Planowanie kampanii reklamowej – dlaczego warto przygotować swoje działania marketingowe?

Dla biznesu
Planowanie kampanii reklamowej – dlaczego warto przygotować swoje działania marketingowe? Planowanie kampanii reklamowej – dlaczego warto przygotować swoje działania marketingowe?

19 lutego 2024

Osługaj tekst Odsłuchaj tekst
Wycisz odsłuch

Plan kampanii reklamowej jest niczym przepis kulinarny w uporządkowany sposób wskazujący, jakie czynności, narzędzia i zasoby są niezbędne, by powstał apetyczny wypiek, który rozpieści kubki smakowe konsumentów. Ta analogia idealnie oddaje istotę projektu kampanii promocyjnej i udowadnia, że nie warto działać instynktownie, a czas poświęcony na opracowanie strategii odwdzięcza się wyśmienitymi rezultatami.

 

Dlaczego planowanie kampanii reklamowej jest tak istotne?

Każda kampania marketingowa to w najprostszym ujęciu szereg skoordynowanych działań prowadzących do osiągnięcia biznesowego celu, czyli np. zbudowania świadomości marki czy wypromowania nowego produktu. Działania te mogą skupiać się na różnych kanałach, ale obecnie największą popularnością cieszą się internetowe kampanie reklamowe. Warto podejść do nich holistycznie i wyznaczyć zarówno krótko-, jak i długoterminowe cele. Planowanie pozwala nie tylko lepiej gospodarować budżetem i zasobami, ale i określić priorytety i dostrzec potencjalne wyzwania. Dzięki niemu już na wstępnym etapie można wyeliminować niektóre problemy i uniknąć tzw. przepalania budżetu oraz zweryfikować wstępne założenia kampanii reklamowej.

Od czego zacząć planowanie kampanii reklamowej?

Zwyczajna reklama nie wystarczy, jeśli nie zostanie odpowiednio zaplanowana. Kompleksowa kampania reklamowa powinna bazować na analizach i predykcjach i odpowiadać realiom. Może to brzmieć banalnie, ale niejednokrotnie zdarza się, że wizjonerskie pomysły zderzone z surową rzeczywistością nie mają racji bytu. Przed przystąpieniem do planowania działań warto zbadać rynek i dokładnie poznać odbiorców komunikatów. W zależności od tego, do kogo będą kierowane przekazy, należy wyselekcjonować adekwatny kanał. Inne grupy osób są aktywne w mediach społecznościowych, inne udzielają się na forach, a jeszcze inne korzystają z tradycyjnych mediów. Strategia może wykorzystywać Google Ads, kampanie na Facebooku czy Instagramie lub promocję w outdoorze – to określenie cech persony docelowej o tym zadecyduje. Pamiętaj, że grupa docelowa kampanii reklamowej nie musi pokrywać się z odbiorcami Twojej marki.

Oprócz wykonania analizy i określenia grupy docelowej przed przystąpieniem do metodycznego planowania musisz też określić cele. Może to być sprzedaż, budowanie rozpoznawalności lub promocja nowego produktu. Wszystko to są jednak ogólniki. Skuteczne działanie nie będzie możliwe, jeśli cel będzie nierealny i niemierzalny. Zastanów się zatem nad konkretami i przemyśl, jak będzie oceniana skuteczność kampanii reklamowej w internecie czy innych mediach lub w outdoorze.

Oferujemy atrakcyjne rozwiązania reklamowe dla Twojej firmy. Sprawdź pełną ofertę reklamową i wybierz najlepszy sposób.

Reklamuj się tam, gdzie Twoi klienci odbierają paczki!

Planowanie kampanii reklamowej krok po kroku

Po wstępnych analizach i określeniu grupy docelowej przychodzi pora na planowanie kampanii reklamowej. Przykładowy podział poszczególnych etapów wygląda następująco:

  • Wyznacz konkretne cele i czas trwania kampanii

W tym miejscu należy się zastanowić, czemu będą służyć wszystkie działania i jakie wskaźniki pozwolą ocenić ich skuteczność. Im sumienniej podejdziesz do tego etapu, tym lepiej. Precyzyjne cele pozwalają na zbieranie dokładniejszych danych i osiągnięcie lepszych wyników. Konkretny cel oznacza również mniejsze ryzyko niepotrzebnego marnowania budżetu i jest niezbędny dla oceny efektywności kampanii reklamowej. Na ten ostatni aspekt wpływ ma również czas trwania. Szacując go na początku, na kolejnych etapach można lepiej opracować komunikację i określić poziom realizacji celów.

  • Wybierz kanały komunikacji

Wybór w tym zakresie jest obecnie bardzo duży. Możesz zdecydować się na promocję przez SEO, skorzystać z systemu Google Ads, zainwestować w reklamę outdoorową, opracować strategię w social mediach albo przygotować mailing czy skupić się na content marketingu. Oczywiście jeden kanał nie wyklucza innego, ale do wyboru warto podejść rozważnie i sugerować się przede wszystkim tym, gdzie są obecni i aktywni członkowie grupy docelowej. Bez wątpienia nie warto również ciągnąć kilku srok za ogon kosztem jakości.

  • Zaplanuj budżet i rozdysponuj zasoby

Możesz mieć wielkie plany, ale jeśli zasoby pracownicze i finansowe im nie dorównują, nic nie wskórasz. Nim ruszysz z działaniami, rzetelnie podejdź do kwestii budżetu i mocy przerobowych. Przykładowy kosztorys kampanii reklamowej znaleziony w internecie na niewiele się tu zda. Profile, cele i możliwości firm są różne, więc przeanalizuj indywidualną sytuację Twojej firmy i weź pod uwagę przede wszystkim koszty:

  1. zamieszczenia reklam/nośników,
  2. materiałów graficznych i audiowizualnych,
  3. contentu,
  4. narzędzi technicznych, np. landing page,
  5. pracy specjalistów, np. do obsługi kampanii, grafików, programistów itp.,
  6. systemów reklamowych – jeśli zdecydujesz się na płatne kampanie, np. w Google Ads,
  7. współpracy z partnerami – jeśli chcesz korzystać np. z influencer marketingu.

Oczywiście lista ta jest tylko punktem wyjścia. W kosztorysie może znaleźć się więcej pozycji – w zależności od tego, jaki będzie zakres kampanii i jaki duży masz budżet.

  • Przygotuj przekazy

Wiesz już, kto będzie odbierał Twoje przekazy, więc pora zastanowić się, jaki język, jaka estetyka i jaka forma przemówią do adresatów. Wszystkie te elementy powinny być spójne oraz dopasowane nie tylko do grupy docelowej, ale i wybranego kanału. Jeśli zwracasz się do młodzieży, możesz użyć swobodniejszego języka, prostych haseł, jaskrawej grafiki i nowoczesnej formy. Z kolei komunikując się z dojrzałymi osobami, skup się raczej na konkretnym przekazie, ponadczasowych wartościach i popularnych skojarzeniach.

  • Analizuj i wyciągaj wnioski

Zakończenie kampanii nie oznacza, że możesz o niej zapomnieć – Twoja praca powinna trwać nadal. Zweryfikuj, czy cele zostały osiągnięte, przeanalizuj wyzwania i określ słabe punkty. Skorzystaj z dostępnych narzędzi, by pozyskać statystyczne dane i wyciągnij wnioski na przyszłość. Każda kolejna kampania będzie dzięki temu lepsza i mniej rzeczy będzie w stanie Cię zaskoczyć.

​​​​​​​Planowanie kampanii reklamowej – przydatne wskazówki

Niestety nie ma magicznej rady, która pozwoli maszynowo przygotowywać projekty kampanii reklamowych. Przykłady znalezione w internecie mogą być inspiracją i wsparciem, ale nie wszystkie porady można zaadaptować do każdego planu. Przede wszystkim podejdź do procesu rzetelnie i sumiennie oraz przyjmij szeroką perspektywę, Nie zawsze rezultaty będą widoczne od razu i nie wszystkie działania przyniosą zamierzony efekt. Niemniej, jeśli będziesz analizować swoje kroki, wyciągać wnioski i wdrażać optymalizacje, z czasem planowanie strategii będzie coraz łatwiejsze. Jeśli czujesz, że proces Cię przerasta, skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów. Nie warto marnować zasobów i budżetu, jeśli nie czujesz się na siłach, by realizować kampanię na własną rękę.

Zaplanuj swoją kampanię reklamową z InPost – jakie rozwiązania proponujemy?

Jednym z Twoich partnerów w kampanii reklamowej może być InPost, który pomoże Ci dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, zrealizować unikalne akcje samplingowe i zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki. Reklama może znaleźć się na przykład na automatach Paczkomat, które obecnie spotykamy niemal na każdym kroku. Oklejenie nośnika to świetny sposób na atrakcyjne zaznaczenie obecności marki na rynku – takiej promocji nie da się przeoczyć. Szczególnie jeśli uzupełnisz ją o reklamę displayową na ekranie automatu. Szacuje się, że Paczkomat jako opcję dostawy wybiera około 4 miliony konsumentów miesięcznie. Bez wątpienia jest to grupa, do której warto dotrzeć, szczególnie jeśli działasz w branży e-commerce.

Chcesz wypromować nowy produkt i szukasz nowoczesnej formy na jego reklamę? Sampling od InPost będzie strzałem w dziesiątkę. Jeśli bezpłatne próbki Twoich produktów znajdą się w skrytkach automatów Paczkomat, zbudujesz relację z konsumentami i rozpropagujesz swoją ofertę. Takie innowacyjne rozwiązanie może być częścią większej akcji sprzedażowej lub cross-sellingu.

InPost może też pomóc Ci w działaniach skoncentrowanych w sieci – umieszczając reklamę Twojej firmy w Managerze Paczek lub zamieszczając baner na stronie inpost.pl, którą każdego dnia odwiedzają tysiące użytkowników. Możesz dotrzeć również do subskrybentów newslettera i użytkowników aplikacji mobilnej InPost Mobile za pomocą powiadomień push i banerów! Jak widzisz, istnieje wiele sposobów na wsparcie Twojej kampanii reklamowej, które możesz dopasować do Twoich celów, możliwości finansowych i potrzeb.

Reklama Twojej firmy z InPost? To zawsze dobry pomysł!

Poświęć 1 minutę i zostaw nam swój kontakt, a przedstawimy Ci ofertę skrojoną na miarę.

Możliwości jest naprawdę sporo:


  • oklejanie urządzeń Paczkomat
  • reklama na ekranach urządzeń Paczkomat
  • sampling produktów reklamowych
  • banery reklamowe na stronie InPost
  • reklama w newsletterze InPost
  • powiadomienia push w aplikacji InPost Mobile

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą i odpowie na wszystkie pytania.

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: [email protected]. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-727), przy ul. Pana Tadeusza 4.

Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.

Czytaj również

Kompleksowa obsługa klienta. Jak określić potrzeby potencjalnego klienta w e-commerce?

Konkurencja w e-commerce jest ogromna, a zdobycie klienta nie oznacza jeszcze sukcesu. To, czy zdecyduje się na zakup i wróci po więcej, zal...

Kiedy jest dobry czas, żeby przenieść swój magazyn do InPost Fulfillment?

Zarządzanie magazynem to podstawowy element działań w zakresie e-commerce. Wielu sprzedawców internetowych po pewnym czasie zdaje sobie spra...

InPost mobile
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!
Nie masz jeszcze apki InPost Mobile? Pobierz ją już teraz!
Z aplikacją InPost życie jest prostsze. Wysyłaj paczki szybciej niż kiedykolwiek, dzięki funkcji zdalnego otwarcia skrytki i nadaniu bez etykiety. Oszczędzaj czas z apką!