Audyt SEO – czym jest i co powinno się w nim znaleźć?
Porady

Audyt SEO – czym jest i co powinno się w nim znaleźć?

4 Lipca 2022

Audyt strony internetowej to kluczowa czynność, jaką trzeba wykonać, zanim na poważnie przystąpimy do pozycjonowania serwisu, czyli do budowania jego widoczności w wyszukiwarce Google. Co powinno znaleźć się w takim dokumencie? Komu zlecić jego przygotowanie? Między innymi na te pytania odpowiemy w tym artykule.

Co to jest audyt SEO?

Jest to bardzo szeroki termin, ponieważ analiza SEO obejmuje wiele danych: zarówno technicznych (weryfikacja łańcucha przekierowań, sprawdzenie paginacji, niezindeksowanych podstron) jak i contentu, czyli treści, które znajdują się na stronie. Wbrew pozorom ich wpływ na pozycjonowanie jest bardzo duży. Specjaliści sprawdzą m.in., czy w tekstach na stronie głównej lub na podstronach znajdują się wybrane frazy, które właściwie „podpowiadają” robotom Google, czym zajmuje się firma oraz jakie usługi świadczy.

Agencja SEO odpowiadająca za wykonanie audytu, korzysta z wielu narzędzi, które pomagają jej zaznajomić się z sytuacją serwisu. Sprawdzą się takie aplikacje, jak:

  • ScreamingFrog,
  • SurferSEO,
  • Senuto,
  • Ahrefs.

Każdy specjalista, który zna się na pozycjonowaniu, poprosi też właściciela strony o dostęp do konta Google Analytics oraz do Google Search Console. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie kolejnych podstron, wskazanie obszarów niezbędnych do poprawy (może na przykład okazać się, że stronę trzeba będzie przebudować, by ta była zgodna z regułą Mobile First by Google) oraz przygotowanie obszernego dokumentu, gdzie wskazane będą problemy strony oraz zalecenia, jakie należy wdrożyć, by wyszukiwarki lepiej indeksowały nasz serwis — niezależnie od branży, w jakiej działamy.

Taki raport SEO to kompleksowy dokument, dzięki któremu można wdrożyć skuteczny plan naprawczy.

Dla kogo jest audyt SEO i dlaczego warto go wykonać?

Analiza stron internetowych jest niezbędnym rozwiązaniem, na które powinny zdecydować się wszystkie firmy chcące dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Załóżmy, że Twoja firma sprzedaje naturalne kosmetyki. Na rynku jest sporo takich podmiotów. Audyt SEO oraz optymalizacja serwisu może sprawić, że to właśnie zarządzany przez Ciebie serwis pojawi się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnych fraz kluczowych.

Im wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania zdobędzie Twoja witryna, tym więcej użytkowników ją odwiedzi. Jest więc dość prawdopodobne, że wzrośnie też sprzedaż Twoich produktów, czyli zwiększysz też swoje dochody. To właśnie dlatego warto zainteresować się pozycjonowaniem i skorzystać z usług specjalistów. Ruch pozyskiwany z tzw. organica, a nie z reklam w wyszukiwarce, może przełożyć się na szybkie i długotrwałe wzrosty widoczności strony.

Czy to rozwiązanie tylko dla firm? Niekoniecznie. Audyt SEO oraz związana z nim ocena reputacji strony powinna zainteresować każdą osobę, która chce zwiększyć widoczność swojego serwisu, bez względu na to, czy będzie to blog, strona o życiu Twojego miasta, czy forum, na którym gromadzą się np. pasjonaci turystyki górskiej.

Co powinno znaleźć się w audycie SEO?

Im więcej informacji dostarczy nam agencja SEO, tym lepiej. Można jednak wskazać na kilka kluczowych obszarów, jakie powinien zawierać  taki dokument. Są to:

  • linki przychodzące i wychodzące,
  • problemy w obrębie domeny (np. kanibalizacja),
  • analiza błędów w łańcuchu przekierowań,
  • informacje o zasadach stosowania nagłówków Hx w witrynie,
  • dane o ruchu pozyskiwanym z ruchu organicznego,
  • analiza konkurencji,
  • rekomendacje i zalecenia, które trzeba wdrożyć na stronie.

Kto może wykonać audyt SEO?

Teoretycznie każdy, kto ma dostęp do danych z GSC, GA oraz z wybranych narzędzi webowych, np. Senuto i Ahrefsa, będzie w stanie sprawdzić podstawowe informacje o kondycji strony. Z czysto praktycznego punktu widzenia warto jednak zlecić zarówno audyt, jak i usługę pozycjonowania specjalistom, np. agencji SEO. Dlaczego? Ponieważ w audytach nie chodzi o same tylko informacje, ale o ich skrupulatne przeanalizowanie.

Eksperci do spraw pozycjonowania nie tylko zajmują się analizą, ale i wskazują na realne rozwiązania, które pomogą stronie zaistnieć w Google. Mimo tego, że wiele osób jest w stanie rozpoznać usterkę samochodu, to jednak nie każdy z nas potrafi np. samodzielnie wymienić pasek rozrządu w pojeździe. Ta sama zasada dotyczy pozycjonowania stron w sieci.​​​​​​​

Jak czytać i rozumieć audyt SEO?

Każdy specjalista od pozycjonowania znający się na swojej pracy wskaże w tym dokumencie obszary, które wymagają korekt. Może się np. okazać, że strona jest responsywna, szybko się wczytuje i ma doskonale skonfigurowane nagłówki oraz treści, ale nie prowadzą do niej wartościowe linki. W takiej sytuacji można wdrożyć działania z obszaru marketingu, np. kampanię linkbuildingową, dzięki której pozyskamy więcej linków prowadzących do naszej witryny.

Analogicznie może okazać się, że serwis rankuje na wiele świetnych fraz, ale strona główna źle wyświetla się na urządzeniach mobilnych, a dodatkowo nie jest zabezpieczona protokołem SSL. W takiej sytuacji trzeba będzie raczej skupić się na optymalizacji technicznej. Ważnym zagadnieniem jest też analiza konkurencji SEO – w ten sposób można np. sprawdzić, na czym skupiają się nasi konkurenci, a następnie dążyć do przebicia ich oferty.

Nie istnieją uniwersalne kampanie SEO, które zawsze zapewnią sukces. Każda strona jest inna, a więc wymaga od audytora indywidualnego podejścia. Firma, która zdecyduje się na skorzystanie z usług pozycjonowania, zawsze powinna upewnić się, że współpraca będzie poprzedzona audytem. W przeciwnym razie ryzykujemy, że pieniądze, które wydamy na marketing i promocję, nie będą na siebie odpowiednio pracować.

Audyt SEO może zawierać wiele skomplikowanych sformułowań, których zrozumienie będzie sporym wyzwaniem. Dobrze byłoby, gdyby agencja wykonująca dla nas analizę strony, dodatkowo omówiła wyniki, na przykład podczas wideokonferencji. W ten sposób można o wiele łatwiej wytłumaczyć wszystkie kwestie techniczne oraz omówić dalszą współpracę i wdrożenie zaleceń pokontrolnych.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.