Jak zwiększyć sprzedaż? Oto, na co musisz zwrócić uwagę!
E-commerce

28 Października 2023
Zwiększanie sprzedaży to cel wielu sklepów, zarówno tych stacjonarnych, jak i internetowych. Nie dotyczy to jedynie sprzedawania produktów, ale także różnego rodzaju usług. Dowiedz się, jak zwiększyć sprzedaż jako handlowiec i na co szczególnie trzeba zwracać uwagę przy różnych formach działalności!
Zwiększanie sprzedaży jako podstawowy cel każdego biznesu
Każdy przedsiębiorca przed rozpoczęciem działalności powinien precyzyjnie zdefiniować swoje cele biznesowe. Oczywiście mogą się one różnić w zależności od rozmiarów firmy, grupy docelowej, możliwości finansowych czy branży, w której się działa. Przykładowe cele biznesowe to:
- Cele finansowe – jedne z ważniejszych, które dotyczą ogólnej kondycji firmy i tego, czy będzie się w stanie utrzymać na rynku. Jednymi z najczęściej występujących są uzyskanie lub poprawa rentowności, zwiększenie przychodów, obniżenie kosztów czy wprowadzenie praktyk związanych ze zrównoważonym rozwojem;
- Cele skierowane na klienta – te z kolei ukierunkowane są na sytuację zewnętrzną, czyli na wizerunek firmy oraz relacje z klientami. Zalicza się do nich m.in. budowanie świadomości marki, poprawę poziomu satysfakcji klientów, zwiększenie udziałów w rynku, zbudowanie przewagi nad konkurencją itp.;
- Cele wewnętrzne – jak sama nazwa wskazuje, dotyczą tego, co dzieje się wewnątrz firmy. Może to być zmniejszenie rotacji pracowników, ogólny rozwój przedsiębiorstwa, poprawa kultury organizacyjnej, wykreowanie wykwalifikowanej kadry menedżerskiej czy zwiększenie poziomu zadowolenia wśród pracowników.
Bez wątpienia jednym z podstawowych zamiarów dla każdego rodzaju działalności jest uzyskiwanie wysokich wyników ze sprzedaży. To w końcu one decydują o rozwoju, sukcesie bądź porażce. Jeśli więc coś nie idzie po Twojej myśli lub dopiero zamierzasz planować całe przedsięwzięcie, to sprawdź, jak poprawić sprzedaż w swoim sklepie!
Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.
Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!
Jak zaprojektować model biznesowy sprzyjający zwiększaniu sprzedaży?
Zanim przejdziemy do poszczególnych sposobów zwiększenia sprzedaży, wyjaśnijmy, na czym polega istota projektowania modelu biznesowego. Sam model biznesowy to swego rodzaju długoterminowy plan, który uwzględnia wiele aspektów prowadzenia działalności. W przypadku usług i sprzedaży może być również określany mianem strategii sprzedażowej. Aby go opracować, należy sobie odpowiedzieć na cztery najważniejsze pytania:
- Kto jest klientem docelowym? To jedno z kluczowych pytań, na które należy stale szukać odpowiedzi. Tylko poprzez dokładne poznanie odbiorców, ich potrzeb i możliwości, można stworzyć skuteczną strategię.
- Jaki produkt oferujemy? Nie chodzi tu jedynie o zdefiniowanie nazwy, ale o określenie, na jakie potrzeby klientów odpowiada lub jakie luki w rynku ma wypełniać.
- Jak dostarczymy go klientom? W ten sposób można przeanalizować, jakie ścieżki sprzedaży będą najbardziej skuteczne. Nie będzie to jednak możliwe bez odpowiedzenia sobie na pierwsze pytanie.
- Dlaczego robimy to, co robimy? Dotyczy to nie tylko samego sensu prowadzenia firmy, ale także kwestii tego, dlaczego nasi klienci mieliby kupić ten produkt i zapłacić za niego określoną kwotę. Wliczają się w to nie tylko ich potrzeby, ale także to, czy na decyzje wpływa renoma marki, prestiż produktu, kształtowanie się trendów itp.
Opracowanie modelu biznesowego to jedno z działań operacyjnych firmy. Nie musi być tworzony na samym początku, choć to oczywiście ułatwia start. Można go również opracować po kilku latach istnienia przedsiębiorstwa lub w innym dowolnym momencie, gdy zajdzie potrzeba zmiany strategii.
Jakie czynniki mogą składać się na zwiększenie sprzedaży?
Skuteczny sprzedawca powinien stale obserwować rynek, aktualne trendy i zachowania konsumentów. Aby jednak dowiedzieć się, jak zwiększyć sprzedaż w firmie, trzeba zaznajomić się również z najważniejszymi czynnikami, które w pewnym stopniu kształtują wyniki sprzedażowe. Co się do nich zalicza?
- Ogólna sytuacja na rynku – gospodarka również wpływa na zachowania konsumentów. Kształtuje ceny, a także popyt i podaż na konkretne artykuły bądź usługi.
- Sezonowość – niektóre produkty bądź usługi cieszą się większym zainteresowaniem w określonym czasie w roku. Przykładowo, łopaty do odśnieżania o wiele częściej kupuje się w sezonie zimowym, a jesienią wzrasta zainteresowania odświeżaczami powietrza (szczególnie w dużych miastach, gdzie w tym czasie nasila się smog).
- Wzrost ludności w danym obszarze – może on być spowodowany m.in. wybudowaniem nowego osiedla czy pojawieniem się nowych miejsc pracy. Większy przepływ ludzi zwiększa również liczbę potencjalnych nowych nabywców.
- Wizerunek firmy – budowanie świadomości marki to niezwykle istotny aspekt prowadzenia działalności. Trzeba jednak pamiętać, że dbanie o wizerunek to działanie ciągłe i długofalowe, a jakakolwiek wpadka bardzo szybko zburzy budowane przez lata zaufanie klientów.
- Działania wewnętrzne firmy – na wzrost sprzedaży mogą również wpływać nowo wprowadzone techniki marketingowe, stworzenie silnego i wykwalifikowanego zespołu pracowników lub zainwestowanie w nowoczesne narzędzia.
Sama znajomość tych czynników nic nie da, jeśli nie pójdzie za nią ciągłe analizowanie wyników i wyciąganie wniosków z raportów. Trzeba również wystrzegać się pochopnych decyzji. Czasami okazuje się, że zrezygnowanie z jakiegoś działania, ponieważ z pozoru nie przynosi żadnych przychodów, okaże się niewłaściwym krokiem.
Przykładem jest zrezygnowanie z posiadania własnej witryny internetowej i przestawienie się na sprzedaż na portalach społecznościowych. Z pozoru może się to okazać dużą oszczędnością, jednak gdy właściciele danego portalu społecznościowego zrezygnują na stałe z opcji sprzedaży, nagle zniknie wszystko, co się na niej zbudowało.
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie stacjonarnym?
Sklepy stacjonarne wciąż cieszą się dużą popularnością i nic nie zapowiada, aby w najbliższym czasie sklepy internetowe miały je w zupełności wyprzeć. Dlatego też sprzedawcy detaliczni powinni stawiać na działania zwiększające sprzedaż. To, że nie sprzedają w internecie, wcale nie oznacza, że nie muszą korzystać z potencjału sieci. Obecność w mediach społecznościowych czy nawet posiadanie własnej strony internetowej ma szanse przyczynić się do pozyskania większej grupy klientów. Jakie jeszcze sposoby warto rozważyć?
- Stworzenie programów lojalnościowych (kart stałego klienta), które przynoszą lojalnym nabywcom bonusy;
- Usprawnianie procesu sprzedaży z wykorzystaniem technologii, takich jak kasy samoobsługowe;
- Organizowanie akcji promocyjnych i rabatowych;
- Reklamowanie się i dotarcie do wybranej grupy docelowej;
- Stosowanie psychologicznych aspektów sprzedaży takich jak np. te dotyczące zapisu ceny – 59,99 zł w oczach klienta ma dużo bliżej do 50 niż 60,00 zł.
Za przykład obierzmy to, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie spożywczym. W tej branży skutecznym działaniem może być organizowanie akcji degustacyjnych, które pozwolą klientom przetestować próbkę produktu. W ten sposób nie tylko zwiększa się świadomość marki, ale też szansa na przekonanie się do czegoś nowego. W sklepach spożywczych szczególnie sprawdzają się też techniki sprzedażowe, takie jak:
- Cross-selling – polega na umieszczaniu obok siebie na półkach towarów o podobnej tematyce;
- Up-selling – dotyczy sprzedaży bezpośredniej, w której obecny jest doradca klienta. Ten sposób opiera się na oferowaniu klientowi droższych i zarazem też lepszych (np. pod względem parametrów czy jakości) produktów niż te, po które przyszedł;
- Umieszczanie produktów przy kasie – w większości sklepów stacjonarnych przy kasach umieszczone są różne produkty lub nawet alejki z produktami. Ma to zachęcać klientów do sięgnięcia po coś, np. gdy stoi w kolejce.
Sposoby na zwiększanie sprzedaży w internecie
Sprzedawanie w internecie pozwala na ciągłe analizowanie i monitorowanie zachowań konsumenckich. Dzięki temu można sprawnie wyciągać wnioski i wdrażać nowe rozwiązania. Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
- Organizuj akcje wyprzedażowe – to jeden z najpowszechniejszych i zarazem najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie wyników sprzedaży. Obniżenie cen produktów przeważnie przyciąga większą grupę klientów, co przekłada się na zwiększoną sprzedaż;
- Zbuduj wizerunek eksperta w sieci – możesz to zyskać np. poprzez prowadzenie bloga z interesującymi, merytorycznymi treściami;
- Zadbaj o wiarygodność swojego sklepu internetowego – współpracuj z zaufanymi partnerami, oferuj różne metody dostawy i płatności. Obecnie dostawa przez Paczkomat InPost to niemalże konieczność, której wymagają konsumenci;
- Postaw na innowacyjne rozwiązania, które usprawnią sprzedaż – dotyczy to usług outsourcingowych. Popularność zyskuje fulfillment, który usprawnia wysyłanie zamówień do klientów. W InPost znajdziesz taką opcję w ofercie dla firm;
- Zadbaj o estetykę i szybkość działania strony – witryna, która zbyt długo się ładuje, szybko zniechęca klientów do zakupów. Upewnij się również, że strona sklepu została dopasowana nie tylko do wersji komputerowej, ale też i urządzeń mobilnych.
Jak zwiększyć sprzedaż usługi?
Rozważania na temat tego, jak podnieść sprzedaż w sklepie dotyczą nie tylko towarów, ale również i usług. Właściwie większość z tych sposobów przekłada się także na sektor usługowy. Co w tym przypadku wydaje się najistotniejsze?
- Badanie opinii klientów – to jeden z ważniejszych aspektów. Marketing usług rządzi się nieco innymi prawami, ponieważ w przeciwieństwie do produktów, klient nie może ich wcześniej przetestować. Wyrabia zdanie dopiero po zakupie. Dlatego warto stawiać na ankiety konsumenckie. Na podstawie tych danych można udoskonalać ofertę oraz podwyższać standard usług;
- Stworzenie wyjątkowej przestrzeni – na jakość usługi wykonanej w placówkach stacjonarnych wpływa również otoczenie. Dlatego też warto zadbać o to, by w danym miejscu klient mógł się również zrelaksować, skorzystać z darmowego Wi-Fi, napić się kawy/herbaty czy nawet kupić przekąski;
- Ułatwienie rejestracji na usługę – coraz więcej osób wybiera te placówki, w których dostępny jest internetowy system rejestracji. To duże ułatwienie dla klientów, ponieważ widzą wszystkie dostępne terminy.
Marketing jako sposób na zwiększenie sprzedaży
Jedna z głównych metod na to, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie to zainwestowanie w działania marketingowe. Zalicza się do nich zarówno te w internecie, jak i w przestrzeni publicznej czy z wykorzystaniem mediów tradycyjnych. Są to m.in.:
- Obecność i aktywność na profilach w portalach społecznościowych;
- Content marketing;
- Pozycjonowanie i działania SEO;
- Reklamy online i offline;
- Nietypowe opcje, takie jak reklama na maszynie Paczkomat;
- Umieszczanie banerów reklamowych.
Warto jednak pamiętać, że tylko nieliczne firmy na świecie stać na inwestowanie we wszystkie obszary działania. Przeważnie jednak rzadko się stosuje tę praktykę. Najlepiej więc dostosować wybrane metody do grupy docelowej. Należy więc przeanalizować dokładnie to, w jakich miejscach sieci najczęściej przebywają lub z jakich kanałów komunikacji korzystają.
Jak zwiększyć sprzedaż z InPost?
Jak już wiesz, jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży jest inwestycja w marketing. Bez działań promocyjnych, Twoi potencjalni klienci nie dowiedzą się nawet o istnieniu Twojego sklepu. W InPost oferujemy sprzedawcom internetowym różne formy promowania swoich usług bądź produktów. Można się zdecydować na:
- Wyświetlanie reklam banerowych (strona inpost.pl, aplikacja InPost Mobile, newsletter, strona usługi Manager Paczek);
- Zaprojektowanie reklamy display, która będzie pokazywana na ekranach automatów Paczkomat®;
- Oklejenie takiego automatu swoją własną reklamą;
- Sampling produktów.
Sam marketing to jednak nie wszystko. Zwiększenie sprzedaży często również wynika ze zbudowania pozycji eksperta w branży i zyskania zaufania wśród konsumentów. Jednym ze sposobów, by to uzyskać, jest współpracowanie z wiarygodnymi partnerami, do których z pewnością należy InPost! Z naszych usług korzystają miliony osób, dlatego też stworzyliśmy ofertę specjalnie dla firm. Wysyłanie klientom towarów z InPost pomoże Ci spełnić ich oczekiwania o szybkiej dostawie. A dzięki integracji sklepu internetowego z naszym systemem zaoszczędzisz czas i pieniądze na obsłudze zamówień.
Wiesz już, jak zwiększyć sprzedaż przez internet oraz w punktach stacjonarnych. Pamiętaj też, że jako sprzedawca powinieneś stale analizować wyniki podjętych działań, sytuację na rynku i badać opinie konsumentów
Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!
Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.
Możliwości jest naprawdę sporo:
- oklejanie urządzeń Paczkomat
- reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
- sampling produktów reklamowych
- banery reklamowe na stronie InPost
- reklama w newsletterze InPost
- powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile
Czytaj również
Jak pozyskać klienta na usługi? Cenne wskazówki i sposoby reklamowe
Pozyskiwanie klientów to trudne zadanie, zwłaszcza dla nowych firm. Jak to zrobić? Wykorzystaj moc rekomendacji, wydarzeń branżowych i i...
Jak poprawić wizerunek firmy? Przydatne wskazówki i tipy
Pozytywny wizerunek firmy ma ogromne znaczenie na konkurencyjnym rynku biznesowym. W InPost wierzymy, że zapewnić go może strategia skon...
Reklamy video – co warto o nich wiedzieć? Czy są skuteczną formą promocji?
Treści video generują tysiące, a nawet miliony odsłon. Właśnie dlatego są one formą reklamy tak chętnie wybieraną przez reklamodawców. C...

