Pop-up – czym jest? Najważniejsze rodzaje i funkcje
Porady

Pop-up – czym jest? Najważniejsze rodzaje i funkcje

23 Marca 2023

Pop-up to narzędzie chętnie wykorzystywane przez marketerów, ze względu na swoją skuteczność. Warto z niego korzystać, ale aby nie obróciło się przeciwko Tobie, musisz wiedzieć, jak to robić.

Pop-up – czym jest i jaką funkcję spełnia?

Pop-up to jedna z funkcji stron WWW, która polega na tym, że po uruchomieniu przeglądarki wyskakuje (stąd też nazwa, z ang. pop-up to wyskoczyć) nowe okienko z określoną treścią. Najczęściej są to oferty pod różnymi postaciami (reklamy, newsletter), weryfikacja wieku lub informacje związane z ochroną prywatności (polityka plików cookies itp.). Najczęściej pojawiają się po wejściu w daną stronę internetową z poziomu przeglądarki. Przypominają nakładkę na witrynę sieciową i aby przejść do interesującej treści z nagłówka, reklamę pop-up należy zamknąć.

Rozwiązanie to ma wady i zalety, niemniej jest jedną ze skuteczniejszych metod na pozyskanie szerokiego grona odbiorców własnych treści. Wiele osób po wejściu na stronę, szybko z niej wychodzi, po pojawieniu się okna pop-up, jednak mimo tego wiele osób decyduje się na zapisanie do newslettera i trafia do stale powiększanej grupy odbiorców przekazywanych im treści.

Ze względu na kilka rodzajów wyskakujących okien można wyróżnić takie, które działają informacyjnie, a także tzw. call to action, które zachęcają do podjęcia działania potencjalnych klientów.​​​​​​​

Jakie są rodzaje pop-upów?

Pojawiające się okna można podzielić na kilka rodzajów, ze względu na sposób wyświetlania się. Każde z nich ma inne zastosowanie i przeznaczenie w pop-up marketingu. Najbardziej popularne to:

  • exit pop-up – okienko pojawia się w chwili opuszczania strony internetowej, zazwyczaj niosą ze sobą informacje o rabatach lub wyświetla formularz zapisowy do newslettera;
  • welcome mat – jego pojawienie się na ekranie wiąże się z wyświetleniem okna informacyjnego na większej części witryny, reszta jest zaciemniona; zazwyczaj pop-up służy do informowania o RODO, plikach cookies;
  • overlay – rodzaj pop-up banneru, który wyświetla się w środku treści lub nad nią; służy do przekierowania użytkownika do podobnych treści na stronie lub zachęca do dodania się do newslettera;
  • boxy slide-in – są to pop-upy na stronie, które są wyświetlane po bokach lub na dole strony; nie zasłaniają docelowej treści witryny, działają informacyjnie, np. zachęcają do spotkania z konsultantem, przejścia do mediów społecznościowych, oceny jakości usług;
  • powiadomienia push – rodzaj wyskakujących okienek z krótką treścią, na których pojawienie się na witrynie użytkownik musi wyrazić zgodę; przeznaczone do informowania o promocjach, rabatach, nowych ofertach
  • action pop-up – inaczej nazywane manualnymi, pojawiają się na witrynie od razu po wykonaniu jakiejś akcji, np. kliknięcia zakładkę, przejście w kartę produktu; służy do informowania o promocjach, kuponach, newsletterze, dodatkowych usługach.

Jak można zauważyć, pop-up zazwyczaj służy w celach informacyjnych i bezpieczeństwa. Jest przeznaczony do udostępnienia danych na temat praw i możliwości użytkownika, a także usług i promocji, z których może skorzystać.

Pop-up – jakie ma zalety?

Wyskakujące okna to bardzo popularne rozwiązanie, niekiedy może być drażniące, mimo tego nadal są stosowane, co świadczy o ich niebywałej skuteczności. Przede wszystkim jest to bardzo czytelny sposób na poinformowanie każdego, kto wchodzi w witrynę, o rabatach, ofertach, promocjach i newsletterze. Jeśli klient zainteresuje się oferowanymi produktami czy usługami, zapis do społeczności sprawi, że będzie regularnie informowany o pojawiających się nowościach.

Kolejny ważny element to przedłużenie pobytu klienta na stronie. Może być skłonny np. chętniej dokonać zakupów, ze względu na oferowany rabat, niż gdyby o nim nie wiedział. Nawet jeśli nie skorzysta z oferty, to ma szansę na zapoznanie się z asortymentem, a co za tym idzie może chętniej wrócić w przyszłości.

Pop-up to także wejście w interakcje klient-serwis – dzięki pozostawieniu swoich danych (np. na liście newsletterowej) o wiele łatwiej jest ponownie nawiązać kontakt, a także spersonalizować ofertę.

Czym jest pop-up? To świetny sposób na uzyskiwanie natychmiastowych informacji zwrotnych o użytkownikach. jeśli okno będzie pozwalało np. na komunikację z konsultantem, klient ma możliwość uzyskania szybkich informacji na zadawane pytania. Userzy poczują się zaopiekowani przez wrażenie ciągłej dostępności i uzyskiwanie rzetelnych informacji u źródła.

Pop-upy pozwalają także na personalizację strony przez użytkownika w taki sposób, aby wygodnie mógł się po niej poruszać.

Kluczowa jest jednak tzw. widoczność, przez którą klienci po wejściu w witrynę są wystawieni na bezpośredni kontakt z aktualną ofertą. Dzięki temu można zatrzymać uwagę użytkownika, zachęcić go do pobytu na stronie czy skorzystania z konkretnej usługi.

Co więcej, są skuteczniejsze od banerów, ponieważ przez swój mechanizm „wyskakiwania” nie da się ich zignorować. Istnieje jednak cienka granica między skutecznym marketingiem pop-up a mechanizmem zniechęcającym do strony. Kluczowy jest umiar oraz prawidłowe wyważenie, kiedy i jak użyć pop-up, a także jaką treść w nim umieścić.

Jakie są wady pop-upów?

Największym grzechem stosowania narzędzia, jakim są okna pop-up, jest ich natrętna forma, połączona z przesadzoną ilością. Nic nie jest tak irytujące, jak co chwila wyskakujące okienka, które należy zamykać. Niewłaściwe umieszczenie pop-upów i przekierowań np. do konkretnych produktów sprawi, że potencjalni klienci poczują się zniechęceni i zrezygnują ze sprawdzenia, co mogą dalej znaleźć na danej stronie.

Poza ilością pop-upów ważne jest także, kiedy użytkownik ma z nimi do czynienia. Wyskakujące okienka w trakcie realizacji zamówienia lub podczas wyszukiwania mogą doprowadzić do tego, że klient zrezygnuje ze skorzystania z danej usługi w wyniku rozdrażnienia (szczególnie gdy wcześniej wielokrotnie miał do czynienia z zamykaniem pop-upów).

Na poziomie projektowania strony pop-upy muszą być poprawnie zintegrowane z przeglądarką. Jeśli będą wyświetlać się w złych momentach lub uniemożliwiać bezproblemowe korzystanie ze strony, użytkownik nie dość, że się wystraszy, to nie pozostanie na stronie ani chwili dłużej.

Ważne jest także samo zaprojektowanie pop-upów – klient, jeśli nie jest zainteresowany wyświetlaną ofertą, powinien móc łatwo odnaleźć przycisk zamykania okna. Gdy musi go dłużej szukać, automatycznie pogarsza się jego nastrój i niechęć do pozostania na stronie.

Kolejnym problemem pop-upów i przekierowywania w konkretne miejsca strony jest fakt, że niekiedy mogą one działać dezinformacyjne. Pojawiające się okienka w trakcie ścieżki zakupowej użytkownika powinny być dostosowane do etapu, na jakim klient w danym momencie się znajduje. Jeśli to nie nastąpi, po pojawieniu się nieadekwatnego komunikatu użytkownik może poczuć niezrozumienie i zignorować przekaz.

Dużo okien pop-up może być traktowanych jako spam, budząc w ten sposób większą nieufność klientów. Z tego względu nie powinny być stosowane w nadmiarze, a tylko tam, gdzie będą skuteczne i adekwatne do wykonywanych działań na stronie. w Przeciwnym razie nawet najlepsze CTA nie zachęci użytkownika do interakcji, bo nawet go nie przeczyta.

Kiedy powinien wyskoczyć pop-up, aby nie odstraszył użytkownika?

Aby pop-up spełniał swoje zadanie, musi być skonstruowany w taki sposób, by nie zniechęcał, odstraszał, a przede wszystkim skutecznie zachęcał do działania. Dużo zależy od jego wyglądu i budowy, a także momentu pojawienia się na stronie. Co to znaczy pop-up, który będzie skuteczny?

Ważne jest jego miejsce na stronie i to, jak prezentuje się użytkownikowi. Aby klient nie chciał uciec na widok okienka, Twój pop-up nie powinien przekraczać 15% powierzchni ekranu. Jest to wymóg narzucony przez algorytmy – strony działające agresywna reklama na klientów są karane i spadają niżej w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym ważnym elementem, jest czas ładowania strony. Trzeba liczyć się z tym, że pop-up jest irytujący dla klientów, dlatego nie powinno być innych czynników, które mogą wzmagać ich złość. Jeśli okienka powodują, że na załadowanie strony trzeba dłużej czekać, lepiej z nich po prostu zrezygnować.

Jeśli już klient pozostanie na stronie zainteresowany produktami, musisz zadbać o to, aby dokończył swoją ścieżkę zakupową. Jak to zrobić? Najlepiej go nie zniechęcić, chociażby nadmiarem wyskakujących okienek. Atakowanie pop-upami może wywołać unikanie witryny przy kolejnej okazji.

Aby użytkownik nie poczuł się zirytowany pop-upami, przekaz, jaki za sobą niosą, musi być też wartościowy. Nie ma nic bardziej irytującego, niż okienka wyskakujące w trakcie np. wykonywania zakupów, które nic za sobą nie niosą, a pojawiają się wyłącznie dla sztuki.

W jaki sposób można mierzyć skuteczność pop-upów?

Skuteczność pop-upów można zauważyć np. po powiększającej się grupie odbiorców newslettera, jednak istnieją specjalne wskaźniki, dzięki którym łatwo da się określić, jak bardzo pracują dla Ciebie wyskakujące okienka. Wśród nich można wyróżnić:

  • współczynnik konwersji – oznacza akcję, jaką użytkownik wykonał po wyświetleniu się okienka pop-up; najskuteczniejsze okienka pop-up charakteryzują się wysokością współczynnika na poziomie np. 9%;
  • współczynnik odrzuceń – informuje jaki procent użytkowników opuściło Twoja witrynę po wejściu tylko w jedną podstronę, bez żadnej interakcji; im wyższy wynik, tym więcej „pustych”, nic niewnoszących odwiedzin.

Warto pamiętać, że poza wskaźnikiem ważna jest metodologia, zgodnie z którą osiągane wyniki są analizowane, i badane jest, co działa a co nie. Ważne tez jest jak współczynniki i ogólna skuteczność mają się do odbioru całej strony przez użytkownika. Niezwykle istotne jest wyważenie pomiędzy osiąganymi wynikami a tym, co rzeczywiście zyskujesz.

Może się okazać, że wszystkie słupki będą zadowalająco wzrastać a klienci zapisywać się do newslettera, ale co z tego, jeśli w wyniku zbyt dużej ingerencji w część UX Google będzie nakładać kary na stronę i jej zasięgi zdecydowanie zmaleją.

Projektowanie pop-upów, czyli na co należy zwrócić uwagę?

Korzystanie z pop-upów powinno łączyć w sobie dwie cechy – być skuteczne dla Ciebie i przynajmniej znośne w obsłudze dla użytkownika. Jak uzyskać ten efekt? Oto kilka sposobów:

  • wybierając program obsługujący pop-up, zdecyduj się na ten, który nie będzie spowalniać witryny;
  • użytkownik powinien zdobyć dobre doświadczenia – pop-upy umieść tam, gdzie to konieczne i nie przesadź z ich ilością;
  • pop-up musi wyświetlać się dobrze w wersji na przeglądarkę i na smartfony – dopilnuj, aby w obu przypadkach pop-up był właściwie sformatowany;
  • spersonalizuj przekaz, jeśli to możliwe;
  • stosuj CTA – jasne, czytelne, w formie krótkiego leadu.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.