Artykuły dla dzieci – wyzwanie dla e-commerce i logistyki
Fulfillment

Artykuły dla dzieci – wyzwanie dla e-commerce i logistyki

7 Grudnia 2022

Wysoka jakość zarówno produktów jak i dostaw to czynniki, które zawsze powinny iść w parze - zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnące oczekiwania konsumentów wobec sprzedawców e-commerce. Szczególnie wysokie wymogi powinny spełniać artykuły dla dzieci i niemowląt. W ich przypadku konsument jest jednocześnie rodzicem, który przykłada wielką wagę do jakości i bezpieczeństwa zarówno samych produktów, jak i związanych z nimi procesów logistycznych. Rodzic jako konsument stawia bardzo wysoko poprzeczkę w zakresie właściwego przechowywania, odpowiedniego opakowania i bezpieczeństwa dostawy. Elementy te powinny być realizowane z uwzględnieniem najlepszych dostępnych standardów logistycznych.

Produkty „baby-care” na świecie

Globalny rynek produktów dla dzieci wart był w roku 2021 około 47 mld dolarów, a szacunki na rok 2022 mówią o kwocie rzędu ponad 52 mld dolarów. Jest to wzrost rzędu blisko 11% rok do roku i naprawdę niewiele branż może się pochwalić tak dobrymi wskaźnikami[1]. Jednocześnie jest to bardzo szeroka kategoria produktowa. Najczęściej wskazuje się w niej poniższe główne segmenty:

  • pielęgnacja skóry niemowląt
  • produkty do pielęgnacji włosów
  • produkty do kąpieli
  • przybory toaletowe
  • żywność i napoje dla niemowląt
  • inne[2].

Blisko 30% tego globalnego tortu artykułów dla dzieci zajmował w 2021 roku kawałek on-line:

Baby Care Products Market Share, By Distribution Channel, 2021 (%)

Źródło: https://www.precedenceresearch.com/baby-care-products-market

Jednocześnie eksperci wskazują na pewne główne trendy, które odpowiedzialne są także za wzrosty całej kategorii, jak chociażby:

  • szybki tryb życia i ograniczenia związane z pracą zawodową skłaniające do poszukiwania prostych i gotowych rozwiązań – zarówno w obszarze higieny, jak i żywienia,
  • rosnącą świadomość konsumentów, wspomaganą edukacyjnymi działaniami przedstawicieli producentów i służby zdrowia,
  • szczególnie mocne w tej branży ukierunkowanie na użycie naturalnych, bezpiecznych i ekologicznych składników,
  • rosnące oczekiwania w zakresie ochrony przed bakteriami i alergenami.

Perspektywy rynku krajowego

Na naszym rodzimym poletku trendy są zbliżone do światowych, pomimo pewnych zawirowań dla rynku jako całości. Rok 2020 był pierwszym od lat, w którym wartość rynku w tej kategorii spadła. Eksperci kładą to na kark znacznie niższej liczby urodzeń w tym roku, co automatycznie przełożyło się na spadek popytu w obszarze kategorii artykułów dla dzieci.

dzieci-2-pmr

Źródło: https://www.pmrmarketexperts.com/kryzys-demograficzny-glowna-bolaczka-rynku-produktow-dla-dzieci-w-polsce-w-2021/

Pomimo tego, że eksperci z PMR prognozują dalsze spadki dla rynku „baby care” jako całości z powodów demograficznych, to jednak bezdyskusyjnie wskazują, że udział e-commerce w całości sprzedaży kategorii będzie rósł i będą to wzrosty powyżej spadków dla całej kategorii. Zgodnie z prognozami PMR – do 2026 roku co trzecia złotówka wydawana na produkty dla dzieci będzie wydawana w kanale on-line[3].

Podobne wnioski można wyciągnąć z raportu „Mr&Mrs E-commerce 2022”, który wskazuje, że kanał e-commerce dla kategorii „dziecko” jest nadal wzrostowym i prognozy na przyszłość są bardzo dobre[4].

Z punktu widzenia odpowiedzialnego e-sprzedawcy, produkty dla dzieci to bardzo wymagająca kategoria – zwłaszcza w grupie docelowej 0-3 lata. W tej grupie znajduje się szereg produktów o szczególnych wymaganiach zarówno co do przechowywania, rejestracji obrotu, jak i bezpiecznej logistyki. W największym skrócie dotyczy to takich produktów, jak:

  • środki spożywcze dla dzieci
  • kosmetyki i środki higieniczne
  • akcesoria do karmienia
  • ubranka
  • zabawki

Wymagania formalne i oczekiwania konsumentów

Produkty dla dzieci i niemowląt nie tylko podlegają ostrym restrykcjom na etapie produkcji (zwłaszcza jeżeli chodzi o skład chemiczny), ale także na etapie przechowywania i dystrybucji oraz ewentualnego śledzenia rozchodu w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości:

  • odpowiednie warunki składowania w monitorowanej temperaturze i wilgotności (zwykle 10-22°C i wilgotność do 70%)
  • pełen monitoring obrotu z rejestracją partii produkcyjnych i dat przydatności
  • rozchodowanie wg strategii FEFO (najpierw wydajemy to, co ma najkrótszą datę przydatności) wraz z blokadami wydawania krótkiej daty (np. 3 dni do końca) czy produktów już po terminie
  • jak najkrótszy czas dostawy, żeby ograniczyć do minimum czas przebywania produktu w niekontrolowanych warunkach (sortownia kurierska, samochody kurierów)

Z punktu widzenia małego sklepu internetowego z niewielkimi obrotami można tym wyzwaniom podołać bez wielkich nakładów, jednak sytuacja diametralnie zmienia się wraz ze wzrostem skali obrotów i szerokości asortymentu. Pomijając kwestie magazynu, samo zapanowanie nad ewidencją partii i dat przydatności przekracza realne możliwości prostego systemu sprzedażowego oraz samego właściciela i jego pracowników.

Zwiększenie asortymentu, utrzymanie wysokiej jakości obsługi klienta i skalowanie sprzedaży wymaga w tej branży bardzo profesjonalnego podejścia do logistyki na wielu poziomach i zapewnienia między innymi:

  • magazynu o odpowiednim standardzie, ogrzewanego, dobrze zaizolowanego termicznie, o niskiej widoczności
  • wysokich standardów utrzymania magazynu, wyposażenia w odkurzacze przemysłowe i szorowarki do podłóg
  • systemu magazynowego klasy WMS (warehouse management system) nie tylko do zarządzania produktami, ale także do ewidencji obrotu partii i dat
  • procesów operacyjnych zapewniających sprawną kompletację i wysyłkę produktów
  • wypracowanych technik pakowania i sprawdzonych opakowań dla bezpiecznej wysyłki
  • dobrze wynegocjowanych umów kurierskich, pozwalających na bardzo późny cut-off time (późne nadania) i w praktyce wysoki wskaźnik dostaw w następnym dniu roboczym.

Część z tych wymogów podyktowane jest wymogami formalnymi – na przykład ewidencja obrotu do poziomu partii i dat przydatności. W przypadku komunikatu odpowiednich organów nadzoru lub samego producenta o potencjalnych problemach z daną partią produktu taki e-sprzedawca powinien móc niezwłocznie zidentyfikować i powiadomić właściwych klientów o nieprawidłowościach i dalszych krokach.

Produkty dla dzieci i niemowląt nie tylko podlegają ostrym restrykcjom na etapie produkcji (…), ale także na etapie przechowywania i dystrybucji.

Cała reszta wymogów wynika z bardzo wysokich oczekiwań konsumentów w tym obszarze. Praktycznie każdy rodzic chce dla swojego dziecka wyłącznie produktów wysokiej jakości, przechowywanych i dostarczanych w odpowiedni sposób. Wszak zdrowie i bezpieczeństwo dziecka jest dla nas najważniejsze. Rodzic-konsument oczekuje, że produkty, które kupił dla swojego dziecka, będą dla niego bezpieczne, co oznacza, że były przechowywane w odpowiedniej temperaturze, a paczka z nimi dojedzie szybko i bezpiecznie. Co więcej, taki konsument oczekuje, aby produkty, które zakupił, dojechały do niego nieskazitelnie czyste. Kurz na puszkach z mlekiem czy ślady palców na butelkach lub ubrankach są nieakceptowalne i mogą bezpowrotnie „spalić” taki sklep w oczach nabywcy.

Rozwój sprzedaży dzięki profesjonalizacji

Utrzymanie tak wysokich standardów na większą skalę może się okazać dla wielu dynamicznie rosnących e-sklepów celem trudnym do osiągnięcia i tutaj z pomocą mogą przyjść zawodowcy w postaci operatorów logistycznych. Firmy świadczące usługi fulfillment dla e-commerce z reguły w pakiecie i na start mają już to wszystko, co dynamicznie rosnący e-commerce musiałby budować od zera, dużym nakładem sił i środków.

Operator taki, jak InPost w ramach usługi fulfillment oferuje nie tylko wysokiej klasy magazyny, ale także pełen pakiet procesów dedykowanych do obsługi między innymi tak wymagającego asortymentu, jak produkty dla dzieci. System magazynowy i odpowiednie procedury zapewniają w ramach obsługi logistycznej e-commerce zarówno efektywne operacje magazynowe, jak i wszystkie wymagane prawem rejestry i śledzenie losów produktów. Wewnętrzne regulacje zapewniają utrzymanie czystości na wysokim poziomie.

Warto zwrócić uwagę, że w modelu outsourcingu obsługi logistycznej e-sprzedawca może w dość korzystny sposób wiązać koszty logistyczne z przychodami, ponieważ taryfy operatora logistycznego oparte są o model kosztów zmiennych: klient płaci tylko za rzeczywiście zajęte miejsce paletowe i za rzeczywiście wykonane operacje. Model taki, mimo pozornie wyższych cech jednostkowych, może być bardzo korzystny dla wszystkich sprzedawców, u których występują duże różnice w poziomie zatowarownia magazynu czy ilości operacji. Nie ma konieczności stałego utrzymywania całego magazynu niezależnie od jego zapełnienia, czy zespołu pracowników niezależnie od ilości zamówień.

Rodzic-konsument oczekuje, że produkty, które kupił dla swojego dziecka, będą dla niego bezpieczne, co oznacza, że były przechowywane w odpowiedniej temperaturze, a paczka z nimi dojedzie szybko i bezpiecznie. Co więcej, taki konsument oczekuje, aby produkty, które zakupił, dojechały do niego nieskazitelnie czyste.

W przypadku wyboru dostawcy usług fulfillment warto zwrócić uwagę na ofertę InPost jeszcze z trzech ważnych powodów:

  • bardzo późny cut-off time (nawet do 20:00) pozwala na pozyskanie szerokiego portfolio potencjalnych konsumentów, którzy dokonują transakcji w godzinach popołudniowych, a chcieliby otrzymać swoje zakupy na następny dzień
  • ścisła współpraca pomiędzy InPost Fulfillment a usługami Kurier InPost i Paczkomat® InPost, gwarantująca bardzo wysoki wskaźnik rzeczywistych doręczeń następnego dnia, co przekłada się na minimalizację czasu, w jakich wrażliwe produkty pozostają w mniej korzystnych i niemonitorowanych warunkach
  • specjalne pakiety ofert dla klientów InPost Fulfillment, dzięki którym mogą oni korzystać z atrakcyjnych warunków handlowych na usługi Paczkomat® i Kurier InPost.

Oznacza to, że w celu zagwarantowania sobie w pełni profesjonalnej obsługi logistycznej dla tak charakterystycznej i wymagającej branży jak artykuły dla dzieci, warto rozważyć partnerstwo z InPost Fulfillment. Przełoży się to zarówno na efektywniejszą realizację wysyłek i większą płynność w prowadzeniu biznesu, jak i spełnienie wymogów najbardziej wymagającego klienta na rynku – rodzica.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.