Praca w dobie koronawirusa – co należy wiedzieć?

Porady Kariera
Praca w dobie koronawirusa – co należy wiedzieć? Praca w dobie koronawirusa – co należy wiedzieć?

9 Lipca 2020

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Pandemia COVID-19 wciąż trwa. Z tego powodu powinniśmy zachowywać środki ostrożności, gdy znajdujemy się poza domem: musimy często dezynfekować ręce żelem antybakteryjnym, prawidłowo nosić maseczki i zachowywać dystans. Jak jednak powinni postępować przedsiębiorcy, aby zapewnić swoim pracownikom odpowiednie warunki i bezpieczeństwo? Jakie wytyczne obowiązują? Działalność gospodarcza w czasie koronawirusa z pewnością wygląda inaczej niż zazwyczaj. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Własna firma a koronawirus – obowiązek zabezpieczenia pracowników

Aby zahamować rozwój pandemii i zminimalizować ryzyko zakażenia, pracodawcy są zobowiązani do zapewnienia dodatkowych środków bezpieczeństwa osobom zatrudnionym. Nowe wytyczne obowiązują od 2 kwietnia 2020 roku i będą ważne aż do odwołania. O jakich środkach bezpieczeństwa mowa? Oto one:

  • zagwarantowanie jednorazowych rękawiczek ochronnych – w nich pracownicy powinni wykonywać swoje służbowe obowiązki, szczególnie jeśli mają stały kontakt z klientami;
  • stały dostęp do płynów dezynfekujących, aby jak najczęściej odkażać dłonie;
  • stanowiska pracy muszą być od siebie oddalone o co najmniej 1,5 metra – czasem ze względu na charakter wykonywanej działalności nie jest to wykonalne, wówczas należy posiłkować się środkami ochrony osobistej i starać się zachowywać dystans na tyle, ile to możliwe;
  • pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników, że w przypadku pojawienia się u nich objawów wskazujących na zakażenie COVID-19 nie powinni pojawiać się w pracy, tylko zostać w domu i bezzwłocznie poinformować o tym kierownika firmy, a także skonsultować się z lekarzem;
  • w biurach zaleca się korzystanie jednorazowych sztućców i talerzy, które po użyciu od razu wyrzucamy do kosza na śmieci.

Jednoosobowa działalność gospodarcza w dobie koronawirusa – wsparcie dla przedsiębiorców

Okres pandemii to trudny sprawdzian dla wszystkich firm. Z dnia na dzień zaczęło pojawiać się mniej zleceń, a wiele biznesów musiało zawiesić swoją działalność albo przełączyć się na tryb zdalny. Nagły spadek dochodów może powodować wiele problemów i niezdolność pokrycia bieżących kosztów. W trochę lepszej sytuacji są duże zakłady i korporacje, choć też nie uniknęły nagłego kryzysu ekonomicznego. A co z osobami samozatrudnionymi i mikro firmami? Warto wiedzieć, że w ramach tarczy antykryzysowej rząd przewidział kilka pomocnych rozwiązań dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Przedsiębiorca ma prawo ubiegać się o:

  • zwolnienie ze składek ZUS na 3 miesiące – ulga mogła być przyznana na okres 3 miesięcy od marca do maja 2020, jednak Ministerstwo Rozwoju zapowiada, że zostanie ona wydłużona do października 2020 roku, choć będzie przysługiwała wyłącznie ściśle określonym branżom;
  • dofinansowanie na prowadzenie działalności – świadczenie postojowe ma wysokość 2080 zł lub 1300 zł, środki są rekompensatą za utratę przychodów. Aby otrzymać świadczenie, musimy wykazać spadek dochodów;
  • niskooprocentowaną pożyczkę dla mikroprzedsiębiorców ze środków Funduszu Pracy – bieżące koszty potrafią przysporzyć zmartwień, dlatego warto rozważyć złożenie wniosku o pożyczkę w wysokości do 5 tysięcy złotych. Zostanie ona wypłacona jednorazowo po podpisaniu umowy i należy ją spłacić w ciągu 12 miesięcy;
  • rozłożenie na raty lub umorzenie należności wobec ZUS – to kolejna opcja wsparcia dla jednoosobowych firm, dzięki której zapobiegniemy utracie płynności finansowej. Możemy złożyć stosowny wniosek o zapłacenie składek później lub o rozłożenie sumy na raty – bez dodatkowych kosztów;
  • umorzenie zaległości podatkowej – jeśli właściciel firmy ma do uregulowania zaległy podatek, a nie chce stracić płynności finansowej, ma możliwość ubiegania się o umorzenie całości lub części zaległości podatkowej.

Działalność gospodarcza a koronawirus – jak wygląda sytuacja z urlopami?

Jeśli chodzi o urlopy wypoczynkowe oraz urlopy zaległe, w trakcie pandemii koronawirusa pracodawca ma prawo polecić swoim pracownikom wykorzystanie przysługujących wolnych dni nawet z ostatnich kilku lat. W przypadku bieżących urlopów wypoczynkowych właściciel firmy powinien uzgodnić ich termin z pracownikiem – nie może on zmusić podwładnych do wzięcia, nawet gdy osoba zatrudniona wraca do pracy z pobytu w miejscu o wyższym stopniu zagrożenia koronawirusem. Pracodawca nie wyznacza też kwarantanny mającej na celu izolację w przypadku podejrzenia zakażeniem COVID-19. Inaczej sytuacja wygląda z zaległym urlopem. Pracownik może zostać na niego wysłany, nawet wtedy, kiedy nie wyraża zgody na wzięcie wolnych dni.

Podsumowując: praca w dobie pandemii zdecydowanie zmieniła swoje oblicze, a właściciele firm musieli szybko dostosować się do nowych warunków i szukać rozwiązań, które złagodzą kryzys ekonomiczny. Należy pamiętać przede wszystkim o stosowaniu się do wytycznych, czyli właściwie zabezpieczyć pracowników w firmie, aby uniknąć zakażenia koronawirusem. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą skorzystać ze wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej, co powinno pomóc w uporaniu się z bieżącymi wydatkami.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?

Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...

Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?

Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

Jak zapakować plakat do wysyłki – kompleksowy poradnik

Miłośnicy plakatów czy obrazów wiedzą doskonale, że każde drobne uszkodzenia, zarysowania lub zagniecenia obniżają drastycznie wartość e...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!