Kurier czy Paczkomat?
E-commerce Porady

Kurier czy Paczkomat?

18 lutego 2020

Sklepy internetowe to w dzisiejszych czasach coraz częściej wybierana forma zakupów. Oprócz większego wyboru oraz dostępności produktów w bardzo korzystnych cenach, ich zaletą jest także możliwość dostawy towarów do domu lub wybranego punktu odbioru. 

Obecnie sprzedawcy z reguły oferują swoim klientom więcej niż jedną formę dostawy.  Rzadko kiedy zdarza się by sklep internetowy, w którym robimy zakupy, oferował tylko jedną formę dostawy. Zazwyczaj daje on klientom możliwość wyboru przynajmniej pomiędzy dostawą za pomocą Kuriera, lub Paczkomatu. I choć z jednej strony fajnie jest mieć wybór, to często trudno zdecydować się, która z form dostawy będzie w danej chwili najbardziej opłacalna.

Na co zwrócić uwagę wybierając formę dostawy?

Jest kilka kluczowych elementów, na które każdy kupujący zwraca uwagę  wybierając sposób dostawy. Są to:

  • cena,
  • czas, w jakim zostanie zrealizowana dostawa,
  • czy wybrany sposób będzie wymagał obecności w domu,
  • ewentualne konsekwencje gdy paczka nie zostanie odebrana,
  • doświadczenia, jakie klient wyniósł z wcześniejszych zakupów.

Gdy cena dostawy znacznie przekracza wartość realizowanego koszyka, jest duża szansa, że klient z niej zrezygnuje lub poszukać tańszej alternatywy. Według badań opinii klientów e-handlu (Gemius 2019) brak atrakcyjnych opcji dostawy jest jedną z głównych przyczyn porzucenia koszyka. Z kolei jeżeli ważne jest by produkty dotarł do zamawiającego jak najszybciej, bardziej atrakcyjna staje się taka forma dostawy, która ma najkrótszy czas realizacji (powinien być podany na stronie internetowej gdzie dokonywane jest zamówienie). Zazwyczaj w najlepszym wypadku paczka dotrze do odbiorcy już następnego dnia roboczego.

Kiedy klientowi zależy, by paczka trafiła bezpośrednio do jego drzwi, idealnym rozwiązaniem będzie zamówienie przesyłki kurierskiej lub paczki pocztowej. Jeżeli jednak zamawiający nie jest w stanie przewidzieć, czy podczas wizyty kuriera będzie w domu, może skorzystać z możliwości dostawy do punktu odbioru lub Paczkomatu.

Dostawa kurierem

Obecnie na polskim rynku operuje 8 firm, które można by określić jako typowe firmy kurierskie. Oferują one doręczenie towaru w różnorodnej cenie – najczęściej między 15 zł a 20 zł, ale ceny mogą różnić się dramatycznie zależnie od rozmiarów i warunków przesyłki Cena uzależniona jest przede wszystkim od gabarytów, jakie ma wysyłana paczka. Przesyłka zostaje zazwyczaj dostarczona już następnego dnia roboczego, chociaż w regulaminach często wpisane są dwa dni robocze. Dużo zależy od tego o której godzinie nadano paczkę. Numer przewozowy, który klient otrzymuje od sprzedawcy lub firmy kurierskiej umożliwia śledzenie przesyłki.

Największą zaletą tej formy dostawy jest możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu – kurier dowozi paczkę pod same drzwi. Niektóre firmy oferują także wniesienie towaru do domu, za dodatkową opłatą, aczkolwiek ma to znacznie głównie przy dużych przesyłkach.

Niestety, dla niektórych opcja dostawy przez kuriera nie jest aż tak wygodna. Przede wszystkim wiąże się z koniecznością przebywania pod wskazanym adresem dostawy , gdy pojawi się kurier. Tu pomocnym rozwiązaniem jest możliwość przekierowania paczki na inny adres – pod warunkiem, że są w okolicy życzliwi sąsiedzi, przebywający w tym czasie w domu.

Przed wyborem firmy kurierskiej, która zrealizuje wysyłkę, warto zapoznać się z jej regulaminem. Chodzi tu przede wszystkim o sprawdzenie, co stanie się z paczką, jeżeli nie zostanie odebrana za pierwszym razem. Choć zazwyczaj firmy dokonują ponownej (a nawet jeszcze jednej) próby doręczenia, niektóre zawożą paczkę do swojej siedziby, a jeszcze inne – odsyłają wprost do nadawcy. Z tego też względu wiele osób decyduje się na zamówienie dostawy kurierem do miejsca pracy.

Dostawa do Paczkomatów

Dostawa do Paczkomatów pozwala na zamówienie towaru do jednego z ponad 6 tysięcy samoobsługowych urządzeń do odbioru przesyłek na terenie całej Polski. Odbiór możliwy jest w ciągu 48 godzin od umieszczenia przesyłki w Paczkomacie. Nie da się ukryć, że jest to bardzo korzystne rozwiązanie, zważywszy na fakt, że wiele osób nie może pozwolić sobie na oczekiwanie na kuriera. Istotnym atutem Paczkomatów jest rozmieszczenie ich tak, by klienci mieli je zawsze po drodze - na osiedlach mieszkaniowych, w pobliżu popularnych sklepów, czy na stacjach benzynowych.

Wysyłkę do Paczkomatu oferuje większość sklepów internetowych. W regulaminie InPost czas dostawy określony jest jako dwa dni robocze, ale w ponad 90% przypadków paczka dociera do klienta już następnego dnia. Koszt nadania takiej przesyłki to zazwyczaj wynosi ok. 10 zł, lub nieco więcej, ale zawsze mniej niż za dostawę kurierem. Niestety niektóre przesyłki nie mogą zostać zrealizowane za pomocą Paczkomatów InPost, ponieważ ich gabaryty przekraczają wymiary skrytek w maszynie.

Głównym konkurentem Paczkomatów jest dostarczanie przesyłki do punktu odbioru: np. do Żabki, stacji Orlen, Biedronki, Kiosku Ruchu, czy wyspecjalizowanym punkcie usługowym. Zwykle są to opcje nieco tańsze od odbioru w Paczkomacie, ale są mniej powszechnie dostępne w sklepach on-line i mają znacznie mniej rozbudowaną sieć punktów odbioru.

Jak widać każda opcja ma swoje wady i zalety. Zamawiając dostawę produktu ze sklepu internetowego trzeba po prostu przeanalizować, który z jej aspektów jest w danym momencie najważniejszy i wtedy zdecydować, która opcja będzie najkorzystniejsza.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 9,73 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-552), przy ul. Wielickiej 28.

Twoje dane będą przetwarzane w celu umożliwienia rejestracji, korzystania i obsługi konta w aplikacji mobilnej oraz w celach analitycznych i statystycznych. W razie wyrażenia stosownej zgody, Twoje dane będą przetwarzane również w celu wyświetlania powiadomień z aplikacji o treści marketingowej, kierowania treści marketingowych na podane przez Ciebie dane kontaktowe, w tym treści dopasowanych do Twoich preferencji w oparciu o profilowanie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.