Jak promować swój sklep na TikToku i dotrzeć do nowych odbiorców?

E-commerce
Jak promować swój sklep na TikToku i dotrzeć do nowych odbiorców? Jak promować swój sklep na TikToku i dotrzeć do nowych odbiorców?

30 Sierpnia 2023

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

TikTok to aplikacja, która rozwija się w piorunującym tempie, zarówno pod względem możliwości, jak i aktywnej społeczności. Aktualna liczba użytkowników przekroczyła już ponad miliard, co innym gigantom jak np. Facebook czy YouTube zajęło blisko 9 lat – chiński projekt wygenerował ten wynik w zaledwie 5. Jednak wiadomo, że na sukces składa się również dobry moment. TikTok to platforma pozwalająca na niezwykły rozwój marketingowy, a dobrze wykorzystana umożliwia rozwój własnego biznesu w zadowalającym tempie i kierunku. Jak zarabiać na TikToku?

​​​​​​​Promocja na TikToku – na czym polega?

TikTok to aplikacja, która rządzi się swoimi prawami. Algorytmy dostosowujące treści do użytkownika działają w zastraszającym tempie, a sama platforma niezwykle skutecznie utrzymuje uwagę odbiorcy czy to poprzez swoją budowę, czy to przez sposób przeglądania contentu za pomocą scrollowania.

Treści dostępne na TikToku to krótkie nagrania wideo zazwyczaj o długości od 15 do 60 sekund, wpisujące się w aktualne trendy.

Z jakimi trendami można się spotkać na TikToku? To promowane schematy, zgodnie z którymi tworzone są treści publikowane w aplikacji. Wśród popularnych i zyskujących wyświetlenia trendów w 2023 roku można wymienić:

  • rekomendowanie produktów i usług (w myśl zasady pokaż, a nie sprzedawaj);
  • działania w obszarze self-care;
  • promocja na podstawie contentu tworzonego dla społeczności zgromadzonych pod konkretnymi hashtagami (np. #TechTok, #CleanTok, #TiredMom).

Są to pewne wskazówki, którymi należy się kierować w trakcie tworzenia swoich treści. TikTok stawia na angażujący content, który zapewnia widzom rozrywkę, dostarczy wiedzy i będzie wolny od clickbaitów – są to działania, które mają wpływać na jakość publikowanych treści oraz relacji społeczności i TikTokera, czyli osoby publikującej swoje materiały na platformie.

Poza trendami dotyczącymi zawartości nagrań istnieje także wiele schematów, według których można przedstawić powyższe informacje. Jednymi z najpopularniejszych są:

  • układy taneczne;
  • dramy i etiudy;
  • pranki;
  • tzw. transitions;
  • tutoriale i poradniki.

Jak w takim razie wygląda promowanie na TikToku? Ścieżek jest wiele, a najskuteczniejsze może być połączenie kilku rozwiązań. Po pierwsze świetnym działaniem promocyjnym może być samo posiadanie profilu firmowego na TikToku, który może służyć do prezentowania marki oraz tego, czym i w jaki sposób się zajmuje. Treści będą trafiać do odbiorców ze względu na m.in. ich dopasowanie do wcześniej oglądanych nagrań lub opisane hashtagi.

Wybicie się wśród całej masy contentu jest w dużej mierze uzależnione od losowości, dlatego jest to droga dla cierpliwych. Celem publikowania treści jest udostępnienie czegoś, co stanie się viralem – materiałem intrygującym, przyciągającym dużą publikę i szybko zyskującym popularność. Dzięki temu można zwiększyć swoją stałą liczbę odbiorców, do których będzie docierać większość udostępnianych treści.

Do tego TikTok oferuje działania przeznaczone bezpośrednio dla biznesu (TikTok for Bussiness) i profesjonalne reklamowanie określonego contentu, tworzonego z pomocą dedykowanych narzędzi marketingowych. Jest on ukazywany w formie treści sponsorowanych z profilu lub specjalnie tworzonych spotów reklamowych, wyświetlanych w trakcie scrollowania.

Dlaczego warto prowadzić działania marketingowe na TikToku?

Jedna z przewag TikTok marketingu to fakt, że w branży social commerce wciąż jeszcze nie wszystkie firmy korzystają z możliwości sprzedażowych, jakie daje ta platforma – warto tam być, bo może tam nie być konkurencji.

Skuteczne działania marketingowe na TikToku odpierają się o dobrą znajomość własnej grupy odbiorców. Jeśli oferowane produkty kierowane są głównie do grupy 40+, to kampania na TikToku, na którym przebywają głównie osoby w wieku 18-25 lat, może okazać się totalnym nieporozumieniem.

Jeśli jednak tworzone treści są adekwatne do odbiorców na platformie, to warto poświęcić swoją uwagę na promocję. Sposób funkcjonowania platformy pozwala na wnikliwą obserwację, co jest modne, jakie rozwiązania są stosowane, a także, z czego korzysta konkurencja (jeśli promuje się na TikToku). To sposób na polepszenie własnych treści i rozpoznanie, co w danym momencie cieszy się największą popularnością.

Jeśli dana usługa lub produkt, którą można zaoferować, trafia do młodego grona odbiorców, nie ma lepszego medium niż TikTok. W 2021 roku wg badania SWPS ponad 60% użytkowników aplikacji deklarowało, że spędza na niej średnio godzinę dziennie. Biorąc pod uwagę długość materiałów oraz sposób ich prezentowania pozwala to na przyswojenie ogromnej ilości treści, a także pojawienie się autorskiego contentu w telefonach wielu konsumentów.

 

Dodatkowo promowanie na TikToku to szansa na nawiązanie współpracy z już popularnymi w aplikacji influencerami. Nie dość, że taki zabieg może zwiększyć wyświetlenia i grupę odbiorców, to można dodać także do tego działania z zakresu marketingu rekomendacyjnego, co dodatkowo korzystnie wpłynie na zainteresowanie produktami i usługami.

Przygotowanie właściwie zaprojektowanej kampanii, uwzględniającej współpracę, to szansa na dotarcie z przekazem do prawie 13-milionowej społeczności. Marka nie musi pojawiać się wszędzie, ale tam, gdzie są jej odbiorcy, powinna być zauważalna.

Sklep na TikToku – jak go promować?

Jedną z funkcji na TikToku jest możliwość prowadzenia swojego sklepu przy użyciu social mediów (TikTok Shopping). Biznes ten określa się właśnie mianem social commerce i daje możliwość dokonania zakupów w całości lub częściowo za pośrednictwem aplikacji społecznościowej.

W przypadku chińskiej platformy działa to w następujący sposób: twórca może nagrywać TikToki, a na wideo oznaczać swoje poszczególne produkty. Po kliknięciu oznaczenia przez użytkownika może on przejść bezpośrednio do zakupu danego produktu.

Rozwiązanie jest niezwykle wygodne dla konsumentów, ponieważ aby zakupić interesujący produkt, nie muszą wychodzić poza platformę, na której go zauważyli. Z kolei przedsiębiorcy mają dodatkowe narzędzie do skuteczniejszego dotarcia ze swoją ofertą do klientów – dzięki skróconej drodze od zauważenia usługi do podjęcia decyzji konsumenckiej i jej realizacji.

TikTok nie podaje oficjalnych informacji odnośnie tego, na czym się skupić, aby wypromować swój sklep na tej platformie. Sukces jest zależny od wielu zmiennych, jednak skutecznie wspomóc to działanie może kilka zasad związanych z prezentowaniem produktów w e-commerce:

  • Przygotowany katalog produktów będzie odpowiadać witrynie sklepowej, dlatego warto zadbać o to, aby przyciągał klientów, był interesujący i czytelny. Istotny czynnik to spójność (np. używana kolorystyka) i jakość, w jakiej prezentowane są produkty. Jest to element, przez który marka staje się rozpoznawalna. Wchodząc w katalog, klient powinien wiedzieć, z jaką firmą ma do czynienia i czego może się spodziewać po jego ofercie;
  • Każdy produkt powinien być dobrze zatytułowany, aby klient, poruszając się po kategoriach, mógł szybko zorientować się, czego dotyczy oferta. Warto pamiętać, że ważna jest długość – limit to 34 znaki. Dodatkowe informacje można zamieścić w opisie, bezpośrednio w karcie produktowej;
  • W swoich filmach i postach udostępnianych w sieci warto informować użytkowników o istnieniu zakładki TikTok Shopping danego przedsiębiorstwa.

Współpraca z influencerami – kiedy warto się na nią zdecydować?

Jak się wybić na TikToku? Współpraca z influencerami może być szczególnie owocna, gdy wybrana do współpracy osoba w jakiś sposób wpisuje się w charakter reklamowanego produktu, np. pod względem grupy wiekowej odbiorców lub jest jego użytkownikiem.

Promowanie produktów nie musi być zawsze celem samym w sobie, szczególnie gdy usługi marki docierają do wielu osób z różnych branż, grup wiekowych i hobbystycznych. Dobrym przykładem jest firma InPost – dostarczanie paczek to coś, z czego korzystają niemal wszyscy, bez względu na swoje szczególne cechy.

Obserwując tiktokowe działania firmy, można zauważyć, że w dużej mierze opierają się one na tworzeniu jakościowego contentu, powiązanego z paczkowym profilem usług. Celem jednak nie jest skupianie się bezpośrednio na reklamowaniu, a budowanie społeczności.

Treści mają charakter rozrywkowy, często są to żarty dotyczące nadawania lub odbierania paczek, a przy okazji w content wplątane są informacje na temat działalności InPostu, jak np. nowo pojawiające się opcje dostawy, odbioru paczki, aktualizacje w aplikacji czy jej funkcje i udogodnienia.

Promocja sklepu na TikToku — na jakie koszta należy się przygotować?

Co ciekawe, aby rozpocząć reklamowanie marki, wcale nie musi mieć ona swojego profilu na platformie. To dobra informacja dla firm, które sceptycznie podchodzą do możliwości, jakie otwiera TikTok w social mediach.

Z drugiej strony aktywne prowadzenie konta o skutecznych zasięgach i które będzie np. przedłużeniem sklepu, wymaga sporej kreatywności, zaangażowania, systematyczności i pomysłowości. W wielu sytuacjach może się okazać, że brak profilu wypadnie korzystniej dla wizerunku firmy niż nieudane próby pogoni za aktualnymi trendami.

TikTok przychodzi z pomocą i proponuje takim firmom reklamę typu in-feed, które pojawiają się w streamie pomiędzy materiałami twórców w zakładce „Dla Ciebie” aplikacji.

Do wyboru jest wiele rozwiązań, które mają zachęcić użytkowników do przejścia np. do sklepu lub na stronę reklamowanej usługi. Kampania może być targetowana ze względu na wiele czynników (np. płeć, przedziały wiekowe, zainteresowania, lokalizację, urządzenia).

Oferowane przez TikTok usługi są płatne, choć na tak świeży system opcji ich wykorzystania jest bardzo wiele. Zależnie od potrzeb klienci mogą dopasować rodzaj strategii do rezultatów, jakie chcą osiągnąć.

Podobnie jak w przypadku innych platform, istnieje możliwość dostosowania sposobu, w jaki budżet przeznaczony na reklamy będzie wydawany. Dostępne rozwiązania to tzw. lifetime i opcja dzienna.

Wśród formatów dostępnych na polskim rynku można wymienić:

  • brand takeover – spoty wyświetlają się zaraz po otwarciu aplikacji;
  • brand lenses – reklamowanie odbywa się poprzez stworzenie i wgranie swojego filtra;
  • infeed native content – pełnoekranowe reklamy wyświetlane w streamie w zakładce „Dla Ciebie”;
  • hashtag challenge – promocja odbywa się poprzez stworzenie hashtagu, pod którym może tworzyć się społeczność; dodatkowo wyznaczona nagroda będzie mobilizować do działania i generowania tzw. ruchu na stronie.

Chcąc prowadzić aktywną kampanię reklamową, należy liczyć się z kosztami, z jakimi będą się wiązać takie działania.

Jak zoptymalizować kampanię na TikToku – TikTok Ads Manager

Aby płatne reklamowanie się w internecie poprzez TikToka było skuteczne warto korzystać z narzędzi, które wpłyną na jakość obranej strategii. Wśród nich warto wymienić TikTok Ads Manager, który służy do zarządzania materiałami reklamowymi. Pozwala między innymi na targetowanie, tworzenie postów czy generowanie raportów insight.

Aby korzystać z możliwości TikTok Ads Manager, konieczne jest utworzenie konta biznesowego, określenie kampanii (nazwy i budżetu) i jej celu. To od nich zależy, w jaki sposób, kiedy i gdzie będą trafiać materiały promocyjne. Dalej należy wybrać umiejscowienie reklam w aplikacjach partnerskich.

Kolejnym krokiem jest targetowanie kampanii, czyli dobór grupy odbiorców ze względu np. na wiek, zainteresowania lub preferowane urządzenia. Na sam koniec pozostaje rozplanowanie budżetu, czyli to, ile pieniędzy przeznaczonych na kampanię jest przekazanych na konkretne działania promocyjne.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Nadanie paczki w sobotę – czy to możliwe?

Ze względu na rosnące tempo życia wielu osobom zdarza się zapomnieć o załatwieniu różnych spraw, w tym np. o nadaniu przesyłki. Zoriento...

Zwroty w e-commerce – jak wpływają na sprzedaż, trendy, dane

Jeszcze kilka lat temu zwroty były prawdziwą zmorą zarówno sklepów internetowych, jak i ich klientów. Dodatkowe koszty, niejasne procedu...

9 pomysłów na wypromowanie sklepu internetowego

Duża liczba nowo powstających sklepów internetowych sprawia, że coraz trudniej jest sprostać konkurencji na rynku e-commerce. Liczne fir...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!