Link building — co warto wiedzieć? Najważniejsze informacje
Porady

Link building — co warto wiedzieć? Najważniejsze informacje

27 Stycznia 2023

Pozyskiwanie linków to doskonały sposób na zapewnienie widoczności firmowej witrynie, a tym samym szansa na zwiększenie zysków. Jak to osiągnąć? Zobacz, co to jest link building, jak go stosować i gdzie przy jego pomocy promować się w internecie.

Link building — co to jest?

Link building jest jednym z działań podejmowanym w celu jak najlepszego wypozycjonowania strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Polega na pozyskiwaniu odnośników do promowanej strony internetowej. Oznacza to, że w przeciwieństwie do odsyłaczy sponsorowanych, liczy się tu naturalne wskazanie algorytmom Google wartościowej witryny. Co ważne, obecnie SEO link building skupia się właśnie na tej wyszukiwarce. Powodem jest jej popularność wśród polskich internautów, spośród których tylko około 2% korzysta z innych narzędzi do przeglądania sieci takich jak m.in. Bing i DuckDuckGo.

Działania link buildingowe sprowadzają się do umieszczania odnośników do danej witryny na swojej lub innej stronie. Polecenie zawartości daje wyszukiwarce Google sygnał, że znajduje się tam wartościowa dla czytelnika treść. Współcześnie ma to bardzo duże znaczenie dla powodzenia promocji marki i jej produktów w internecie. Powodem jest strategia wyszukiwarkowego giganta, który coraz mocniej dba o to, by na najwyższych pozycjach znajdowały się odsyłacze do contentu (treści) naprawdę przydatnych z punktu widzenia użytkownika sieci.

Link building w SEO — dlaczego jest taki ważny?

Pozyskiwanie linków nie tylko wspiera widoczność strony internetowej, ale wręcz jest niezbędne. Link building buduje autorytet domeny jako przydatnej z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy treści. Bez podjęcia takich działań znalezienie się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania możliwe jest tylko teoretycznie. Innymi słowy, nawet najbardziej merytoryczny tekst, wzbogacony dodatkowo o frazy kluczowe wpisywane przez internautów, niemal na pewno przepadnie w natłoku treści.

Strategia link buildingu to również najlepszy sposób do pokazania swojej marki osobom, które nie trafiły na daną witrynę w organicznych wynikach wyszukiwania. Bardzo często zdarza się przecież, że internauta wpisuje frazę kierującą go do portalu zupełnie niezwiązanego z tematyką linkowanej witryny. Sponsorowany odnośnik zwiększa szansę, że przeniesie się na promowaną stronę, jeśli zainteresuje go treść, którą na niej znajdzie. Co więcej, dzięki takim odsyłaczom można dotrzeć także do osób, które przeglądają głównie serwisy zapisane w zakładkach w przeglądarce.​​​​​​​

Jakie są typy linków?

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, co to jest link. Może nim bowiem być nie tylko tekst, ale także grafika. Umieszczony w treści obraz spełnia tym samym potrójną rolę. Po pierwsze wzbogaca treść o element estetyczny lub służący do zobrazowania opisywanego zagadnienia celem łatwiejszego jego zrozumienia. Do tego pozwala znaleźć stronę internetową nie tylko w organicznych wynikach wyszukiwania treści, ale i grafik. Co więcej, po dodaniu opisu alternatywnego dla algorytmów Google staje się jeszcze tekstowym anchorem.

Anchor to z kolei jeden z rodzajów odsyłaczy tekstowych. Jest on wyróżnionym hiperłączem fragmentem artykułu lub kategorii w e-sklepie, który można kliknąć. Dzięki temu, że jest częścią zdania, używanie go do linkowania pozwala zachować spójność tekstu. Tym samym artykuł, opis produktu lub inny rodzaj treści pozostaje przyjazny dla czytelnika, spełniając jednocześnie swoje zadanie. Wyróżnia się cztery rodzaje anchorów, spośród których trzy przybierają formę słowa lub frazy sugerującej tematykę linkowanego tekstu.

Są to:

  • Exact Match Anchor (EMA) – link dokładnie opisujący, czego dotyczy treść, zwykle odsyłający do artykułu na dany temat, opisu produktu lub kategorii, np. nadaj paczkę;
  • Brand – odnośnik zawierający nazwę marki, na ogół przekierowujący do jej strony głównej, np. Firma InPost;
  • Partial Match Anchor (PMA) – odnośnik niosący ze sobą treść reklamową, zachęcającą do kliknięcia, także na ogół przenoszący internautę do tekstu sponsorowanego, opisu produktu lub kategorii, np. sposoby na szybką wysyłkę paczki.

Oprócz tego wykorzystuje się także:

  • Zero Match Anchor (ZMA), czyli pozbawiony treści link, o którego zawartości informuje poprzedzającego go zdanie, np. najlepsze marki samochodów znajdziesz TUTAJ;
  • URL, czyli po prostu adres linkowanej strony internetowej, tak jak ZMA informacja o tym, co po kliknięciu zobaczy czytelnik, może być zawarta we wcześniejszym zdaniu, np. szczegółowe dane na ten temat znajdują się pod adresem www.inpost.pl.

Jakie atrybuty mają linki — jaka jest ich rola?

O tematyce linku poinformować należy nie tylko czytelnika, ale także roboty Google odpowiedzialne za ich klasyfikację i pozycjonowanie. Z tego powodu specjaliści od SEO bardzo duże znaczenie przywiązują do znaczników, czyli atrybutów (parametrów) zaszytych w kodzie HTML strony. Przyjmują one formę rel=”informacja dla algorytmów Google”. Całość adresu zapisanego w HTML może natomiast wyglądać w ten sposób: <a href=”https://przykladowastrona.pl/” rel=”dofollow”>przykladowylink</a>

Kluczową informacją z punktu widzenia Google są właśnie sugestie takie jak dofollow i nofollow. Pierwsza z nich świadczy o tym, że znajdujący się dalej link jest powiązany z treścią strony, na którą go dodano. Przeciwieństwem jest właśnie nofollow, czyli komenda pokazująca, że treść na witrynie z linku nie ma zbyt dużych konotacji z tą, na której odnośnik umieszczono. Warto przy tym pamiętać, że odsyłacze bez parametru dofollow domyślnie są traktowane przez Google jako te przekierowujące do strony o podobnej treści. Dla lepszego pozycjonowania strony zaleca się jednak, by dodawać oba atrybuty. W ten sposób „w oczach” algorytmów zyskuje na wiarygodności, wskazując, gdzie użytkownik znajdzie treści maksymalnie dopasowane do jego wyszukiwań.

Kolejnym atrybutem linków są m.in. rel=ugc, czyli user generated content. Taki parametr oznacza, że odnośnik został udostępniony przez internautę w komentarzu. Odsyłacze znajdują się zarówno pod treściami publikowanymi na portalach społecznościowych, jak i np. ocenami produktów na stronach sklepów internetowych.

Oprócz tego wyróżnia się rel=sponsored, który powiadamia roboty Google o tym, że link zawiera treść sponsorowaną, rel=noreferrer informujący algorytmy, że witryna nie przekazuje adresu strony odsyłającej oraz rel=noopener blokujący potencjalnie szkodliwym stronom dostęp do tej zawartej w odsyłaczu. Oba ostatnie atrybuty ustawia się ze względów bezpieczeństwa. Co ważne, nie wpływają one negatywnie na pozycjonowanie. Wręcz przeciwnie, bezpieczna witryna w wynikach wyszukiwania znajdzie się wyżej niż ta, co do której Google ma wątpliwości.

Pomysły na link building — skąd, jak i gdzie linkować własną stronę?

Pozyskiwanie linków do witryny docelowej powinno obejmować wszystkie miejsca w internecie. Warto promować się przy pomocy artykułów sponsorowanych. Świetną widoczność zapewniają przede wszystkim poczytne portale i blogi. Publikowanie na nich tekstów wiąże się jednak z wysokimi kosztami. Z tego powodu w strategii marketingowej firmy należy uwzględnić również te serwisy, które mają niewiele czytelników.

Taka taktyka umożliwia dwutorowe działanie. Popularne strony przyciągają autentycznych czytelników, co daje wielką szansę na pozyskanie nowych klientów nawet mimo tego, że linkowanie niewielkiej ilości artykułów nie buduje wystarczająco autorytetu strony. Z kolei mało istotne portale zgodzą się na umieszczenie tekstu sponsorowanego za niższą kwotę niż te odwiedzane przez rzesze internautów. Dzięki temu zyskuje się możliwość do publikowania artykułów z odnośnikiem na dziesiątkach witryn, dając tym samym Google znak, że firmowa strona jest często polecana, a więc autorytatywna.

Jak pozyskiwać linki w inny sposób? Warto być aktywnym w mediach społecznościowych. Dodawanie ich w komentarzach na Facebooku, Instagramie, TikToku czy też YouTube to szansa na zainteresowanie tysięcy osób. W budowaniu widoczności strony pomóc może także niejedno forum skupiające miłośników danego zagadnienia. Takie miejsca są ważne szczególnie w przypadku promowania konkretnego produktu lub usługi. Mniej istotne są, gdy marketing skupiony jest na marce. Powodem są wątki zakładane na forach, które w zdecydowanej większości służą do udzielania rad na zadany temat lub odpowiedzi na pytania, a nie wymienianiu się opiniami o markach.

Linkowanie zewnętrze, do którego odnoszą się wszystkie powyższe pomysły, należy uzupełnić o wewnętrzne. Innymi słowy, do prawidłowego pozycjonowania potrzebne są odnośniki między poszczególnymi podstronami. W ten sposób lepiej widoczny w wyszukiwarkach będzie nie tylko promowany produkt, ale także inne znajdujące się w asortymencie. Budowanie linków do strony dodatkowo otwiera ścieżkę do zainteresowania klienta kolejną pozycją z oferty.

Najczęstsze błędy popełniane w link buildingu

Wiedza o tym, jak zdobyć linki do strony nie wystarczy, by pomagały one w jej pozycjonowaniu. Niezbędne jest też ich umiejętne osadzanie w tekście. Z tego powodu należy pamiętać, że odnośniki typu EMA i PMA były zawarte we frazach adekwatnych do treści, do której prowadzą. Błędem jest dodawanie hiperłącza luźno lub w ogóle nienawiązującego do tematu. Dla przykładu fraza samochody osobowe nie powinna prowadzić do tekstu, w którym opisywany jest problem braku miejsc parkingowych w danym mieście.

Podobny błąd można popełnić, stosując link brandu. Hiperłącze z nazwą marki powinno prowadzić do jej głównej strony lub artykułu, w którym została opisana. Najtrudniej źle umieścić odsyłacze ZMA i URL, co bierze się z mimowolnej konieczności odniesienia się do nich w zdaniach je poprzedzających. Oprócz tego trzeba mieć na uwadze właściwe opisanie infografik i zdjęć. Błędem jest nie tylko nieodpowiadający ich treści tekst, ale także jego brak.

Ile kosztują działania link buildingowe i od czego zależy cena?

Koszt działań link buildingowych zależy m.in. od liczby odnośników, które zostaną umieszczone w artykułach. Wpływ na cenę ma ponadto rodzaj treści, w których będą umieszczone oraz miejsce ich publikacji. Najtańsze są proste teksty wstawiane na strony o małej popularności. Znacznie więcej kosztują artykuły ekspercie, szczególnie te, które ma szansę przeczytać tysiące internautów odwiedzających znany portal.

Oba te czynniki, w połączeniu z różną ilością linków zamawianych przez poszczególne firmy sprawia, że nie sposób jednoznacznie określić koszt link buildingu. Na współpracę z agencją SEO można wydać zarówno kilkaset lub kilka tysięcy złotych, jak i dziesiątki tysięcy. Zależy to więc tak naprawdę wyłącznie od możliwości finansowych firmy.

Link building to dziś jedno z najważniejszych działań, jakie należy podjąć, by wypromować się w internecie. Bez niego szansa na zapewnienie widoczności firmowej stronie internetowej znacznie spada. Zamiast narażać przedsiębiorstwo na porażkę w walce ze znajdującą się wysoko w Google konkurencją lepiej zainwestować w budowę autorytetu strony i być tym samym zawsze o krok przed innymi.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.