Aktualne informacje dotyczące odbierania i nadawania przesyłek InPost

Aktualne informacje dotyczące odbierania i nadawania przesyłek InPost

25 Maja 2020

W związku z sytuacją związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19, chcielibyśmy Was poinformować o naszych rekomendacjach i działaniach, które podjęliśmy w InPost w ostatnich dniach. Zachęcamy do zapoznania się z treścią poniższego wpisu i śledzenia aktualizacji. 

Będziemy na bieżąco informować wszystkich zmianach, jeśli tylko się pojawią. Jesteśmy świadomi zagrożenia i w sposób ciągły monitorujemy sytuację oraz reagujemy na wytyczne władz polskich i odpowiednich urzędów.

 

[ Aktualizacja, 16.04.2020 ] 

 

Kolejne fałszywe wiadomości phishing! 

W związku z pojawiającymi się coraz częściej atakami phishing SMS, w których cyberprzestępcy podszywają się pod InPost i wysyłają niebezpieczne linki z informacją o dopłatach za dezynfekcję paczki, przypominamy:

InPost nigdy nie wysyła informacji o dopłatach w wiadomościach SMS!

Informujemy ponadto, że nie wysyłamy żadnych informacji mających na celu weryfikację paczek ze względu na zagrożenie koronawirusem. 

Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i niereagowanie na wiadomości, których treść brzmi, jak poniżej lub podobnie:

 

Kliknięcie w link grozi zainfekowaniem telefonu szkodliwym oprogramowaniem.

Przypominamy, że najbezpieczniejszym sposobem odbierania przesyłek jest aplikacja mobilna InPost Mobile z funkcją zdalnego otwierania skrytki.

Aplikację InPost Mobile należy instalować jedynie z oficjalnego źródła: sklepów Google Play, App Store i Huawei AppGallery. Osoby, które zainstalowały aplikację z innego źródła powinny niezwłocznie przywrócić telefon do ustawień fabrycznych.

 

[ Aktualizacja, 01.04.2020 ]

 

Odbierz bezpiecznie z aplikacją InPost Mobile! 
 

W odpowiedzi na wytyczne Prezesa Rady Ministrów z dnia 31.03.2020, zalecamy:

  • bezpieczne odbieranie przesyłek z Paczkomatu poprzez zdalne otwarcie skrytki w aplikacji InPost Mobile. Pobierz aplikację w sklepach Google Play i App Store.
  • opcjonalnie – odbiór przy pomocy kodu QR przesłanego w wiadomości. Wystarczy wybrać tą opcję i zbliżyć kod do czytnika.
  • korzystanie z Paczkomatu w rękawiczkach ochronnych w sytuacji, gdy zdalne otwarcie skrytki lub odczyt kodu QR są niedostępne.

Bardzo dziękujemy za zrozumienie i stosowanie się do naszych rekomendacji.

 

[ Aktualizacja, 27.03.2020 ]

 

W trosce o bezpieczeństwo naszych Kurierów oraz Odbiorców przesyłek, podjęliśmy decyzję o zawieszeniu realizacji usługi ROD (Zwrot Potwierdzonych Dokumentów) dla przesyłek InPost Kurier. Celem zmiany jest minimalizacja kontaktu na linii Kurier – Odbiorca, na etapie wymiany papierowych dokumentów.

Przesyłki z usługą ROD nadane przed wdrożeniem zmiany zostaną doręczone w standardowy sposób. Dziękujemy za Państwa zrozumienie.

 

[ Aktualizacja, 26.03.2020 ]

 

  • Uwaga na fałszywe wiadomości (phishing)!

Pojawiła się nowa fala fałszywych wiadomości, w których cyberprzestępcy podszywają się pod InPost, informując o dopłatach do przesyłek w związku z ich dezynfekcją. Apelujemy o rozwagę i przypominamy:

InPost nigdy nie wysyła informacji o dopłatach w wiadomościach SMS!

Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności i niereagowanie na wiadomości, których treść brzmi jak poniżej lub podobnie:

Kliknięcie w link grozi zainfekowaniem telefonu szkodliwym oprogramowaniem.

Przypominamy, że dla własnego bezpieczeństwa aplikację InPost Mobile należy instalować jedynie z oficjalnego źródła – sklepów Google Play, App Store i Huawei AppGallery. Osoby, które zainstalowały aplikację z innego źródła powinny niezwłocznie przywrócić telefon do ustawień fabrycznych.

Informujemy ponadto, że nie wysyłamy żadnych informacji mających na celu weryfikację paczek ze względu na zagrożenie koronawirusem.

 

  • Jesteś na kwarantannie? Poinformuj kuriera!

Przypominamy, że wszyscy klienci, którzy przebywają obecnie w kwarantannie i kupują online, powinni poinformować kuriera o zaistniałej sytuacji przed odbiorem przesyłki. Gwarantujemy,  że paczka zostanie dostarczona, ale w takiej sytuacji zmienimy sposób dostawy na bardziej bezpieczny dla kuriera. 

Prosimy o przestrzeganie zaleceń i stosowanie zasad bezpieczeństwa, które mogą ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa.

Kurier powinien zadzwonić do Ciebie przed próbą doręczenia. Jeśli chcesz go poinformować wcześniej – skontaktuj się z naszą infolinią.

Numery: 722 444 000 i 746 600 000

 

  • Przesyłki za pobraniem

Obecna sytuacja sprawia, że dynamicznie rośnie zainteresowanie zakupami online. Wzrasta również ilość przesyłek za pobraniem, co stawia przed nami nowe wyzwania związane z bezpieczeństwem.

W związku z tym, że gotówka – jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia – może być źródłem przenoszenia koronawirusa, rekomendujemy opłacanie zamówień zaraz po dodaniu do koszyka i wybór płatności online. Bezpośrednio przełoży się to zmniejszenie ryzyka i w naturalny sposób może wpłynąć na ograniczenie rozprzestrzenia się wirusa.

Dlaczego lepiej wcześniej opłacić przesyłkę i unikać przesyłek pobraniowych? 

  • Paczki przedpłacone kurier może zostawić w uprzednio umówionym z odbiorcą miejscu, unikając w ten sposób bezpośredniego kontaktu, a tym samym zmniejszając ryzyko zachorowania. 

  • Proces doręczenia zamówienia przedpłaconego przebiega sprawniej, niż w przypadku zamówienia z opcją płatności za pobraniem – eliminujemy czas związany z uiszczeniem opłaty za przesyłkę kurierowi, zamówienie od razu jest gotowe do przekazania odbiorcy, a poprzez wprowadzenie kodu odbioru klient nie musi się podpisywać przy odbieraniu zamówienia. 

 

[ Aktualizacja, 21.03.2020 ]

 

UWAGA! Cyberprzestępcy po raz kolejny podszywają się pod InPost. Rozsyłają SMSy informujące o możliwości śledzenia przesyłek za pośrednictwem aplikacji mobilnej z załączonym linkiem do złośliwej domeny, powołując się na sytuację związaną z pandemią koronawirusa. Kliknięcie w link grozi zainfekowaniem telefonu złośliwym oprogramowaniem.

InPost NIGDY nie wysyła SMS-ów z linkami kierującymi do stron poza domeną inpost.pl.

Przypominamy, że dla własnego bezpieczeństwa aplikację InPost Mobile należy instalować jedynie z oficjalnego źródła – sklepów Google Play, App Store i Huawei AppGallery. Osoby, które zainstalowały aplikację z innego źródła powinny niezwłocznie przywrócić telefon do ustawień fabrycznych.

Informujemy ponadto, że nie wysyłamy żadnych informacji mających na celu weryfikację paczek ze względu na zagrożenie koronawirusem.

 

[ Aktualizacja, 20.03.2020 ]

 

W trosce o zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa i zachowanie środków ostrożności, zmieniamy formę sporządzania protokołów szkody, związaną z procedurą reklamacji. Jednocześnie zawieszamy dotychczasowy sposób, polegający na przygotowaniu protokołu szkody w obecności kuriera lub w najbliższym Oddziale InPost. 

Od teraz wdrażamy nowy, skrócony protokół szkody, który będzie można uzupełnić w momencie składania reklamacji online i wraz ze zdjęciami wysłać w procesie reklamacyjnym. Można to zrobić tutaj. Przypominamy, że zdjęcia uszkodzonej zawartości są niezbędne do rozpatrzenia reklamacji – w przypadku ich braku, Dział Reklamacji zwróci się do Was z prośbą o ich dosłanie.

Co najważniejsze, dokument uzupełnicie bezpiecznie i wygodnie – bez udziału kuriera oraz bez konieczności wizyty w Oddziale. Wystarczy dostęp do Internetu. Procedura dotyczy uszkodzonych przesyłek kurierskich oraz paczkomatowych. Obecnie jest to jedyna dostępna forma i całkowicie zastępuje dotychczasowe.

Uwaga: proces tworzenia protokołu szkody jest niezależny od procesu reklamacyjnego, co oznacza, że w sytuacji wystąpienia uszkodzenia przesyłki, należy standardowo zgłosić reklamację poprzez formularz reklamacyjny, a następnie uzupełnić protokół i dodać zdjęcia.

Jesteśmy przekonani, że wprowadzona modyfikacja przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa Waszego i Waszych bliskich.

 

[ Aktualizacja, 18.03.2020 ]

 

W chwili obecnej koronawirus nie ma wpływu na dostarczanie przesyłek – docierają one do Was bez opóźnień.

Informujemy, że uruchomiliśmy odbiór paczek od kuriera przy pomocy kodu odbioru, aby wyeliminować konieczność składania podpisu na terminalu. Unikalny kod wysyłamy w wiadomości SMS na podany numer telefonu i/lub w wiadomości email.

Przypominamy o zwróceniu szczególnej uwagi na poprawność podawanego w zamówieniu numeru telefonu

Zalecamy korzystanie z płatności bezgotówkowych BLIK, karty kredytowej lub PayByLink (jeżeli jest taka możliwość) przy przesyłkach pobraniowych.

 

[ Aktualizacja, 16.03.2020 ]

 

Zachowanie szczególnych środków ostrożności – zwłaszcza unikanie skupisk ludzkich oraz kontaktów z osobami zainfekowanymi – może ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa. W czasie spodziewanego wzrostu zachorowań, zalecamy robienie zakupów przez Internet i korzystanie z Paczkomatów InPost – również w sytuacji, w której sprzedawca oferuje możliwość dostawy zarówno przez naszego kuriera, jak i do Paczkomatu. W ten sposób ograniczamy kontakt pomiędzy kurierem a odbiorcą. Jest to ważne z uwagi na fakt, że jak informuje WHO, wirus przenosi się najczęściej droga kropelkową.

W odpowiedzi na obecną sytuację, w kolejnych dniach wdrażamy konieczne zmiany w zakresie odbioru przesyłek:

  • Od 16 marca przesyłki zamówione do Paczkomatów będą czekać na odbiór, jak dotychczas – przez 48h. Po tym okresie nieodebrane przesyłki nie będą odsyłane do Oddziału InPost, ale zostaną zwrócone bezpośrednio do Nadawcy. Analogiczną zmianę wprowadzamy również dla przesyłek kurierskich – w przypadku, gdy nie uda się ich doręczyć bezpośrednio do Odbiorcy (podejmujemy dwie próby doręczenia), przesyłki trafią do Nadawcy.

    Dlaczego taka zmiana? Chcemy maksymalnie ograniczyć kontakt pracowników Oddziałów InPost z osobami z zewnątrz, gdyż zachorowanie jednej osoby może wpłynąć na pracę całego Oddziału. Zdajemy sobie sprawę, że to istotna zmiana, ale mamy nadzieję, że przyjmiecie ją ze zrozumieniem. Oczywiście wrócimy do standardowych procedur, gdy tylko będzie to możliwe.

  • Powyższa zmiana oznacza, że również od 16 marca wstrzymujemy nadania i odbiór przesyłek w naszych Punktach Obsługi zlokalizowanych przy Oddziałach InPost. Nadania i odbiory przesyłek będą możliwe w Paczkomacie, w punktach partnerskich POP oraz poprzez podjazd kuriera. Przesyłkę możecie również nadawać bezpiecznie w Paczkomacie korzystając z usługi Szybkie Nadania (szybkienadania.pl) lub poprzez Managera Paczek.

  • Od 18 marca wdrażamy system odbioru przesyłek kurierskich w oparciu o kod odbioru, aby wyeliminować konieczność składania podpisu na terminalu kuriera. Kod potwierdzający odbiór przesyłki będzie przesłany w wiadomościach statusowych (email i/lub SMS). Prosimy o podanie kodu kurierowi.

    Dlaczego taka zmiana? Dzięki temu kurierzy będą mogli zachować bezpieczną odległość przy przekazaniu Wam paczki.

  • Rekomendujemy wykorzystywanie opcji przekierowania do Paczkomatu  – jest  dużo bezpieczniejsza, dzięki możliwości zdalnego otwarcia skrytki z poziomu aplikacji mobilnej. Prosimy, abyście przy zamawianiu dostaw kurierskich i paczkomatowych, zwrócili szczególną uwagę na poprawność podanego numeru telefonu.

W najbliższych tygodniach rekomendujemy:

  • gdy masz wybór pomiędzy dostawą przez kuriera InPost a dostawą do Paczkomatu® InPost – zamawiaj do Paczkomatu®. Pozwala to ograniczyć kontakt z innymi osobami;

  • odbieraj paczki możliwie jak najszybciej. Dzięki temu z bezpiecznej formy odbioru z Paczkomatu skorzysta więcej osób;

  • odbierając paczkę z Paczkomatu® InPost nie dotykaj panelu sterującego – otwórz skrytkę Paczkomatu® za pomocą aplikacji InPost z poziomu smartfona (aplikacja do pobrania w sklepach App Store i Google Play);

  • przy dostawach do domu/mieszkania zachowaj odpowiedni dystans i odbieraj przesyłki w drzwiach lub przed domem, celem minimalizowania czasu bezpośredniego kontaktu. Przy odbiorze przesyłki podaj kurierowi tylko kod odbioru;

  • ponadto przy dostawach realizowanych przez kuriera zdecyduj się na płatność przy zamówieniu lub dokonaj płatności przed przyjazdem kuriera (poprzez opcję PayByLink). Jeśli z jakiegoś powodu nie było to możliwe – opłać przesyłkę u kuriera bezgotówkowo;

  • zgodnie z wytycznymi instytucji sanitarnych, unikaj bezpośredniego kontaktu w formie witania się przez podanie rąk oraz przekazywania – w trakcie składania podpisów – telefonów, komputerów mobilnych czy długopisów itp.

Podjęliśmy odpowiednie działania z troski o naszych pracowników, klientów i partnerów. Ich bezpieczeństwo, ochrona, a także informowanie o ewentualnych zagrożeniach jest naszym priorytetem.