Program afiliacyjny – na czym polega i czym jest?

E-commerce
Program afiliacyjny – na czym polega i czym jest? Program afiliacyjny – na czym polega i czym jest?

23 Września 2023

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Liczba reklam, jakie każdego dnia widzą klienci, jest obecnie zbyt duża, by mogli je wszystkie zapamiętać. Potrzeba więc nie lada pomysłowości pozwalającej dotrzeć ze swoim przekazem marketingowym do odbiorców. Wśród metod pozwalających na realizację celu sprzedażowego wyróżnia się m.in. marketing afiliacyjny. Daje on też szansę internetowym twórcom treści na dodatkowy zarobek. Jak więc go wdrożyć? To bardzo proste!

Program afiliacyjny – co to takiego?

Marketing afiliacyjny to rodzaj reklamy produktów i usług w internecie, która polega na promowaniu ich wśród fanów danego twórcy. Osobą tą może być bloger lub właściciel popularnego profilu na jednym z mediów społecznościowych. Od podobnej metody reklamowania, jaką są treści sponsorowane, odróżnia go inne położenie nacisku polecanego produktu.

W marketingu afiliacyjnym jest on jedynie częścią, a nie główną częścią artykułu, zdjęcia lub filmu. Taka niebezpośrednia forma jest przyjaźniejsza odbiorcom, którzy czytając lub oglądając materiał ulubionego twórcy, o ofercie reklamodawcy dowiadują się niejako przy okazji.

W systemie afiliacyjnym biorą udział trzy strony. Pierwszą jest reklamodawca, czyli firma zainteresowana promocją swojego produktu lub usługi. Do jej spopularyzowania zgłasza się afiliant, zwany także wydawcą. Pod tymi określeniami kryje się nie kto inny jak osoba publikująca swoje autorskie treści w sieci. Trzecia strona to odbiorcy twórczości takiej osoby. Nazywani są klientami, ponieważ decydują się na zakup rzeczy polecanych przez afilianta, wykorzystując link zamieszczony w jego materiale. W zamian za każdą transakcję taka osoba dostaje wynagrodzenie, czyli zwykle procent od sprzedaży.

 

Kto może korzystać z programów afiliacyjnych?

Wiedza na temat tego, co to jest program afiliacyjny, może skłaniać do stwierdzenia, że skorzystać z tej formy zarobkowania mogą głównie influencerzy. Rzeczywiście, osoby mogące pochwalić się kanałami o dużym zasięgu mają większą szansę zarobić duże pieniądze. Liczna widownia oraz autorytet, który w niej budzą, dają dużo większą pewność, że kupią proponowany produkt.

Co więcej, sławni twórcy internetowi nie szukają partnerów biznesowych, ponieważ to firmy same zabiegają o współpracę z nimi. Zwykle jednak oferują im określoną z góry sumę, a nie prowizję od kliknięcia, dzięki czemu nie muszą oni korzystać z systemu afiliacyjnego.

Model afiliacyjny nie wyklucza jednak mniej popularnych osób, a wręcz został stworzony dla nich. W programie promocyjnym może wziąć udział każda osoba tworząca treści. Większa społeczność skupiona wokół danego bloga, profilu lub kanału podnosi tylko szansę na otrzymywanie satysfakcjonującego wynagrodzenia.

Innymi słowy, im więcej fanów, tym większe prawdopodobieństwo, że któryś z nich kliknie sponsorowany link. Jest to rozwiązanie bardzo korzystne dla reklamodawców, ponieważ mogą tylko zyskać, płacąc prowizję od sprzedaży twórcy, który z nimi współpracuje. Zamiast podpisywać kontrakt na z góry określoną kwotę, płacą jedynie za konkretne, zakończone zakupem transakcje.

Marketing afiliacyjny – co można promować?

Sprzedaż afiliacyjna nie ogranicza się do żadnej konkretnej kategorii produktów i usług. Dzięki temu zarabianie w sieci jest możliwe niezależnie od tego, jakie treści się publikuje. Do osiągnięcia zysku niezbędny okazuje się dobór reklamowanych towarów. Skuteczna afiliacja opiera się na przekonaniu użytkowników, że proponowana rzecz to coś naprawdę godnego uwagi. By tak było, najlepiej promować produkty firm z branż zbliżonych działalnością do tematyki swojego profilu.

Bardzo duże możliwości, jakie daje ten rodzaj marketingu, sprawiają, że każda osoba publikująca w sieci jest w stanie znaleźć partnera afiliacyjnego. Przystępując do danego programu, wystarczy jedynie pamiętać o przepisach prawa. Niektórych produktów reklamować nie wolno.

Jak działają programy afiliacyjne?

W sieci można znaleźć strony afiliacyjne łączące zainteresowanych zarabianiem na promocji produktów z markami. Do skorzystania z tej możliwości wystarczy rejestracja. Jest ona równoznaczna z wysłaniem wniosku z prośbą o rozpoczęcie współpracy. Trzeba pamiętać, że programy partnerskie są dostępne wyłącznie dla osób, których witryny lub profile w mediach społecznościowych spełniają określone standardy. Co to oznacza?

Osoby publikujące treści kontrowersyjne lub niezgodne z prawem mogą spodziewać się odmowy, ponieważ żadna firma nie będzie chciała być z nimi kojarzona. We wszystkich innych przypadkach wzrasta pozytywne rozpatrzenie wniosku.

Jak zacząć marketing afiliacyjny? Po otrzymaniu zgody na współpracę pozostaje już tylko wygenerowanie linku. Jest on bardzo ważny, ponieważ to właśnie dzięki niemu możliwe będzie rozliczenie się z reklamodawcą. Dodanie własnego odnośnika nie miałoby sensu, ponieważ żadnej ze stron nie dawałoby kontroli nad tym, ile osób kupiło dany produkt z polecenia twórcy treści. To jedyny warunek dotyczący współpracy afiliacyjnej. Publikacja linku zależy już wyłącznie od wydawcy.

W przypadku osób piszących teksty na bloga może być on umieszczony w artykule, mniej lub bardziej bezpośrednio nawiązując do proponowanego produktu. W treściach wizualnych zwykle umieszcza się go pod zdjęciem lub filmem. O odnośniku z indywidualnym kodem afiliacyjnym wydawcy niekiedy wspomina się też w materiale wideo.

Przytoczone metody są najpopularniejsze. Odnośnik można wykorzystać na wiele innych kreatywnych sposobów. Osoby, które wysyłają newslettery, mogą umieszczać je w mailach. Na samych witrynach również nie zawsze trzeba go publikować. Jak wygenerować link afiliacyjny w inny sposób? Zamiast niego najlepiej stworzyć baner. Co więcej, istnieje duża szansa, że jego umieszczenie przyniesie odpowiedni skutek. Przykuje on uwagę znacznie lepiej niż wyróżniony fragment tekstu, zwiększając okazję na zarobek.

Różne modele rozliczania programów afiliacyjnych

Platformy afiliacyjne wykorzystują trzy metody rozliczeń, z czego jedna cieszy się zdecydowanie największą popularnością. Model ten nazywa się pay per sale i polega na naliczaniu prowizji od zakupu dokonanego przez klienta. Z punktu widzenia reklamodawcy to najbezpieczniejszy sposób, ponieważ nie wiąże się z żadnym ryzykiem.

Sklep internetowy płaci za rzeczywistą sprzedaż, a nie za sam fakt kliknięcia odnośnika. Taka forma rozliczania się z twórcą, czyli program afiliacyjny CPC (cost per click) lub pay per click, jest za to najkorzystniejsza dla osoby promującej produkty na swojej stronie albo profilu.

Firmy afiliacyjne czasem współpracują także w modelu pay per lead. Dzieje się tak, gdy liczy się przede wszystkim pozyskanie danych klientów, a nie sama sprzedaż. Podstawowym kanałem komunikacji jest wówczas formularz kontaktowy. Wydawca rozsyła go zainteresowanym osobom, tworząc w ten sposób kanał komunikacji między nimi a marką.

W zamian za przekazanie informacji o sobie klienci dostają niekiedy atrakcyjne bonusy np. zniżki na produkty ze sklepu internetowego. Zysk wydawcy liczy się w tym przypadku jednak nie od liczby dokonanych transakcji, ale osób, które odesłały wypełniony formularz.

​​​​​​​Marketing afiliacyjny – dlaczego jest tak skuteczny?

Wiedząc, co to jest sieć afiliacyjna, można zrozumieć potencjał tego typu marketingu. Największe znaczenie ma tu autorytet twórcy, jaki ma on u swoich fanów.

Co ważne, taka osoba na ogół wydaje się bliższa potencjalnym klientom niż znane wszystkim postaci występujące w głośnych kampaniach reklamowych. Przekonanie swoich fanów, a jednocześnie potencjalnych klientów partnera afiliacyjnego (czyli firmy, która płaci za promocję) jest tym łatwiejsze, że twórca internetowy zna swoją publiczność znacznie lepiej niż marketingowcy przygotowujący reklamy skierowane do ogółu.

Natłok irytujących użytkowników sieci reklam to kolejny motor rozwoju branży afiliacyjnej. Co to znaczy? Duża liczba przekazów marketingowych widocznych na każdej stronie oraz w formie postów sponsorowanych na platformach społecznościowych jest ignorowana przez internautów.

Co więcej, wielu blokuje takie treści przy pomocy wtyczek do przeglądarek. Wtedy wydawane na ich publikację pieniądze są tracone. Linkiem lub banerem umieszczonym w tekście albo pod filmem ulubionego twórcy wielu fanów szczerze zainteresuje, a stąd już tylko krok do tego, by kupili polecany produkt.

Programy afiliacyjne – czy warto brać w nich udział?

Zgłoszenie chęci polecania jakiegoś towaru daje szansę na zmonetyzowanie swojej dotychczas hobbystycznej działalności. Z tego względu należy uznać, że jak najbardziej warto zainteresować się afiliacją – czy to bezpieczne rzeczy dla dzieci, czy też np. elektronika, kosmetyki lub artykuły spożywcze. Każda osoba tworząca treści w sieci ma szansę zarobić na polecaniu danej rzeczy. Co więcej, marketing afiliacyjny może być dobrym wstępem do dalszej współpracy z daną marką i jeszcze wyższych zarobków.

Dzięki tej formie współpracy twórcy internetowi mają szansę otrzymać atrakcyjne rzeczy np. do przetestowania. Firmy zainteresowane promocją mogą je z łatwością wysłać do wielu afiliantów naraz bez ponoszenia nadmiernych kosztów. Masową wysyłkę paczek najlepiej powierzyć sprawdzonej firmie. InPost proponuje abonamenty dla firm, dzięki którym cena za paczkę jest niższa, a jakość jak zwykle, na najwyższym poziomie.

Prowadzisz firmę? Wysyłasz wiele paczek miesięcznie? Zaoszczędź na wysyłce z InPost! Różnorodność oferty sprawia, że jest to rozwiązanie zarówno dla małych, jak i dużych firm.

Poznaj pełną ofertę Abonamentów i podpisz umowę online.

Powodem przemawiającym za skorzystaniu z szansy, jaką daje współpraca afiliacyjna, jest też brak ryzyka finansowego. Zainteresowana takim sposobem zarobkowania osoba nie płaci, oczywiście, za reklamowanie produktów lub usług danej firmy. Nie traci na tym również żadna ze stron.

Ewentualne niepowodzenie, czyli niezadowalające efekty sprzedażowe, nie pociąga za sobą kar za brak umiejętności przekonania własnych czytelników lub widzów do polecanej rzeczy. Z kolei reklamodawca nie ponosi kosztów, jakie przyniosłaby nieudana kampania marketingowa.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Nadanie paczki w sobotę – czy to możliwe?

Ze względu na rosnące tempo życia wielu osobom zdarza się zapomnieć o załatwieniu różnych spraw, w tym np. o nadaniu przesyłki. Zoriento...

Zwroty w e-commerce – jak wpływają na sprzedaż, trendy, dane

Jeszcze kilka lat temu zwroty były prawdziwą zmorą zarówno sklepów internetowych, jak i ich klientów. Dodatkowe koszty, niejasne procedu...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!