Testy A/B – czym są i co musisz o nich wiedzieć?

E-commerce
Testy A/B – czym są i co musisz o nich wiedzieć? Testy A/B – czym są i co musisz o nich wiedzieć?

3 Sierpnia 2023

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Konwersja sprzedaży w sklepie internetowym zależy nie tylko od ceny, dostępnych opcji płatności i możliwości dostawy, ale także czynników, z których wiele osób w pierwszej chwili nie zdaje sobie sprawy. Często drobne zmiany na stronie internetowej lub w wysyłanych do klientów mailach okazują się mieć decydujący wpływ na powodzenie internetowego biznesu. O tym, jak są skuteczne, można przekonać się na przykładzie testów A/B. Czym są i dlaczego warto wdrożyć je we własnym e-sklepie?

Testy A/B – co to takiego?

Mianem testu A/B określa się metodę weryfikacji upodobań klientów, a celem jest sprawdzenie, która z możliwości (A czy B) przyczynia się do zwiększenia sprzedaży. W praktyce sprowadza się to do stworzenia kilku wersji własnej strony internetowej, komunikatu mailowego, wiadomości SMS wysyłanej do klientów lub interfejsu aplikacji mobilnej. Wbrew nazwie kontrola zachowania użytkowników nie musi ograniczać się do stworzenia jedynie dwóch wariantów. Równie dobrze może być ich więcej, ponieważ nie ma reguły ograniczającej ich liczbę. Wersja zapewniająca najlepsze wyniki sprzedażowe jest następnie wykorzystywana i widoczna dla wszystkich klientów.

Sprawdzany w testach A/B UX (user experience), czyli doświadczenie użytkownika stosują tysiące firm na całym świecie. Dzięki tej prostej metodzie weryfikacji są w stanie zrozumieć błędy przyczyniające się do niesatysfakcjonującej sprzedaży. Co najważniejsze, potrzebne zmiany wprowadzają nie na podstawie domysłów, ale niepodważalnych danych, jakimi są zachowania testowej grupy użytkowników. Oni sami nie wiedzą o tym, że są sprawdzani, a więc ich reakcje są w pełni naturalne. Z tego powodu testy A/B są najbardziej wiarygodnym i skutecznym sposobem sprawdzania preferencji użytkowników.

 

Do czego stosuje się testy A/B?

Testowanie stron internetowych to jedno z najważniejszych zastosowań tej metody weryfikacji klientów. Specjaliści zajmujący się ich projektowaniem współpracują z osobami zajmującymi się UX designem, rozmieszczając i wyszczególniając poszczególne elementy na witrynie na różne sposoby. Osoby wchodzące na stronę widzą inną lokalizację przycisków prowadzących do podstron, odmiennie pogrupowane kategorie produktów, inaczej wyszczególnione poszczególne elementy itd. Niekiedy eksperymentowania nie ogranicza się do układu witryny, ale także strony wizualnej, czyli użytych czcionek, liczby zdjęć i grafik i kolorystyki.

Przeprowadzaniem testów A/B zainteresowane są m.in. sklepy internetowe. Dzięki nim są w stanie określić błędy przyczyniające się do niskiej konwersji, czyli stosunku liczby wejść na witrynę do liczby dokonanych transakcji. Przydają się również wtedy, gdy sprzedaż jest zadowalająca. Testowanie pozwala bowiem na osiągnięcie jeszcze większych zysków.

Sklepy działające w sieci wykorzystują to proste narzędzie do wypromowania swoich akcji promocyjnych. W tym celu poszczególnym klientom w różnych miejscach na stronie wyświetlają się banery zachęcające do skorzystania z niej. Porównanie liczby kliknięć pozwala zdecydować, gdzie najlepiej umieścić ten element na stronie, tak by był jak najlepiej widoczny dla wszystkich użytkowników. Te same działania podejmują też wszelkiego typu firmy oferujące swoje usługi za pośrednictwem aplikacji.

Jednak nie tylko działające w internecie sklepy wykorzystują testy A/B. Marketing potrzebny jest także właścicielom serwisów społecznościowych. Generowanie różnych wariantów głównego panelu użytkownika daje możliwość sprawdzenia, jak wielu z nich zauważyło i wypróbowało nową funkcję.

Odmienne konfiguracje strony wykorzystuje się w analizach sprawdzających czas spędzony w aplikacji. Z punktu widzenia firm zarządzających takimi portalami jest on kluczowy. Im dłużej dany użytkownik korzysta z aplikacji, tym więcej sugerowanych treści mu się wyświetla. To z kolei przekłada się na zyski reklamodawców, którzy tym chętniej płacą za możliwość publikowania swoich materiałów w angażującym odbiorców serwisie.

Jak przeprowadzać testy A/B?

Do przeprowadzenia testu A/B najlepiej wykorzystać jeden z dostępnych w internecie programów. Dobrym wyborem jest Google Optimize. Jego dużą zaletą jest graficzny interfejs pozwalający zobaczyć, jak rozmieszczone są poszczególne elementy strony. Tym narzędziem warto się więc zainteresować, szczególnie gdy nie opanowało się jeszcze bardziej zaawansowanych programów pozbawionych tak prostego i intuicyjnego interfejsu. Przy pomocy Google Optimize można przetestować działanie strony zarówno w wersji na komputery, jak i urządzenia mobilne.

Powodem, dla którego warto zainteresować się narzędziem udostępnianym przez Google, jest też możliwość korzystania z niego za darmo. Osoby mające już pewne doświadczenie z projektowaniem stron pod kątem doświadczenia użytkownika mogą sprawdzić inne programy, np. Optimizely, Omnicovert lub VWO.

Z racji tego, że większość stron w internecie stworzonych zostało na platformie WordPress test A/B da się wykonać przy pomocy jednej z wielu wtyczek. Darmowymi są np. My WP A/B Testing, Tweeker i Split Test For Elementor. Wśród płatnych znaleźć można zarówno tańsze propozycje jak Nelio AB i Split Hero, jak i droższe, np. Beaver Builder AB. Co ważne, ta wtyczka dostępna jest też w darmowej wersji Lite.

Prowadzisz firmę? Wysyłasz wiele paczek miesięcznie? Zaoszczędź na wysyłce z InPost! Różnorodność oferty sprawia, że jest to rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych firm.

Poznaj pełną ofertę Abonamentów i podpisz umowę online.

​​​​​​​Testy A/B – jakie są rodzaje testów?

Osobom prowadzącym internetowy biznes przyda się nie tylko wiedza na temat tego, co to są testy A/B, ale także czym są badania MVT. W pierwszym przypadku sprawdza się dwa warianty danego elementu na stronie. W przypadku większej liczby opcji test określa się mianem A/B/n, w którym n oznacza określoną liczbę dodatkowych wariantów.

Cechą łączącą obie metody jest kontrola jednego elementu na stronie. Jeśli jest ich więcej, a do tego nie są ze sobą powiązane (np. jednocześnie sprawdza się położenie baneru na witrynie głównej i położenie przycisku Kup na podstronach), mówi się o wielowymiarowym teście MVT.

Niezależnie od wyboru testu, trzeba pamiętać, że do analizy wyników potrzebny jest odpowiednio duży ruch na stronie. Innymi słowy, aby badanie było miarodajne, najpierw trzeba skorzystać z dostępnego w sieci kalkulatora Evana Millera. Na podstawie wprowadzonych danych wygeneruje on minimalną liczbę użytkowników, których można uznać za grupę testową.

Pod uwagę należy wziąć też czas przeprowadzania analizy. Przykładowo sprawdzanie konwersji baneru promocyjnego tuż po Nowym Roku może nie być wiarygodne. Nasyceni niedawno minionym okresem pełnym akcji rabatowych, a do tego mający mniej pieniędzy do wydania po świętach klienci w tym momencie mogą nie być zainteresowani nową promocją.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Nadanie paczki w sobotę – czy to możliwe?

Ze względu na rosnące tempo życia wielu osobom zdarza się zapomnieć o załatwieniu różnych spraw, w tym np. o nadaniu przesyłki. Zoriento...

Zwroty w e-commerce – jak wpływają na sprzedaż, trendy, dane

Jeszcze kilka lat temu zwroty były prawdziwą zmorą zarówno sklepów internetowych, jak i ich klientów. Dodatkowe koszty, niejasne procedu...

9 pomysłów na wypromowanie sklepu internetowego

Duża liczba nowo powstających sklepów internetowych sprawia, że coraz trudniej jest sprostać konkurencji na rynku e-commerce. Liczne fir...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!