

22 lutego 2020
Oczekiwania klientów stają się coraz bardziej wygórowane, co znacznie podnosi poprzeczkę właścicielom firm. Konsumenci chcą otrzymać zamówiony towar błyskawicznie i w najkorzystniejszej cenie. Z tego powodu sektor logistyczny jest pod silną presją, co skłania go do transformacji. Jak wiadomo, realizacja wszystkich zadań związanych z transportem dóbr wymaga ponoszenia kosztów. Co powinniśmy o nich wiedzieć, żeby lepiej zarządzać swoim biznesem?
Koszty logistyczne w transporcie – definicja
Na początek, aby lepiej zrozumieć zagadnienie kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie, warto zapoznać się z definicją skonstruowaną przez Czesława Skowronka – znanego polskiego ekonomistę i polityka, według której koszty logistyczne to:
wyrażone w pieniądzu zużycie pracy żywej, środków i przedmiotów pracy, wydatki finansowe oraz inne ujemne skutki zdarzeń nadzwyczajnych, które są powodowane przepływem dóbr materialnych w przedsiębiorstwie i między przedsiębiorstwami, a także utrzymania zapasów.
Możemy stwierdzić więc, że jest to specyficzna grupa kosztów związana z planowaniem, organizowaniem, a także realizacją oraz kontrolą procesów logistycznych.
Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie – podstawowy podział
Znaczenie logistyki w prowadzeniu biznesu (niezależnie od branży) jest olbrzymie – dokładna analiza kosztów z nią związanych pozwoli zmniejszyć wydatki i zwiększyć sprzedaż. Tylko w ten sposób firma może odnieść prawdziwy sukces i utrzymać się na rynku, który ulega ciągłym zmianom. Sklepy internetowe powinny brać pod uwagę współpracę z firmami logistycznymi. Dzięki oddelegowaniu kwestii związanych z dystrybucją paczek, można usprawnić biznes i zadbać o świadczenie usług na najwyższym poziomie. InPost wychodzi na przeciw potrzebom przedsiębiorstw z usługą fulfillmentu. Zmienne koszty to jedna z zalet współpracy. Dowiedz się więcej o InPost Fulfillment i wypełnij krótki formularz zgłoszeniowy»
W celu wyodrębnienia kosztów logistycznych z globalnych wydatków firmy trzeba poznać ich podział dokonywany na przykład według:
-
Przekroju rodzajowego kosztów – należą do nich:
- koszty materialne, takie jak: amortyzacja, zużycie materiałów lub energii, zewnętrzne usługi;
- koszty niematerialne – w ich skład wchodzą: wydatki podatkowe oraz te powiązane z rozmaitymi opłatami, wszelkie usługi niematerialne, koszty zaangażowania kapitału obcego oraz koszty pracy;
- pozostałe wydatki;
-
Faz przepływu ściślej umiejscowionych – wyróżniamy:
- koszty fazy zaopatrzenia (magazyn dział zaopatrzenia i transportu);
- koszty fazy produkcji (transport wewnętrzny, dział odpowiadający za sterowanie produkcją);
- koszty fazy dystrybucji (magazyn, dział zbytu i transportu);
-
Podstawowych kompleksów (segmentów) logistyki – dzielą się na:
- koszty przepływu fizycznego (transport wewnętrzny oraz zewnętrzny, wydatki manipulacyjne);
- koszty procesów informacyjnych (na przykład: oprogramowanie, amortyzacja sprzętu komputerowego);
- koszty zapasów (wydatki związane z tworzeniem, utrzymaniem i wyczerpaniem zapasów).
Całkowite koszty logistyki przedsiębiorstwa są sumą: kosztów obsługi zamówień, kosztów prowadzenia magazynu, kosztów transportu, kosztów zarządzania zapasami, kosztów wysyłki, kosztów poziomu obsługi oraz partii towarów.
Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie – jak przeprowadzić ich analizę?
Każda firma jest inna – z tego powodu przeprowadzenie analizy będzie się różniło w zależności od konkretnego przypadku, co obejmuje również działania prowadzące do obniżenia kosztów. Aby dobrze rozeznać się w kosztach logistycznych przedsiębiorstwa, w pierwszej kolejności należy dokonać ich podziału zgodnego z profilem firmy. Dla zakładu produkcyjno-handlowego może wyglądać to tak:
-
Rozpoznanie kosztów infrastruktury ogólnej – to one w znacznym stopniu wpływają na sprawne działanie firmy. Do tej grupy zaliczamy wydatki związane z:
- czynszem;
- energią elektryczną;
- wywozem śmieci;
- wynajmem pojazdów;
- wodą i ściekami;
- telefonią stacjonarną oraz komórkową;
- zakupem niezbędnych materiałów biurowych;
-
Wskazanie kosztów transportu, ponieważ przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowe opiera się w dużym stopniu na dostarczaniu wyrobów do odbiorców. Wyróżniamy koszty:
- paliwa;
- przeglądu technicznego;
- ubezpieczenia OC;
- amortyzacji;
- naprawy i konserwacji samochodów;
- przeglądów technicznych;
-
Ustalenie kosztów gospodarki magazynowej – właściwe zarządzanie magazynem znacząco wpłynie na obniżenie wydatków. Trzeba wziąć pod uwagę:
- stan zapasów;
- rotację wspomnianych zapasów.
Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie – zmienne i stałe
Jeśli chcemy porównać wyniki osiągane przez firmę z kosztami, które generuje logistyka, musimy wiedzieć, że mamy do czynienia zarówno z wydatkami stałymi (środki transportu, podatki, opłaty, amortyzacja magazynów), jak i zmiennymi (koszty pracy, zużycia materiałów i paliwa, zaangażowania kapitału). Oczywiście nie wszystkie grupy kosztów logistycznych będą widoczne na pierwszy rzut oka. Z tego względu warto pamiętać, chociażby o wydatkach odnoszących się do zapasów, którym nie bez powodu poświęca się obecnie wiele uwagi. To one zabezpieczają przedsiębiorstwo przed pojawieniem się niespodziewanych, dodatkowych kosztów wynikających na przykład z braku potrzebnych materiałów, ale same z siebie stają się też źródłem kosztów – zamrażamy w nich określony kapitał.
Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment
Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.
Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.
- Błyskawiczna dostawa
- Redukcja kosztów
- Zero problemów z wysyłką
- Obsługa szczytów sprzedaży
- Oferta szyta na miarę
- Brak minimalnej liczby wysyłek
Czytaj również
Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?
Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...
Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?
Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...
Zwroty w e-commerce – jak wpływają na sprzedaż, trendy, dane
Jeszcze kilka lat temu zwroty były prawdziwą zmorą zarówno sklepów internetowych, jak i ich klientów. Dodatkowe koszty, niejasne procedu...

