Kompleksowy fulfillment z InPost – One Stop Shop dla e-commerce
Fulfillment

30 Marca 2023
Proces oddania pewnego zakresu operacji w biznesie w ręce innego podmiotu to powszechna praktyka zarówno w przypadku wielkich korporacji, jak i małych spółek. W logistyce proces outsourcingu określa się mianem 3PL (third party logistics), a w branży e-commerce kryje się najczęściej pod nazwą fulfillment. W InPost proces taki oznacza także szereg dodatkowych usług, które tworzą kompleksowy One Stop Shop dla właścicieli e-commerce.
Elementy procesu logistycznego w e-commerce
Proces obsługi logistycznej sklepu internetowego, jest podobny do obsługi logistyki B2B czy zaopatrzenia produkcyjnego i składa się z kolejnych etapów: przyjęcia dostawy, magazynowania, przygotowania do wysyłki i dostawy do odbiorcy końcowego.
Ze względu jednak na to, że w e-commerce końcowym odbiorcą jest konsument, w przypadku sprzedaży internetowej proces ten wymaga modyfikacji i rozszerzenia standardowych elementów procesu logistycznego.
- przyjęcie dostawy – towar przyjmuje się zawsze w jednostkach, w jakich się sprzedaje, najczęściej w sztukach. Każdy produkt musi być indywidualnie rozpoznawalny (każdy wariant, kolor i rozmiar muszą mieć osobne kody magazynowe). Wymagane są tu zatem często dodatkowe działania w postaci dekompletacji opakowań zbiorczych i etykietowania poszczególnych kolorów w miksie czy dodawania polskich etykiet do produktów z importu.
- składowanie – ze względu na jednostkowe, sztukowe wydania, składowanie odbywa się głównie na poziomie „zero”, gdzie pracownik może sprawnie pobrać towar z półki bez potrzeby korzystania z wózków wysokiego składu. Wyjątkiem są magazyny zautomatyzowane, co z kolei wiąże się z dość kosztownymi inwestycjami.
- przygotowanie do wysyłki – tutaj różnice są dość znaczące, ponieważ nie tylko pobieramy z miejsca składowania pojedyncze sztuki, ale także musimy je przygotować do transportu. Wszystkie produkty należy zabezpieczyć odpowiednio do transportu, dobrać odpowiedni karton i wypełniacze oraz zakleić całość taśmą. Dlatego podstawą magazynu e-commerce są profesjonalne stoły do pakowania, które w magazynach zaopatrujących np. sklepu, w praktyce prawie nie występują.
- wysyłka/dostawa – tutaj prócz samego gabarytu (mała paczka zamiast wielu kartonów czy palety) kluczową różnicę stanowi osoba odbiorcy i miejsce dostawy. W przypadku dostaw B2B miejsce dostaw jest z reguły dostępne, a i odbiorca też jest co do zasady osiągalny. W e-commerce musimy zaoferować takie formy dostawy, które będą w stanie skutecznie dostarczyć naszą paczkę do osób pracujących czy mieszkających w zamkniętych osiedlach. Z tego powodu niezbędnym elementem logistyki e-commerce jest możliwie szerokie portfolio wygodnych dla klientów metod dostawy.
- zwrot – w e-commerce jest nierozerwalnym elementem obsługi sprzedaży e-commerce. Prawdo do odstąpienia jest gwarantowane przez przepisy, dlatego logistyka e-commerce musi gwarantować pełną obsługę zwrotów.
Synergia usług logistycznych w InPost
Decydując się na przekazanie magazynu i wysyłek w ręce profesjonalistów, należy koniecznie wziąć pod uwagę kompleksowość oferowanych usług oraz zakres usług komplementarnych. Choć wielu operatorów logistycznych występuje także jako broker usług kurierskich, wybierając takie rozwiązanie należy uważnie przestudiować zapisy umowy i zakres odpowiedzialności. Warto także ustalić chociażby, kto będzie stroną w ewentualnych sporach z kurierami.
Dodatkowo firmy logistyczne starają się najczęściej zarobić dodatkowo na usługach kurierskich, dlatego korzyść finansowa z tego typu rozwiązania może być niezbyt satysfakcjonująca dla właściciela biznesu e-commerce. Trochę inaczej sytuacja wygląda w przypadku oferty usługi InPost Fulfillment.
Wybierając InPost jako partnera w biznesie, Klient może skorzystać z rozwiązania One Stop Shop, pozwalającego na dość elastyczne komponowanie elementów składowych usługi, a w najszerszym zakresie na pokrycie praktycznie całości procesu logistycznego – zaczynając od dostawcy (nawet zagranicznego), aż po przyjęcie zwrotu i utylizację wycofanych produktów. Co więcej – wszystkie usługi i składowe elementy procesu dostarcza jeden podmiot. Jest to istotne zwłaszcza w obszarze przesyłek i optymalizacji ich kosztu.
Korzystając z usług magazynowania dla e-commerce i przesyłek oferowanych przez InPost, nie zderzymy się z marżą narzucaną przez logistę na zewnętrzne usługi kurierskie, ponieważ synergia współdziałania fulfillment i transportu InPost nie polega na generowaniu dodatkowych zysków kosztem klienta, a na oferowaniu kompleksowej obsługi end-to-end. W ramach jednej organizacji InPost nie tylko dostarcza pełen zakres usług i komponentów do obsługi logistyki e-commerce, ale także umożliwia korzystanie z wyjątkowo atrakcyjnych cen na usługi Paczkomat® InPost i Kurier InPost właśnie dzięki tej wewnętrznej synergii.
Co możesz zyskać dzięki przejściu do InPost Fulfillment
Wybór rozwiązania fulfillment przynosi właścicielom e-biznesów wiele uniwersalnych korzyści:
- zerowe lub znikome koszty uruchomienia
- duży potencjał skalowania biznesu
- zamianę kosztów stałych na zmienne
- uwolnienie zasobów własnych w celu ich wykorzystania na rozwój e-sprzedaży
W przypadku wyboru oferty InPost Fulfillment, oprócz powyższych zalet mamy do czynienia także z szeregiem unikalnych benefitów:
- specjalne ceny na usługi Paczkomat® InPost i Kurier InPost dla klientów usługi fulfillment
- bardzo późne czasy odcięcia (godzina, do której zamówienia złożone opuszczają magazyn jeszcze tego samego dnia)
- kompleksowa oferta, wykraczająca daleko poza zakres operacji wewnątrzmagazynowych i brokerkę kurierską
- homogeniczność całego procesu, z jednym podmiotem odpowiedzialnym od początku do końca
- naturalny wybór formy dostawy będącej od lat na szczycie preferencji konsumentów
- zarządzanie całością usług w ramach jednego, spójnego Control Tower – to Klient decyduje, z czego i w jakim zakresie korzysta w modelu „pay as you go”
Nie bez znaczenia jest także zestaw kompetencji zespołu InPost w obszarze e-commerce. W przeciwieństwie do wielu operatorów logistycznych, których usługi dla e-commerce w długim procesie ewoluowały z logistyki pełnopaletowej do dostaw skomasowanych do odbiorców B2B, InPost od początku zdobywał kompetencje obsługi klienta końcowego – konsumenta. Dzięki tym unikalnym doświadczeniom można liczyć na zrozumienie potrzeb i wartości ważnych zarówno dla sprzedawców, jak i dla nabywców w kanale e-commerce.
W ramach kompleksowego wsparcia e-commerce, InPost oferuje także szereg dodatkowych usług ukierunkowanych na rozwój i udoskonalenie biznesu, zarówno na początkowym etapie, jak i w fazie bieżących operacji oraz ekspansji:
- audyt ekosystemu e-commerce, który ma na celu nie tylko jak najlepsze przygotowanie do uruchomienia usługi fulfillment, ale także swego rodzaju inwentaryzacja włączonych w proces aplikacji oraz działań zespołu, funkcjonalności i wartości dla konsumenta
- współpraca w zakresie budowania strategii e-commerce w obszarze zarówno operacji logistycznych, jak i rozwoju oferty, budowania wartości dodanych czy rozwoju ekosystemu e-commerce
- wsparcie projektowo-biznesowe w ramach współpracy bieżącej; od szkoleń, przez analizę efektywności działań aż po planowanie zmian i wsparcie w ich przeprowadzaniu
- szkolenia e-commerce, w ramach których specjaliści z InPost mogą pomóc w rozwoju kadr i ich kompetencji w bardzo szerokim spektrum.
Oferta InPost Fulfillment stanowi rozwiązanie 360°, które pozwala na elastyczny wybór narzędzi z bardzo szerokiego katalogu. Oznacza to swobodną decyzję, które kompetencje e-biznes ma rozwijać samodzielnie, a które może zlecić zewnętrznym profesjonalistom.
Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment
Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.
Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.
- Błyskawiczna dostawa
- Redukcja kosztów
- Zero problemów z wysyłką
- Obsługa szczytów sprzedaży
- Oferta szyta na miarę
- Brak minimalnej liczby wysyłek
Czytaj również
Dystrybucja sampli w e-commerce – rozwijaj biznes z InPost Fulfillment
Sampling, czyli dystrybucja próbek produktów, to skuteczna strategia, wspierająca rozwój e-commerce poprzez: budowanie świadomości marki...
Jak przygotować sklep internetowy do Black Week? Poznaj sprawdzone sposoby!
Black Week to najlepsza sposobność do upolowania wymarzonych towarów w atrakcyjnych cenach. W tym okresie sklepy internetowe przeżywają ...

