Optymalizacja kosztów w e-commerce – jak zaoszczędzić na logistyce?
Fulfillment

Optymalizacja kosztów w e-commerce – jak zaoszczędzić na logistyce?

21 Marca 2023

Rosnące czynsze magazynowe, kryzys energetyczny, windujące koszty energii elektrycznej i gazu, piętrzące się obciążenia po stronie pracodawcy – wszystko to sprawia, że prowadzenie e-biznesu z wykorzystaniem własnego magazynu staje się coraz bardziej problematyczne. Z tego też powodu e-commerce coraz częściej spogląda w kierunku rozwiązań pozwalających na minimalizację kosztów stałych. Odpowiedzią na te oczekiwania mogą być rozwiązania fulfillment.

Rok 2022 zakończył się dla e-commerce delikatnym wyhamowaniem. Jest to dość naturalne zjawisko, zważywszy że poprzednie dwa lata były mocno podgrzewane przez pandemię i towarzyszące jej ograniczenia w handlu tradycyjnym. Dodatkowo, do schłodzenia trendu przyczynił się wybuch wojny w Ukrainie.

Inflacja i niepewność nie skłaniają konsumentów do zwiększonych zakupów. E-sprzedawcy z jednej strony odczuwają spadek przychodów i zmniejszenie wartości koszyka, z drugiej strony doświadczają wzrostu kosztów prowadzenia biznesu. Wszystkie te czynniki wpływają na zwiększoną niepewność w prowadzeniu e-sklepu, zwłaszcza w obszarze logistyki i magazynowania, gdzie ogromna część kosztów to niezależnie od obrotu handlowego koszty stałe.

 

Z pomocą przychodzi outsourcing logistyki

Właściciele e-commerce, szczególnie ci znajdujący się obecnie w operacyjnym potrzasku, powinni rozważyć przekazanie odpowiedzialności logistycznej do operatora zewnętrznego w celu zoptymalizowania kosztów. Warto wziąć pod uwagę InPost Fulfillment, kompleksową usługę oferowaną przez InPost, stworzoną z myślą o zapewnieniu całościowej obsługi logistycznej i zamianie kosztów stałych na zmienne.

Oferta InPost Fulfillment zawiera nie tylko składowanie i kompletację paczek do wysyłki, ale także szereg komplementarnych usług i produktów – od identyfikacji, polonizacji i etykietowania produktów na przyjęciu do magazynu, przez dostarczanie opakowań, aż po kompleksową usługę ostatniej mili w ramach Kurier InPost i Paczkomat® InPost.

InPost Fulfillment oferuje także zespół unikalnych kompetencji i doświadczenie zbudowane na latach obsługi ostatniej mili oraz obsługi konsumenta e-commerce.

Warto wspomnieć też o usprawnieniu samego procesu dostaw i ich kosztu dla e-commerce. Dobrze przeprowadzona optymalizacja w logistyce powinna minimalizować koszty transportu i składowania, jednocześnie zapewniając szybkie i skuteczne dostawy klientom końcowym. Ostatnia mila to często najbardziej skomplikowany etap procesu, wymagający koordynacji wielu czynników jednocześnie. Jednakże, dzięki synergii usług logistycznych dużego operatora, takiego jak InPost (gęsta sieć urządzeń Paczkomat®, sprawnie działające zespoły kurierów, tysiące punktów odbioru paczek), optymalizacja ostatniej mili wpisuje się w podstawową działalność operatora, co jest istotną wartością dodaną dla posiadacza e-sklepu i znacznie odciąża go pod względem wydatków.

Całość procesów wspierana jest przez nowoczesne systemy informatyczne, które nie tylko zarządzają produktami wewnątrz magazynu, ale także są narzędziem komunikacji pomiędzy magazynem a systemami e-sprzedawców. Sprawia to, że koszty ponoszone do tej pory na te wszystkie te obszary oddzielnie, mogą zostać zamknięte w ramach jednej usługi logistycznej, tzw. one stop shop dla e-commerce. Nie tylko uprości to procesy operacyjne, ale także zminimalizuje ryzyko ponoszenia zbędnych kosztów u różnych dostawców.

 

Jakie korzyści niesie za sobą fulfillment?

Outsourcing logistyki w oparciu o ofertę InPost to coś więcej, niż tylko scedowanie magazynowania i kompletacji przesyłek na ręce zewnętrznego dostawcy. To także gwarancja składowania towaru w nowoczesnych magazynach klasy A, na atestowanych regałach, obsługiwanych przez wykwalifikowany zespół wyszkolonych pracowników magazynowych. Zarządzanie towarem odbywa się w ścisłym połączeniu z nowoczesnym systemem WMS (warehouse management system).

Dołączenie do InPost Fulfillment to także dostęp do szerokiego portfolio opakowań i wypełniaczy w najbardziej konkurencyjnych cenach. Bazując na wypracowanym systemie obsługi setek klientów e-commerce w zasięgu ogólnokrajowym, InPost zapewnia konkurencyjny cut-off time (czas, do którego złożone zamówienia są wysyłane tego samego dnia) na poziomie godziny 20:00, co pozwala na zdecydowane zwiększenie skutecznych transakcji wśród klientów i ich rosnące zadowolenie. Przekłada się to na lojalizację klienta i rosnącą sprzedaż e-sklepu w ujęciu długoterminowym.

Kluczowym benefitem jest możliwość zamiany kosztów stałych na zmienne i przerzucenie ryzyka związanego z niepewnością rynkową na doświadczonego operatora logistycznego.

Dodatkowo, InPost Fulfillment oferuje wsparcie w zakresie łańcucha dostaw przychodzących, włączając w to organizację transportu transgranicznego i import. Organizacja dostaw od producenta to często wymóg znajomości rynku i poziomu cen. Import, zwłaszcza import spoza EU, to jeszcze większe wyzwanie. Organizacja frachtu kontenerowego, przeładunków, odprawy celnej – wszystko to wymaga kompetencji oraz nakładów czasu i pracy. W ramach współpracy z InPost, klient może zlecić organizację tych wymagających procesów wyspecjalizowanemu podmiotowi.

Poza wymienionymi korzyściami, InPost Fulfillment oferuje także zespół unikalnych kompetencji i doświadczenie zbudowane na latach obsługi ostatniej mili oraz obsługi konsumenta e-commerce. Ten pakiet kompetencji pozwala na oferowanie klientom wsparcia w zakresie:

  • oceny i pomocy w rozwoju systemów informatycznych po stronie klienta,
  • wsparcia w budowaniu strategii rozwoju biznesu,
  • szkoleń e-commerce,
  • wsparcie w zakresie analityki efektywności działań.

Niezaprzeczalną korzyścią jest także łatwość skalowania biznesu w ramach InPost Fulfillment. Operator logistyczny ma nieporównywalnie większe możliwości zwiększenia w krótkim czasie dostępnej powierzchni składowania, czy też przydzielenia do obsługi zamówień większej ilości pracowników, niż właściciel e-biznesu ograniczony czterema ścianami magazynu o konkretnej powierzchni i z załogą, której rekrutacja i szkolenia zajmują cenny czas.

 

Model „pay as you go”, czyli realna oszczędność

Oceniając ofertę InPost Fulfillment pod kątem kryzysu energetycznego, rosnących kosztów magazynowych i kosztów zatrudnienia – kluczowym benefitem jest możliwość zamiany kosztów stałych na zmienne i przerzucenie ryzyka związanego z niepewnością rynkową na doświadczonego operatora logistycznego.

Dołączając do InPost Fulfillment, właściciel sklepu internetowego otrzymuje czytelny cennik, precyzyjnie określający, za co będzie się rozliczał w ramach współpracy, jak również zrozumiałe zestawienia billingowe w formie specyfikacji do faktur kosztowych. W umowie są jasno i czytelnie skatalogowane poszczególne usługi i produkty, włącznie z kosztami wysyłek:

  • składowanie wraz ze sposobem jego wyliczania (za półkę za dobę, za paletę za dobę),
  • kompletacja (stawka za skompletowanie zamówienia),
  • opakowania (ceny opakowań),
  • ceny usług dodatkowych (np. etykietowanie, repacking, tworzenie zestawów),
  • cennik przesyłek,
  • ceny obsługi zwrotów.

Powyższy model kosztowy w całości opiera się o prosty mnożnik ilości operacji i ich cen, co w całości odrywa miesięczne koszty od stałych obciążeń związanych z utrzymaniem własnego magazynu. Koszt utrzymania powierzchni, jej ogrzania i oświetlenia, koszt utrzymania zespołu pracowników – wszystkie te ryzyka przechodzą na operatora logistycznego, a klient korzysta z matrycy kosztów zmiennych, które pozwalają mu w sposób przewidywalny ocenić rentowność biznesu. Porównując taki model kosztowy z magazynem własnym należy mieć na uwadze to, że wynajęta powierzchnia i zatrudnieni pracownicy to koszt w zasadzie stały i oderwany od ilości zamówień i wielkości sprzedaży.

O wadze różnic kosztowych w przypadku zestawienia własnego magazynowania z usługami fulfillment może świadczyć przykładowe wyliczenie:

  • magazyn klasy A o powierzchni 2 000 m2 to koszt miesięczny około 52 000 PLN
  • jego ogrzanie i oświetlenie to szacunkowo około 30 000 PLN
  • dziecięciu pracowników to średni koszt 54 000 PLN (koszt pracodawcy)[1]
  • łączny koszt stały na poziomie ok. 136 000 PLN

Właściciel e-biznesu będzie w takim przypadku ponosił łączny koszt niezależnie od tego, czy magazyn jest wypełniony w stu procentach czy tylko w części, a także bez względu na ilość wysyłanych w danym momencie zamówień.

Model „pay as you go” zapewnia elastyczność i uzależnienie kosztów obsługi logistycznej od rzeczywiście zajętej powierzchni magazynowej i od faktycznej ilości zrealizowanych zamówień. Co ważne, to operator logistyczny staje się w takim modelu odpowiedzialny za transport, składowanie i dystrybucję produktów klienta, zatem wraz z tymi usługami bierze na siebie także ryzyko fluktuacji cen występujące w tych obszarach. Dzięki fulfillmentowi, klient nie musi wliczać takiego ryzyka w koszt prowadzenia własnej logistyki i może skoncentrować się na rozwoju działalności.

 

Dodatkowe usługi w InPost Fulfillment

Obsługa logistyczna współczesnego e-commerce, to nie tylko proste składowanie, pakowanie i wysyłka, ale także szereg czynności dodatkowych, podnoszących użyteczność oferty zarówno dla e-sklepu, jak i dla jego odbiorców – konsumentów.

Wśród wielu elementów oferty InPost Fulfillment zwiększających atrakcyjność i użyteczność dla e-sprzedawcy, wymienić można chociażby:

  • pomoc w imporcie produktów (od transportu i obsługi celnej aż po polonizację i etykietowanie),
  • tworzenie zestawów produktowych,
  • przepakowania produktów,
  • dostarczanie opakowań (także customizowanych) dopasowanych do potrzeb i wymogów wysyłanych produktów,
  • kompleksowa obsługa zwrotów, wraz z oceną stanu i jakości zwracanych produktów.

Z punktu widzenia konsumenta niebagatelne znaczenie mają natomiast:

  • szeroka oferta form dostawy, z uwzględnieniem cieszących się powodzeniem dostaw sobotnich do Paczkomat® InPost oraz Paczki Ekonomicznej,
  • usługi dodatkowe typu „zapakuj na prezent”,
  • insertowanie przesyłek drobnymi upominkami czy gratisami.

Kompleksowość oraz elastyczny charakter oferty InPost Fulfillment to zdecydowane wyjście naprzeciw problemów, z jakimi borykają się właściciele biznesów e-commerce w dobie dużej inflacji, kryzysu energetycznego, rosnących kosztów operacyjnych i niepewności przy planowaniu sprzedaży. To także odpowiedź na pytanie, jak prowadzić biznes e-commerce, aby skutecznie optymalizować zarówno operacje, jak i wiążące się z nimi koszty.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.