Pozycjonowanie sklepu internetowego – praktyczne porady
E-commerce

24 Września 2023
O tym, że reklama jest dźwignią handlu, słyszało się niejednokrotnie. Jak to znane od lat powiedzenie można odnieść do działań związanych z prowadzeniem biznesu w internecie? Poprzez pozycjonowanie, bez którego nie sposób się obejść, chcąc być widocznym w sieci. W jego ramach mieści się bardzo wiele czynności, z których tylko część da się wykonać bez specjalistycznej wiedzy i programów. Od czegoś jednak warto zacząć, a dobrym początkiem jest właśnie ten praktyczny poradnik.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – na czym polega?
Pozycjonowanie sklepu internetowego to jedno z najważniejszych działań mających na celu jego wypromowanie. Dzięki podjętym w jego ramach aktywnościom sieciowy biznes staje się lepiej widoczny dla użytkowników, a co za tym idzie, ma szansę stać się bardziej dochodowy. Pozycjonowanie skupia się na poprawie miejsca w organicznych, czyli niepłatnych wynikach wyszukiwania, tak by odnośnik do sklepu znajdował się jak najwyżej. Za efektywne uważa się czynności, dzięki którym link widoczny jest w najwyższej trójce na liście adresów wygenerowanych przez wyszukiwarkę. By było to możliwe, niezbędne jest:
- tworzenie treści zoptymalizowanych pod słowa i frazy kluczowe (np. opisów produktów), czyli te wpisywane do wyszukiwarki przez internautów;
- publikowanie wartościowych tekstów, które, choć nie zawsze prowadzą bezpośrednio do zakładki z zakupami, są ważne dla botów wyszukiwarki;
- linkowanie (link building), czyli dbanie o to, by odnośniki do strony lub podstron produktowych sklepu internetowego umieszczane były na witrynach zewnętrznych;
- optymalizowanie strony pod kątem technicznym, a więc czasu jej wczytywania, dopasowywania długości adresów URL itd.;
- analizowanie zarówno działań konkurencji, jak i własnych, co pozwala eliminować ewentualne niedociągnięcia;
- nieustanne monitorowanie zmian wprowadzanych w mechanizmach indeksowania stron wyszukiwarki.
W Polsce, tak jak w bardzo wielu krajach świata, skuteczne pozycjonowanie dotyczy niemal wyłącznie wyszukiwarki Google. Powodem jest jej dominująca pozycja. Z usługi tego amerykańskiego koncernu od lat korzysta ponad 90% użytkowników sieci. Pozostałe wyszukiwarki takie jak Bing, DuckDuckGo i inne, niemal nigdy nie są przedmiotem zainteresowania specjalistów od SEO pracujących dla sklepu internetowego.
Warto też mieć na uwadze, że wymienione działania to niejedyne, których można się podjąć. Jak wypozycjonować stronę w inny sposób? W tym celu trzeba skorzystać z Google Ads, czyli płatnego narzędzia podnoszącego wyniki wyszukiwania. Reklamowe linki lub zdjęcia umieszczane w najbardziej widocznym miejscu, czyli na górze, są jednak płatne. Co więcej, efekty takiej kampanii można dostrzec tylko do momentu, gdy jest opłacana. Właśnie z tego względu zaleca się dbać o dającą długofalowe rezultaty optymalizację sklepu internetowego uwzględniającą organiczne, darmowe wyniki prezentowane przez wyszukiwarkę Google. Połączenie obu tych działań zwiększy szansę widoczności.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – co musisz wiedzieć o robotach Google?
Tak jak każdy właściciel sklepu internetowego chce, żeby to właśnie u niego kupowali klienci, tak osoby odpowiedzialne za wyszukiwarkę Google pragną, by internauci korzystali właśnie z niej. Do tego jednak trzeba ich jakoś zachęcić. Jak to zrobić? Konieczne jest poprawne odgadywanie ich intencji i prezentowanie im wyników, które potencjalnie są w stanie wzbudzić ich zainteresowanie. W tym celu technologiczny koncern wykorzystuje roboty błyskawicznie analizujące zasoby sieci. Do zaprezentowania wartościowych treści wykorzystują wszystkie dostępne możliwości, a więc:
- zasoby stron internetowych;
- dane z map i profili firmowych udostępnionych Google;
- informacje znalezione w mediach społecznościowych;
- publicznie dostępne materiały edukacyjne;
- wiadomości znalezione w innych miejscach, np. w otwartych bazach danych.
Narzędzia wykorzystywane przez Google, potocznie zwane robotami, to w istocie algorytmy sprawdzające w jednej chwili miliony stron. Do bardziej lub mniej trafnego odgadywania intencji użytkownika wykorzystują skanowanie kodów HTML. W ten sposób sprawdzają m.in. treść i pliki umieszczone na witrynie, np. grafiki i zdjęcia. O tym, w jakim stopniu adekwatne do zapytań człowieka będą proponowane wyszukiwania, w znacznej mierze decydują słowa kluczowe. Sprawny marketing internetowy wymaga sprawdzenia, co wpisują klienci i w jakich okolicznościach, a następnie dostosowania się do ich wymagań, potrzeb i przyzwyczajeń.
Analiza słów kluczowych – jak je rozróżniać?
Pozycjonowanie sklepów internetowych nie może obejść się bez doboru odpowiednich słów kluczowych pasujących zarówno do wielu biznesów z danej branży, jak i konkretnej firmy. Do tego, by za każdym razem znajdować się wysoko w wynikach wyszukiwania, w wielu przypadkach potrzebny jest content wyświetlający się po wpisaniu przez użytkownika bardziej skomplikowanej frazy. Trzeba bowiem pamiętać, że to właśnie one, a nie ogólne terminy dają największą szansę na znalezienie się wysoko na liście wygenerowanej internaucie przez Google. Jak pozycjonować sklep internetowy, stosując się do tych rad? Najlepiej zrozumieć to na przykładach.
Ogólne frazy kluczowe
Tego rodzaju frazy są wpisywane w wyszukiwarkę bardzo często, będąc problematycznymi tak dla botów Google, jak specjalistów od SEO. Jednym z niezliczonych przykładów takich fraz może być „czerwony samochód”. Czego brakuje temu określeniu? Niemal wszystkiego, a więc np. celu wyszukiwania (trudno ocenić, czy dana osoba chce poczytać o pojazdach w tym kolorze, czy też może taki kupić lub naprawić), skonkretyzowania marki, być może też ceny lub stanu auta, jeśli celem wpisania frazy jest zakup. Na stronie swojego sklepu takie ogólne terminy warto stosować tylko jako pomoc w pozycjonowaniu, ponieważ same w sobie zwykle nie zwiększają zanadto klikalności.
Frazy long-tail
Struktura tych fraz jest na tyle rozbudowana, że pozwala zrozumieć intencje internauty. Przykładem long-taila może być „model czerwonego samochodu do złożenia”. Na takie określenie Google wyświetli już zdecydowanie mniej wyników, ale będą one znacznie bardziej konkurencyjne dla firm, w tym przypadku zajmujących się sprzedażą modeli do składania. Takie frazy powinny znajdować się na witrynie, ponieważ w dużej mierze decydują o tym, czy będzie ona widoczna u góry wyników wyszukiwania.
Nazwy produktów
Rozbudowa frazy o nazwę produktu pozwala jeszcze lepiej wypozycjonować się firmie, która ma go w swoim asortymencie. Zawężenie poszukiwań internauty do wyświetlenia adekwatnych odpowiedzi na zapytanie typu „model czerwonego samochodu XYZ do złożenia” pozwala wybić się jeszcze wyżej ponad konkurencję sprzedającą inne produkty. W tym przypadku swoje szanse na znalezienie się na atrakcyjnej pozycji w wyszukiwarce Google można zwiększyć, uwzględniając w opisie na stronie zarówno nazwę (markę i model) pojazdu, jak i producenta tego rodzaju akcesoriów hobbystycznych.
Odpowiedzi na pytania
W analizie słów kluczowych dużą rolę odgrywają pytania odpowiadające na poszczególne problemy, z którymi mierzą się użytkownicy internetu. Znalezienie takich fraz i wykorzystanie ich nie prowadzi bezpośrednio do sprzedaży, ale buduje wizerunek firmy jako zespołu ekspertów. Warunkiem pozwalającym zdobywać wysokie miejsca w Google jest podstrona z treściami w różny sposób nawiązującymi do prowadzonej działalności. Dla przykładu hobbyści zainteresowani modelarstwem mogą wpisać frazę „jaki klej kupić do złożenia czerwonego samochodu XYZ?”. Stworzenie tekstu dającego odpowiedź na to pytanie to doskonały punkt wyjścia do zaprezentowania oferty swojej firmy, a także ułatwienie użytkownikowi strony zakupów poprzez umieszczenie w treści linków do poszczególnych produktów.
Frazy lokalne
Ostatnim rodzajem są frazy zawierające nazwy zawodów, firm i miast. Do tego, by pozycjonować się na takie wyniki wyszukiwania, trzeba uzupełnić zakładkę Kontakt na stronie swojego sklepu oraz zadbać o jego oznaczenie na Mapach Google. Dzięki temu po wpisaniu np. „sklep z modelami samochodów Warszawa” link do strony zostanie uwzględniony na liście podobnych biznesów.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – znaczenie contentu na stronie
Content, czyli treści publikowane na stronie, jest bardzo promowany przez boty Google, a co za tym idzie, nie powinno się z niego rezygnować. Warto mieć przy tym na uwadze, że musi być on wartościowy. Minęły już na szczęście czasy, gdy na szczytach listy wyszukiwania można było znaleźć teksty niskiej jakości, ale za to wypełnione frazami kluczowymi. Od lat Google dokłada starań do tego, by internauci otrzymywali naprawdę interesujące i wyczerpujące temat artykuły. Z tego właśnie powodu przez lata znaczenia nabrały firmowe blogi, na których umieszczane są teksty związane z działalnością firmy, branżą, w której ona działa oraz oferowanymi przez nią produktami lub usługami, a także powiązanymi tematami.
Zakładka z treściami na własnej witrynie to jeszcze nie wszystko, co można zrobić, by pozycjonować się poprzez content. Doskonale sprawdzają się również artykuły sponsorowane umieszczane na stronach zewnętrznych. W tym przypadku na przestrzeni lat także doszło do znaczących zmian. Dawniej sam fakt opublikowania artykułu na jakiejkolwiek stronie (najlepiej jeszcze z linkiem do witryny reklamowanego sklepu) zwiększał szanse na podwyższenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Obecnie algorytmy Google potrafią odróżniać strony istniejące tylko w celu bycia słupami reklamowymi od tych, na których pojawiają się ciekawe treści przygotowywane dla użytkowników sieci.
Pozycjonowanie sklepu internetowego a link building – o co chodzi?
Z contentem wiąże się też link building. Działanie to polega na umieszczaniu odnośników do docelowej strony internetowej na innych witrynach. Dzięki niemu buduje się tzw. autorytet swojego serwisu. Innymi słowy, dodawanie linków jest dla botów Google sygnałem, że strona cieszy się popularnością wśród internautów, a tym samym warto ją uwzględnić wysoko w wynikach wyszukiwania. Odnośniki na ogół nie istnieją w próżni, będąc najczęściej częścią publikowanych na różnych stronach tekstów.
Trzeba jednak nie tylko wiedzieć, na czym polega pozycjonowanie w ten sposób, ale także jak je wykonywać, by efekt nie był odwrotny od zamierzonego. W tym przypadku zachodzi prawidłowość podobna do tej znanej z publikacji treści sponsorowanych. Jeśli algorytmy Google zauważą, że linki są umieszczane w tekstach na stronach istniejących tylko do publikacji artykułów reklamowych, bez związku z treścią tekstu na dobrze wypozycjonowanym portalu czy w przypadkowym wątku na forum, uznają te odnośniki za spam. W takim przypadku nie ma co liczyć na oczekiwane rezultaty, ale wręcz spadek własnej strony na odległe pozycje w wyszukiwarce Google.
W link buildingu odnośniki grupuje się ze względu na rodzaj i wartość. Pierwsza kategoria dzieli się na:
- linki graficzne – przenoszące na inną stronę po kliknięciu np. logotypu marki lub grafiki reklamowej;
- linki tekstowe – umieszczane w tekstach lub komentarzach.
Linki tekstowe dodatkowo rozróżnia się na:
- URL, czyli adres polecanej strony, np. www.inpost.pl;
- exact match przyjmujące postać słów kluczowych z dodanym hiperłączem jak np. nadanie paczki przez Paczkomat;
- partial match, podobne do wcześniejszych, ale nie ściśle (a więc exact), tylko częściowo (partial) związane z wyszukiwanym tematem, np. wysyłka paczki;
- zero match, które nie są bezpośrednią częścią tekstu jak TU, kliknij tutaj, zobacz, sprawdź itd.
Oprócz tego linki przypisuje się do kategorii:
- follow – odnośniki tego typu sugerują botom Google, by sprawdzić polecany adres i tym samym wywindować go w wynikach wyszukiwania;
- nofollow – linki informujące algorytmy, by nie sprawdzały, co się pod nimi znajduje.
Z punktu widzenia użytkownika nie ma znaczenia, czy kliknie link follow, czy nofollow. Ma to jednak ogromny wpływ na pozycjonowanie. Zbyt duża liczba pierwszego typu odnośników może być dla Google sygnałem, że ma do czynienia ze spamowaniem. Z tego powodu specjaliści SEO korzystają również z drugiego rodzaju hiperłączy.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – narzędzia, które Ci w tym pomogą
Do optymalizacji treści na własnej stronie i w serwisach wewnętrznych, a także w kampaniach link buildingowych przydają się programy takie jak m.in. Ahrefs. Jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi służących do znajdywania dopasowanych tematycznie odnośników. To jednak tylko wierzchołek jego funkcjonalności. Przy jego pomocy da się również sprawdzić, które witryny cieszą się największą popularnością ze względu na liczbę odnośników, ich przyrost czy też najbardziej wartościowe treści. Tego programu można użyć także do weryfikacji komfortu korzystania ze swojego serwisu oraz doboru tematów i budowania treści zgodnie z zasadami SEO.
Ahrefs przydaje się więc zarówno do sprawdzania działań konkurencji, jak i audytu własnej strony pod kątem błędów wpływających na słabą optymalizację. Jest to jednak program płatny, podobnie jak np. Senuto. Darmowe narzędzia do pozycjonowania strony swojego sklepu daje za to Google. Jedno z nich to Google Trends pozwalające znaleźć słowa kluczowe wraz z uwzględnieniem lokalizacji i przedziału czasowego. W branży marketingu internetowego wykorzystuje się także Google Search Console, które informuje o tym, które treści zaindeksowała (zweryfikowała) oraz na jakie frazy kluczowe zareagowała wyszukiwarka. Osoby prowadzące e-biznes zainteresuje też Google Analytics dający wgląd w liczbę osób wchodzących na stronę, czas, który na niej spędzają, odwiedzone podstrony i ich popularność.
Prowadzisz firmę? Wysyłasz wiele paczek miesięcznie? Zaoszczędź na wysyłce z InPost! Różnorodność oferty sprawia, że jest to rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych firm.
Poznaj pełną ofertę Abonamentów i podpisz umowę online.
Czy dobrze zaprojektowana architektura informacji jest ważna?
Właściciele internetowych biznesów powinni wiedzieć nie tylko, co to jest pozycjonowanie sklepu internetowego, ale także user experience, czyli doświadczenie użytkownika. Czytelność i łatwość nawigowania po stronie ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale, co jeszcze ważniejsze, na liczbę zakończonych transakcją wizyt w sklepie. W tym przypadku działa bowiem już nie coraz inteligentniejszy, ale nadal pozbawiony emocji bot, tylko człowiek. Źle zaprojektowana witryna to prosta droga do utraty klientów. Sfrustrowani niezrozumiałym interfejsem, przejdą na stronę konkurencji.
Stworzenie właściwej architektury informacji wymaga m.in. zapewnienia spójnego wyglądu obu wersjom strony – desktopowej i mobilnej. Oprócz tego należy zadbać o właściwe oznaczenie przycisków prowadzących do kolejnych podstron lub wykonania jakiejś czynności. W sklepach internetowych kluczowy jest też podział produktów na kategorie oraz informowanie klienta o tym, w którym miejscu na stronie się znajduje oraz jakie czynności wykonuje. By spełnić ten ostatni warunek, niezbędne jest wyświetlanie czytelnych komunikatów powiadamiających np. o dodaniu towaru do koszyka.
Optymalizacja techniczna sklepu internetowego – dlaczego jest tak ważna?
Nawet najbardziej dopracowane treści i pozyskanie wartościowych linków nie zdadzą się na wiele, jeśli strona działa źle. Co to jednak znaczy? Pierwszym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest szybkość wczytywania. Zbyt długi czas oczekiwania na połączenie ze stroną sprawi, że internauta po prostu zacznie szukać innej. Boty Google o tym wiedzą, czego efektem jest obniżanie pozycji takich witryn na liście wyszukiwania. Oprócz tego trzeba zadbać o prawidłowe wyświetlanie strony tak na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.
W ramach optymalizacji technicznej tworzy się też mapę strony. W tym przypadku nie chodzi jednak wyłącznie o spis treści ułatwiający znalezienie odpowiedniej podstrony przez użytkowników. Oprócz tego powstaje wersja XML dla botów Google. W kodzie umieszcza się informacje z perspektywy użytkownika nieistotne, ale dla algorytmów bezcenne, takie jak priorytet danego adresu URL. One same także wymagają uwagi. Dobry URL nie powinien bowiem być zbyt długi. Krótsze i pozbawione przypadkowych sekwencji liter i cyfr adresy są premiowane kosztem tych bardziej skomplikowanych. Kolejnym z wielu działań na rzecz technicznej optymalizacji strony jest dodawanie meta opisów i tagów do treści publikowanych na stronie.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – ile kosztuje?
Czy w ogóle da się odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Tworzenie jakichkolwiek orientacyjnych widełek cenowych jest pozbawione sensu, ponieważ finalny wydatek zależy od liczby i jakości podjętych działań, a do tego charakteru prowadzonego biznesu. Dobrym przykładem są same treści, których ceny zaczynają się od kilku złotych za tysiąc znaków, a kończą na sumach nawet trzycyfrowych. Koszt zależy w dużej mierze od trudności tematyki i oczekiwań co do optymalizacji treści pod kątem SEO. Jak można się domyślić, eksperckie artykuły z dopasowanymi frazami kluczowymi są warte znacznie więcej niż proste treści ich pozbawione.
Nie inaczej jest z odnośnikami. Kampanię link buildingową można przeprowadzić na wiele sposobów. Te, w których dominują kosztujące kilka złotych linki umieszczane na niszowych stronach, pozwalają opublikować ich tysiące. Czy jednak taka taktyka przyniesie zamierzony skutek? Niekoniecznie, a raczej można się spodziewać, że efekt będzie mniej odczuwalny niż dodanie odnośnika do artykułu na portalu o wielomilionowych zasięgach. W tym przypadku trzeba jednak liczyć się z tym, że pojedynczy link będzie kosztował nawet kilka tysięcy złotych.
Sklepy internetowe ponoszą też odmienne koszta w zależności od oczekiwań wobec agencji zajmujących się technicznym aspektem optymalizacji. Praca specjalistów z tej dziedziny sama w sobie nie jest tania, a wydatek rośnie wraz z zakresem nałożonych na nich zadań i czasem, który przeznaczą na ich realizację. Z tego, a także wcześniejszych powodów nie da się określić, ile kosztuje pozycjonowanie strony biznesu działającego w sieci. Niektóre firmy przeznaczają na to kilka tysięcy złotych, inne (jeśli mają oczywiście wystarczający budżet) wielokrotnie więcej. Trzeba przy tym pamiętać, że nie jest to jednorazowy wydatek.
Pozycjonowanie to niekończący się proces związany z koniecznością dostosowywania się do nieustannie zmieniających się wytycznych Google. Z tego powodu największe przedsiębiorstwa w swoich branżach same tworzą zespoły specjalistów zapewniających im kompleksowe usługi polegające na opracowaniu odpowiedniej strategii, wdrożeniu jej i reagowaniu na modyfikacje wprowadzane przez właściciela najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie. Prowadzisz sklep internetowy? Zadbaj o jego widoczność!
Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!
Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.
- Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
- Darmowe podjazdy kurierskie
- Ekspresowa dostawa
- Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
- Opłata paliwowa wliczona w cenę
- Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.
Czytaj również
Nadanie paczki w sobotę – czy to możliwe?
Ze względu na rosnące tempo życia wielu osobom zdarza się zapomnieć o załatwieniu różnych spraw, w tym np. o nadaniu przesyłki. Zoriento...
Zwroty w e-commerce – jak wpływają na sprzedaż, trendy, dane
Jeszcze kilka lat temu zwroty były prawdziwą zmorą zarówno sklepów internetowych, jak i ich klientów. Dodatkowe koszty, niejasne procedu...
9 pomysłów na wypromowanie sklepu internetowego
Duża liczba nowo powstających sklepów internetowych sprawia, że coraz trudniej jest sprostać konkurencji na rynku e-commerce. Liczne fir...

