Marketing rekomendacyjny – na czym polega i jakie ma znaczenie?
E-commerce

19 Września 2023
Pozytywne opinie to jeden z bardziej pożądanych materiałów, jakie zadowoleni klienci mogą udostępnić w sieci. Dlaczego? To darmowa reklama, często o wiele wiarygodniejsza od kampanii reklamowej. Ludzie bardziej ufają innym osobom niż korporacjom, a kilkoma dobrymi słowami od siebie potrafią znacząco wpłynąć na sprzedaż lub wykorzystanie rekomendowanej usługi.
Marketing rekomendacyjny – co to takiego?
Rynek jest przepełniony artykułami, a konsument zazwyczaj szuka tylko jednego, który będzie najbardziej mu odpowiadać. Jak przekonać go do wyboru konkretnego produktu? Okazuje się, że klienci zdecydowanie chętniej sięgają po te artykuły, o których wcześniej usłyszeli od znanych sobie osób.
Kolejne osoby chętniej decydują się na coś już przetestowanego na podstawie rekomendacji. W takim razie co to jest marketing rekomendacyjny? Jego podstawę stanowią rzetelne opinie wystawiane przez prawdziwych użytkowników.
Wiele badań wskazuje, że zanim potencjalny klient zdecyduje się na zakup, poszukuje opinii na temat interesującego go produktu i to na ich podstawie podejmuje ostateczną decyzję.
Podstawą do stworzenia wiarygodnego przekazu w marketingu rekomendacyjnym jest grupa zadowolonych użytkowników, którzy stają się realnymi ambasadorami marki. Z tym procesem łączy się także influencer marketing, często wykorzystywany do rekomendacji usług czy produktów.
Tego typu kampania opiera się o współpracę z osobami ze zbudowaną w mediach społecznościowych marką osobistą, które dostają produkty do testowania. Jako ich realni użytkownicy mogą ocenić ich działanie i podzielić się spostrzeżeniami ze swoją grupą odbiorców. Polecane artykuły będą chętniej wybierane przez klientów przy kolejnych zakupach.
Warto podkreślić, że jest to zupełnie inne działanie, niż w przypadku marketingu sieciowego. Jakie są różnice między marketingiem rekomendacyjnym a MLM? W przypadku pierwszego z nich kluczowa jest rekomendacja, a nie sprzedaż. Osoby niezwiązane z marką pozostawiają swoje opinie na temat danego produktu, ale nie są zobowiązane niczego w ten sposób sprzedać.
Na czym polega marketing rekomendacyjny?
Marketing rekomendacyjny ma pewną przewagę, o którą trudno w tradycyjnych rozwiązaniach reklamowych. Dla klienta bardziej przekonujące może być szczere polecenie od innych klientów niż przygotowana przez agencję kampania, zachęcająca do zakupu produktu. Z góry wiadomo, że jest to działanie, na którym ktoś ma zarobić, dlatego reklamowane są wszystkie produkty, te lepsze i gorsze. Z kolei rekomendacje dotyczą tylko niektórych artykułów, zakupionych, przetestowanych i sprawdzonych przez innych użytkowników. Nie każda opinia wystawiana przez klientów jest jednak prawdziwa bądź zgodna z potrzebami.
Najczęściej można się spotkać z dwoma ogólnymi systemami rekomendacyjnymi:
- Spontaniczna rekomendacja klienta – zazwyczaj jest to sytuacja, w której konsument był na tyle zadowolony z usługi, że postanawia podzielić się swoim odkryciem z innymi, np. zostawiając swoje pozytywne odczucia na forach, mediach społecznościowych danej firmy, blogu lub własnych publicznych profilach.
- Rekomendacja uzyskana – usługodawca aktywnie prosi o pozostawienie swojej opinii w konkretnym miejscu. Wiele osób może nie zdawać sobie sprawy z tego, że może podzielić się swoimi pozytywnymi odczuciami lub gdzie to zrobić, dlatego są o tym informowane bezpośrednio po skorzystaniu z usługi, w social mediach (np. w bio znajduje się link, za pomocą którego można napisać opinię), mailowo lub za pośrednictwem aplikacji.
Na czym polega marketing rekomendacyjny? W obu przypadkach kluczowe jest, aby wystawiane opinie były organiczne, pisane przez realnych użytkowników i wynikały z chęci podzielenia się pozytywnymi odczuciami. Użytkownicy zazwyczaj łatwo zorientują się, że pozostawione wpisy są sprawką botów lub zostały wykupione, a to nie sprzyja pozyskiwaniu klientów i budowaniu zaufania wobec marki.
Zalety stosowania marketingu rekomendacyjnego
Marketing rekomendacyjny to korzystne rozwiązanie dla obu stron – kupujących i sprzedających.
Co zyskują klienci?
- Rzetelne opinie na temat produktów, które ich interesują;
- Opis wad i zalet artykułów oraz tego, z czym może się wiązać dany wybór;
- Informacje, jakie odczucia po zakupie mieli inni użytkownicy i dlaczego dany produkt im się sprawdził;
- Przekonanie co do słuszności własnego wyboru;
- Możliwość interakcji z opiniotwórcą i poznania odpowiedzi na nurtujące pytania.
Jakie korzyści niesie za sobą biznes rekomendacyjny dla producenta?
- Niskim nakładem funduszy można pozyskać wartościowe opinie na temat oferowanych produktów i wprowadzić to jako element strategii reklamowej;
- Autentyczne rekomendacje wzbudzają zainteresowanie klientów, a to szansa na zwiększenie sprzedaży;
- Rekomendacje stanowią rodzaj feedbacku – opinie mogą stanowić podpowiedź, co jest bardziej pożądane, co jest cenione, a z czego w przyszłości można zrezygnować;
- Pozostawione opinie to spora dawka contentu na stronie, który jest pożądany przez algorytmy – im jest ich więcej, tym rosną szanse na lepsze pozycjonowanie domeny w danej branży;
- Dzielenie się opiniami konsumentów wpływa na widoczność marki – pozytywne wpisy mogą być nie tylko na bezpośrednich kanałach danej firmy, ale np. na forach tematycznych, portalach internetowych, social mediach czy w sklepach z aplikacjami mobilnymi.
Jak działa marketing rekomendacyjny?
Marketing rekomendacyjny opiera się o serię poleceń związanych np. z rozwiązaniem, które sprawdziło się u kogoś, kto postanawia się tym podzielić. W ten sposób zachęca tych bardziej niezdecydowanych do dokonania wyboru.
Wśród przykładów działania marketingu rekomendacyjnego można przytoczyć działania InPostu w trakcie pandemii. Z powodu obowiązku konsumentów do pozostania w domach przedsiębiorstwo kurierskie miało ręce pełne roboty, o czym może świadczyć rozszerzenie czasu dostarczania paczek zarówno w perspektywie dni tygodnia, jak i godzin przyjazdów kurierów.
InPost zaczął wtedy promować bezdotykowy sposób odbioru paczek. W całym procesie potrzebny jest tylko telefon z aplikacją – po podejściu do właściwego automatu Paczkomat® wystarczy wejść w odbierane zamówienie, a następnie wcisnąć ikonę „odbierz paczkę zdalnie”. W ramach promowania usługi pojawiło się wiele materiałów rekomendacyjnych w sieci w postaci postów, filmów i artykułów.
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.
Czytaj również
Nadanie paczki w sobotę – czy to możliwe?
Ze względu na rosnące tempo życia wielu osobom zdarza się zapomnieć o załatwieniu różnych spraw, w tym np. o nadaniu przesyłki. Zoriento...
Zwroty w e-commerce – jak wpływają na sprzedaż, trendy, dane
Jeszcze kilka lat temu zwroty były prawdziwą zmorą zarówno sklepów internetowych, jak i ich klientów. Dodatkowe koszty, niejasne procedu...
9 pomysłów na wypromowanie sklepu internetowego
Duża liczba nowo powstających sklepów internetowych sprawia, że coraz trudniej jest sprostać konkurencji na rynku e-commerce. Liczne fir...

