Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie

E-commerce Fulfillment
Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie

22 lutego 2020

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Oczekiwania klientów stają się coraz bardziej wygórowane, co znacznie podnosi poprzeczkę właścicielom firm. Konsumenci chcą otrzymać zamówiony towar błyskawicznie i w najkorzystniejszej cenie. Z tego powodu sektor logistyczny jest pod silną presją, co skłania go do transformacji. Jak wiadomo, realizacja wszystkich zadań związanych z transportem dóbr wymaga ponoszenia kosztów. Co powinniśmy o nich wiedzieć, żeby lepiej zarządzać swoim biznesem?​​​​​​​

Koszty logistyczne w transporcie – definicja

Na początek, aby lepiej zrozumieć zagadnienie kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie, warto zapoznać się z definicją skonstruowaną przez Czesława Skowronka – znanego polskiego ekonomistę i polityka, według której koszty logistyczne to:

wyrażone w pieniądzu zużycie pracy żywej, środków i przedmiotów pracy, wydatki finansowe oraz inne ujemne skutki zdarzeń nadzwyczajnych, które są powodowane przepływem dóbr materialnych w przedsiębiorstwie i między przedsiębiorstwami, a także utrzymania zapasów.

Możemy stwierdzić więc, że jest to specyficzna grupa kosztów związana z planowaniem, organizowaniem, a także realizacją oraz kontrolą procesów logistycznych.

Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie – podstawowy podział

Znaczenie logistyki w prowadzeniu biznesu (niezależnie od branży) jest olbrzymie – dokładna analiza kosztów z nią związanych pozwoli zmniejszyć wydatki i zwiększyć sprzedaż. Tylko w ten sposób firma może odnieść prawdziwy sukces i utrzymać się na rynku, który ulega ciągłym zmianom. Sklepy internetowe powinny brać pod uwagę współpracę z firmami logistycznymi. Dzięki oddelegowaniu kwestii związanych z dystrybucją paczek, można usprawnić biznes i zadbać o świadczenie usług na najwyższym poziomie. InPost wychodzi na przeciw potrzebom przedsiębiorstw z usługą fulfillmentu. Zmienne koszty to jedna z zalet współpracy. Dowiedz się więcej o InPost Fulfillment i wypełnij krótki formularz zgłoszeniowy»

W celu wyodrębnienia kosztów logistycznych z globalnych wydatków firmy trzeba poznać ich podział dokonywany na przykład według:

  1. Przekroju rodzajowego kosztów – należą do nich:

  • koszty materialne, takie jak: amortyzacja, zużycie materiałów lub energii, zewnętrzne usługi;
  • koszty niematerialne – w ich skład wchodzą: wydatki podatkowe oraz te powiązane z rozmaitymi opłatami, wszelkie usługi niematerialne, koszty zaangażowania kapitału obcego oraz koszty pracy;
  • pozostałe wydatki;
  1. Faz przepływu ściślej umiejscowionych – wyróżniamy:

  • koszty fazy zaopatrzenia (magazyn dział zaopatrzenia i transportu);
  • koszty fazy produkcji (transport wewnętrzny, dział odpowiadający za sterowanie produkcją);
  • koszty fazy dystrybucji (magazyn, dział zbytu i transportu);
  1. Podstawowych kompleksów (segmentów) logistyki – dzielą się na:

  • koszty przepływu fizycznego (transport wewnętrzny oraz zewnętrzny, wydatki manipulacyjne);
  • koszty procesów informacyjnych (na przykład: oprogramowanie, amortyzacja sprzętu komputerowego);
  • koszty zapasów (wydatki związane z tworzeniem, utrzymaniem i wyczerpaniem zapasów).

Całkowite koszty logistyki przedsiębiorstwa są sumą: kosztów obsługi zamówień, kosztów prowadzenia magazynu, kosztów transportu, kosztów zarządzania zapasami, kosztów wysyłki, kosztów poziomu obsługi oraz partii towarów.

Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie – jak przeprowadzić ich analizę?

Każda firma jest inna – z tego powodu przeprowadzenie analizy będzie się różniło w zależności od konkretnego przypadku, co obejmuje również działania prowadzące do obniżenia kosztów. Aby dobrze rozeznać się w kosztach logistycznych przedsiębiorstwa, w pierwszej kolejności należy dokonać ich podziału zgodnego z profilem firmy. Dla zakładu produkcyjno-handlowego może wyglądać to tak:

  1. Rozpoznanie kosztów infrastruktury ogólnej – to one w znacznym stopniu wpływają na sprawne działanie firmy. Do tej grupy zaliczamy wydatki związane z:

  • czynszem;
  • energią elektryczną;
  • wywozem śmieci;
  • wynajmem pojazdów;
  • wodą i ściekami;
  • telefonią stacjonarną oraz komórkową;
  • zakupem niezbędnych materiałów biurowych;
  1. Wskazanie kosztów transportu, ponieważ przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowe opiera się w dużym stopniu na dostarczaniu wyrobów do odbiorców. Wyróżniamy koszty:

  • paliwa;
  • przeglądu technicznego;
  • ubezpieczenia OC;
  • amortyzacji;
  • naprawy i konserwacji samochodów;
  • przeglądów technicznych;
  1. Ustalenie kosztów gospodarki magazynowej – właściwe zarządzanie magazynem znacząco wpłynie na obniżenie wydatków. Trzeba wziąć pod uwagę:

  • stan zapasów;
  • rotację wspomnianych zapasów.

Koszty logistyczne w przedsiębiorstwie – zmienne i stałe

Jeśli chcemy porównać wyniki osiągane przez firmę z kosztami, które generuje logistyka, musimy wiedzieć, że mamy do czynienia zarówno z wydatkami stałymi (środki transportu, podatki, opłaty, amortyzacja magazynów), jak i zmiennymi (koszty pracy, zużycia materiałów i paliwa, zaangażowania kapitału). Oczywiście nie wszystkie grupy kosztów logistycznych będą widoczne na pierwszy rzut oka. Z tego względu warto pamiętać, chociażby o wydatkach odnoszących się do zapasów, którym nie bez powodu poświęca się obecnie wiele uwagi. To one zabezpieczają przedsiębiorstwo przed pojawieniem się niespodziewanych, dodatkowych kosztów wynikających na przykład z braku potrzebnych materiałów, ale same z siebie stają się też źródłem kosztów – zamrażamy w nich określony kapitał.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?

Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...

Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?

Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

Zwroty w e-commerce – jak wpływają na sprzedaż, trendy, dane

Jeszcze kilka lat temu zwroty były prawdziwą zmorą zarówno sklepów internetowych, jak i ich klientów. Dodatkowe koszty, niejasne procedu...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!