Jak uniknąć błędów w zarządzaniu pracownikami?
Kariera Porady

Jak uniknąć błędów w zarządzaniu pracownikami?

15 Sierpnia 2020

Stworzenie zgranego zespołu powinno być marzeniem każdego przedsiębiorcy. Właściwie dobrana ekipa sprawia, że firma działa skutecznie i zdecydowanie szybciej osiągamy zamierzone cele biznesowe. Efektywne zarządzanie zespołem stanowi jednak nie lada wyzwanie i w praktyce często okazuje się bardzo trudne. Zależy Ci na budowaniu lojalnego i efektywnego zespołu, ale nie do końca wiesz, jak się za to zabrać? Chcesz uniknąć wszelkich możliwych błędów? Jesteś w odpowiednim miejscu! Sprawdź, jak dobrze zarządzać ludźmi!

Właściwe zarządzanie personelem – sekret sukcesu Twojej firmy

Prowadząc interesy, najczęściej skupiamy się na zdobywaniu nowych klientów, podpisywaniu umów z kontrahentami, działaniach marketingowych czy zatrudnianiem nowych specjalistów. W natłoku obowiązków łatwo zapomnieć, że lider zespołu ma ogromny wpływ na produktywność swoich podwładnych. Zaangażowanie i niegasnąca motywacja do pokonywania trudności są podstawą osiągnięcia sukcesu w firmie. Niestety pracownicy nie zawsze wykazują się znakomitą efektywnością, a po pewnym czasie każdego dopada rutyna. Bardzo ważnym aspektem odpowiedniego funkcjonowania firmy jest wybór najlepszych kandydatów. Nie powinniśmy sugerować się wyłącznie wykształceniem i doświadczeniem zawodowym. Równie istotna okaże się osobowość, wyznawanie tych samych wartości, którymi kierujemy się w przedsiębiorstwie, czy umiejętność pracy  w zespole. Tylko z właściwie dobranymi ludźmi będziemy w stanie stworzyć tak zwany dream team i wznieść nasz biznes na wyższy poziom. Z tego powodu każdy odnoszący sukcesy przedsiębiorca powinien wiedzieć, w jaki sposób zarządzać personelem, aby wydobyć z każdego pracownika unikalne talenty i na bieżąco zwiększać motywację do działania.

Jak dobrze zarządzać ludźmi – najważniejsze wskazówki!

Największy kapitał firmy to zgrany zespół zaangażowanych specjalistów, którzy nie boją się podejmować wyzwań i którzy stale rozwijają swoje kompetencje. Jak wiadomo, każdy pracownik ma swoje mocne i słabe strony, a zadanie managera polega na wydobyciu z personelu, tego, co najlepsze. Jak jednak tego dokonać? W jaki sposób kierować pracownikami, żeby nie popełnić błędów? Poznaj kilka praktycznych wskazówek, które ułatwią Ci to zadanie! Oto one:

Jednym z najpoważniejszych błędów kierowników i liderów jest branie swoich podwładnych za pewnik. Łatwo ulec iluzji, że wszyscy przychodzimy do firmy w jednym celu: aby jak najrzetelniej wypełniać powierzone obowiązki – w końcu za to otrzymujemy pensję. Niestety nie każdy pracownik ma takie podejście, ale menedżer może sprawić, że dana osoba zmieni swój punkt widzenia. Nie powinien on zapominać o pochwałach i gestach uznania – oczywiście w kontekście wykonywanej pracy. Chwalenie ludzi to jedna z podstawowych zasad wywierania pozytywnego wpływu. Nie chodzi tylko o podwyżki i materialne bonusy. Czasem dobre słowo będzie miało dla podwładnego znacznie większą wartość. Poza tym poczuje on, że skoro jest zauważany, powinien starać się jeszcze bardziej.

Nie ma mowy o właściwym zarządzaniu ludźmi bez jednej z najważniejszych wartości: zaufania. Ciągłe kontrole, nadzorowanie, nachodzenie, wytykanie błędów i bezpodstawne podejrzenia będą tworzyły niepotrzebne napięcie. Negatywna energia z pewnością nie przełoży się na efektywność pracowników – wręcz przeciwnie: stracą motywację do działania przez odczuwanie ciągłego stresu. Sprawdzanie rezultatów jest bardzo ważne, ale rób to dopiero po wykonanej pracy. Wówczas informuj o konieczności korekty i zgłoś ewentualne uwagi.

Nie ma mowy o współpracy, jeśli podwładni nie będą potrafili się ze sobą dogadać. Namnażające się plotki, zatargi i nieporozumienia nie służą realizowaniu służbowych zadań. Podstawą efektywnego zarządzania zespołem jest więc dbanie o  płynną i sprawną komunikację. Team leader musi też szybko wyłapać konflikty, aby móc je rozwiązać. Zachęcaj podwładnych do szczerych rozmów.

Jeśli zależy Ci na efektywności wszystkich prowadzonych działań w firmie, pamiętaj o wyznaczaniu jasnych i klarownych celów. Upewnij się też, że każdy pracownik zrozumiał Twój przekaz i zna swoją rolę. Kieruj się metodą SMART. Niech każdy cel będzie: prosty, mierzalny, osiągalny, istotny, a także określony w czasie. 

Chaos nie sprzyja żadnej działalności i na pewno nie pomaga w zarządzaniu ludźmi. Wyznaczaj priorytety, dokładnie planuj i deleguj zadania. Kontroluj wszystkie etapy pracy. Staraj się przewidywać ewentualne problemy i zawczasu pomyśl o możliwych rozwiązaniach. Pomocne mogą tu być specjalne aplikacje do zarządzania projektami. Nie zapomnisz o niczym istotnym i na bieżąco wymienisz myśli z pracownikami! ​​​​​​​