
Efektywnie funkcjonujący magazyn to coś, do czego powinien dążyć każdy przedsiębiorca w branży e-commerce. Odpowiednie przechowywanie towaru czy wprowadzenie specjalnych oznaczeń to tylko nieliczne zabiegi, które mogą usprawnić jego działanie. Co więc robić, aby poprawić rentowność swojego magazynu?
W działalności e-commerce bardzo ważne jest, aby na bieżąco kontrolować sytuację swojego biznesu analizując jego efektywność oraz optymalizować działania tak, by generował on jak największy zysk przy jak najmniejszych wydatkach. Warto pamiętać, że magazyn to miejsce, które zmienia się wraz z rozwojem przedsiębiorstwa. Dlatego jednym z kluczowych elementów dobrego kierowania firmą jest właściwe zarządzanie jego przestrzenią.
Trzeba pamiętać, że magazyn odgrywa bardzo ważną rolę w całym przedsięwzięciu. To tam przechowywany jest towar, którego sprzedaż generuje zarobki. Istotne jest więc dbanie o sprawny przebieg całego procesu magazynowania oraz dostosowywanie działań do bieżących potrzeb, wynikających ze stałego rozwoju e-przedsiębiorstwa. Właściciele sklepów internetowych decydują się także na oddelegowanie obowiązków związanych z obsługą zamówień, w tym magazynowania czy konfekcjonowania. W tym wypadku towar przechowywany jest w profesjonalnym magazynie firmy kurierskiej, który posiada odpowiednie warunki oraz wykwalifikowanych pracowników. Postaw na rozwój biznesu, a my zajmiemy się obsługą zamówień z Twojego e-sklepu. Sprawdź, jak działa InPost Fulfillment i wypełnij formularz zgłoszeniowy»
Co robić, by poprawić efektywność magazynu?
Ewolucja firmy wiąże się nie tylko z wyższym zyskiem, ale także z większą ilością pracy. Niekiedy okazuje się, że obecnie użytkowany magazyn przestaje być wystarczający – zaczyna brakować w nim miejsca lub tempo przeprowadzanych prac jest zbyt wolne. Dlatego warto wprowadzić pewne standardy, pozwalające poprawić rentowność magazynu.
-
Analiza rentowności
Firma, która posiada własny magazyn, powinna regularnie przeprowadzać analizę rentowności. Głównym jej celem będzie określenie efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zebrane dane pozwalają przeanalizować osiągnięty wynik finansowy, poprzez zestawienie i porównanie przychodów osiągniętych ze sprzedaży, posiadanych zasobów oraz wkładu własnego. Im wyższy poziom rentowności, tym lepsza sytuacja finansowa przedsiębiorstwa.
-
Prowadzenie ewidencji
Kolejnym krokiem, który usprawni funkcjonowanie magazynu, jest regularne prowadzenie ewidencji. Pozwala ona na monitorowanie ruchu towaru, tym samym informując właściciela i pracowników o wykorzystanych zapasach magazynowych.
Dobrze sporządzone dokumenty to także sposób na kontrolowanie zysków. Nie tylko dają one możliwość sprawdzenia przychodów, ale także pokazują, jaki towar sprzedaje się najlepiej, a jaki najgorzej oraz jakie przedmioty cieszą się największym zainteresowaniem w konkretnym przedziale czasowym.
-
Dobre wykorzystanie przestrzeni
O efektywności magazynu warto myśleć już podczas organizowania jego przestrzeni. Jeżeli więc masz już miejsce, w którym będziesz przechowywać swój towar, dobrze zaplanuj każdy fragment jego powierzchni. Przede wszystkim postaraj się ułożyć wszystko tak, aby składowane przedmioty czy produkty zajmowały jak najmniej miejsca. W tym celu możesz wykorzystać regały magazynowe, półki, czy palety.
Pamiętaj także o dobrym zorganizowaniu stanowisk pracy oraz pozostawieniu przestrzeni, niezbędnej do kontrolowania towaru – czyli takiej, po której będą przemieszczać się pracownicy.
-
Odpowiednie rozmieszczenie towaru
Dobrze zorganizowana przestrzeń to podstawa, jeżeli chodzi o zwiększenie rentowności magazynu – dzięki niej można łatwiej odnaleźć się w miejscu pracy. Jednak istnieją także inne działania, mające na celu usprawnienie wykonywania prac magazynowych. Są one szczególnie przydatne, gdy przychodzi czas wysyłki towaru z miejsca składowania.
Jednym z nich jest odpowiednie oznaczenie magazynowanych rzeczy. Najczęściej służą do tego kolorowe metki czy etykiety, ponieważ pozwalają pracownikom na szybsze zlokalizowanie poszukiwanego towaru. Wystarczy, że każde opakowanie będzie wyróżniać się konkretnym kodem, informującym o tym co znajduje się w środku.
Pomocnym rozwiązaniem jest także odpowiednie rozmieszczenie sprzedawanych przedmiotów. Zazwyczaj przyjmuje się zasadę „grupowania towaru” ze względu na jego wielkość czy rodzaj. Niektóre magazyny do porządkowania wykorzystują także dane z ewidencji, rozmieszczając rzeczy według częstotliwości ich pobierania.
-
Zmniejszenie stanów magazynowych
Choć zakup dużej ilości towaru za jednym razem z pewnością niesie ze sobą finansowe korzyści, nadmiernie zalegające zasoby mogą negatywnie wpływać na rentowność magazynu. Przede wszystkim zainwestowany w nie kapitał zostaje zamrożony – towar zajmuje miejsce, nie przynosząc żadnych zysków.
Niekiedy problem stanowią także przedmioty i produkty, które nie cieszą się zainteresowaniem kupujących. W efekcie zalegają one w magazynie, blokując miejsce na nowo przybyłe towary. W takiej sytuacji warto pomyśleć o zrobieniu wyprzedaży w celu zminimalizowania zasobów.
-
Dobrze przeszkoleni pracownicy
Podstawą sukcesu każdego przedsięwzięcia – nie tylko zarządzania magazynem – jest dobrze przeszkolony personel. Na co dzień to on będzie odpowiedzialny za wszystkie działania, prowadzone na terenie magazynu. Szkolenie załogi jest szczególnie ważne, gdy magazyn zaczyna ulegać automatyzacji – bez dobrze przygotowanego personelu oraz bez dobrej znajomości obsługi maszyn i urządzeń, praca będzie o wiele mniej wydajna, co wpłynie na cały proces magazynowania.
Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment
Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.
Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.
- Błyskawiczna dostawa
- Redukcja kosztów
- Zero problemów z wysyłką
- Obsługa szczytów sprzedaży
- Oferta szyta na miarę
- Brak minimalnej liczby wysyłek