Performance marketing, czyli jak zachęcić odbiorcę do wykonania określonego działania?
Porady

Performance marketing, czyli jak zachęcić odbiorcę do wykonania określonego działania?

25 Marca 2023

Współczesny marketing to niezwykle kreatywna branża, w której działają najprężniejsze umysły twórców znających się na promocji w sieci i nie tylko. Jednym z popularniejszych rozwiązań w ostatnim czasie jest reklama efektywnościowa. Performance marketing – co to jest, jakie ma cele i dlaczego warto go wdrożyć? Dowiedz się, jak skuteczniej działać w internecie!

Performance marketing, czyli marketing efektywnościowy – czym jest?

Performance marketing i marketing efektywnościowy to pojęcia wymienne. Odnoszą się do takiego rodzaju reklamy, który ukierunkowany jest na konkretne działania odbiorców. Nie ma poszerzać grona osób, które znają markę, ale nawoływać użytkowników do podjęcia określonych kroków. Reklamy tworzy się tak, aby internauta je kliknął, przeszedł na stronę czy zarejestrował się do jakiegoś formularza.

Jak sama nazwa wskazuje, w tym typie reklamy chodzi o efekty. Muszą być one mierzalne. Służą do tego odpowiednie wskaźniki, czyli KPI. Na ich podstawie osoba kupująca reklamę w danym miejscu również za nią płaci. Koszt takiej akcji jest uzależniony od tego, jakie cele uda się osiągnąć. Kampania performance marketingowa przynosi korzyści, które łatwo dostrzec np. poprzez wzrost sprzedaży określonych produktów.

Jakie są główne cele performance marketing?

Strategie performance marketingu mają określone cele. Zależą one od konkretnych założeń przedsiębiorstwa. Zwykle jest to zwiększenie sprzedaży. Reklama ma zachęcać do przejścia do zakupu produktu i tym samym generować zysk dla sklepu internetowego. Czasami chodzi też o zdobycie nowych odbiorców do wysyłania newslettera. Dzięki personalizowanym wiadomościom otrzymywanym regularnie na skrzynkę odbiorcy również mogą skusić się na zrobienie zakupów na danym serwisie.

Dzięki takim działaniom można dowiedzieć się, jaki typ reklamy najlepiej sprawdza się wśród odbiorców danej firmy. Warto przeprowadzić kampanie ukierunkowane np. na newsletter oraz na konkretny zakup, a następnie na podstawie wskaźników określić, jakie rozwiązania lepiej stosować w przyszłości. Niezależnie od pomniejszych celów zawsze zadaniem tego typu reklam jest zwiększanie przychodu przedsiębiorstwa.​​​​​​​

Najważniejsze kanały marketingu efektywnościowego

Performance marketing – narzędzia, które można wykorzystać do jego realizacji, to przede wszystkim media społecznościowe. Facebook, Instagram, YouTube czy LinkedIn to kanały służące do docierania do jak największej liczby użytkowników. Ich twórcy oferują reklamodawcom coraz bardziej rozbudowane możliwości reklamowe. Dzięki temu za ich pomocą można przekierować użytkownika w szybki sposób do kupna konkretnego produktu, którego dotyczyła reklama. Takie kanały są niezwykle skuteczne, ponieważ wyzwalają w konsumencie nagłą potrzebę zakupu i w łatwy sposób mogą przedstawić korzyści płynące z posiadania danej rzeczy.

Kolejnym kanałem jest e-mail marketing performance, czyli docieranie do odbiorców za pośrednictwem skrzynki odbiorczej. W wiadomości może znajdować się np. baner przekierowujący do karty produktowej sugerowanego towaru. Da się później sprawdzić, jaka część klientów zamówiła coś właśnie po kliknięciu reklamy otrzymanej na e-maila.

Bardzo skutecznym kanałem służącym do wzrostów sprzedaży i korzystania z usług przedsiębiorstwa jest afiliacja. Polega to na tym, że firma, która chce się zareklamować, opłaca wydawców różnych stron internetowych o tematyce powiązanej z działalnością firmy. Właściciel witryny w swoich tekstach umieszcza linki przenoszące czytelników np. na stronę sklepu internetowego. Teksty mogą zachęcać do zakupów akurat na danej platformie, ale nie zawsze tak jest. Często dotyczą po prostu dziedziny, którą zajmuje się dane przedsiębiorstwo.

Poza portalami społecznościowymi również te zajmujące się sprzedażą typu marketplace oferują wykupowanie reklam na swoich witrynach. Z pewnością często zdarza Ci się, że po wpisaniu interesującego hasła w wynikach wyszukiwania na samej górze ukazują się oferty sponsorowane. To właśnie one jako pierwsze są widziane przez użytkowników, a ich kliknięcie umożliwia od razu zakup danych przedmiotów i nie jest ukierunkowane na szerzenie znajomości marki.

Marketing efektywnościowy – jakie ma zalety?

Kiedy kampanie marketingowe mają na celu jedynie zwiększenie rozpoznawalności marki czy dotarcie z ofertą do nowych konsumentów, to nie da się dokładnie sprawdzić, czy kampania przebiegła pomyślnie. Właśnie w tym aspekcie największą przewagę ma e-commerce performance marketing. Da się bowiem skontrolować, ile osób skorzystało z oferty przedsiębiorstwa właśnie za sprawą reklamy przeprowadzonej w ten sposób. Reklamodawca wie, jaki poziom efektywności przynoszą konkretne typy działań i łatwiej jest mu planować przyszłe inwestycje marketingowe.

Wskaźniki efektywności reklamy performance pokazują, że jest to skuteczniejszy model promocji niż ten ukierunkowany jedynie na wizerunek. Obserwowanie na bieżąco efektów kampanii daje ogromną satysfakcję i pozwala na wprowadzanie aktualnych zmian w procesie reklamy np. na zwiększenie liczby reklam w konkretnym miejscu (na Facebooku, w Google itd.).

Performance marketing pozwala na obserwację zachowań konsumentów. Czasami zdarza się, że mimo tego, że po ujrzeniu reklamy potencjalny klient wszedł na stronę, to jednak nie sfinalizował zakupu danego produktu. Jeśli utrzymuje się jakaś tendencja, np. użytkownicy wychodzą ze strony na etapie wyboru metody płatności lub dostawy, to znak, że coś w tych elementach ich zniechęciło. Wtedy sprzedawca wie, że powinien pomyśleć np. o dodaniu większej liczby metod płatności czy innych sposobów dostawy.

Zaletą tego typu działań jest także to, że można je realizować za pośrednictwem wielu różnorodnych kanałów. Dzięki temu łatwiej docierać do konkretnych grup odbiorców. Poszczególne miejsca reklam mogą być częściej lub rzadziej odwiedzane np. przez osoby z danych grup wiekowych. Ponadto jest to metoda bardzo oszczędna, bo modele płatności dopasowuje się do konkretnych kampanii. A na czym to dokładnie polega?

Rozliczanie kampanii performance marketingowych – jak to robić?

Ze względu na to, że w performance marketingu płaci się za to, jakie efekty przynosi reklama, na jej efektywności zależy bardzo mocno obu stronom transakcji. Rozliczanie może przebiegać na różne sposoby, a do popularniejszych należy zdecydowanie CPC, czyli Cost per Click. Reklamodawca płaci wtedy danej witrynie czy portalowi, na którym znajduje się jego promocja, za liczbę kliknięć użytkowników w baner, grafikę lub inny rodzaj reklamy. Samo kliknięcie oznacza już, że użytkownik zainteresował się ofertą i postanowił zapoznać się z nią bliżej na stronie sprzedawcy. Nazywa się to także PPC performance marketing, czyli Pey per Click.

Kolejną popularną metodą rozliczania jest Cost per Lead, czyli płacenie za liczbę klientów, do których udało się sprzedawcy zdobyć kontakt. Może to być np. grupa osób, która podała swój adres e-mail przy zapisie do reklamowanego newslettera. Trzeci z najpowszechniejszych sposobów rozliczeń to Cost per Sale, czyli reklamodawca płaci jedynie za to, ile transakcji dojdzie do skutku i ile towarów czy usług uda mu się sprzedać dzięki reklamie. Szczegóły każdej kampanii ustala się indywidualnie, więc zdarza się również, że metody rozliczeń mieszają się ze sobą lub są jeszcze inne. Wiele zależy od obszaru działalności przedsiębiorstwa i celów, jakie chce się osiągnąć.

Skuteczność kampanii performance marketingowych – jak mierzyć?

Skuteczność a efektywność reklamy – to pojęcia dość zbliżone, ale oznaczają nieco inne kwestie związane z akcją marketingową. Skuteczność odnosi się bowiem do tego, co zakłada się na etapie planowania kampanii. Określa cele pożądane przez reklamodawcę i to dzięki niej można później mierzyć efektywność. W ramach planowania skuteczności można określić sobie m.in. wymaganą liczbę odbiorców, do których chce się dotrzeć.

Efektywność to natomiast realne wyniki, które uzyskuje się wskutek kampanii marketingowej. Im są one bliższe zakładanym celom, tym wyższa jest efektywność przeprowadzonych działań. Niekiedy zdarza się, że znacznie przerastają oczekiwania, co świadczy jedynie na korzyść reklamodawcy i przeprowadzonej akcji. Miernikiem efektywności są zyski dla przedsiębiorstwa, jakie udało się uzyskać w związku z zakupami spowodowanymi kampanią.

Performance marketing KPI to wskaźniki, którymi da się monitorować efekty przynoszone przez kampanie. Mogą być zróżnicowane. Przykładowym jest np. liczba dokonanych sprzedaży w porównaniu z liczbą wejść na stronę z danej reklamy. Im mniejsza różnica pomiędzy nimi, tym lepiej. Wskaźnikami mogą być także: liczba wyświetleń witryny spowodowana kliknięciem banneru, długość wizyty konsumenta na stronie, a także liczba pozyskanych adresów e-mailowych użytkowników.

KPI pozwala mierzyć efektywność, ponieważ bada stosunki pomiędzy np. odsłonami a zakupami. Dzięki temu przedsiębiorca wie, czy jego działania mają sens, czy należałoby jednak coś w nich zmienić. To podstawa i zarazem jedna z największych zalet performance marketingu.

Jeśli zastanawiasz się, czy warto promować swoją ofertę klientom za pośrednictwem marketingu efektywnościowego, to czas z niego skorzystać. Zasięg przy takich kampaniach jest zwykle bardzo szeroki, a pozyskanie zamówień czy rejestracji przebiega szybciej, niż się tego spodziewasz. Co ważne, płacisz za realne zaangażowanie użytkowników, czyli wyświetlenia, wypełnienie ankiet, zapisanie się do newslettera czy po prostu osiągnięcia sprzedażowe. Performance marketing to zdecydowanie przyszłość reklamodawców.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.