Obsługa logistyki e-commerce w branży RTV i AGD
Fulfillment

Obsługa logistyki e-commerce w branży RTV i AGD

22 Listopada 2022

Produkty z kategorii RTV i AGD oraz szeroko pojęta elektronika od lat zajmują mocną pozycję w handlu e-commerce. Podobnie jak w wielu innych branżach, okres pandemii COVID-19 wpłynął na dynamiczny wzrost internetowej sprzedaży tej kategorii produktów. Jeśli chcesz otworzyć własny e-sklep z produktami elektronicznymi – sprawdź, dlaczego warto nawiązać współpracę z dostawcą usług logistycznych.

Sprzęty RTV i AGD – popularne wśród kupujących online

Podobnie jak w wielu innych branżach, okres pandemii COVID-19 wpłynął na dynamiczny wzrost internetowej sprzedaży elektroniki. Jak podaje CRN Polska, branża RTV i AGD zanotowała w 2020 roku wzrost rzędu 15% i wartość sprzedaży przekraczającą 36 mld złotych[1].

Mimo problemów z dostępnością komponentów i zaburzeń w łańcuchach dostaw, rok 2021 również okazał się wyjątkowo przychylny elektronicznym kanałom sprzedaży dla RTV i AGD. Według CRN, sprzedaż internetowa osiągnęła 45% wartości sprzedaży dla całej kategorii RTV, AGD i elektroniki użytkowej. Jak podaje GUS, to prawie 18% w handlu ogółem[2].

Popandemiczna odwilż na rynku, sytuacja wojenna za wschodnią granicą oraz inflacja w pewien sposób zaczęły schładzać wysoki popyt. To jednak właśnie inflacja powoduje, że jednostkowa wartość produktów powinna nadal utrzymywać się na wysokim i raczej rosnącym poziomie. Według raportu Gemius „E-Commerce w Polsce 2022”, przeciętny internauta co pół roku wydawał średnio 1232 zł na sprzęt RTV/AGD i 856 zł na urządzenia mobilne kupione przez Internet[3].

Sprzedaż sprzętów elektronicznych – marża

Dla sztandarowych produktów – zwłaszcza w przypadku RTV (telewizory) i urządzeń mobilnych (telefony komórkowe), marże procentowe są bardzo niskie. Jednak ze względu na wysoką cenę jednostkową, marże kwotowe kształtują się paradoksalnie na dość wysokim poziomie. Dlatego właśnie branża ta jest dość wdzięcznym polem do popisu dla outsourcingu usług logistycznych i operacji fulfillment. Operacyjny (a w efekcie pieniężny) koszt składowania, pakowania i wysyłki szafki meblowej za 500 zł i telewizora za 5000 zł są zbliżone.

Przeciętny flagowiec to dziś kwota rzędu 4-5 tys. zł, choć zajmuje on na półce tyle samo miejsca, co litrowy szampon do włosów za 40 zł. Fabryczne opakowanie telefonu jest zwykle na tak wysokim poziomie, że zapakowanie go do bezpiecznej wysyłki wymaga znacząco mniej zachodu, niż szamponu. Dlatego dla mniejszych i średnich sprzedawców skorzystanie z usług operatora logistycznego, jak na przykład InPost Fulfillment, może się okazać doskonałym rozwiązaniem.

Fulfillment w InPost oferuje obsługę składowania i wysyłek przy stałych i przewidywalnych kosztach, łatwo porównywalnych z marżą kwotową osiąganą na poszczególnych produktach. Uśredniony koszt rzędu kilkunastu złotych (uwzględniając średni czas składowania może to być nawet kilka złotych) per urządzenie warte nawet kilka tysięcy złotych, wydaje się rozsądną propozycją w zderzeniu z wyzwaniem, jakim jest stworzenie i utrzymywanie własnego magazynu na potrzeby obsługi tego rodzaju e-handlu.

Outsourcing obsługi logistycznej – sposób na bezpieczne magazynowanie wartościowego sprzętu?

Wartość jednostkowa urządzeń oraz wartość magazynu jako całości również mają niebagatelne znaczenie. Paleta telewizorów może kosztować ok. 30-50 tysięcy złotych, a telefonów – nawet milion. Wartość zapasów magazynowych małych sprzedawców w tej kategorii nierzadko idzie w setki tysięcy złotych, a średnich – w miliony.

Bezpieczeństwo magazynu zawierającego tak wartościowy sprzęt wiąże się nieodmiennie z wysokim kosztem ubezpieczenia, systemami alarmowymi, a często także z ochroną fizyczną i ryzykiem związanym z potencjalnymi kradzieżami wewnętrznymi.

[„Przeciętny internauta co pół roku wydawał średnio 1232 zł na sprzęt RT/AGD i 856 zł na urządzenia mobilne kupione przez Internet”[4].

Dla wielu podmiotów nakłady związane z zapewnieniem bezpieczeństwa zapasów mogą okazać się niewspółmiernie wysokie w stosunku do zysków osiąganych ze sprzedaży. Także w takim przypadku outsourcing obsługi logistycznej to rozwiązanie, które może pozwolić na przerzucenie części kosztów i ryzyk na dostawcę usług fulfillment.

Dlaczego warto postawić na outsourcing obsługi logistycznej?

Profesjonalny dostawca usług 3PL (Third Party Logistics) zwykle w standardzie posiada magazyn, który wyposażony jest w kontrolę dostępu, zaawansowany monitoring CCTV czy nawet ochronę fizyczną. Ponadto centra logistyczne, w zewnętrznego oraz system rejestracji pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z terenu obiektu. Za wszelkie braki towarowe wykraczające poza ustalone w umowie fulfillment SLA (Service Level Agreement) odpowiada bezpośrednio operator logistyczny, a dodatkowo dla zdarzeń losowych dysponuje on często ubezpieczeniem na dużo lepszych warunkach, niż mógłby wynegocjować samodzielnie mniejszy podmiot. Zapewnienie bezpieczeństwa magazynowanych produktów może się okazać znacznie tańsze i łatwiej osiągalne przy współpracy z dostawcą usług fulfillment niż porównywalny poziom zabezpieczeń i eliminacji ryzyk, organizowany na własną rękę przez e-sprzedawcę.

Magazynowanie i wysyłka wielkogabarytowych sprzętów AGD – nieopłacalne dla małego e-sklepu?

Dla poprawnej obsługi e-handlu w branży elektronicznej niezwykle ważne jest także fizyczne bezpieczeństwo magazynowanych i dostarczanych do konsumentów produktów. O ile w przypadku telefonów i laptopów już na etapie produkcji stosowane są opakowania, które bardzo dobrze znoszą ryzyka związane z przesyłką kurierską, to już jakiekolwiek większe przedmioty, jak telewizory, szerokoekranowe monitory, płyty ceramiczne czy też duże AGD wymagają specjalistycznego podejścia zarówno w obszarze składowania, jak i zwłaszcza na etapie dostawy.

Wiele z tzw. produktów gabarytowych nie nadaje się do standardowego składowania paletowego, a duża część z nich (np. białe AGD – lodówki, pralki itp.) składuje się piętrowo w tak zwanych „blokach” na podłodze magazynu. Taki sposób składowania wymaga specjalistycznego sprzętu – na przykład wózków widłowych z dedykowanym osprzętem.

Podobnie sprawa ma się z przygotowaniem produktów do wysyłki. Wiele z tego typu gabarytowych produktów nadaje się z powodzeniem do wysyłki poprzez serwis kurierski czy też firmę spedycyjną, co jest zdecydowanie tańsze niż transport dedykowany. Jednakże taka wysyłka wymaga specjalnego przygotowania. Często w grę wchodzą dedykowane palety transportowe, a produkt należy zabezpieczyć specjalnymi taśmami mocującymi przy pomocy tzw. bandownicy.

Wszystko to sprawia, że kompleksowa obsługa branży RTV i AGD wymaga sporego zaplecza zarówno magazynowego, jak i technologicznego, którego amortyzacja w ramach małej, przypisanej do e-sklepu jednostki logistycznej jest po prostu zupełnie nieopłacalna.

Współpraca z dostawcą usług logistycznych – korzyści

Co więcej – nawet biorąc pod uwagę wyłącznie manualne operacje – operator logistyczny ma większe możliwości szybkiego skalowania operacji. W dobie dużej fluktuacji kosztów zarówno osobowych, jak i związanych z utrzymaniem infrastruktury, to właśnie operator fulfillment przejmuje na siebie ryzyko utrzymania zasobów i łagodzenia skokowych wzrostów cen.

Statystyki własne InPost wskazują, że blisko 40% zamówień składanych jest w godzinach popołudniowych. Współpraca z InPost Fulfillment pozwala sprzedawcy na wydłużenie cut-off-time (godzina, do której złożone zamówienia opuszczają magazyn jeszcze tego samego dnia) nawet do godziny 20:00. Dla wielu sprzedawców elektroniki może to być dodatkowa przewaga konkurencyjna, poprzez zagwarantowanie kupującym dostawy zamawianego produktu nawet po kilkunastu godzinach.

Zapewnienie bezpieczeństwa magazynowanych produktów może okazać się zacznie tańsze i łatwiej osiągalne przy współpracy z dostawcą usług fulfillment, niż porównywalny poziom zabezpieczeń i eliminacji ryzyk organizowany na własną rękę przez e-sprzedawcę.

Dla towarów takich jak telewizory, lodówki czy pralki, będzie to dla konsumenta wynik imponujący i podnoszący satysfakcję z zakupu – osoba kupująca lodówkę o 19:00, może ją mieć w domu następnego dnia np. o 11:00!

Cross selling w branży elektronicznej

E-handel elektroniką i AGD to także ogromny szereg dodatków i akcesoriów, które pozwalają nie tylko podnieść wartość koszyka, ale także znacząco podnieść procentowe wskaźniki marżowości. Od akcesoriów typu etui na telefon, przez przejściówki i kable, kończąc na bateriach czy workach do odkurzacza, uwzględnianie tego typu dodatków pozwala zwiększenie zarówno marży, jak i atrakcyjności oferty.

Szerokość oferty zwiększa jednak znacząco wymagania systemowe związane ze skutecznym zarządzaniem magazynem oraz setkami indeksów magazynowych. Nawet wąska kategoria w postaci handlu telefonami i akcesoriami GSM w praktyce często wymaga zastosowania systemów wspierających pracę magazynu – chociażby do rejestrowania numerów IMEI przyjmowanych do magazynu i wysyłanych do klientów telefonów.

Wdrożenie systemu magazynowego, który pomoże skutecznie zarządzać ogromną ilością indeksów czy też rejestrować precyzyjne dane, to kolejna bariera wejścia dla wielu małych i średnich podmiotów. Powinno to więc skłonić właścicieli e-commerce do rozważenia współpracy z profesjonalnym dostawcą usług logistycznych, takim jak InPost Fulfillment, który sprosta wszelkim wymogom technicznym, zasadom bezpieczeństwa, a dodatkowo umożliwi elastyczne zarządzanie zarówno większymi, jak i mniejszymi towarami nawet w ramach jednego zamówienia.

 

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-552), przy ul. Wielickiej 28.

Twoje dane będą przetwarzane w celu umożliwienia rejestracji, korzystania i obsługi konta w aplikacji mobilnej oraz w celach analitycznych i statystycznych. W razie wyrażenia stosownej zgody, Twoje dane będą przetwarzane również w celu wyświetlania powiadomień z aplikacji o treści marketingowej, kierowania treści marketingowych na podane przez Ciebie dane kontaktowe, w tym treści dopasowanych do Twoich preferencji w oparciu o profilowanie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.