Marketing wirusowy — na czym polega i czym tak właściwie jest?
Porady

Marketing wirusowy — na czym polega i czym tak właściwie jest?

26 Stycznia 2023

Wszechobecne reklamy tysięcy marek nie ułatwiają wybicia się ponad inne ze swoim produktem. Znudzeni otaczającym ich marketingowym przekazem odbiorcy mogą nie zwrócić dostatecznej uwagi na dany baner czy promocyjne wideo. Z tego powodu wiele firm decyduje się na inne, a przy tym nietypowe kampanie. Sprawdź, co to jest marketing wirusowy i jak może pomóc w zwiększeniu sprzedaży.

​​​​​​​Marketing wirusowy — czym się charakteryzuje?

Viral marketing, czyli właśnie marketing wirusowy polega na dystrybucji treści reklamowych rozprzestrzeniających się następnie bez udziału marki, której dotyczą. Co ważne, mimo tego, że pojęcie to może kojarzyć się negatywnie, w rzeczywistości nie ma złych konotacji. Reklama wirusowa może zostać stworzona celowo lub pojawić się niezależnie od działań marki.

Cele i funkcje marketingu wirusowego

Kampanie wirusowe mają na celu skłonienie odbiorców reklamy do przekazywania informacji o marce. Z tego powodu viral nie może przypominać typowego przekazu marketingowego, który polega na podkreślaniu zalet danego produktu. W tym przypadku sprawdzają się takie formy marketingu wirusowego jak zabawne slogany, filmy czy grafiki. Stworzenie takiego contentu nie jest proste, ale efekt akcji reklamowej doskonale pokazuje, na czym polega marketing wirusowy i do czego prowadzi. Zaintrygowani reklamą internauci lub odbiorcy innych mediów mimochodem zaczną o niej mówić, przy okazji informując lub przypominając innym ludziom o istnieniu produktu.

Wspominanie o reklamowanej marce pomiędzy użytkownikami internetu oraz poza przestrzenią wirtualną prowadzi do rozprzestrzeniania się przekazu niczym wirusa. Warto przy tym pamiętać, że viral marketing pełni głównie funkcję wizerunkową. Tworzenie zabawnego contentu buduje świadomość marki mającej do siebie dystans. Treści kontrowersyjne przyczyniają się do zaistnienia jej w świadomości odbiorców jako oryginalnej i intrygującej. Viralem mogą być również kampanie wywołujące duży odzew w społeczeństwie, pokazujące markę jako odpowiedzialną i wrażliwą na kwestie bliskie każdemu człowiekowi.

Czym cechują się kampanie viralowe?

Przykłady kampanii realizowanych na przestrzeni lat pokazują, że istnieją dwa rodzaje marketingu wirusowego. Jeden z nich polega na kreowaniu trendów. W drugiej grupie mieszczą się działania wykorzystujące już istniejące hasła i skojarzenia.

W przypadku kontrowersyjnych virali skutki kampanii są znacznie trudniejsze do przewidzenia, co może doprowadzić do spadku zaufania do marki, a w konsekwencji sprzedaży produktów.

Jakie znaczenie odgrywają social media w marketingu wirusowym?

Ważnym kanałem komunikacji marketingowej są dziś media społecznościowe. Ciekawe wpisy mogą wywołać tysiące reakcji i udostępnień, a niektóre z nich nie wymagają zaangażowania dużych sił i środków do realizacji reklamy wirusowej. Znaczenie popularności takich serwisów jako ważnego zjawiska społecznego sprawia, że obecnie żadna marka nie ma szans na osiągnięcie sukcesu bez obecności w sieciach społecznościowych.

Wykorzystanie social mediów stanowi przy tym wyzwanie dla każdej firmy. Wymaga bowiem regularnego wstawiania postów tekstowych, zdjęć i filmów. Z tego powodu tak ważne jest zaplanowanie publikacji. Zadania nie ułatwia także konieczność angażowania się na kilku portalach jednocześnie. Coraz częściej wymaga to zatrudnienia specjalistów opiekujących się firmowymi profilami, co wiąże się z kosztami zapłaty taką usługę.

Główne zalety i wady płynące ze stosowania marketingu wirusowego

Wykorzystywanie virali pozwala bardzo szybko dotrzeć do dużych grup konsumentów przy niewielkim nakładzie finansowym w porównaniu do innych form marketingu internetowego i wręcz znikomym, gdy zestawi się go z kosztem stworzenia np. spotu telewizyjnego. Dzięki temu pozycja marki na rynku się wzmacnia, co ostatecznie przekłada się na wzrost sprzedaży.

Warto przy tym pamiętać, że marketing wirusowy ma też wadę. Jest nią brak pełnej kontroli nad przekazem. Źle dobrany może sprawić, że viralowe reklamy będą wywoływać u odbiorców negatywne skojarzenia związane z marką. Szczególnego znaczenia nabiera to w przypadku kampanii prowadzonych w internecie. Kontrola nad rozpowszechnianymi tam treściami jest trudna, a kierunków i celu rozprzestrzeniania się viralu czasem nie sposób przewidzieć.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.