SEO i SEM — czym się różnią i na czym polegają?

E-commerce Porady
SEO i SEM — czym się różnią i na czym polegają? SEO i SEM — czym się różnią i na czym polegają?

17 Września 2023

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Jak najwyższa pozycja strony internetowej w wyszukiwarkach, ze szczególnym uwzględnieniem Google, ma kluczowy wpływ na wyniki finansowe e-biznesu. By być widocznym dla odbiorców, koniecznie jednak trzeba wiedzieć, co to jest SEO i SEM oraz jak i kiedy je stosować. Dzięki temu poradnikowi stanie się to zdecydowanie łatwiejsze!

SEO i SEM — najważniejsze różnice

Jednym ze sposobów na wybicie się ponad konkurencję, jest Search Engine Optimalization – SEO. Działania podejmowane w jego ramach polegają na pozycjonowaniu witryny w taki sposób, by zajmowała jak najwyższe miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania. Innymi słowy, do ulokowania witryny na szczycie nie wykorzystuje się płatnych kampanii prezentujących ją jako linku sponsorowanego.

SEO marketing nie musi kosztować zupełnie nic, choć zadanie profesjonalnego pozycjonowania strony można odpłatnie zlecić specjalistom. W przypadku Search Engine Marketing (SEM) ścieżki wyboru nie ma. Poprawa widoczności biznesu w sieci przy wykorzystaniu tej metody zawsze wiąże się z kosztami. Jak duże są to wydatki? Na to pytanie nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Na skuteczne promowanie marki wpływ ma przede wszystkim budżet przeznaczony na reklamę. Z tego powodu dużym graczom z danej branży dużo łatwiej jest się pokazać. Znaczenie ma też sam sektor rynku. Wszędzie tam, gdzie konkurencja jest liczna (a do tego zamożna), nakład środków przeznaczonych na kampanie siłą rzeczy musi być większy.

Marketing w wyszukiwarkach internetowych można też prowadzić na dwa sposoby. Warto wykorzystać podstawy SEO, czyli zoptymalizowanie contentu (treści na stronie) m.in. pod kątem słów kluczowych (keywords), linkowania i dbania o jego jakość uwzględniającą przydatność informacji. Jeśli finanse e-biznesu na to pozwalają, do tych działań najlepiej dodać kampanie SEM dające szybkie rezultaty. Ta strategia zapewnia stałe budowanie widoczności strony, cyklicznie wspierane przez sztuczne (nieorganiczne, płatne) jej windowanie.

​​​​​​​Na czym polega SEO? Czym jest optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek?

Optymalizacja strony pozwalająca znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania uwzględnia kwestie techniczne i dopasowanie treści do zapytań użytkowników. Ze względu na dominację wyszukiwarki Google, to właśnie na niej koncentrują się kampanie SEO. Co to jest i od czego zacząć? W pierwszej kolejności należy skupić się na zapewnieniu jak najlepszego działania witryny. Powinna się wczytywać szybko i wyświetlać poprawnie zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Dzięki temu zyskuje się podwójnie. Po pierwsze algorytmy wyszukiwarki promują taką stronę kosztem tych działających gorzej. Po drugie zwiększa się szansę, że potencjalny klient przejrzy jej zawartość, a nie opuści ją zniechęcony oczekiwaniem na wczytanie treści.

Uzupełnieniem działań w ramach SEO jest odpowiedni content. Co to znaczy? W treściach na witrynie powinny zostać zawarte słowa i frazy zgodne z zapytaniami wpisywanymi w Google przez internautów. Wyszukiwarkowy gigant coraz śmielej stawia też na jakość treści. Z tego powodu same keywords, czyli słowa kluczowe nie wystarczą. Należy osadzić je w przydatnych z punktu widzenia klienta treściach, np. opisach produktów. Im samym można dodatkowo nadać wartości marketingowej, przekonując konsumenta co do słuszności wyboru danego towaru lub usługi właśnie na tej stronie, a nie u konkurencji.

O tym, jak ważny jest content, łatwo się przekonać na przykładzie dodatkowych treści udostępnianych na firmowych blogach i w innych miejscach w internecie. Artykuły, dzięki którym czytelnicy uzyskują odpowiedzi na nurtujące ich pytania, porady czy po prostu ciekawostki pozwalają pozyskać i utrzymać klientów. Taka osoba nie tylko trafia na stronę i zapoznaje się z ofertą firmy, ale może na nią wracać w celu przeczytania kolejnych ciekawych treści.

 

Za wartościowy content Google uznaje także te treści, w których są linki. Działanie to ma na celu promowanie witryny poprzez budowanie jej tzw. autorytetu. Innymi słowy, odnośniki umieszczone na wielu zewnętrznych serwisach sygnalizują wyszukiwarce, że docelowa witryna jest polecana, a tym samym warto wyświetlać ją jak najwyżej. Dobre efekty daje również linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczanie odnośników do kolejnych podstron własnego sklepu internetowego lub portalu oferującego dane usługi.

SEM — marketing w wyszukiwarce i charakterystyka

SEO i SEM nie muszą iść w parze, ale warto korzystać z nich obu. Optymalizacja wyników zapytań mieści się bowiem w definicji marketingu, ale jej nie wyczerpuje. Resztę działań stanowią kampanie Pay Per Click (PPC), czyli promowanie stron za pieniądze. Dają one natychmiastowe efekty w postaci linków umieszczanych na samej górze wyników wyszukiwania. W ten sposób zwiększa się szanse, że użytkownik internetu je dostrzeże, a to z kolei może się przełożyć na zwiększenie sprzedaży.

Google Ads, czyli właśnie promowane odnośniki do witryn internetowych, wiążą się jednak z koniecznością wygospodarowania dodatkowych środków z budżetu firmy. Z tego powodu wiele internetowych biznesów decyduje się na akcje promocyjne ograniczone w czasie. Przydają się one m.in. nowym firmom lub tym, które chcą przedstawić rzeczy niedawno dodane do oferty. Częstą praktyką jest też pokazywanie produktów i usług w określonych momentach roku. Dla przykładu sklep sprzedający sprzęt narciarski może skorzystać na płatnych reklamach w okresie jesienno-zimowym, ale nie będzie ich potrzebował latem.

SEO a SEM — ile kosztują działania w internecie?

Różnice między SEO a SEM sprowadzają się do czasu, po którym widać efekty podjętych działań. W przypadku optymalizacji odczekać trzeba kilka miesięcy, ale wysoką pozycję na liście wyszukiwania strona zachowuje na długo. Pozycjonowanie SEM daje natychmiastowy skutek, jednak tylko do momentu, gdy trwa płatna kampania. Z tego powodu trudno powiedzieć, ile dokładnie kosztują oba rodzaje marketingu w sieci i który z nich jest droższy. SEM kosztuje więcej głównie wtedy, gdy optymalizację wykonuje się bez pomocy specjalistycznej agencji.

Samodzielne pozycjonowanie pod kątem organicznych wyników zapytań jest jednak czasochłonne. W przypadku małych biznesów bywa wręcz trudne do wykonania. Dlatego też wielu przedsiębiorców decyduje się na podpisanie umów z firmami świadczącymi usługi SEO. Co to jest i jaki zakres działań obejmuje? To już zależy od wymagań e-biznesu. Agencje poprawiające widoczność podmiotów handlujących w internecie mogą tylko poprawić techniczne aspekty witryny, jak również zorganizować trwającą wiele miesięcy akcję promocyjną obejmującą m.in. publikacje treści sponsorowanych.

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Jak zapakować plakat do wysyłki – kompleksowy poradnik

Miłośnicy plakatów czy obrazów wiedzą doskonale, że każde drobne uszkodzenia, zarysowania lub zagniecenia obniżają drastycznie wartość e...

Jak zapakować sukienkę do wysyłki? Prosty i szybki sposób

Sprzedawanie wielu ubrań przez internet, w tym sukienek, to niezwykle szybki i łatwy sposób na zrobienie porządku we własnej szafie i do...

Przesyłka przez Paczkomat? Jakie wymiary paczek obowiązują – sprawdź!

Wysyłanie przesyłek stało się prostsze niż kiedykolwiek – wszystko za sprawą innowacyjnych urządzeń do samodzielnego nadawania i odbiera...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!