Poznaj swoje prawa – czyli jak reklamować produkt
Porady

Poznaj swoje prawa – czyli jak reklamować produkt

10 Października 2019

Kupowanie przez Internet jest łatwe, szybkie i przyjemne. Nie trudno też znaleźć ciekawe promocje oraz kuszące rabaty, które dodatkowo zachęcają do zakupów. Co jednak w przypadku, kiedy dostarczony towar nie spełnia naszych oczekiwań lub popsuł się po kilku dniach lub miesiącach? Zgodnie z obowiązującym prawem każdy klient ma prawo reklamować produkty, które mają wadę i uległy uszkodzeniu nie z jego winy. Dowiedzmy się zatem więcej o reklamacji konsumenckiej.

Reklamacja a zwrot to dwie różne kwestie

Na początku warto przypomnieć, że reklamacja towaru nie jest tym samym, co jego zwrot. Zwracamy zamówienie, kiedy stwierdzamy, że to, co kupiliśmy, nie spełnia naszych oczekiwań, np. buty są za ciasne, a kolor sukienki okazał się nieco inny niż na prezentowanym zdjęciu. Zwrotowi podlegają nieużywane rzeczy, choć oczywiście możemy je przymierzyć. W przypadku dokonania zakupu w sklepie internetowym mamy prawo odstąpić od umowy kupna-sprzedaży w ciągu 14 dni od przeprowadzenia transakcji – bez podawania przyczyny. E-sprzedawcy zazwyczaj sami ustalają dokładny przebieg zwrotów – najczęściej przygotowują specjalny formularz, który należy wypełnić. W ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia konsument powinien otrzymać zwrot pieniędzy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że to klient pokrywa koszty wysyłki zwrotnej – chyba że sklep z własnej inicjatywy zaproponował darmową wysyłkę, co zdarza się obecnie dość często. Istnieje kilka sytuacji szczególnych, kiedy nie ma możliwości zwrotu kupionych rzeczy. Oto one:

  • produkt został wykonany na specjalne zamówienie i jest spersonalizowany na życzenie klienta;
  • dokonaliśmy zakupu od osoby prywatnej, a nie od firmy, np. na aukcji na Allegro;
  • kupiliśmy produkty, prowadząc działalność gospodarczą i wzięliśmy fakturę – nie obowiązuje nas wówczas ustawa o prawach konsumenta.

Reklamacja – co to takiego?

Skoro wiemy już co nieco o zwrotach, pora szerzej omówić reklamację towaru. Zawsze możemy skorzystać z takiej opcji – niezależnie, czy zrobiliśmy zakupy online, czy offline. Nawet w przypadku, kiedy sklep internetowy nie umieścił takiej informacji na swojej stronie, choć powinien. Prawo do reklamacji obejmuje też artykuły z wyprzedaży – oczywiście, jeżeli obniżka nie dotyczyła produktu posiadającego pewną usterkę, o której poinformował sprzedawca. Jeśli jednak taki produkt przestał działać z przyczyn od nas niezależnych, również możemy go reklamować.

Czym dokładnie jest reklamacja? Najprościej rzecz ujmując: to zwrot kupionych produktów w przypadku, gdy mają one wady, o których nie wiedzieliśmy przed zakupem. Zdarza się też, że dany artykuł popsuł się po krótkim okresie użytkowania, co nierzadko dotyczy sprzętów elektronicznych.

Zasadniczo istnieją dwa rodzaje reklamacji produktu: rękojmia oraz gwarancja. Według ustawy o prawach konsumenta sprzedawca odpowiada za uszkodzenia towaru z tytułu rękojmi – jej zasady obowiązują każdy sklep, nawet stacjonarny. Handlowcy czasami oferują też gwarancję (w zależności od rodzaju produktów). Dokładny czas jej trwania, zasady, opcje naprawy lub zwrot kosztów określa producent, a wszystkie te informacje powinny znajdować się w regulaminie.

​​​​​​​

Reklamacja konsumencka z tytułu rękojmi – przydatne informacje

Jedną z ważniejszych kwestii jest z pewnością okres reklamacji. Możemy ją składać nawet do dwóch lat od dokonania zakupu. Na złożenie stosownego pisma mamy rok od zauważenia wady – najlepiej oczywiście zrobić to od razu. W trakcie pierwszych miesięcy użytkowania danej rzeczy reklamacja na pewno będzie łatwiejsza. W przypadku, kiedy składamy reklamację w drugim roku korzystania z produktu, to konsument będzie zobowiązany dowieść, że uszkodzenie wynika z wadliwości towaru, co czasem bywa trudne.

Mamy prawo reklamować każdy przedmiot z usterką, przez którą dany artykuł nie jest zgodny z umową. Może chodzić o rozchwiane obcasy, pęknięte spodnie, odbarwiającą się torebkę, niedziałającą elektronikę oraz każdy inny defekt zaistniały nie z naszej winy. Paragon to nie jedyny dowód zakupu, więc nie jest on konieczny do reklamacji – wystarczy, np. wydruk z konta.

Jak reklamować produkt?

Jeśli mamy zamiar reklamować towar, nasze żądania wobec sprzedawcy mogą obejmować:

  • naprawę zepsutej rzeczy,
  • wymianę artykułu na nowy,
  • obniżenie ceny,
  • zwrot pieniędzy – w przypadku poważnych wad lub uszkodzeń.

Co dokładnie powinna zawierać dobrze przygotowana reklamacja? Nie należy pominąć następujących elementów:

  • wskazania stron umowy (kupującego i sprzedającego),
  • daty wydania towaru,
  • ceny i rodzaju produktu,
  • okoliczności stwierdzenia wady,
  • opisu uszkodzenia,
  • czasu ujawnienia się usterki,
  • żądania klienta,
  • dowodu zakupu – do pisma trzeba dołączyć paragon lub np. wydruk z karty.

Tak przygotowane oświadczenie musimy wysłać do sklepu (w przypadku kupienia rzeczy online) wraz z towarem. Przyjmuje się, że reklamacja konsumencka została uznana, jeśli w ciągu 14 dni od jej doręczenia, nie otrzymasz odpowiedzi od sprzedającego.

 

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.