Czy prowadzenie własnego magazynu w e-commerce to jedyny wybór?
Dla biznesu E-commerce Porady Fulfillment

Czy prowadzenie własnego magazynu w e-commerce to jedyny wybór?

26 lutego 2020

 

Coraz więcej przedsiębiorców szukających swojego miejsca na rynku e-commerce, decyduje się na odejście od tradycyjnego modelu działalności, polegającego na prowadzeniu własnego magazynu. Zamiast tego stawiają na innowacyjne rozwiązania, które pozwalają im zaoszczędzić czas i w pełni skupić się na rozwijaniu marki.

Prowadzenie działalności e-commerce wiąże się z wieloma różnymi zadaniami. Na barkach właściciela spoczywa więc odpowiedzialność za zorganizowanie całego procesu sprzedaży tak, aby przebiegał on sprawnie i budził zadowolenie wśród klientów. Bardzo istotny jest więc wybór odpowiedniego modelu logistycznego dla swojego przedsiębiorstwa.

Odpowiedni model logistyczny

Model logistyczny to sposób, w jaki właściciel e-commerce będzie zarządzał sprzedażą, przechowywaniem oraz wysyłką swoich towarów. Obecnie na rynku jest wiele możliwości, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy. Warto pamiętać, że wybór konkretnego modelu nie jest wiążący, więc po jakimś czasie istnieje możliwość wypróbowania także innych możliwości.

W dalszym ciągu najpopularniejszym i najczęściej stosowanym przez przedsiębiorców modelem logistycznym w e-commerce jest prowadzenie własnego magazynu. Niezaprzeczalnie jest to najbardziej elastyczna opcja, którą właściciel może dostosować bezpośrednio do potrzeb swojej działalności.

Własne miejsce składowania umożliwia przedsiębiorcy stały i bezproblemowy dostęp do gromadzonego tam towaru oraz pełną kontrolę nad prowadzonymi na jego terenie działaniami. Dużym atutem będzie z pewnością brak pośredników i samodzielne budowanie struktury magazynu.

Jednak nie dla wszystkich takie rozwiązanie wydaje się najkorzystniejsze. Prężnie rozwijający się e-commerce pochłania coraz więcej czasu, który właściciel nie zawsze jest w stanie poświęcić. Dodatkowo dochodzi konieczność zatrudniania nowych pracowników czy wynajmowania kolejnych powierzchni magazynowych, gdy obecny metraż okazuje się niewystarczający.

Jeżeli nie własny magazyn, to co?

Przedsiębiorcy, którzy chcieliby skupić się wyłącznie na budowaniu renomy swojej marki, tym samym przerzucając obowiązek opieki nad magazynem na firmę zewnętrzną, mogą skorzystać z 3 innych modeli logistycznych:

Fulfillement to model outsourcingowy, polegający na przekazaniu firmie zewnętrznej całej logistyki związanej z magazynowaniem i wysyłką towaru. Korzystając z tego rozwiązania, nie trzeba więc mieć własnego miejsca do składowania – produkty są przechowywane w jednym z magazynów operatora. Przedsiębiorca, który postanowi skorzystać z fulfillmentu, nie musi także przejmować się zatrudnianiem pracowników. To również należy do obowiązków operatora zewnętrznego.

W chwili, w której klient dokona zakupu w sklepie internetowym, firma fulfillementowa otrzymuje powiadomienie i automatycznie przechodzi do realizacji złożonego zamówienia. Proces zwrotu towarów także mieści się w zakresie obowiązków operatora zewnętrznego. Na głowie właściciela pozostaje więc tylko promowanie sklepu i pozyskiwanie nowych klientów. Dowiedz się więcej o usłudze InPost Fulfillment i nawiąż z nami współpracę za pomocą formularza»

Jeżeli nie ma towaru… nie ma problemu z jego magazynowaniem! Dlatego przedsiębiorcy coraz częściej inwestują w dropshipping. Model ten pozwala na prowadzenie działalności bez konieczności kupowania asortymentu na zapas. Sklep internetowy służy wyłącznie do składania zamówień, stając się swego rodzaju „pośrednikiem”, pomiędzy producentem a klientem. Oznacza to, że wystawiony w nim towar wędruje do kupującego bezpośrednio od dystrybutora.

W przypadku dropshippingu sprzedawca nie ma rzeczywistej styczności ze sprzedawanym towarem. Musi więc w pełni powierzyć dalsze działania – czyli przechowywanie, pakowanie i wysyłkę – dystrybutorowi, z którym podpisał umowę. Oznacza to także, że nie ma on możliwości bezpośredniego kontrolowania wysyłanych do klientów przesyłek. Może jednak w pełni skupić się na prowadzeniu działań marketingowych.

Cross-docking to model działający na bardzo podobnych zasadach co dropshipping. Z tą jednak różnicą, że korzystający z cross-dockingu przedsiębiorca musi posiadać choćby niewielką powierzchnię magazynową. Ma ona służyć do przepakowania towaru, nim wyruszy on w dalszą drogę. Cały proces polega na odbieraniu towarów z różnych źródeł – czyli od różnych dystrybutorów – a następnie przepakowywaniu ich tak, by wpisywały się w branding danej firmy. Po zapakowaniu paczka wyrusza w drogę do klienta.

Takie rozwiązanie z pewnością pozwala zaoszczędzić na powierzchni magazynowej, jednak wymaga od właściciela zatrudnienia pracowników lub samodzielnego poświęcenia czasu na przepakowywanie nadchodzących przesyłek.

Połączenie kilku modeli

W zależności od prowadzonej działalności e-commerce, niektórzy przedsiębiorcy decydują się na połączenie kilku modeli logistycznych. Posiadając niewielką przestrzeń magazynową, można skupić się na przechowywaniu na niej małych produktów, powierzając firmie zewnętrznej składowanie i wysyłanie tych wielkogabarytowych.

Wybór odpowiedniego modelu to bardzo ważny aspekt prowadzenia działalności. Dlatego przed podjęciem decyzji warto przeanalizować rodzaj asortymentu, wolumen zamówień, czy lokalizację, w jakiej działa firma. 

 

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-552), przy ul. Wielickiej 28.

Twoje dane będą przetwarzane w celu umożliwienia rejestracji, korzystania i obsługi konta w aplikacji mobilnej oraz w celach analitycznych i statystycznych. W razie wyrażenia stosownej zgody, Twoje dane będą przetwarzane również w celu wyświetlania powiadomień z aplikacji o treści marketingowej, kierowania treści marketingowych na podane przez Ciebie dane kontaktowe, w tym treści dopasowanych do Twoich preferencji w oparciu o profilowanie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.