
6 elementów optymalizacji SEO, o których powinien pamiętać każdy e-commerce
12 Października 2022
Branża e-commerce rozwija się w wyjątkowo szybkim tempie. Z raportu „E-commerce w Polsce 2021” wynika, że w 2021 roku aż 77% internautów przynajmniej raz dokonało zakupów za pośrednictwem internetu. Szacuje się, że obecnie wartość całego rynku e-commerce wynosi ponad 111 miliardów złotych. Wszystko to oznacza, że aby osiągnąć sukces w handlu internetowym, trzeba podjąć szereg działań. Mowa tutaj przede wszystkim o optymalizacji SEO. Chodzi tutaj o wszystkie czynności, które poskutkują tym, że nasza strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania w Google i innych wyszukiwarkach. W poniższym artykule przedstawiamy 6 elementów optymalizacji SEO, o których powinien pamiętać każdy e-commerce.
Jak optymalizować adres URL i meta tagi?
Jakie są najważniejsze zasady SEO dla e-commerce? Zacznijmy od URL, czyli Uniform Resource Locator. Jest to metoda służąca do określania i nazywania lokalizacji różnych zasobów. Takim zasobem mogą być wszystkie strony dostępne w internecie - strony internetowe, pliki czy dokumenty. Każdy z zasobów ma przypisany określony URL.
Aby poszczególne podstrony w ramach naszego e-sklepu znalazły się możliwie najwyżej w wynikach wyszukiwania, muszą być odpowiednio zoptymalizowane. Adresy URL powinny być przede wszystkim właściwie zdefiniowane, to znaczy zawierały te słowa, które odzwierciedlają zawartość danej strony. Określa się to jako "friendly URL", czyli "przyjazny adres". Docenią to zarówno wyszukiwarki jak i sami użytkownicy. Dobry adres nie może być za długi - zaleca się, by miał on maksymalnie 100 znaków. Dodatkowo, adres URL nie powinien zawierać znaków specjalnych, np. ">", "?", "(", "$" itd., ponieważ skutkuje to tym, że wyszukiwarki mają problem z ich indeksowaniem.
Przyjazny adres URL powinien wyglądać następująco:
adresstrony.pl/modameska/spodnie/dresy
Taki adres jest dobry, ponieważ zawiera odpowiednią liczbę znaków, nie ma znaków specjalnych, a każdy użytkownik, który go przeczyta, od razu wie, jaka jest dokładna zawartość strony. O tym wszyscy działający w ramach e-commerce koniecznie powinni wiedzieć.
Z kolei przykład nieprzyjaznego adresu URL to:
adrestrony.pl/kategoria/2/545665556626/5662
Bardzo ważna jest także właściwa optymalizacja meta tagów. Wyróżnia się tutaj m.in. meta title - jest to tytuł podstrony pojawiający się w wyszukiwarkach. Zaleca się, by meta title posiadał od 10 do 70 znaków, powinien zawierać podstawowe słowa kluczowe i możliwie precyzyjnie opisywać zawartość danej witryny.
Z kolei meta description to nieco dłuższy opis tego, co znajduje się na konkretnej podstronie. Mimo tego iż nie ma on bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, to wpływa na współczynnik kliknięć w linki. Zaleca się, by meta description zawierał od 160 do 300 znaków.
Jak ważne są unikatowe opisy produktów
Co zrobić, by oferta sklepu cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród klientów? Czy wystarczy wstawić na stronie e-sklepu zdjęcia i nazwy poszczególnych produktów? W obecnych warunkach właściwa optymalizacja stron e-commerce pełni niezwykle istotną rolę - zwłaszcza, gdy firma oferuje produkty markowe dostępne także w dziesiątkach lub setkach innych e-sklepów. Jakie są wytyczne SEO dla e-commerce w tym zakresie?
Przede wszystkim warto zadbać o to, by przy każdym produkcie zamieścić jego unikatowy opis. Będzie to informacja zarówno dla klientów, ponieważ dowiedzą się nieco więcej o konkretnym produkcie, ale docenią to również wyszukiwarki internetowe.
Co oznacza, że opis produktu jest unikatowy? Jest to równoznaczne z tym, że taki opis nie znajduje się na żadnej innej stronie - zarówno w obrębie naszego e-sklepu jak i na konkurencyjnych witrynach. Oczywiście, niektórzy mogą powiedzieć, że sporządzanie własnego opisu produktów mija się z celem, ponieważ "gotowce" dostarczają producenci. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że Google ogromny nacisk kładzie na unikalność publikowanych treści. W sytuacji, gdy w naszym e-sklepie pojawia się opis produktu, który wcześniej został opublikowany w identycznej formie w kilkudziesięciu innych stronach, będzie to miało negatywny wpływ dla jego pozycji w wynikach wyszukiwania.
Google premiuje te witryny WWW, które dbają o to, by zaoferować swoim użytkownikom oryginalne, przykuwające uwagę treści, które stanowią jakąś wartość dla użytkowników. Jedno jest pewne - skopiowany od producenta opis z pewnością nie przyniesie nam wyższej pozycji w Google.
Z tego względu zachęcamy, aby opisy produktów tworzyć w pełni samodzielnie. W trakcie ich sporządzania należy zwracać uwagę na specyficzne cechy poszczególnych towarów, ich kolor, funkcjonalności itd. Opis, który będzie ciekawy i unikatowy, z pewnością docenią tak użytkownicy jak i wyszukiwarki.
Uwaga - przy sporządzaniu opisów produktów trzeba też mieć na uwadze wymogi SEO. Trzeba zatem zadbać o to, by zawierały one odpowiednią liczbę słów kluczowych oraz nagłówki H2 i H3.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
SEO dla e-commerce dotyczy także linkowania. W optymalizowaniu SEO naszego e-sklepu bardzo istotną rolę pełni także linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. To pierwsze polega na umieszczaniu linków do poszczególnych podstron w ramach naszej strony w różnych miejscach. Najczęściej linki wewnętrzne umieszcza się przede wszystkim w menu głównym a także w artykułach, z dopiskiem "Czytaj również".
Strona, która posiada odpowiednie linkowanie wewnętrzne, jest łatwa w użytkowaniu dla odwiedzających. Nie występują wówczas trudności z odnalezieniem poszczególnych produktów czy informacji. Linkowanie wewnętrzne jest ważne z punktu widzenia odkrywania i odwiedzania nowych stron przez roboty Google i wskazuje na ważne elementy na stronie.
Z kolei linkowanie zewnętrzne polega na tym, że inne strony WWW umieszczają odnośniki do naszego e-sklepu u siebie. Jest to bardzo ważna kwestia, ponieważ Google bierze to pod uwagę w trakcie ustalania pozycji poszczególnych witryn w wynikach wyszukiwania. Im więcej stron o dobrej jakości linkuje do konkretnej witryny, tym większe są jej szanse na znalezienie się wyżej na liście wyników. Bardzo istotne jest to, że w linkowaniu zewnętrznym od ilości zdecydowanie ważniejsza jest jakość. Najlepiej, gdy linki do naszego e-sklepu będą umieszczane na renomowanych portalach, które posiadają odpowiednio dużą liczbę unikalnych użytkowników.
Z jakich elementów rozbudowanych wyników wyszukiwania skorzystać?
Oprócz podstawowych, czyli tzw. organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania, Google umożliwia właścicielom stron internetowych umieszczenie ich na tzw. rozbudowanych wynikach. Na czym to polega? Istnieje kilka dostępnych możliwości, które przynoszą wymierne korzyści. Chodzi tutaj o:
- Answer box. Jest to specjalna kolumna, w której znajduje się wyszczególniony fragment tekstu, gdzie znajduje się precyzyjna odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie w wyszukiwarce.
- Local Pac. Jest to kategoria wyników pojawiających się w momencie wpisania zapytania powiązanego z określoną lokalizacją, np. "restauracja Gdańsk". W tym przypadku pojawia się fragment map Google wraz najważniejszymi informacjami na temat firm spełniających określone kryteria.
- FAQ. Jest to dodatkowy panel, w którym wyszczególnione są najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na zadany temat pochodzące z różnych stron internetowych.
- Rich snippets. W większości przypadków jest to panel zawierający bezpłatne wyniki wyszukiwania wraz z dodatkowymi elementami pojedynczej strony - mogą to być zdjęcia, dostępność produktu, cena, opinie użytkowników itd. Dzięki temu nasz e-sklep może mocno wyróżnić się na tle pozostałych.
Szybkość ładowania strony
Szybkość wczytywania się strony to także istotny element, który Google i inne wyszukiwarki bierze pod uwagę w trakcie ustalania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Google wprowadził jakiś czas temu nowe wytyczne o nazwie Core Web Vitals, w których także jest mowa właśnie o szybkości ładowania poszczególnych elementów strony. Wskazano tam na:
- Largest Contentful Paint (LCP) – jest to czas ładowania największego elementu znajdującego się ramach witryny,
- First Input Delay (FID) – czas od pierwszej interakcji ze stroną (np. kliknięcia w link) do momentu kiedy przeglądarka rozpocznie przetwarzanie tego i odpowie na taką akcję.
- Cumulative Layout Shift (CLS) – jest to wskaźnik przesuwania elementów na stronie w trakcie jej wczytywania.
Jak duże jest znaczenie szybkości strony? Tego Google nie ujawnia. Trzeba jednak pamiętać o tym, że SEO dla e-commerce to temat rzeka i aby nasz sklep osiągnął wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania należy dbać o wszystkie elementy, które są brane pod uwagę przez roboty indeksujące w trakcie ustalania pozycji. Wtedy nasze szanse na odniesienie sukcesu będą zdecydowanie wyższe.