
Storytelling, jak sama nazwa wskazuje, polega na opowiadaniu historii. Wykorzystują go z powodzeniem największe marki. Dobra historia może całkowicie odmienić wizerunek firmy i zapaść w pamięci klientów na długie lata. Dzięki niemu przekonasz osoby z początku niezainteresowane twoimi produktami czy usługami i zachęcisz je do zakupu. Czym jest storytelling i jak go wykorzystać w strategii?
Nie ma wątpliwości, że storytelling wymaga kreatywności. W dużych firmach za tworzenie strategii opartej na opowiadaniu historii odpowiadają zastępy specjalistów od marketingu. Jednak mając dobry pomysł i otwarty umysł, możesz wpleść elementy storytellingu do marketingu każdej, nawet jednoosobowej, firmy. Jego zaletą jest nienachalna sprzedaż, która namawia odbiorców do zakupu produktów znacznie skuteczniej niż tradycyjne metody. Na czym polega dobry storytelling?
Storytelling w marketingu – o co chodzi?
Co to storytelling? Opowiadania istnieją w kulturze od zawsze. Bajki pomagają dzieciom poznawać i rozumieć świat. Legendy, mity, ewangelie – wszystkie opierają się na podobnych zasadach narracji. Od wieków ludzie opowiadali historie, które miały pomóc im w interpretacji wydarzeń czy przekazywaniu konkretnych wartości. Dzisiaj nie wyobrażamy sobie życia bez książek, filmów oraz codziennie tworzymy w głowie własną narrację i obrazy.
Pojawienie się storytellingu w marketingu jest zatem zupełnie naturalne. Marki opierały strategie reklamowe na historiach długo zanim powstało oddzielne określenie na tę metodę. Mogły być nimi biografie założycieli, ale też opowieści zmyślone, które umożliwiały klientowi utożsamienie się z produktem.
Trudno określić, kiedy zauważono, jak świetne efekty przynosi wykorzystanie marketingu narracyjnego, jednak dzisiaj wszystkie największe marki stosują tę metodę w komunikacji. Korzystając ze storytellingu w strategii, ugruntowały swoją pozycję na rynku i doprowadziły do własnego „żyli długo i szczęśliwie”.
Co więcej, istnieje naukowe potwierdzenie na skuteczność opowieści w budowaniu zaufania i motywowaniu ludzi do konkretnych zachowań. Poruszająca historia wzbudza empatię, a emocje są tym, co zapamiętujemy. Dlatego dobre story pozwoli ci zbudować trwałą relację z klientami, zaangażować ich w życie marki, a w efekcie – sprzedać to, co zaoferujesz.
Jak stosować w marketingu storytelling?
Istnieją różne metody storytellingu. Najbardziej efektywną, ale też najbardziej wymagającą, jest wymyślenie bohatera i jego perypetii, podczas których twój produkt czy usługa okazują się niezwykle pomocne. Historia może ciągnąć się latami, co widujemy często w komunikacji największych marek. Ich bohaterowie zdobywają serca konsumentów i nierozerwalnie są kojarzeni z konkretnymi wartościami.
Na podobnych zasadach działa budowanie marki osobistej, gdzie opowiadasz odbiorcom o trudach i sukcesach na drodze kariery. Obecnie bardzo popularne jest pokazywanie w social mediach każdego etapu otwierania własnego biznesu. Autentyczność i osobowość przyciągają odbiorcę oraz umożliwiają zbudowanie relacji jeszcze zanim rozpoczniesz właściwą sprzedaż. Większe firmy często sięgają po historie oparte na życiu założycieli, aby umożliwić czytelnikom utożsamienie się z nimi.
Wbrew pozorom storytelling sprzedażowy nie jest nastawiony stricte na sprzedaż. Zachęcenie do kupna pozostaje tłem dla historii, której celem jest wywołanie emocji, zaangażowanie klienta i stworzenie konkretnego wizerunku firmy. Opowieść powinna w nienachalny sposób wspominać o twoich produktach i przedstawiać korzyści z ich posiadania. Jak widzisz, funkcje storytellingu są liczne – to dlatego odgrywa on kluczową rolę w strategiach marketingowych.
Jakie są elementy i zasady tworzenia skutecznego storytellingu w marketingu?
Każda marka może sięgnąć po storytelling. Jak zacząć korzystać z jego dobrodziejstw? Najpierw określ cel prezentacji dopasowany do grupy docelowej potencjalnie zainteresowanej twoimi produktami lub usługami. Musi on być bardziej konkretny niż „zachęcenie do kupna”. Inaczej opowieść nie będzie autentyczna.
Wśród celów mogą pojawić się:
- zwiększenie świadomości o firmie,
- rozpoczęcie dyskusji na dany temat,
- zaangażowanie czytelników,
- wytworzenie więzi z odbiorcami,
- przedstawienie ciebie lub wartości przyświecających marce,
- edukowanie odbiorców i zbudowanie wizerunku eksperta.
Kolejny etap polega na stworzeniu bohatera lub bohaterów, z którymi klienci będą się utożsamiać. Biorąc na warsztat własną, prawdziwą historię ważne jest wysunięcie na pierwszy plan cech, które upodabniają cię do grupy docelowej.
Kiedy tworzysz markę osobistą i pokazujesz się w mediach społecznościowych, zazwyczaj przyciągasz osoby podobne do siebie. Pytanie, czy będą one tymi, które zechcą kupić twoje produkty? Jeśli nie, być może lepszą strategią będzie stworzenie fikcyjnego bohatera. Możesz też wykorzystać jedynie poszczególne elementy storytellingu.
Historia musi mieć rozpoczęcie, rozwinięcie i zakończenie. Niemal w każdej branży lepiej postawić na wiarygodność, co pozwoli klientom identyfikować się z wyzwaniami bohaterów. Realistyczne przedstawienie problemów, z których twoje produkty pomogą wybrnąć, obudzi zainteresowanie i wytworzy w odbiorcach potrzebę ich posiadania.
Warto dodatkowo ją wzmocnić poprzez umieszczenie na końcu mniej lub bardziej subtelnego call to action (wezwania do działania). Skuteczne zakończenie ponownie przywoła emocje wywołane w trakcie czytania opowieści i zsumuje je w całość. W CTA najlepiej zwrócić się do odbiorców per ty. Nie bój się również zastosowania tonu rozkazującego. Ostatnie zdania to odpowiedni moment na wspomnienie o specjalnej ofercie – najlepiej krótkoterminowej, aby zachęcić słuchaczy do kupna w momencie, gdy ich ciekawość sięga zenitu.
Storytelling w marketingu – jakie są wady i zalety?
Nie bez powodu storytelling w reklamie odnosi ogromne sukcesy. Opowieść wywołująca emocje i bohaterowie, z którymi można się identyfikować, zapadają w pamięć znacznie lepiej niż suche hasła reklamowe. Storytelling w biznesie wzmacnia lub kreuje upragniony wizerunek marki, buduje zaangażowanie i przemawia do klientów.
Za lwią część sukcesu odpowiadają obecnie social media. Ciekawa historia zwiększa prawdopodobieństwo udostępnień poza twoją niszę. Budowanie zasięgów samo w sobie może stanowić cel wdrożenia storytellingu do strategii marki. Tak jak kiedyś w pamięć zapadały spoty reklamowe i ich bohaterowie, tak dzisiaj po internecie latami krążą konkretne memy czy tzw. nitki. Niektóre z nich powstały jako element marketingu, a następnie zaczęły żyć własnym życiem.
Zasady storytellingu sprzedażowego nieco różnią się od tworzenia zwykłej historii. Wprowadzenie narracji w odpowiedni kontekst wymaga nie tylko kreatywności. Ważna jest też umiejętność długofalowego planowania. Jako właściciel firmy niekoniecznie poradzisz sobie z tym zadaniem samodzielnie, ale musisz wiedzieć, że usługa storytellingu wykonywanego przez zewnętrzną firmę jest droższa niż tradycyjny marketing.
Bardzo duże znaczenie ma określenie właściwej grupy docelowej, ponieważ storytelling nie trafi do każdego. Dla osób niezajmujących się marketingiem wykonanie analizy może stanowić duże wyzwanie. Jeśli nie stać cię na skorzystanie z usług agencji, rozważ wykupienie szkolenia lub przeczytaj poradnik na ten temat.
Czy warto stosować w marketingu storytelling?
Storytelling w marketingu stosują niemal wszystkie największe marki: nie ma lepszej metody na budowanie więzi z klientami i zapisanie się w ich pamięci. Reklamy oparte na opowieściach znacznie skuteczniej przyciągają uwagę odbiorcy, a poprzez działanie na wyobraźnię motywują do konkretnych zachowań. Czytelnicy, widzowie czy słuchacze pozyskani za pomocą storytellingu z większym prawdopodobieństwem zostaną stałymi klientami.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa