludzie przekazywali sobie informacje „pocztą pantoflową” – jedna osoba polecała drugiej zakup danej rzeczy. Dziś można zamówić profesjonalną usługę u influencera, który pokaże produkt szerszej publiczności, omówi jego zalety, a także poda swoim followersom kod rabatowy, dzięki któremu skorzystają ze specjalnej oferty. W ten sposób producent szybko zwiększą swoje obroty, nie czekając latami na zbudowanie pozycji swojej marki w „tradycyjny” sposób. Ważne jednak, by produkt lub usługa faktycznie prezentowały odpowiednią jakość. Jeżeli bowiem nie spełnią pokładanych w nich oczekiwań, dla większości klientów będą tylko jednorazowym zakupem

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.