Architektura informacji – co to takiego i czym się zajmuje?
Porady

Architektura informacji – co to takiego i czym się zajmuje?

6 Lipca 2022

Odpowiednia architektura informacji znacznie ułatwia poruszanie się po stronach internetowych. Jednak spotykamy się z nią nie tylko w internecie. Czym jest architektura informacji i w jaki sposób wykorzystać ją w celu przyciągnięcia odbiorców do swojej strony? 

Ludzki mózg codziennie porządkuje setki docierających do niego przekazów. Bez tego nie bylibyśmy w stanie uczyć się, odtwarzać codziennej drogi do pracy czy przygotować śniadania. W dzisiejszym natłoku bodźców wszelkie ułatwienia w procesie przyswajania informacji sprzyjają przyciągnięciu klientów – do sklepu internetowego lub stacjonarnego, bloga, restauracji czy innego biznesu. Zobacz, dlaczego warto poznać podstawy projektowania architektury informacji i wprowadzić je w życie.

Architektura informacji – co to jest?

Zastanawiasz się, czym jest architektura informacji? Nie bez powodu nawiązano do projektowania i budowania. Konstrukcję budynku tworzy się, przechodząc przez liczne uporządkowane etapy, które pozwalają uzyskać oczekiwany efekt. Do rozpoczęcia budowy konieczne jest rozpisanie planów, które będą zrozumiałe dla każdego specjalisty budownictwa.

To zresztą niejedyny taki przykład. Spis treści w książce, plan stacji metra czy nawigacja na stronie internetowej – wszystko to przykłady zastosowania architektury informacji w mniej lub bardziej złożonej formie. W internecie nierozerwalnie wiąże się ona z UX, czyli tworzeniem designu, który będzie bardzo prosty i intuicyjny w obsłudze.

Chociaż tego nie dostrzegamy, nigdzie nie spieszy nam się bardziej niż w sieci. Czytelna nawigacja w serwisie, z jasno uporządkowaną strukturą menu, czy dobrze wyeksponowaną zakładką „Kontakt”,  jest jednym z elementów, który przyciągnie użytkowników i zachęci ich do dłuższego pozostania w serwisie, a być może i do zakupów lub kontaktu, celem przygotowania spersonalizowanej oferty.

Czy architektura informacji to to samo co nawigacja?

Czy na poziom użyteczności strony wpływa wyłącznie nawigacja? Gdyby tak było, ludzie nie zdobywaliby umiejętności organizacji informacji na kilkuletnich studiach. Przy tworzeniu aplikacji, oprogramowania i interfejsów stron liczy się końcowy efekt. Użytkownicy powinni móc sprawnie poruszać się po serwisie, by w ciągu kilku sekund dotrzeć do oczekiwanych podstron lub informacji.

Dlatego architektura informacji łączy w sobie elementy informatyki, analizy danych, a także grafikę i projektowanie UX. Przy tworzeniu strony należy wziąć pod uwagę hierarchię treści widzianą okiem odbiorcy. Co będzie najbardziej potrzebne użytkownikom? Jak w najkrótszym czasie zaspokoić ich potrzeby i dostarczyć poszukiwaną informację?

Zadaniem webmastera jest także korzystanie z wiedzy z zakresu SEO. Architektura informacji ma równie duże znaczenie dla pozycjonowania. Odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych, formatowanie Hx i przejrzystość witryny, a także jej responsywność to prosta droga do zwiększenia ruchu w jej obrębie. 

Składowe architektury informacji

Do najważniejszych elementów architektury informacji w serwisach internetowych zaliczamy:

  • nawigację, czyli czytelne menu obejmujące nie tylko podział na główne kategorie, ale też mniejsze składowe;
  • prawidłowe rozmieszczenie treści, ich formatowanie i hierarchię;
  • zrozumiałe dla grupy docelowej nazewnictwo poszczególnych kategorii, funkcji i tagów;
  • wszelkie narzędzia usprawniające metody wyszukiwania na stronie, w tym dostęp do wewnętrznej wyszukiwarki.

Chociaż nie jest ona podstawą, warto zadbać również o estetykę strony. W natłoku nagłówków, treści zaznaczonych czcionkami w intensywnych kolorach, czy kolejnych bannerach, trudno znaleźć interesujące materiały. Stworzenie praktycznego i użytecznego z punktu widzenia zarówno użytkownika, jak i algorytmów Google projektu wymaga odrobiny kreatywności.​​​​​​​

Dobre praktyki podczas projektowania architektury informacji

Intuicyjne zarządzanie treścią sprawi, że użytkownik nie będzie miał problemu z wyszukiwaniem potrzebnych informacji znajdujących się na stronie. O tym właśnie często się zapomina przy tworzeniu serwisów internetowych – istnieją dla klientów, a nie właścicieli znających swoje przedmioty i branżę.

Osoba zajmująca się projektowaniem stron musi postawić się w roli użytkownika i spróbować zrozumieć, co go najbardziej interesuje. Nie ma innego sposobu na zbudowanie przystępnego serwisu internetowego; warto jak najdokładniej określić grupę docelową witryny. Specjaliści w danej dziedzinie będą mieli inne wymagania niż laicy.

Zastanów się, do kogo skierowane są Twoje produkty lub zawarta na stronie wiedza. Wszystkie zakładki, kategorie i filtry powinny być zrozumiałe dla odwiedzających. Warto stworzyć też tzw. Personę, czyli naszego modelowego klienta. Powinniśmy określić m.in. jego:

  • Wiek,
  • Płeć,
  • Miejsce zamieszkania,
  • Pasje i zainteresowania,
  • Intencje zakupowe (czy wchodzi na naszą stronę, by czegoś się dowiedzieć czy raczej skłania się ku zakupowi konkretnego produktu lub usługi),
  • Sposób łączenia się z siecią (mobile/PC).

To tylko podstawowe dane, jednak znacznie ułatwią nam one stworzenie strony, która będzie realnie odpowiadać na oczekiwania rynku.

Podejmując się projektowania architektury informacji, należy pamiętać, że wszystkimi rządzą określone schematy. Intuicyjność strony w dużym stopniu opiera się na ich powielaniu. Nie próbuj na siłę zmieniać utartych przyzwyczajeń internautów związanych z rozmieszczeniem treści, zdobywaniem informacji, a zwłaszcza metodami ich wyszukiwania.      

Z jakich narzędzi korzystać podczas projektowania architektury informacji?

Każdy webmaster ma ulubione narzędzie, które pozwala mu wizualizować projekty. Jeśli dopiero zaczynasz, możesz wykorzystać nawet kartkę papieru. Zależy Ci na jakości? Profesjonalnym oprogramowaniem do tworzenia modeli stron są m.in. XMind, Omnigraffle, Axure czy Miro, a także Adobe XD, Sketch i Figma.

Architektura informacji z SEO wygeneruje najwięcej ruchu. Do jej stworzenia przydadzą się generatory słów kluczowych, edytory tekstu, dane z Google Search Console czy tradycyjny Excel. Kiedy jednak chcesz zainwestować w marketing i pozycjonowanie, skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji, ponieważ reguły działania wyszukiwarek bez przerwy ulegają zmianie i samodzielnie trudno będzie Ci za nimi nadążyć.

Wdrożenie architektury informacji umożliwi Ci wyróżnienie się na rynku, a więc i zwiększy szanse na to, że więcej osób skorzysta z Twojej oferty. To główna, choć niejedyna przesłanka, by podejść do kwestii architektury informacji na poważnie.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.