
Każda firma potrzebuje pewnego wizerunku, który określa ją na rynku, pozwala trafić do określonej grupy odbiorców i jest spójny z różnymi działaniami marki. Cały proces nazywa się identyfikacją wizualną i stanowi jeden z filarów strategii w branży marketingowej niezbędnej w prowadzeniu firmy.
Identyfikacja wizualna – co to takiego?
Co to identyfikacja wizualna firmy? Jest to narzędzie, które służy do kreowania wizerunku marki. Określa się nim zestaw symboli i zachowań stosowanych przez brand, dzięki którym jest ona łatwo rozpoznawalna i kojarzona ze swoimi działaniami, usługami oraz produktami.
Można to porównać do ubrań. Dla marki branding jest formą garderoby i zależnie od okazji i kontekstu jest w stanie wyglądać nieco inaczej, niemniej wciąż musi pozostać zachowana spójność, która jest niezbędna w budowaniu biznesu. Odbiorca musi wiedzieć, z czym ma do czynienia i właśnie to zapewnia system identyfikacji wizualnej.
Dlaczego twoja marka potrzebuje identyfikacji wizualnej?
Jako ludzie przetwarzamy wiele bodźców wizualnych, z czego część zapada w pamięć, a inne nie. Dobrze opracowane logo pozwala się wyróżnić i wpaść w oko potencjalnym klientom, nawet lepiej niż w sytuacji kontaktu bezpośredniego.
Co daje identyfikacja wizualna firmy? Klienci czerpią z tego wiele korzyści:
- Mogą zobaczyć, z kim mają szansę pracować – identyfikacja pozwala na zaprezentowanie swoich mocnych stron oraz odróżnienie od innych brandów na rynku.
- Zaufanie wobec marki – profesjonalny wizerunek wpływa na odbiór biznesu oraz daje gwarancję spełnienia oczekiwań stawianych przez użytkownika.
- Wizja osiągania korzyści – branding zapewnia lepsze rozpoznawanie marki, a co za tym idzie, większe zainteresowanie, co może przekładać się na większe zyski. Umiejętne mówienie o swoich sukcesach zapadnie w pamięć klientom i będą oni chętniej wracać do czegoś, czemu ufają, jest skuteczne i dobrze im znane.
Identyfikacja wizualna marki odbywa się na kilku poziomach, które muszą być ze sobą spójne.
Rola identyfikacji wizualnej w budowaniu marki
Identyfikacja wizualna wpływa na odbiór marki na rynku, jej dostrzeżenie wśród klientów i utożsamianie z konkretnymi cechami. Kształtowanie identyfikacji wizualnej wpływa na jej rozpoznawalność, a także odbiór nie tylko w perspektywie działań sprzedażowych.
Jest to przestrzeń, która pozwala wykreować taki obraz marki, jaki chcesz, żeby prezentowała sobą przed użytkownikami. Musi być to poparte działaniami, jednak jest to nieodłączna część działu PR, który wpływa na odbiór brandu.
Cechy wyróżniające markę powinny być dokładnie określone, aby uniknąć pomyłek w przypadku reprodukcji znaku i niepożądanych zmian. Służy do tego księga identyfikacji wizualnej. Jest to zbiór wytycznych dotyczących logotypu firmy, który ułatwia tworzenie jednolitych materiałów marketingowych.
Dokładny zarys kolorów, wielkości, kształtu fontów, jak i zastosowanie poszczególnych elementów w danej sytuacji pozwala zachować określoną prezentację marce i to bez obaw o popełnienie błędu przez firmę pośredniczącą i np. wydanie materiałów reklamowych w niewłaściwych barwach czy rozmiarze.
Wizualne elementy identyfikacji – kolorystyka, logo, hasła
Identyfikacja wizualna składa się z kilku elementów, które nieodłącznie kształtują wygląd marki i są z nimi sprzężone przez całą jej działalność. Wśród tych elementów można wyróżnić:
- logo;
- kolorystykę;
- typografię (wyróżnienia, kształt, wielkość fontu);
- druki biznesowe (wizytówki, koperty);
- wygląd produktów i ich opakowań;
- oznakowanie siedziby firmy, dróg komunikacji, ubiór pracowników;
- szatę graficzną materiałów reklamowych i promocyjnych;
- media społecznościowe;
- stronę WWW;
- oznakowanie środków transportu.
Możliwości identyfikacji wizualnej mogą odbywać się w różnych sytuacjach i miejscach, nawet wtedy, gdy potencjalny klient nie jest nastawiony na wchodzenie w interakcję z marką.
Jak stworzyć dobrą identyfikację wizualną?
Podstawowym i najważniejszym warunkiem w trakcie projektowania identyfikacji wizualnej jest spójność. Aby ją utrzymać, warto zaplanować, jak będzie wyglądać np. logo, a także oprawa graficzna wokół marki. Następnie powinno się stworzyć dokładne wytyczne, które należy zawrzeć w księdze identyfikacji wizualnej.
Ważne jest, aby środki przekazu były łatwe w zapamiętywaniu. Kieruj się zasadą: minimalizm w środkach, maksymalizacja efektu. Przygotuj zestaw materiałów, który posłuży marketingowcom w trakcie tworzenia kampanii reklamowej.
Ważnym aspektem spójności marki jest dbanie o nią na każdym możliwym poziomie i to od samego początku. Komunikacja z klientem musi być prowadzona w taki sposób, żeby konsument zawsze wiedział, z kim ma do czynienia, np. czytając e-mail, ulotkę, rozmawiając z konsultantem czy widząc reklamę billboardową.
Klientowi jest się łatwiej utożsamiać z tym, co zna, dlatego nie bój się opowiadać o początkach firmy, historii jej powstania, szczególnie jeśli może być interesującym elementem systemu identyfikacji wizualnej. Buduje to z nim relację, a przez to zaufanie, które da się poprzeć np. misją firmy.
Aby biznes był spójny na zewnątrz, trzeba zadbać o wewnętrzną integrację. Osoby, z którymi współpracujesz, muszą wiedzieć, w jaki sposób ma prezentować się identyfikacja wizualna, na którą także mają wpływ. Im większa spójność, tym lepiej odbierana jest przez klientów ze względu na kilka wyróżniających się i niezmiennych punktów, które są podkreślane na każdym kroku komunikacji z danym przedsiębiorstwem.
Strategia komunikacji marki a identyfikacja wizualna
Planowanie identyfikacji wizualnej zazwyczaj określane jest poprzez strategie komunikacyjne, czyli sposób, w jaki firma kontaktuje się z potencjalnymi klientami. Celem obranej strategii jest wywieranie określonego wrażenia na odbiorcy. Twoja marka ma się wyróżniać na tle konkurencji.
Jeśli proces nawiązywania relacji jest prawidłowy, stworzenie dalszej identyfikacji wizualnej nie powinno stanowić większego problemu. Obrany język komunikacji jest podwaliną do zbudowania rozpoznawalnej marki – do porozumiewania się zaczynają być dołączane właściwe kolory, kształty, faktury, kierunki rozwoju, cele i jakość wykonywanych usług.
Korzyści płynące z identyfikacji wizualnej
W parze z identyfikacją wizualną pojawia się strategia komunikacji, czyli zasady, które określają sposób rozmawiania z odbiorcą przekazów. To na tej podstawie kreuje się pozostałe elementy pozwalające rozpoznać brand.
Co to jest system identyfikacji wizualnej i na co pozwala?
- Pełni formę nawigatora, pozwala wyróżnić się firmie na rynku i przekonuje klienta do podjęcia decyzji w sytuacji praktycznie nieskończonego wyboru.
- Pozwala na budowanie zaangażowania za pośrednictwem języka, skojarzeń, oznaczeń i sprzężonych z marką pojęć i komunikatów. Wspiera też identyfikację klient-marka i pracownik-marka.
- Budzi emocje, np. spokój, ze względu na gwarancję jakości wykonanych usług, co potęguje przywiązanie i przekonuje o podjęciu właściwej decyzji.
Jak wygląda budowanie marki i identyfikacji wizualnej krok po kroku?
Początkowym etapem w tworzeniu identyfikacji wizualnej jest zbieranie informacji na temat klientów marki, a to kształtuje wraz z zespołem projektowym wstępny obraz marki. Często takim działaniom towarzyszy pogłębienie wiedzy o rynku i grupie docelowej.
Kolejnym krokiem jest określenie celów biznesowych i priorytetów wśród nich. Dzięki temu można wskazać, do czego mają prowadzić dane działania i na czym warto się skupić.
Założenia strategiczne to kolejny etap zbliżający Cię do stworzenia własnej identyfikacji wizualnej. Istotnymi elementami są zdefiniowanie marki i grupy docelowej, aby wiedzieć, co i do kogo ma trafić, a także jakie formy przekazu będą najskuteczniejsze.
Gdy wszystkie te elementy zostaną ustalone, powinno się przejść do projektów wizualnych, które będą spójne ze wcześniejszymi założeniami. Warto stworzyć kilka wersji oferty identyfikacyjnej, a następnie wybrać jeden, najbardziej odpowiedni i przystąpić do jego wdrożenia.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa