B2C – dowiedz się, na czym polega

Dla biznesu Porady
B2C – dowiedz się, na czym polega B2C – dowiedz się, na czym polega

8 Stycznia 2020

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Tworząc nowy produkt lub usługę, powinniśmy pamiętać o ich najważniejszym aspekcie – naszych przyszłych klientach, czyli określonej grupie docelowej. Trafienie w konkretny segment rynku i przygotowanie strategii sprzedażowo-marketingowej pod konkretnych odbiorców to najlepszy przepis na sukces. W niniejszym artykule dowiemy się, na czym polega B2C business model.

Model B2C w e-commerce – na czym to polega?

Pojęcie B2C (business to consumer) dotyczy firm, których klientami są osoby indywidualne, a nie inne przedsiębiorstwa lub partnerzy biznesowi (B2B). Ich działalność skupia się na potrzebach i zainteresowaniach konsumentów. W tym modelu liczy się nie tylko pozyskiwanie nowych kupujących, ale przede wszystkim budowanie trwałej, właściwie ukierunkowanej relacji z obecnymi klientami, co zapewnia ich lojalność. Znajomość swojej grupy docelowej ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju firmy, dlatego warto skupić się na jej poznaniu i dokładnej analizie.

Trendy w e-commerce na 2020 rok wskazują, że coraz więcej uwagi będziemy poświęcać właśnie budowie relacji, a także udoskonalaniu jakości obsługi konsumentów, co szczególnie dotyczy modelu B2C. Z tego powodu częściej możemy zaobserwować wykorzystywanie botów lub sztucznej inteligencji, które pozwalają lepiej odpowiadać na potrzeby i oczekiwania określonej grupy docelowej. Człowiek coraz bardziej zyskuje na znaczeniu – nie jest już tylko kupującym traktowanym w sposób przedmiotowy. Klienta powinniśmy postrzegać jako konsumenta doświadczeń. Warto zatem dostosować swoje produkty i usługi pod konkretną osobę. Przy okazji trzeba wspomnieć, że zmienia się komunikacja z nabywcami – nie jest już jednostronna, jak jeszcze kilka lat temu. W dobie mediów społecznościowych użytkownik  wchodzi w dialog z marką i może publicznie wyrazić swoją pozytywną bądź negatywną opinię.

B2C business model – jakie są główne kanały sprzedaży?

Jeśli chodzi o model biznesowy B2C, to dotyczy on przede wszystkim takich  kanałów sprzedaży, jak:

  • sklepy internetowe,
  • aukcje przeprowadzane online,
  • MLM (Multilevel Marketing),
  • usługi w formie detalicznej, np. rezerwacja biletów na koncerty lub noclegów,
  • komisy internetowe.

Model B2C w e-commerce – najważniejsze cele

Kiedy już dokładnie wiemy, na czym polega model B2C, pora określić jego najważniejsze cele, których zdefiniowanie pomoże tworzyć strategie handlowo-marketingowe. Oto one:

  • pozyskiwanie nowych klientów,
  • utrzymywanie z obecnymi kupującymi długotrwałych relacji,
  • zagwarantowanie konsumentom najlepszego, wygodnego otoczenia zakupowego.

Wszystkie wyżej wymienione cele koncentrują się bezpośrednio na człowieku, dlatego ich realizacja będzie uzależniona od posiadania aktualnej bazy danych o swoich klientach. Rozpoczynając od informacji kontaktowych, kończąc na wieku, preferencjach zakupowych, zainteresowaniach i formach spędzania wolnego czasu. Im więcej będziemy wiedzieć o grupie docelowej, tym trafniejsze staną się nasze działania biznesowe .

Jak wygląda proces zakupowy w modelu B2C?

To, w jaki sposób klienci dokonują zakupu ma bardzo duże znaczenie. Jeśli chodzi o model B2C w e-commerce, proces zakupowy znamy z własnego doświadczenia. Dobrze będzie jednak przypomnieć jego elementy, do których należą:

  • znajomość danej marki, produktu, lub usługi,
  • wzrost zainteresowania,
  • decyzja o podjęciu zakupu,
  • odwiedzenie sklepu i sfinalizowanie transakcji.

Nad wszystkimi tymi czterema punktami powinniśmy pracować. Najlepiej zacząć od znalezienia odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: jak mogę zwiększyć świadomość mojej marki wśród klientów? W jaki sposób obudzić ich zainteresowanie? Co zrobić, żeby chcieli kupić dany produkt?

Co warto wiedzieć o marketingu w modelu B2C?

Skuteczna sprzedaż nie odbędzie się bez dobrze zaplanowanych działań marketingowych. Co zatem należy wiedzieć, opracowując marketing dla swojego biznesu w modelu B2C?

  1. Język dobrany do odbiorców i brak formalności

Żargon branżowy być może brzmi fachowo i profesjonalnie, ale zupełnie nie sprawdza się w przypadku komunikacji skierowanej do klienta indywidualnego. Lepiej od razu odpuścić sobie skomplikowane słownictwo, które przeciętnemu użytkownikowi niewiele mówi i wprowadza go w zakłopotanie. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się prosty język i mniej formalny styl – oczywiście nie należy też przesadzić. Wypowiedzi i treści powinny być dostosowane do naszych odbiorców.

  1. Liczy się rozrywka i zabawa

W modelu B2C konsumenci są nastawieni na doświadczenia. Chętniej wybierają zatem sklepy internetowe, które oprócz produktów oferują coś więcej – przyjemność z zakupów. Wprowadź działania marketingowe, dzięki którym Twoi odbiorcy otrzymają dodatkową porcję rozrywki, a zwiększysz sprzedaż.

  1. Klienci B2C kierują się emocjami

Wszystkie zakupy są w jakimś stopniu emocjonalne, niezależnie od rynku – z tym stwierdzeniem nie można dyskutować. Kupujący najczęściej kierują się sercem zamiast rozumem i czystą logiką – nierzadko dokonują zakupu pod wpływem impulsu i bez zastanowienia. Warto zatem stosować krótkoterminowe promocje i wprowadzić do swojej strategii elementy inspirującego storytellingu (opowiadania historii).

 


Czytaj również

Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?

Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...

Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?

Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!