Reklama w internecie, czyli współczesny wymiar marketingu. Najważniejsze informacje

Reklama E-commerce
Reklama w internecie, czyli współczesny wymiar marketingu. Najważniejsze informacje Reklama w internecie, czyli współczesny wymiar marketingu. Najważniejsze informacje

25 Września 2023

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Reklama w internecie to obecnie jeden z najlepszych, o ile nie najlepszy, sposób informowania klientów o swoich produktach i usługach. Umiejętne opracowanie tego kanału komunikacji daje szansę na duży rozgłos, a tym samym zyski firmie każdej wielkości. Jak jednak wykorzystać go w pełni? Z naszym poradnikiem stworzenie skutecznej reklamy w internecie stanie się znacznie łatwiejsze!

Reklama w internecie – co to takiego?

Pod określeniem „reklama w sieci” kryje się szereg działań marketingowych mających na celu promowanie produktu, usługi lub strony internetowej firmy, która je oferuje. Taki sposób dotarcia do klientów cieszy się ogromną popularnością, ponieważ daje możliwości niedostępne w przypadku reklamowania się w innych mediach. Najlepiej zrozumieć to na przykładzie cech charakteryzujących ten rodzaj przekazu marketingowego. Należą do nich:

  • targetowanie;
  • interaktywność;
  • aktualność;
  • różnorodność form przekazu;
  • szeroki zasięg oddziaływania.

Targetowanie

Targetowanie, czyli definiowanie docelowej grupy klientów i kierowanie przekazu wyłącznie do niej to największy wyróżnik internetowej reklamy. Na podstawie cech osób, które mogą być zainteresowane danym produktem lub usługą, dociera się do konkretnych użytkowników sieci. Innymi słowy, w tym przypadku przekaz kieruje się do konsumentów w wybranym przedziale wiekowym, zamieszkałych w określonym miejscu (np. w dużym mieście), mających konkretne zainteresowania itd.

Co daje targetowanie internautów? Przede wszystkim zapewnia dotarcie do osób, których reklama ma szansę naprawdę zainteresować. Dzięki temu inwestycja w promocję jest też tańsza, ponieważ eliminuje się pokazywanie jej użytkownikom sieci, którzy niemal na pewno nie zdecydują się kupić danego produktu. Zachodzi tu prosta prawidłowość – im mniej razy zostanie wyświetlona, tym mniej za kampanię zapłaci reklamodawca.

Interaktywność

Na to, czy reklama w internecie jest skuteczna, wpływ ma zaangażowanie odbiorcy. W tym aspekcie ponownie góruje ona nad kampaniami prowadzonymi w innych typach mediów. Jako dobry przykład możemy podać spoty telewizyjne, w trakcie których wiele osób zajmuje się innymi czynnościami, ignorując przekaz. W rezultacie reklamodawca płaci za kampanię, której skuteczność jest mniejsza, niż oczekiwałby na podstawie zainwestowanych w nią środków.

W przypadku reklamy w sieci jest to dużo trudniejsze. Wiele jej form takich jak interaktywne grafiki, banery i filmy wymaga kliknięcia przycisku, by je wyłączyć. Nie zawsze jednak jest to możliwe, ponieważ w wielu przypadkach internauta może przejść do interesującego go materiału dopiero po obejrzeniu reklamy. Choć dla większości użytkowników internetu taka forma przekazu jest irytująca, nie można odmówić jej skuteczności, ponieważ na pewien czas jego treść zapada w pamięć.

​​​​​​​Aktualność

Reklama na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych daje wyjątkową możliwość reagowania na bieżące wydarzenia i potrzeby konsumentów. Z tej możliwości korzysta wiele firm, tworząc dopasowane do tego treści. Najbardziej pomysłowe z nich są doceniane na tyle, że stają się viralami. Taka spontaniczna aktywność użytkowników sieci niesie przekaz dalej, zapewniając nieosiągalną w inny sposób popularność. Choć trwa ona krótko, może przynieść spektakularny wzrost sprzedaży, a co za tym idzie, także i zysków.

Różnorodność form przekazu

Co łączy materiały promocyjne publikowane w innych mediach? Jednakowość rozumiana jako korzystanie z tej samej formy przekazu. W prasie nie ma innej możliwości niż umieszczenie zdjęcia lub grafiki. W radio reklama zawsze będzie emitowana w postaci krótkiego słuchowiska. Z kolei w telewizji jednym sposobem na zainteresowanie klientów jest emitowanie spotów reklamowych. W sieci tego rodzaju ograniczenia nie występują.

Szeroki zasięg oddziaływania

Różnorodne metody reklamy w internecie dają szansę zainteresowania konsumentów o odmiennych upodobaniach. Wśród nich znajdą się zarówno osoby, których do zakupu lepiej przekona dłuższy artykuł, jak i takie preferujące krótkie filmy publikowane w mediach społecznościowych. Dzięki temu łatwiej dotrzeć do wielu odmiennych grup klientów. W połączeniu z samą popularnością internetu reklamowanie się w ten sposób zapewnia największy zasięg oddziaływania, bezapelacyjnie wygrywając z innymi mediami.

Początki reklamy w internecie

Reklama produktu w internecie ma historię niemal równie długą jak on sam. Pierwszą w dziejach wyświetlono internautom 27 października 1994 roku. Na witrynie czasopisma Hot Wire umieszczono czarny prostokąt z napisem Kliknąłeś tutaj?, zachęcającym do sprawdzenia, co się stanie po jego naciśnięciu. Zaimplementowany w banerze odnośnik prowadził do strony operatora telefonii komórkowej AT&T. Co ważne, na wypromowaniu tej sieci akcja promocyjna się nie kończyła. Częścią kampanii był konkurs, w którym można było uzyskać dostęp do wirtualnej wycieczki po siedmiu najsłynniejszych muzeach świata.

W tamtym czasie reklama firmy w internecie była nowością, dlatego też wiele osób było naprawdę zaintrygowanych. Jak dużo? Niemal co drugi internauta. AT&T osiągnęło więc oszałamiający sukces, ale trzeba pamiętać, żeby interpretować go w określonym kontekście. Po pierwsze użytkownicy sieci siłą rzeczy nie mogli wówczas być znużeni nadmiarem przekazu marketingowego, a po drugie było ich niewielu. Z czasem siła reklamy zaczęła spadać, co z jednej strony było zjawiskiem naturalnym, a z drugiej pokłosiem złych praktyk stosowanych przez reklamodawców.

W latach 90. nie istniało jeszcze targetowanie, przez co reklama internetowa bardziej przypominała swój telewizyjny odpowiednik. By dotrzeć z przekazem, musiała się wyróżniać. Z tego powodu banery były kolorowe, a z czasem zaczęły przykuwać uwagę także dźwiękiem. Pojawiało się ich też coraz więcej. Kolejne formaty stawały się ponadto coraz bardziej uciążliwe, wyświetlając się znienacka, a nawet przesuwając, by uniknąć wyłączenia przez internautę. Skutek takich kampanii coraz częściej bywał odwrotny od zamierzonego. Reklamodawcy zaczęli więc szukać nowych, skuteczniejszych i mniej inwazyjnych sposobów promocji.

Reklama w sieci obecnie. Typy reklamy w internecie

Reklama banerowa w internecie, choć nadal istnieje, powoli przechodzi do historii. Współczynnik kliknięć takich plansz jest obecnie bardzo niski, do czego swój negatywny wkład wniosły praktyki stosowane w latach 90. i w pierwszej dekadzie XXI wieku. Reakcją na nie było również powstanie wtyczek do przeglądarek blokujących reklamy.

W warunkach szybko postępującego rozwoju internetu żadna branża i pojedynczy biznes nie mógł już jednak pozwolić sobie na nieobecność w tym medium. Konieczność wprowadzenia radykalnych zmian zaowocowała powstaniem nowych form promocji. Dzięki temu powstały lub rozwinęły się formaty takie jak:

  • spoty wideo;
  • artykuły sponsorowane i wpisy na blogu;
  • linki sponsorowane;
  • remarketing;
  • pozycjonowanie strony internetowej.

Spoty wideo

Krótkie filmy przedstawiające ofertę dla klientów są jednym z rodzajów reklamy w internecie, który cieszy się coraz większą popularnością. Z kampaniami tego typu możemy spotkać się niemal wszędzie – na platformach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, TikTok i YouTube, portalach ogólnotematycznych, stronach dla osób zainteresowanych konkretnymi zagadnieniami itp. Nie zawsze jednak taka forma promocji jest odpowiednia. Znacznie uważniejsi niż dawniej reklamodawcy odkryli dzięki temu m.in. skuteczność merytorycznych tekstów.

 

Artykuły sponsorowane i wpisy na blogu

Czy reklama sklepu internetowego w internecie może zostać stworzona w formie filmu? Jak najbardziej, równie dobrze sprawdzi się przede wszystkim jako narzędzie promocji dużej i rozpoznawalnej sieci, jak i małego biznesu. Mały biznes z branży e-commerce jak żaden inny powinien posiłkować się m.in. artykułami sponsorowanymi. Treści tego typu tworzone są przede wszystkim z myślą o czytelniku. Jedyną formą promocji w tym przypadku jest umieszczony w tekście link.

Zadaniem takich artykułów jest zarówno promocja oferty firmy, jak i budowanie jej marki jako przyjaznej klientowi. Dzięki tekstom ma on szansę znaleźć odpowiedź na swoje pytania. Wielką zaletą tego rodzaju reklamy jest brak możliwości jej zablokowania. Właśnie z tego powodu artykuły sponsorowane cieszą się coraz większą popularnością, którą zyskują kosztem coraz mniej skutecznych banerów. Taki sposób reklamowania warto uzupełnić o stworzenie firmowego bloga. Tak jak teksty na innych stronach pomoże on w promocji i tworzeniu wizerunku firmy oraz pozycjonowaniu strony.

Linki sponsorowane Google Ads

Odnośniki Google Ads (dawniej AdWords) prowadzące do strony głównej lub podstron sklepu internetowego są niezwykle skuteczne. Zapewniają one widoczność w wyszukiwarce, ponieważ umieszczone są na samej górze witryny. Współcześnie są one coraz bardziej funkcjonalne, ponieważ Google oferuje możliwość tworzenia ich spośród kilkunastu formatów. Pozwala to na dodanie np. formularza kontaktowego.

Pozycjonowanie strony internetowej

Nawet najlepsza reklama internetowa, za którą trzeba zapłacić, nie da tyle, ile żmudna praca u podstaw. Optymalizacja strony pod kątem SEO powinna przebiegać dwutorowo. Koniecznie trzeba zadbać o nią od strony technicznej, ponieważ to warunkuje, czy roboty indeksujące Google uznają ją za godną polecenia użytkownikom i zaczną pozycjonować na wyższych miejscach.

By było to możliwe, witryna musi przede wszystkim otwierać się szybko. W innym przypadku nie można liczyć na cierpliwość internauty. Jeśli nie zdoła połączyć się ze stroną w krótkim czasie, najpewniej zamknie kartę w przeglądarce. Co się stanie, jeśli wejdzie na stronę, ale ona dalej będzie działać powoli? Niewykluczone, że wpłynie to na konwersję. Klient porzuci swój wirtualny koszyk i kupi go u konkurencji.

W technicznej optymalizacji ważne jest również dostosowanie strony zarówno do przeglądarek desktopowych, jak i mobilnych. Obecnie zdecydowana większość ruchu w sieci odbywa się z poziomu smartfona lub tabletu, a nie komputera. Niedopasowanie strony do rozmiarów ekranów urządzeń mobilnych jest więc niczym innym jak rezygnacją z ogromnej grupy klientów.

Optymalizacja techniczna powinna iść w parze z dbaniem o to, by wszystkie treści na stronie były przygotowane zgodnie z zasadami SEO. Widoczność w wyszukiwarce poprawi wykorzystywanie w nich fraz kluczowych, tworzenie contentu na wspomniany już blog (także z uwzględnieniem takich fraz) oraz regularne odświeżanie tekstów polegające na przeredagowywaniu ich na nowo, dodawaniu do nich elementów takich jak np. filmy czy grafiki oraz aktualizowanie treści.

Remarketing

Pozycjonowanie jako reklama w internecie długofalowo przynosi doskonałe efekty, pozwalając wypromować się wśród nowych klientów i przypomnieć dawnym. O tych ostatnich warto dbać w szczególności. Istnieje bowiem duża szansa, że coś jeszcze z oferty firmy zainteresuje ich w przyszłości. Z drugiej strony mogą oni też zapomnieć o tym, gdzie kupili dany produkt lub zamówili usługę. W takich sytuacjach przydaje się remarketing, czyli wysyłanie e-maili do dotychczasowych klientów.

Przypomnienie o swoim istnieniu nie może jednak ograniczać do wysyłania wiadomości z aktualną ofertą. Były klient zacznie traktować je jak spam, a to prosta droga do anulowania przez niego subskrypcji. Na szczęście da się tego uniknąć, a jednym ze sposobów jest przysyłanie bonów zniżkowych na kolejne zakupy. Zamiast tego można proponować też skorzystanie z oferty limitowanej lub wzięcie udziału w konkursie z nagrodami rzeczowymi albo pieniężnymi.

Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.

Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!

​​​​​​​Jak zacząć działania marketingowe w internecie?

Darmowa reklama w internecie nie istnieje, ponieważ w każdą wkładany jest wysiłek i czas, a co za tym idzie, pieniądze. Z tego powodu pierwszym działaniem, które trzeba podjąć, jest wygospodarowanie środków na kampanię promocyjną. Po ustaleniu budżetu można przejść do kolejnych kroków, w tym najważniejszego, jakim jest zadbanie o techniczną optymalizację strony. Najlepiej powierzyć to zadanie specjalistom z agencji SEO, którzy sprawdzą działanie witryny i je poprawią.

Następnie należy przejść do sprawdzenia treści na stronie i poprawić je tak, by robotom indeksującym łatwiej było je znaleźć. Innymi słowy, content taki jak opisy produktów powinien być unikalny dla każdej rzeczy. Dotyczy to wszystkiego, co znajduje się w asortymencie, a więc również tych samych towarów różniących się tylko np. wersją kolorystyczną. Ponadto w tekstach powinny znajdować się frazy kluczowe, które wpisują internauci szukający danego produktu. Proces optymalizacji strony warto zakończyć uruchomieniem firmowego bloga, a jeśli taki już jest, to poprawą i odświeżeniem opublikowanych już artykułów.

Strona internetowa to wizytówka firmy i najważniejsze narzędzie marketingowe. Dzięki optymalizacji uwzględniającej tak stronę techniczną, jak i contentową witryna znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, a to przełoży się na liczbę odwiedzających ją internautów. Czy będzie miało to wpływ na konwersję? To już zależy nie tylko od działań promocyjnych, ale także atrakcyjności oferty, cen oraz metod płatności i dostawy. Dopiero gdy wszystkie te aspekty zostaną uwzględnione, można przejść do inwestycji w inne formy reklamy. W innym przypadku mija się to z celem i skończy się jedynie stratą pieniędzy.

Jak mierzyć skuteczność reklamy w sieci

Marketing w sieci w mniejszym lub większym stopniu przekłada się na wzrost sprzedaży, ale kosztuje. Właśnie dlatego proponujemy sprawdzić narzędzia takie jak Google Analitycs pozwalające sprawdzić, jak bardzo włożony wysiłek i środki się opłaciły. W tym celu mierzy się współczynniki takie jak:

  • CTR (click-through rate);
  • CR (conversion rate);
  • CPM (cost per mille);
  • CPC (cost per click);
  • CPA (cost per action);
  • Time on Site;
  • Bounce Rate.

CTR

CTR to współczynnik klikalności, który pozwala sprawdzić, ile osób zainteresował baner reklamowy w stosunku do liczby wyświetleń. Jeśli mniej niż było to oczekiwane, należy zastanowić się, co może być tego przyczyną. Czasem problemem jest dobór nieodpowiedniej grupy docelowej, strony, na której pojawia się materiał promocyjny czy nawet umiejscowienie jej w mało widocznym miejscu.

CR

Pod skrótem CR kryje się współczynnik konwersji informujący, ilu spośród internautów, którzy odwiedzili stronę, kupiło jakiś produkt. W tym przypadku niezadowalający rezultat często wynika z powolnego działania witryny.

Niewykluczone, że powodem jest niedostosowanie jej pod kątem UX (user experience), czyli doświadczenia użytkownika. Skomplikowany interfejs utrudniający wyszukanie produktu, formularza kontaktowego czy FAQ – sekcji z pytaniami i odpowiedziami to dla klienta wystarczająca motywacja do opuszczenia strony i skorzystania z usług konkurencji.

Niska konwersja wynikać może także ze zbyt małej liczby sposobów płatności lub dostawy. Jeśli żadna z powyższych przyczyn nie ma wpływu na wyniki sprzedaży, warto przyjrzeć się temu, co nie mniej ważne – różnorodności asortymentu i cenom produktów, a następnie porównaniu ich z towarem i kwotami ustalonymi przez rynkowych rywali.

CPM, CPC i CPA

W tej grupie mieszczą się wskaźniki pokazujące koszt za tysiąc wyświetleń (CPM), kliknięcie (CPC) i akcję (CPA). Pierwszy współczynnik umożliwia sprawdzenie, ile przyszło zapłacić za kampanię reklamową, a co za tym idzie, jak wydatek przełożył się na wzrost rozpoznawalności marki.

Pozostałe dwa współczynniki służą do sprawdzenia, w jakim stopniu kampania promocyjna wpłynęła na wzrost zainteresowania klientów. W przypadku CPC znaczenie ma samo kliknięcie reklamy. Współczynnik CPA pozwala zweryfikować już nie tylko to, ale także co dalej zrobił użytkownik strony. Innymi słowy, dzięki temu wiadomo, ile osób po ujrzeniu materiału promocyjnego weszło na stronę i złożyło zamówienie. CPA wyróżnia także uwzględnianie jeszcze innych akcji takich jak wyrażenie zgody na wysyłanie newslettera czy też wypełnienie formularza kontaktowego.

Time on Site i Bounce Rate

Zainteresowanie reklamą, które doprowadziło użytkownika do wejścia na stronę internetową, daje też szansę sprawdzenia, jak długo pozostał na stronie (Time on Site). Jeśli krótko, oznacza to, że jest na niej zbyt mało angażującej zawartości. Bardzo możliwe, że oferta jest na tyle ograniczona, by nie było potrzeby przeglądać witryny dłużej. Problemem bywa też brak ciekawych treści, nieatrakcyjny wygląd strony albo utrudniona nawigacja. W niektórych przypadkach, a więc gdy strona prezentuje się wyjątkowo źle, trzeba liczyć się też ze zwiększonym Bounce Rate, czyli współczynnikiem odrzuceń. Termin ten odnosi się do sytuacji, w której internauta szybko opuścił witrynę bez przeglądania jakichkolwiek podstron.

Reklama w internecie z InPost – docieraj do setek tysięcy odbiorców

Dobra reklama w internecie ma dużą siłę oddziaływania, ale każdy człowiek żyje przede wszystkim poza światem wirtualnym. Z tego powodu nie warto rezygnować z tradycyjnych form promocji, choć pojawiających się w innych niż dawniej miejscach. Właśnie dlatego oferujemy skuteczne sposoby na pokazanie się klientom. Dzięki współpracy z nami reklamodawca może wybrać poniższe formy reklamy:

  • Oklejenie automatów Paczkomat® w wybranych lokalizacjach swoją indywidualną kreacją; 
  • Baner w formie statycznej wyświetlający się na ekranach automatów Paczkomat®;
  • Sampling - reklama próbek produktów za pośrednictwem dystrybucji sampli w skrytkach urządzeń Paczkomat®.

Klientom biznesowym InPost proponujemy również wykupienie powierzchni reklamowej w sieci. W ofercie dostępne są takie formy promocji jak:

  • banery reklamowe na stronie InPost;
  • wpisy reklamowe w newsletterze InPost;
  • banery i powiadomienia push w aplikacji mobilnej InPost Mobile.

Formy współpracy reklamowej z InPost można dopasować indywidualnie do potrzeb klienta i wysokości budżetu na reklamę. Nasze usługi dostosowane są zarówno dla dużych i małych biznesów. Odezwij się do nas - chętnie poznamy Twoje potrzeby i przedstawimy dedykowane rozwiązania.

Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!

Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.

Możliwości jest naprawdę sporo:


  • oklejanie urządzeń Paczkomat
  • reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
  • sampling produktów reklamowych
  • banery reklamowe na stronie InPost
  • reklama w newsletterze InPost
  • powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszystkie pytania.

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Jak pozyskać klienta na usługi? Cenne wskazówki i sposoby reklamowe

Pozyskiwanie klientów to trudne zadanie, zwłaszcza dla nowych firm. Jak to zrobić? Wykorzystaj moc rekomendacji, wydarzeń branżowych i i...

Jak poprawić wizerunek firmy? Przydatne wskazówki i tipy

Pozytywny wizerunek firmy ma ogromne znaczenie na konkurencyjnym rynku biznesowym. W InPost wierzymy, że zapewnić go może strategia skon...

Reklamy video – co warto o nich wiedzieć? Czy są skuteczną formą promocji?

Treści video generują tysiące, a nawet miliony odsłon. Właśnie dlatego są one formą reklamy tak chętnie wybieraną przez reklamodawców. C...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!