Pozycjonowanie stron – czym jest? Najważniejsze informacje
Porady

Pozycjonowanie stron – czym jest? Najważniejsze informacje

16 Września 2022

Pozycjonowanie i promocja stron mogą zaważyć na tym, czy nasz projekt odniesie sukces w internecie. To zaś może przełożyć się na korzyści finansowe. Warto pamiętać o tym, że pozycjonowanie stron w wyszukiwarce to proces skomplikowany i czasochłonny. Czy można zająć się SEO na własną rękę? A może lepiej zdać się na fachowców? Sprawdźmy!

Pozycjonowanie stron – na czym polega?

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że między słowami pozycjonowanie stron w Google a SEO można postawić znak równości. Nie do końca jest to zgodne ze stanem faktycznym. Pozycjonowanie często obejmuje również działania SEM (Search Engine Marketing) i skupia się na kilku kluczowych czynnościach:

  • optymalizacji technicznej serwisu,
  • działaniach contentowych,
  • budowaniu profilu linków prowadzących do strony, którą chcemy pozycjonować.

Już na początku warto podkreślić, że pozycjonowanie witryny to proces długotrwały, który w zasadzie nigdy się nie kończy. Dlaczego? Wynika to z tego, że SEO to „gra o sumie zerowej". Aby nasza strona znalazła się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania w Google, ktoś z TOP 10 musi wypaść.

Właśnie dlatego profesjonalne pozycjonowanie rozplanowane jest na możliwie jak najdłuższy czas. Musimy brać poprawkę na to, że jeśli rywalizujemy o trudne frazy, np. „komputer do gier”, to będziemy musieli mierzyć się nie tylko z producentami takich urządzeń, ale i ze sklepami, które handlują elektroniką.

Jeśli wybrany sklep zainwestuje więcej pieniędzy, np. w działania z zakresu content marketingu oraz link buildingu, to zapewne niebawem zajmie nasze miejsce w wynikach wyszukiwania w Google. O ile taka optymalizacja przebiega rozsądnie i wykonywana jest przez specjalistów.

Jakie efekty daje pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie w internecie z założenia powinno skutkować zwiększeniem widoczności naszej strony w sieci. Dlaczego to tak ważne? Można tu raz jeszcze odwołać się do sklepu, który sprzedaje komputery do gier.

W internecie znajdziemy setki stron, które mają dane urządzenie w swojej ofercie. Co może zaważyć na tym, że internauta kupi je akurat u nas? Właśnie widoczność w globalnej sieci danych, a dokładniej w wynikach wyszukiwania Google.

Dlaczego ta konkretna wyszukiwarka jest tak ważna na naszym rodzimym rynku? Wynika to z jej popularności. Szacuje się, że korzysta z niej około 97% użytkowników z Polski. To właśnie dlatego kluczowa jest optymalizacja pod wytyczne, jakie dostarcza firma z Mountain View, a nie na przykład Bing, czy DuckDuckGo, które łącznie zajmują nie więcej niż 3% polskiego rynku wyszukiwarek.

Wypozycjonowanie strony to o wiele więcej niż wytypowanie fraz, słów kluczowych czy sprawdzenie zgodności z regułą Mobile First by Google. Można stwierdzić, że działania SEO skupiają się na dwóch kluczowych obszarach:

  • off-page,
  • on-page.

W zakresie off-page mieszczą się m.in.:

  • wdrożenie linkowania zewnętrznego,
  • analiza fraz,
  • analiza konkurencji.

Działania on-page, czyli takie, które wykonuje się na stronie, to np.:

  • optymalizacja podstron w obrębie witryny,
  • tworzenie wpisów blogowych i artykułów, które będą zawierały wytypowane frazy kluczowe,
  • formatowanie grafik na stronie (a także dodanie właściwych opisów alternatywnych, tzw. ALT-ów),
  • optymalizacja nagłówków Hx,
  • regulowanie czasu wczytywania się strony,
  • dodanie i właściwe wdrożenie mapy strony (sitemap.xml),
  • stworzenie linkowania wewnętrznego w obrębie witryny.

Jak można zauważyć, wszystkie te czynności wymagają posiadania wiedzy oraz doświadczenia. Właśnie dlatego czasem warto zastanowić się nad tym, czy nie skorzystać z pomocy profesjonalistów – firm, które za nas zajmą się całym procesem pozycjonowania – zbudują strategię, przeprowadzą audyt i opracują cykliczne kampanie, które będą dopasowane do danej branży.

Zupełnie inaczej na kwestie pozycjonowania musi spojrzeć np. firma działająca lokalnie, w jednym mieście, a inaczej wielka korporacja, która ma sieć punktów sprzedaży i zamierza rozwijać witrynę, np. dodając e-sklep online.​​​​​​​

Czy samemu można wypozycjonować stronę?

Bardzo trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Bez wątpienia skuteczne zaplanowanie kampanii i wdrożenie poprawnego linkowania wewnętrznego w obrębie witryny wymagają sporej wiedzy praktycznej.

SEO to branża niezwykle precyzyjna, gdzie liczy się każdy, nawet pozornie błahy detal. Wytyczne, które dostarcza Google, także nie są dane raz na zawsze. To, że rok temu udało nam się stworzyć poczytnego, dobrze widocznego w wyszukiwarce bloga technologicznego, nie oznacza, że dokładnie ta sama taktyka pozycjonowania sprawdzi się po upływie pewnego czasu i np. w branży modowej lub w sklepie z produktami ogrodniczymi. Dlaczego? Google stale aktualizuje swój algorytm wyszukiwania. Dlatego należy być na bieżąco z newsami i monitorować widoczność w wyszukiwarce.

W praktyce oznacza to, że pozycjonowanie strony w Google nigdy się nie kończy. To proces, który powinien uwzględniać okresową kontrolę pod kątem zgodności z najnowszymi zmianami, jakie w swojej wyszukiwarce wprowadziła firma z Mountain View. Wszyscy, którym marzy się samodzielne pozycjonowanie SEO, muszą też wziąć pod uwagę, że zmienia się nie tylko algorytm, ale i oprogramowanie, które pozwala dokładnie przeanalizować kondycję witryny.

Można tu wskazać np. na Google Analytics. W 2023 roku przestanie obowiązywać znana od kilku lat wersja tego narzędzia (Universal Analytics). Zastąpi je GA4, a wiele rewolucyjnych zmian spowoduje, że spojrzymy na optymalizację witryny w nowy sposób. Analizie będą podlegały nieco inne zmienne, co może wymusić zmianę strategii SEO w wielu różnych firmach, które próbują wypozycjonować swoją stronę w sieci.

Właśnie dlatego, gdy kluczowe jest dla nas dobre pozycjonowanie strony, warto poważnie zastanowić się nad pomocą profesjonalistów. Czasy, kiedy wystarczyło umieścić kilka czy kilkanaście linków do swojej witryny na dużych forach dyskusyjnych lub w darmowych katalogach online już dawno minęły. Obecnie optymalizowanie widoczności strony to niezwykle wyspecjalizowany segment rynku online, który podlega ciągłym, dynamicznym zmianom.

Za wyborem fachowców przemawia też krótka analiza finansowa. W zdecydowanej większości przypadków, gdy chcemy zajmować się pozycjonowaniem na poważnie, musimy skorzystać z płatnych narzędzi zewnętrznych. Znacznie ułatwiają one np. zaplanowanie kampanii czy analizę reputacji domeny. Darmowe narzędzia, takie jak Google Analytics, Google Trends czy Answer The Publics, to za mało. Zwykle trzeba zainwestować w takie rozwiązania webowe, jak np.:

  • Senuto,
  • SurferSEO,
  • Ahrefs,
  • ScreamingFrog.

To spore wydatki, które sprawiają, że na pozór tanie pozycjonowanie może nas kosztować o wiele więcej, niż zlecenie tych działań agencji, z którą będziemy rozliczać się w modelu abonamentowym.

Skąd czerpać wiedzę o pozycjonowaniu stron?

Głównym źródłem wiedzy jest oficjalny blog prowadzony przez Google oraz tworzone przez tę firmę artykuły, które znajdują się w dziale FAQ. Warto jednak mieć na uwadze, że skuteczne pozycjonowanie stron internetowych wykorzystuje także analizę działań konkurencji.

Właśnie dlatego warto śledzić blogi prowadzone przez najlepsze agencje na rynku. Często pojawiają się tam tzw. case studies, czyli opisy konkretnych procesów, jakie wdrożyła dana firma, by zwiększyć widoczność określonego serwisu.

Nie zaszkodzi też dołączyć różnych grup tematycznych w mediach społecznościowych. Warto zaglądać też na portale specjalistyczne, np. Search Engine Journal czy Search Engine Land. Raz na jakiś czas można włączyć YouTube’a i przejrzeć nagrania z kanałów, które informują o nowościach i wyjaśniają zmiany.

Jakie czynniki mają wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania?

Liczba zmiennych, które są brane pod uwagę, może przyprawić o zawrót głowy. Faktem jest jednak, że pozycjonowanie stron SEO wiąże się z koniecznością zadbania o:

  • linkowanie wewnętrzne,
  • linkowanie zewnętrzne,
  • szybkość ładowania strony,
  • bezpieczeństwo witryny (wdrożenie SSL),
  • zgodność z regułą Mobile First by Google,
  • odpowiednie nasycenie fraz i słów kluczowych w treści,
  • właściwą strukturę nagłówków Hx,
  • brak kopii serwisu po adresie IP w wynikach wyszukiwania,
  • Sitemapę (sitemap.xml).

To tylko te podstawowe parametry, o których trzeba myśleć na samym początku prac związanych z pozycjonowaniem. Algorytmy biorą pod uwagę setki, a może i tysiące różnych danych.

Niestety PageRank, który wprost odpowiadał na pytanie o to, jak Google ocenia daną stronę, nie jest już ogólnodostępny. Wyszukiwarkowy gigant zrezygnował też z podawania dokładnych informacji o wszystkich czynnikach, które mają znaczenie przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. To kolejne powody wpływające na to, by zaufać specjalistom, którzy mają wieloletnie doświadczenie w SEO.

Przewaga agencji SEO nad samodzielnym pozycjonowaniem

Jak już zostało wspomniane, kluczowym atutem agencji jest doświadczenie oraz drobiazgowa znajomość systemu Google. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że usługa pozycjonowania zawsze powinna rozpocząć się od pełnego audytu SEO. Da on właścicielowi odpowiedź na pytanie, w jakiej kondycji technicznej jest witryna. Może się okazać, że kluczowe będzie skupienie się na rozbudowie profilu linków zewnętrznych, a działania on-page będą ograniczone do minimum.

Atutem agencji jest też to, że – zazwyczaj – ich oferta pozycjonowania strony jest dobierana do konkretnych potrzeb klienta. Pod wieloma względami można przyrównać podejmowane przez specjalistów działania do wizyty u lekarza. Pierwszym etapem jest ustalenie „co pacjenta boli” – służy temu kompleksowy audyt SEO, który pozwala szybko wytypować najważniejsze obszary wymagające poprawy.

Po jego zakończeniu przychodzi pora na dokładne omówienie sytuacji serwisu oraz zaproponowanie strategii, która ma zwiększyć widoczność podstrony lub konkretnych produktów w wynikach wyszukiwania. To kolejny obszar, który działa na korzyść klientów: będą oni dokładnie wiedzieć, z czego wynikają podejmowane działania oraz jaki jest ich nadrzędny cel.

Pozycjonowanie serwisów internetowych nierozerwalnie wiąże się też z przygotowywaniem raportów, dzięki którym klient wie, jak z miesiąca na miesiąc zmienia się widoczność portalu w wynikach wyszukiwania. Korzystając z pomocy zawodowców, możemy zaoszczędzić naprawdę sporo czasu, a więc i pieniędzy. Agencyjne pozycjonowanie stron przez Google (jeśli wybierzemy godną zaufania firmę) to ruch, nad którym zdecydowanie warto się zastanowić.

Ile kosztuje pozycjonowanie stron – od czego zależy cena?

Nie istnieje jedna uniwersalna odpowiedź na pytanie, jak skutecznie pozycjonować stronę online. Wiele zależy od trudności fraz, mających zwiększyć widoczność naszego portalu, a także od branży. Zupełnie inaczej do działań SEO podejdzie lokalna pizzeria, a inaczej sieć sklepów czy producent samochodów ciężarowych.

Warto jednak omówić nieco szerzej wspomnianą już „trudność fraz”. Na czym ona polega i jak się ją mierzy? Załóżmy, że nasza firma handluje biurkami gamingowymi. Taką frazę w wyszukiwarkę miesięcznie wpisuje około 60 tysięcy osób. To potencjalni klienci, których chcemy przekonać do naszej oferty, a więc muszą oni zobaczyć naszą stronę, wejść na nią, a następnie podjąć decyzję zakupową. Niestety firm, które również sprzedają takie biurka, nie brakuje.

W tym konkretnym przypadku cena pozycjonowania może być wysoka, ponieważ nie ulega wątpliwości, że fraza „biurka gamingowe” to łakomy kąsek dla wielu firm, które są gotowe zainwestować sporo pieniędzy, byle tylko znaleźć się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. W takiej sytuacji mamy niewielkie pole manewru: możemy albo wydać więcej, albo zdecydować się na inną strategię pozycjonowania, która może (ale nie musi) okazać się bardziej efektywna.

Z drugiej strony, nie brakuje też firm zainteresowanych prostszymi, mniej popularnymi frazami. Jeśli handlujemy na przykład wężami gaśniczymi, to celujemy w niszę, a więc będziemy musieli mierzyć się z o wiele mniejszą konkurencją. To zaś oznacza mniejsze wydatki na content marketing i link building.

Na cenę wpływa też ogólna kondycja techniczna serwisu. Jeśli mamy w ofercie kilkanaście produktów i dla każdego z nich trzeba będzie przygotować dedykowany opis zawierający kluczowe frazy i słowa, to na pewno zapłacimy mniej, niż gdyby była konieczność opisu tysiąca akcesoriów. Bardzo ważne są zatem: skala naszego biznesu oraz cele, jakie sobie wyznaczamy.

Jak widać, cena pozycjonowania stron nigdy nie jest stała i zależy od naprawdę wielu różnych parametrów. Najprościej będzie oszacować ją, decydując się na współpracę z profesjonalną agencją SEO. Specjaliści pomogą nam, jeśli okaże się, że budżet pozwoli tylko na pozycjonowanie kilku najważniejszych dla nas produktów. Profesjonaliści wytypują te elementy oferty i zaplanują odpowiednią strategię.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.