

8 Stycznia 2020
Tworząc nowy produkt lub usługę, powinniśmy pamiętać o ich najważniejszym aspekcie – naszych przyszłych klientach, czyli określonej grupie docelowej. Trafienie w konkretny segment rynku i przygotowanie strategii sprzedażowo-marketingowej pod konkretnych odbiorców to najlepszy przepis na sukces. W niniejszym artykule dowiemy się, na czym polega B2C business model.
Model B2C w e-commerce – na czym to polega?
Pojęcie B2C (business to consumer) dotyczy firm, których klientami są osoby indywidualne, a nie inne przedsiębiorstwa lub partnerzy biznesowi (B2B). Ich działalność skupia się na potrzebach i zainteresowaniach konsumentów. W tym modelu liczy się nie tylko pozyskiwanie nowych kupujących, ale przede wszystkim budowanie trwałej, właściwie ukierunkowanej relacji z obecnymi klientami, co zapewnia ich lojalność. Znajomość swojej grupy docelowej ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju firmy, dlatego warto skupić się na jej poznaniu i dokładnej analizie.
Trendy w e-commerce na 2020 rok wskazują, że coraz więcej uwagi będziemy poświęcać właśnie budowie relacji, a także udoskonalaniu jakości obsługi konsumentów, co szczególnie dotyczy modelu B2C. Z tego powodu częściej możemy zaobserwować wykorzystywanie botów lub sztucznej inteligencji, które pozwalają lepiej odpowiadać na potrzeby i oczekiwania określonej grupy docelowej. Człowiek coraz bardziej zyskuje na znaczeniu – nie jest już tylko kupującym traktowanym w sposób przedmiotowy. Klienta powinniśmy postrzegać jako konsumenta doświadczeń. Warto zatem dostosować swoje produkty i usługi pod konkretną osobę. Przy okazji trzeba wspomnieć, że zmienia się komunikacja z nabywcami – nie jest już jednostronna, jak jeszcze kilka lat temu. W dobie mediów społecznościowych użytkownik wchodzi w dialog z marką i może publicznie wyrazić swoją pozytywną bądź negatywną opinię.
B2C business model – jakie są główne kanały sprzedaży?
Jeśli chodzi o model biznesowy B2C, to dotyczy on przede wszystkim takich kanałów sprzedaży, jak:
- sklepy internetowe,
- aukcje przeprowadzane online,
- MLM (Multilevel Marketing),
- usługi w formie detalicznej, np. rezerwacja biletów na koncerty lub noclegów,
- komisy internetowe.
Model B2C w e-commerce – najważniejsze cele
Kiedy już dokładnie wiemy, na czym polega model B2C, pora określić jego najważniejsze cele, których zdefiniowanie pomoże tworzyć strategie handlowo-marketingowe. Oto one:
- pozyskiwanie nowych klientów,
- utrzymywanie z obecnymi kupującymi długotrwałych relacji,
- zagwarantowanie konsumentom najlepszego, wygodnego otoczenia zakupowego.
Wszystkie wyżej wymienione cele koncentrują się bezpośrednio na człowieku, dlatego ich realizacja będzie uzależniona od posiadania aktualnej bazy danych o swoich klientach. Rozpoczynając od informacji kontaktowych, kończąc na wieku, preferencjach zakupowych, zainteresowaniach i formach spędzania wolnego czasu. Im więcej będziemy wiedzieć o grupie docelowej, tym trafniejsze staną się nasze działania biznesowe .
Jak wygląda proces zakupowy w modelu B2C?
To, w jaki sposób klienci dokonują zakupu ma bardzo duże znaczenie. Jeśli chodzi o model B2C w e-commerce, proces zakupowy znamy z własnego doświadczenia. Dobrze będzie jednak przypomnieć jego elementy, do których należą:
- znajomość danej marki, produktu, lub usługi,
- wzrost zainteresowania,
- decyzja o podjęciu zakupu,
- odwiedzenie sklepu i sfinalizowanie transakcji.
Nad wszystkimi tymi czterema punktami powinniśmy pracować. Najlepiej zacząć od znalezienia odpowiedzi na kilka podstawowych pytań: jak mogę zwiększyć świadomość mojej marki wśród klientów? W jaki sposób obudzić ich zainteresowanie? Co zrobić, żeby chcieli kupić dany produkt?
Co warto wiedzieć o marketingu w modelu B2C?
Skuteczna sprzedaż nie odbędzie się bez dobrze zaplanowanych działań marketingowych. Co zatem należy wiedzieć, opracowując marketing dla swojego biznesu w modelu B2C?
-
Język dobrany do odbiorców i brak formalności
Żargon branżowy być może brzmi fachowo i profesjonalnie, ale zupełnie nie sprawdza się w przypadku komunikacji skierowanej do klienta indywidualnego. Lepiej od razu odpuścić sobie skomplikowane słownictwo, które przeciętnemu użytkownikowi niewiele mówi i wprowadza go w zakłopotanie. Zdecydowanie lepiej sprawdzi się prosty język i mniej formalny styl – oczywiście nie należy też przesadzić. Wypowiedzi i treści powinny być dostosowane do naszych odbiorców.
-
Liczy się rozrywka i zabawa
W modelu B2C konsumenci są nastawieni na doświadczenia. Chętniej wybierają zatem sklepy internetowe, które oprócz produktów oferują coś więcej – przyjemność z zakupów. Wprowadź działania marketingowe, dzięki którym Twoi odbiorcy otrzymają dodatkową porcję rozrywki, a zwiększysz sprzedaż.
-
Klienci B2C kierują się emocjami
Wszystkie zakupy są w jakimś stopniu emocjonalne, niezależnie od rynku – z tym stwierdzeniem nie można dyskutować. Kupujący najczęściej kierują się sercem zamiast rozumem i czystą logiką – nierzadko dokonują zakupu pod wpływem impulsu i bez zastanowienia. Warto zatem stosować krótkoterminowe promocje i wprowadzić do swojej strategii elementy inspirującego storytellingu (opowiadania historii).
Czytaj również
Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?
Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...
Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?
Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

