Google Shopping – czym jest i w jaki sposób działa?
E-commerce

1 Marca 2023
Dla przedsiębiorcy działającego w sprzedaży kluczowym zadaniem będzie zadbanie o widoczność asortymentu. Nawet najtańszy i najlepszej jakości towar nie trafi do takiej liczby klientów, jakiej mógłby, jeżeli osoba odpowiedzialna w firmie za marketing nie zadba o odpowiednią promocję. Jednym z lepszych początkowych kroków jest skorzystanie z platformy e-commerce należącej do jednego z największych gigantów technologicznych. Jak działa Google Shopping oraz jakie są zalety i wady tej usługi?
Co to jest Google Shopping?
Google Shopping (Google Zakupy) to platforma e-commerce należąca do Google, która umożliwia użytkownikom wyszukiwanie i porównywanie produktów oferowanych przez różne sklepy internetowe. Ułatwia ona konsumentom znalezienie preferowanych produktów, porównanie ich cen, a następnie dokonanie zakupu bezpośrednio na stronie internetowej dostawcy.
Jak działa Google Shopping? Usługa ta wykorzystuje zaawansowane algorytmy wyszukiwania i automatyczne strategie licytacji, co pozwala na dopasowanie wyświetlanych ofert do potrzeb zainteresowanych. Umożliwia także sprzedawcom reklamowanie asortymentu za pomocą Google Ads, co zwiększa ich widoczność i szansę na udaną sprzedaż.
Czym jest Google Ads?
Google Ads (dawniej Google AdWords) jest jednym z najpopularniejszych narzędzi marketingowych w internecie. Reklamy w Google Ads są wyświetlane w postaci linków sponsorowanych na górze i na dole wyników wyszukiwania Google oraz na innych stronach internetowych, uczestniczących w programie reklamowym firmy.
Reklamodawcy są w stanie personalizować wytyczne promocji Google Ads, w których określają m.in.:
- grupy docelowe;
- słowa kluczowe;
- budżet;
- kryteria geograficzne i demograficzne.
Reklamy w Google Ads działają na zasadzie aukcji, gdzie reklamodawcy licytują, ile są w stanie zapłacić za jedno kliknięcie ich reklamy (CPC – Cost Per Click) lub za wyświetlenie jej tysiąca razy (CPM – Cost Per Mille).
Google Shopping i Merchant Center — jak je skonfigurować?
Jak dodać Google Zakupy do sposobów aktywnego promowania biznesu? W tym celu sprzedawcy muszą skonfigurować konto w Merchant Center i zintegrować je z kontem Google Ads. Nie jest to trudne zadanie, ale czasochłonne i wymaga postępowania zgodnie z regulaminem.
Założenie konta w Merchant Center
Pierwszym krokiem jest założenie konta w Merchant Center oraz podanie podstawowych informacji m.in.:
- nazwy sklepu;
- kraju funkcjonowania biznesu;
- języka, w którym prezentowane są informacje o produktach.
Następnie wymagane będzie zweryfikowanie użytkownika. Najszybszą metodą jest dodanie kodu HTML na stronie internetowej działalności.
Przesłanie informacji o produktach
Kolejnym zadaniem będzie przesłanie informacji o produktach do Merchant Center. Muszą być one zgodne z wymaganiami Google, tj. zawierać:
- nazwę;
- opis;
- zdjęcie;
- cenę;
- dostępność towaru.
Treści należy wysłać w formacie pliku XML, CSV lub zintegrować je z systemem sklepu internetowego poprzez API (Application Programming Interface).
Skonfigurowanie konta w Google Ads
Do wykorzystania Google Shopping niezbędne jest skonfigurowanie konta w Google Ads, a następnie połączenie go z Merchant Center. Po udanej rejestracji do wymogów należy utworzenie kampanii reklamowej oraz wybranie preferowanych ustawień, dotyczących grup produktowych, aukcji i samego wyświetlania treści marketingowych.
Instalacja tagu remarketingowego
Tag remarketingowy umożliwia wykorzystanie remarketingu dynamicznego. Wtedy reklamy Google Shopping będą wyświetlane użytkownikom, którzy odwiedzili już wcześniej stronę sklepu internetowego.
Uruchomienie kampanii
Po konfiguracji kont w Merchant Center i Google Ads nie pozostaje nic innego jak uruchomienie stworzonej zawczasu kampanii reklamowej. Należy regularnie monitorować jej skuteczność, a w razie problemów aktualizować ją i badać reakcję rynku na wprowadzane zmiany (w celu poprawy konwersji i monetyzacji).
W jaki sposób działa Google Shopping?
Działanie Google Shopping opiera się na wykorzystaniu Merchant Center oraz Google Ads, co umożliwia sprzedawcom prezentowanie swoich produktów w formie graficznej oraz tekstowej w wynikach wyszukiwania Google.
Obecność reklamy w Google Zakupy powoduje, że gdy konsument wpisze w wyszukiwarkę konkretne zapytanie, np.: „foliopak InPost”, na samej górze ekranu wyświetlą mu się dokładne odnośniki w postaci zdjęć produktu do sklepów działających w ramach Google Ads, a dopiero potem standardowe linki prowadzące do stron internetowych.
Dlaczego warto korzystać z Google Shopping?
Jedną z najważniejszy korzyści skorzystania z platformy e-commerce Google jest możliwość monitorowania konkurencji na Google Shopping. Dzięki temu sprzedawcy są w stanie dopasowywać swoje oferty do ciągle zmieniających się warunków rynkowych i podejmować trafniejsze decyzje biznesowe. Przykładowo, jeżeli widzą, że najpopularniejsze przedsiębiorstwo działające w tym samym sektorze zorganizowało przeceny na wybrane produkty, mogą pokusić się o zrobienie tego samego.
Śledzenie cen na Google Shopping to nie jedyny plus. Sprzedawcy docenią też z pewnością, że mogą precyzyjnie targetować swoje oferty na podstawie wielu kryteriów, takich jak:
- lokalizacja;
- grupa docelowa;
- preferencje użytkownika.
To powoduje, że kampanie marketingowe zaczynają przynosić realne rezultaty, a nie okazują się wyłącznie stratą pieniędzy podczas nieudanej inwestycji.
Innymi słowy, jeżeli przedsiębiorca będzie chciał osiągnąć duży sukces w branży, to zostanie w końcu zmuszony do korzystania z wszystkich możliwych środków i funkcji pozwalających na zdobycie maksymalnego rozgłosu, w tym zadbać o poprawne pozycjonowanie swoich artykułów w porównywarkach cenowych dostępnych w sieci.
Czy korzystanie z Google Shopping jest płatne?
Tak, korzystanie z Google Shopping jest płatne. Koszty zależą od wielu czynników. Są to:
- konkurencja na rynku;
- poziom klikalności reklam;
- wybrane słowa kluczowe;
- sposób targetowania kampanii.
W ramach modelu rozliczeń płatnych za kliknięcie (CPC) koszty reklamowania na Google Shopping są ponoszone za każdym razem, gdy internauta przez reklamę zostanie przekierowany na stronę sprzedawcy.
Ceny kliknięć różnią się w zależności od branży, produktów i geografii, a także od dnia i godziny wyświetlania reklam. Ostateczny koszt reklamowania zależy od indywidualnych ustawień kampanii i budżetu, który sprzedawca chce przeznaczyć na promocję swoich produktów.
Warto jednak zauważyć, że korzystanie z Google Shopping może przynieść wiele korzyści w postaci większej widoczności i sprzedaży, co może wyrównać koszty reklamowania. W przypadku skutecznie prowadzonych kampanii reklamowych na Google Shopping zwrot z inwestycji (ROI, Return On Investment) jest bardzo wysoki. Wygenerowanie ruchu się opłaca.
Czy opłaca się korzystać z Google Shopping?
Tak, opłaca się wykorzystywać Google Zakupy i to nawet w sytuacji, w której bezpośrednio nie zwiększa ona zarobków poprzez zwiększenie sprzedaży wyświetlanego produktu. Dlatego, że trzeba wziąć też pod uwagę korzyści wizerunkowe, które są w stanie zaprocentować w przyszłości.
Teoretycznie, gdy klient przyzwyczaja się do danej strony internetowej, zwłaszcza jeżeli jest ona stworzona w sposób przejrzysty i intuicyjny dla użytkownika, konsument staje się lojalny. Wtedy nawet w sytuacji, w której konkurencja ma niższe ceny, istnieje szansa, że zainteresowany wybierze ponownie zaufany sklep, ponieważ nie będzie miał okazji dowiedzieć się o niższej cenie lub nie będzie chciał podejmować ryzyka (ze względu np. na gorszą jakość obsługi, dłuższy okres oczekiwania na paczkę lub niezrozumiałe warunki transakcji i zwrotów).
Strategie Google Shopping — jak je planować i realizować?
Pierwszym zadaniem sprzedawcy, chcącego zaplanować strategię wykorzystującą Google Shopping, jest wybranie odpowiedniego produktu. Przykładowo, jeżeli przedsiębiorca zajmuje się sprzedażą perfum, powinien wybrać do promowania te, które od wielu lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród odbiorców. Warto dobrać je również do pory roku, dopuszczając do siebie myśl o możliwości np. przeceny zapachów letnich podczas trwającej jesieni lub zimy.
Drugim jest przygotowanie odpowiednich opisów. Klienci muszą być w stanie uzyskać wszystkie możliwe informacje na temat produktu. Wykonanie tego zadania jest kluczowe, ponieważ pomaga zdobyć lojalność konsumenta. Będzie on w przyszłości sprawdzać treści zawarte na stronie nawet wtedy, gdy pogorszy się jej pozycjonowanie.
Następnie powinien określić grupę targetową. Posługując się dalej przykładem perfum: aromat nadaje się dla młodych mężczyzn? Dobrym pomysłem będzie więc upewnienie się, że wiadomość o promocji dotrze do nich, a nie do kobiet w wieku średnim. Chyba że strategia ma ruszyć w okresie Dnia Dziecka – wtedy matki szukają pomysłu na prezenty dla swoich synów.
Ostatnim zadaniem jest śledzenie i optymalizacja kampanii na bieżąco. Takich powodów do kupienia czegoś, jak np. Dzień Dziecka, jest zdecydowanie więcej. Sprzedawca powinien kontrolować trendy na rynku, a następnie analizować je i podejmować kolejne działania, opierając się na nich.
Sprzedaż wielokanałowa w Google Shopping
Sprzedaż wielokanałowa w Google Shopping polega na promowaniu swoich produktów na różnych platformach, takich jak Google Shopping, Amazon czy Allegro, jednocześnie zarządzając wszystkimi sprzedażami w jednym miejscu. Dlaczego? Powód jest prosty: dla wygody klientów.
Zakładając, że konsument korzysta z usługi, jaką jest Allegro Pay, może okazać się, że normalnie zrezygnowałby z kupna produktu, ale w sytuacji, w której zauważył, że towar wystawiony jest na Allegro, decyduje się na złożenie zamówienia.
Integracje Google Shopping z innymi kanałami sprzedaży
Google Zakupy ułatwia integracje z innymi kanałami sprzedaży. Zalicza się do nich:
- Amazon;
- eBay;
- Shopify;
- WooCommerce;
- Allegro.
Google Shopping to przydatna dla przedsiębiorców platforma e-commerce, z której należy skorzystać wtedy, gdy celem biznesu jest zwiększenie sprzedaży oferowanego asortymentu.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.
Czytaj również
Nadanie paczki w sobotę – czy to możliwe?
Ze względu na rosnące tempo życia wielu osobom zdarza się zapomnieć o załatwieniu różnych spraw, w tym np. o nadaniu przesyłki. Zoriento...
Zwroty w e-commerce – jak wpływają na sprzedaż, trendy, dane
Jeszcze kilka lat temu zwroty były prawdziwą zmorą zarówno sklepów internetowych, jak i ich klientów. Dodatkowe koszty, niejasne procedu...
9 pomysłów na wypromowanie sklepu internetowego
Duża liczba nowo powstających sklepów internetowych sprawia, że coraz trudniej jest sprostać konkurencji na rynku e-commerce. Liczne fir...

