Praca w dobie koronawirusa – co należy wiedzieć?
Porady Kariera

Praca w dobie koronawirusa – co należy wiedzieć?

9 Lipca 2020

Pandemia COVID-19 wciąż trwa. Z tego powodu powinniśmy zachowywać środki ostrożności, gdy znajdujemy się poza domem: musimy często dezynfekować ręce żelem antybakteryjnym, prawidłowo nosić maseczki i zachowywać dystans. Jak jednak powinni postępować przedsiębiorcy, aby zapewnić swoim pracownikom odpowiednie warunki i bezpieczeństwo? Jakie wytyczne obowiązują? Działalność gospodarcza w czasie koronawirusa z pewnością wygląda inaczej niż zazwyczaj. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Własna firma a koronawirus – obowiązek zabezpieczenia pracowników

Aby zahamować rozwój pandemii i zminimalizować ryzyko zakażenia, pracodawcy są zobowiązani do zapewnienia dodatkowych środków bezpieczeństwa osobom zatrudnionym. Nowe wytyczne obowiązują od 2 kwietnia 2020 roku i będą ważne aż do odwołania. O jakich środkach bezpieczeństwa mowa? Oto one:

  • zagwarantowanie jednorazowych rękawiczek ochronnych – w nich pracownicy powinni wykonywać swoje służbowe obowiązki, szczególnie jeśli mają stały kontakt z klientami;
  • stały dostęp do płynów dezynfekujących, aby jak najczęściej odkażać dłonie;
  • stanowiska pracy muszą być od siebie oddalone o co najmniej 1,5 metra – czasem ze względu na charakter wykonywanej działalności nie jest to wykonalne, wówczas należy posiłkować się środkami ochrony osobistej i starać się zachowywać dystans na tyle, ile to możliwe;
  • pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników, że w przypadku pojawienia się u nich objawów wskazujących na zakażenie COVID-19 nie powinni pojawiać się w pracy, tylko zostać w domu i bezzwłocznie poinformować o tym kierownika firmy, a także skonsultować się z lekarzem;
  • w biurach zaleca się korzystanie jednorazowych sztućców i talerzy, które po użyciu od razu wyrzucamy do kosza na śmieci.

Jednoosobowa działalność gospodarcza w dobie koronawirusa – wsparcie dla przedsiębiorców

Okres pandemii to trudny sprawdzian dla wszystkich firm. Z dnia na dzień zaczęło pojawiać się mniej zleceń, a wiele biznesów musiało zawiesić swoją działalność albo przełączyć się na tryb zdalny. Nagły spadek dochodów może powodować wiele problemów i niezdolność pokrycia bieżących kosztów. W trochę lepszej sytuacji są duże zakłady i korporacje, choć też nie uniknęły nagłego kryzysu ekonomicznego. A co z osobami samozatrudnionymi i mikro firmami? Warto wiedzieć, że w ramach tarczy antykryzysowej rząd przewidział kilka pomocnych rozwiązań dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Przedsiębiorca ma prawo ubiegać się o:

  • zwolnienie ze składek ZUS na 3 miesiące – ulga mogła być przyznana na okres 3 miesięcy od marca do maja 2020, jednak Ministerstwo Rozwoju zapowiada, że zostanie ona wydłużona do października 2020 roku, choć będzie przysługiwała wyłącznie ściśle określonym branżom;
  • dofinansowanie na prowadzenie działalności – świadczenie postojowe ma wysokość 2080 zł lub 1300 zł, środki są rekompensatą za utratę przychodów. Aby otrzymać świadczenie, musimy wykazać spadek dochodów;
  • niskooprocentowaną pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców ze środków Funduszu Pracy – bieżące koszty potrafią przysporzyć zmartwień, dlatego warto rozważyć złożenie wniosku o pożyczkę w wysokości do 5 tysięcy złotych. Zostanie ona wypłacona jednorazowo po podpisaniu umowy i należy ją spłacić w ciągu 12 miesięcy;
  • rozłożenie na raty lub umorzenie należności wobec ZUS – to kolejna opcja wsparcia dla jednoosobowych firm, dzięki której zapobiegniemy utracie płynności finansowej. Możemy złożyć stosowny wniosek o zapłacenie składek później lub o rozłożenie sumy na raty – bez dodatkowych kosztów;
  • umorzenie zaległości podatkowej – jeśli właściciel firmy ma do uregulowania zaległy podatek, a nie chce stracić płynności finansowej, ma możliwość ubiegania się o umorzenie całości lub części zaległości podatkowej.

Działalność gospodarcza a koronawirus – jak wygląda sytuacja z urlopami?

Jeśli chodzi o urlopy wypoczynkowe oraz urlopy zaległe, w trakcie pandemii koronawirusa pracodawca ma prawo polecić swoim pracownikom wykorzystanie przysługujących wolnych dni nawet z ostatnich kilku lat. W przypadku bieżących urlopów wypoczynkowych właściciel firmy powinien uzgodnić ich termin z pracownikiem – nie może on zmusić podwładnych do wzięcia, nawet gdy osoba zatrudniona wraca do pracy z pobytu w miejscu o wyższym stopniu zagrożenia koronawirusem. Pracodawca nie wyznacza też kwarantanny mającej na celu izolację w przypadku podejrzenia zakażeniem COVID-19. Inaczej sytuacja wygląda z zaległym urlopem. Pracownik może zostać na niego wysłany, nawet wtedy, kiedy nie wyraża zgody na wzięcie wolnych dni.

Podsumowując: praca w dobie pandemii zdecydowanie zmieniła swoje oblicze, a właściciele firm musieli szybko dostosować się do nowych warunków i szukać rozwiązań, które złagodzą kryzys ekonomiczny. Należy pamiętać przede wszystkim o stosowaniu się do wytycznych, czyli właściwie zabezpieczyć pracowników w firmie, aby uniknąć zakażenia koronawirusem. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą skorzystać ze wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej, co powinno pomóc w uporaniu się z bieżącymi wydatkami.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.