Sprzedaż internetowa – wszystko, o czym musisz wiedzieć, zanim zaczniesz sprzedawać w internecie
E-commerce Dla biznesu

Sprzedaż internetowa – wszystko, o czym musisz wiedzieć, zanim zaczniesz sprzedawać w internecie

5 Sierpnia 2022

​​​​​​​Branża e-commerce ma nieograniczony potencjał. Jedną z najlepszych zalet jest to, że można sprzedawać online poza granicami miasta, kraju, a nawet kontynentu, nie opuszczając własnego fotela. Praktycznie każdy, z każdego miejsca na świecie może stać się naszym klientem. Ale od czego zacząć? O czym pamiętać, aby całość miała ręce i nogi? Zapoznaj się z praktyczną wiedzą!

Sprzedaż internetowa – co warto wiedzieć o handlowaniu w sieci?

Nie ulega wątpliwości, że sprzedaż przez internet cały czas rośnie – coraz więcej osób kupuje produkty, przebywając we własnym domowym zaciszu i używając do tego smartfona lub laptopa. To dobra wiadomość dla osób  myślących o rynku e-commerce. Z drugiej jednak strony, nie brakuje sklepów, które w szybkim tempie upadają. Dlatego zanim zaczniemy inwestować pieniądze w biznes online, warto zbadać rynek i konkurencję, przemyśleć pomysł na sklep, stworzyć biznesplan oraz strategię firmy. Jest to kluczowe, jeśli chcemy osiągnąć sukces.

Co się opłaca sprzedawać przez internet? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest taka prosta. Wynika to z faktu, że sprzedawać w internecie można prawie wszystko, jednak nie w każdym przypadku się to opłaca, np. ze względów logistycznych. Oczywiście najlepsza sytuacja to taka, kiedy na dany towar jest wystarczający popyt, a my jesteśmy ekspertem w danej branży. W przypadku sprzedawania artykułów, których nie znamy, będziemy musieli poszerzyć kwalifikacje, poznać lepiej rynek i pomyśleć o współpracy ze specjalistą.

Jak sprzedawać w internecie – najważniejsze wskazówki?

Zastanawiasz się, jak skutecznie zacząć sprzedaż internetową? Jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki na rynku e-commerce, zwróć uwagę na takie aspekty jak:

  • responsywność sklepu internetowego – zakładając e-sklep, warto zwrócić uwagę, by był zaprojektowany również z myślą o urządzeniach mobilnych. Istnieje spora szansa, że część klientów będzie chciała przejrzeć asortyment sklepu czy złożyć zamówienie z poziomu smartfona lub tabletu. Jeśli strona internetowa nie będzie dopasowywać się do każdego urządzenia mobilnego, możesz stracić potencjalnego klienta;
  • struktura strony – użytkownicy nie mogą mieć problemu z poruszaniem się po sklepie online. Witryna powinna być maksymalnie przyjazna oraz czytelna dla klienta. Pamiętaj, by kwestie dotyczące np. płatności czy dostawy produktów, były podane „na tacy”. Jeśli konsument będzie musiał długo szukać najważniejszych informacji, istnieje spore ryzyko, że zrezygnuje z zakupów;
  • zapewnienie bezpieczeństwa zakupów i prosta ścieżka zakupowa;
  • marketing – czy wiesz, jak skutecznie promować swój biznes, by przyciągnąć kupujących? Jest to niezwykle ważne, jeśli zależy ci na zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym. Istnieje wiele możliwości: kampanie reklamowe w social mediach, pozycjonowanie, kampanie Google Ads, influencer marketing czy bardziej tradycyjne formy, jak np. spoty telewizyjne. Wybór zależy przede wszystkim od tego, co sprzedajesz, jaki masz budżet oraz od twojej grupy docelowej;
  • możliwość wyboru różnych opcji dostaw i płatności – warto zadbać o to, by kupujący mogli skorzystać z rozwiązania dopasowanego do ich potrzeb i preferencji. Niektórzy wolą finalizować transakcję BLIK-iem, a inni płacić za pobraniem;
  • kontakt z klientem – każdy przedsiębiorca działający w branży e-commerce wie, jak ważna jest rzetelna obsługa klienta. Tutaj nie tylko liczy się sprawność dokonanych transakcji i ekspresowa realizacja zamówienia, ale równie istotne jest szybkie odpowiadanie na pytania, zadane przez klienta. Konsumenci doceniają szybką pomoc;
  • jasny opis produktów – oprócz ładnych zdjęć czy filmów reklamujących towar, kluczowe jest podanie najważniejszych informacji o produkcie, szczególnie jeśli sprzedajemy ubrania czy obuwie. W końcu klient nie kupi kota w worku, nie wiedząc, czy dana rzecz na niego pasuje. Im więcej informacji konsument może wynieść z opisu, tym mniejsza szansa na zwroty czy reklamacje.

Gdzie sprzedawać w internecie?

Jeśli masz już pomysł na biznes i wiesz, co chcesz sprzedawać, teraz musisz się zastanowić, gdzie chcesz to robić. Istnieje wiele kanałów sprzedaży internetowej. Możesz do tego wykorzystać platformy Open-source lub abonamentowe, czy też sprzedawać za pośrednictwem Marketplace’ów. Czym się wyróżniają wszystkie możliwości?

Najprostszymi w użyciu są Marketplace’y, czyli platformy typu Allegro, OLX, Facebook, Amazon czy eBay. Najczęściej te miejsca umożliwiają klientom przeglądanie produktów czy usług wystawionych przez różnych handlowców. Użytkownicy doceniają tego typu strony, ponieważ w jednym miejscu mogą kupić dosłownie wszystko: od popielniczki po samochód. Płatność nie jest realizowana na platformie, tylko u konkretnego sprzedawcy. Również po jego stronie leży wysyłka towaru.

Platformy typu Open-source wyróżniają się bezpłatną licencją, a opłatę ponosi się jedynie za hosting. Ponadto oferują ogromną elastyczność w kwestii modyfikacji sklepu, a właściciele mają dostęp do kodu źródłowego, co umożliwia im samodzielne budowanie sklepu internetowego od podstaw.

Z kolei przy platformach abonamentowych inaczej znanych jako SaaS (Software as a Service) dostawcy usług udostępniają gotowe oprogramowanie oraz szablony za ustaloną opłatę (opłacaną cyklicznie). To gotowe rozwiązanie pozwala na sprawne i szybkie założenie sklepu internetowego ze wszystkimi udogodnieniami. Bardzo często w cenie możemy liczyć na support. Platforma abonamentowa nie jest polecana dla dużych firm, które wymagają specjalnej personalizacji i dedykowanych rozwiązań.

Jaki program lub system do sprzedaży internetowej najlepiej wybrać? Tutaj nie ma łatwych odpowiedzi. Wszystkie możliwości mają swoje cienie i blaski, dlatego warto zastanowić się, które wyjście będzie najbardziej opłacalne dla naszego biznesu.

Sprzedaż internetowa – czy warto zakładać własny sklep internetowy?

Handel internetowy w Polsce i na świecie rośnie w siłę i nic nie wskazuje na to, że miałoby się to zmienić. Niektórzy nie wyobrażają sobie życia bez możliwości zamawiania towarów przez internet. To wszystko sprawia, że założenie własnego sklepu internetowego jest prostsze niż kiedykolwiek. Jednak czy gra jest warta świeczki? Tak, jeśli tylko odpowiednio do tego podejdziemy.

W handlu internetowym nie ma ograniczeń co do godzin otwarcia sklepu, co oznacza, że sklep internetowy nigdy nie śpi i może zarabiać cały czas. Dodatkowo nie musimy ograniczać się jedynie do działań lokalnych: nasze artykuły czy oferowana przez nas usługa może dotrzeć do większej ilości odbiorców w kraju oraz za granicą – obecnie bez problemu można pobierać płatności w innej walucie, a także wysyłki międzynarodowe są łatwiejsze.

Branża e-commerce wyróżnia się ogromnym potencjałem reklamowym: jesteśmy w stanie wypromować markę skuteczniej niż w przypadku sklepu stacjonarnego. Działania marketingowe zwiększają rozpoznawalność i zasięg firmy, a także przyczyniają się do wzrostu sprzedaży internetowej i budują zaangażowaną społeczność wokół marki. Warto również wspomnieć o możliwości pracy zdalnej. Jest to świetne rozwiązanie dla osób, które chcą regulować swoje godziny pracy.

Sprzedaż internetowa w social mediach

Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż internetową? Wykorzystaj social media! Kupowanie przez Internet stało się już normą, dlatego również portale społecznościowe wprowadzają nowe funkcje dedykowane sprzedawcom, umożliwiające dotarcie do potencjalnych klientów oraz wpływające na wzrost sprzedaży.

Popularne serwisy, takie jak Instagram czy Facebook, umożliwiają włączenie funkcji „Sklepu” w koncie biznesowym czy na fanpage’u. Dzięki temu zyskujemy opcję oznaczania produktów na zdjęciach/ filmach i relacjach. Użytkownicy doceniają to rozwiązanie, ponieważ w obrębie jednej platformy mogą zapoznać się z produktami danej marki oraz cenami. Co ważne, w tej funkcji nie ma możliwości promowania usług, a jedynie można reklamować fizyczne towary.

Oprócz tego media społecznościowe oferują wgląd do statystyk. Dzięki temu możemy sprawdzić, które treści budziły największe emocje, a które przeszły bez echa. To również świetny sposób, by dowiedzieć się, w jakich porach dnia użytkownicy są najbardziej aktywni pod naszymi postami.

Niezależnie od tego, co sprzedajesz, warto uwzględnić portale społecznościowe w swoich działaniach marketingowych. Należy podkreślić, że popularne media społecznościowe nie pobierają prowizji od sprzedanego produktu.

Jakie formalności trzeba spełnić, aby legalnie sprzedawać w internecie?

Aby legalnie sprzedawać w sieci, trzeba spełniać wszystkie normy i zadbać o formalności prawne. W pierwszej kolejności należy założyć firmę, czyli zarejestrować własną działalność gospodarczą. Formalności z tym związane można wykonać w domu, siedząc przed komputerem. Jeśli sprzedaż online nie będzie głównym źródłem dochodu, być może odpowiednią opcją na start okaże się prowadzenie biznesu w formie działalności nierejestrowanej – wówczas przychód nie może przekroczyć 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Co ważne, niektóre obszary działalności gospodarczej wymagają reglamentacji, czyli uzyskania odpowiedniego pozwolenia administracyjnego. Dotyczy to takich obszarów jak np. sprzedaż produktów leczniczych.

E-sklep nie ma prawa istnieć bez regulaminu. Warto poświęcić nieco czasu i uwagi, by był on dobrze napisany. To dobre miejsce, by poinformować swoich klientów o kwestiach wymaganych przez prawo. Należy unikać niedozwolonych klauzul umownych.

 

Należy również zadbać o politykę prywatności. Obowiązkiem każdego sprzedającego w sklepie internetowym jest poinformowanie kupujących o kwestiach związanych z przetwarzaniem ich danych.

Podatki a sprzedaż internetowa – co i kiedy trzeba płacić?

Planując sprzedaż w sklepie internetowym, należy wziąć pod uwagę konieczność płacenia podatku dochodowego, a w wielu przypadkach również VAT-u. Możesz wybrać formę opodatkowania, która będzie dla Ciebie najkorzystniejsza. Istnieją 3 modele rozliczeń:

  • skala podatkowa;
  • podatek liniowy w sklepie internetowym;
  • ryczałt w sklepie internetowym.

Formę opodatkowania wybiera się w momencie zakładania działalności, jednak można ją zmienić do 20. dnia miesiąca po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w danym roku podatkowym lub do końca roku podatkowego. 

W przypadku prowadzenia sklepu internetowego w ramach działalności nierejestrowanej, nie jest się zwolnionym z obowiązku płacenia podatku dochodowego – obowiązuje tutaj rozliczanie się w modelu skali podatkowej. Ostateczna stawka uzależniona jest od dochodów z innych źródeł.

Firmy, których roczny przychód nie przekracza 200 tysięcy złotych, mogą być zwolnione z VAT. Nie dotyczy to jednak sprzedawców, którzy oferują: kosmetyki i perfumy, komputery, wyroby i urządzenia elektroniczne, wyroby z metali szlachetnych, papierosy, alkohol, nieelektryczny sprzęt gospodarstwa domowego.

Sklep internetowy a kasa fiskalna

W większości przypadków sprzedaży internetowej wymagana jest kasa fiskalna. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy osoba prowadzi jedynie sprzedaż wysyłkową. W przypadku sprzedaży stacjonarnej możemy  być zwolnieni z posiadania kasy fiskalnej tylko wówczas, gdy nasze obroty nie przekroczą 20000 zł rocznie. Reguła ta jednak nie dotyczy właścicieli e-sklepów, którzy sprzedają: perfumy i wody toaletowe, wyroby tytoniowe i alkohol, sprzęt fotograficzny, akcesoria do pojazdów silnikowych, paliwa i gaz.

Podsumowanie

Porządny biznesplan i plan marketingowy, nastawienie na rozwój, podążanie za trendami, wykorzystanie mediów społecznościowych, zrozumienie potrzeb klienta, rzetelna obsługa, pozytywny wizerunek marki – to wszystko jest kluczowe, by móc osiągnąć sukces w branży e-commerce i cieszyć się zyskami

Weź na próbę i testuj abonament w InPost przez 3 miesiące!

Poświęć 1 minutę, zostaw kontakt do siebie i zacznij nadawać paczki już od 11,58 zł*.


  • Jedna umowa na paczki kurierskie i paczkomatowe
  • Darmowe podjazdy kurierskie
  • Ekspresowa dostawa
  • Gwarancja ceny przez okres trwania umowy
  • Opłata paliwowa wliczona w cenę
  • Dedykowana opieka posprzedażowa
* Cena netto za przesyłkę paczkomatową w abonamencie Midi Firma 600.

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.