5 pytań, dzięki którym zrozumiesz na czym polega kompletacja zamówień
Dla biznesu Porady Fulfillment

5 pytań, dzięki którym zrozumiesz na czym polega kompletacja zamówień

10 Stycznia 2020

Sprawne przygotowywanie produktów do wysyłki w magazynie logistycznym to niełatwe zadanie. Jedną z nieodzownych czynności w tym procesie jest kompletacja zamówień, która polega na wyszukiwaniu zamówionych towarów i spakowaniu ich, zanim znajdą się w rękach kuriera. Ma ona znaczący wpływ na organizację całego magazynu. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć czytelnikom zagadnienie kompletacji zamówień, odpowiadając na najbardziej nurtujące pytania.

Na czym dokładnie polega kompletacja zamówień?

Wiemy już, że kompletacja zamówień zalicza się do najważniejszych etapów przygotowywania produktów do późniejszej wysyłki. Jej wykonywanie to po prostu zbieranie i łączenie ładunków znajdujących się w różnych częściach magazynu, aby następnie utworzyć przesyłkę dla klienta. Tego rodzaju proces może być wykonywany praktycznie w każdej przestrzeni magazynowej i występuje zawsze, kiedy musimy połączyć ze sobą kilka przedmiotów lub materiałów. Kompletację zamówień realizujemy na różne sposoby – wybieramy taki, który najlepiej odpowiada potrzebom naszej działalności. Warto jednak zoptymalizować cały ten czasochłonny proces lub oddelegować obsługę zamówień operatorowi logistycznemu. Współpracując z InPost zyskasz czas na rozwój swojego biznesu, a my zajmiemy się magazynowaniem, kompletacją i wysyłką towarów. Brzmi dobrze? Dowiedz się więcej o InPost Fulfillment»

Jakie są metody kompletacji zamówień?

Z reguły spotykamy się z dwoma głównymi systemami kompletacji zamówień. Wyróżniamy:

  • metodę „człowiek do towaru”, czyli tzw. proces dynamiczny – polega na tym, że komisjoner (osoba odpowiedzialna za przygotowywanie zamówień) przemieszcza się po powierzchni magazynowej, najczęściej przy pomocy wózka widłowego i odszukuje potrzebne produkty;
  • metodę „towar do człowieka”, czyli tzw. proces statyczny – to kompletacja w pełni zoptymalizowana. Oznacza to, że przy użyciu nowoczesnego sprzętu towary przemieszczają się w stronę operatora, dzięki czemu pracownik nie musi poruszać się po magazynie;

Niektóre firmy decydują się na system mieszany – wykorzystują zarówno przemieszczanie się komisjonera, jak i odpowiednie urządzenia optymalizacyjne. W takim przypadku wybór metody będzie zależał od rodzaju produktu. W jednym magazynie możemy zatem stosować wiele strategii, jeśli pozwoli to znacząco usprawnić pracę.

Jak skrócić transport podczas kompletacji zamówień w magazynie?

Cokolwiek robimy, czas ma duże znaczenie. Aby centrum logistyczne pracowało wydajnie i sprawnie, nie powinniśmy pozwolić na opóźnienia. Jak się okazuje, głównym problemem przy kompletacji zamówień nierzadko jest nadmierny transport. Oczywiście nie unikniemy przemieszczania się pomiędzy kolejnymi lokalizacjami pobrań, ale warto ten proces usprawnić i zoptymalizować. Jak? Osiągniemy to na dwa sposoby:

  • poprzez skrócenie odległości przejść kompletacyjnych (optymalizacja tzw. ścieżki kompletacji),
  • poprzez zmniejszenie liczby przejść kompletacyjnych, dzięki odpowiedniemu zarządzaniu zleceniami.

Jak dostosować metodę kompletacji zamówień na początku działalności?

Kiedy dopiero rozpoczynamy swój biznes e-commerce, mamy wiele wątpliwości i obaw – wiążą się one również z logistyką i magazynowaniem towarów. Na szczęście na początku wystarczy nam jedynie niewielki zespół pracowników. Obsługiwanie skromnej liczby zamówień dziennie nie wymaga opracowywania dokładnej strategii kompletacji. Zbieranie, przygotowywanie i pakowanie towarów może wówczas być wykonywane ręcznie przez wyznaczoną osobę. Poradzi sobie ona samodzielnie z każdą z wymienionych czynności. Trzeba jednak skupić się na usprawnieniu funkcjonowania magazynu, czyli zoptymalizować pracę, a także skrócić czas poświęcony na kompletowanie zamówień. Dokonamy tego, jeśli przy składowaniu towarów weźmiemy pod uwagę takie czynniki, jak: lokalizacja produktów i częstotliwość ich zamawiania przez klientów. Dobrze sprawdzi się podstawowa metoda magazynowania – ABC. Powinniśmy też zwrócić uwagę na wagę poszczególnych artykułów. Te najcięższe należy umieścić bliżej i na niższych półkach.

Które obszary na magazynie warto ulepszyć?

Jeśli zależy nam na tym, żeby kompletacja zamówień zawsze przebiegała sprawnie i bez najmniejszych problemów, musimy zadbać o płynne poruszanie się po powierzchni magazynowej. Z tego powodu świetnym pomysłem będzie rozplanowanie stref i działów oraz przygotowanie stosownej mapy. Zadbajmy o to, aby każdy pracownik mógł ją z łatwością odczytać i zapamiętać. Unikajmy zbędnych szczegółów, zadbajmy o oddzielenie poszczególnych sekcji kolorami bądź symbolami. Kolejnym aspektem w doskonaleniu magazynu będzie porządkowanie numeracji półek i regałów. Powinna być ona jednolita, dzięki czemu magazynier bez problemu odszuka towary i zajmie mu to znacznie mniej czasu. Skoro mowa o numeracji, warto zwrócić również uwagę na towary. Przypisanie każdemu produktowi indywidualnego kodu EAN pomoże uporać się ze znajdowaniem konkretnych artykułów.

Kompletacja zamówień to proces, bez którego nie obejdzie się żaden magazyn. Choć wydaje się on dość skomplikowany i czasochłonny, wcale nie musi taki być. Wszystko zależy tak naprawdę od organizacji pracy oraz jej optymalizacji.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.