Wzmożony sezon wysyłek – jak przygotować e-commerce na peaki sprzedażowe?
Fulfillment

Wzmożony sezon wysyłek – jak przygotować e-commerce na peaki sprzedażowe?

16 Listopada 2022

Ostatni kwartał roku to dla handlu czas wzmożonej ilości operacji. Dotyczy to zarówno handlu tradycyjnego, jak i sprzedaży internetowej. Często wskazuje się, że ostatni kwartał to ponad 30% całości rocznych obrotów w handlu, a sam grudzień to o 50% większe obroty od średniej miesięcznej[1]. Jest to niewątpliwie okres, w którym szczególnym wyzwaniem okazuje się logistyka. Siłą każdego e-sklepu jest wówczas sprawna obsługa zamówień oraz obietnica jak najszybszego dostarczenia przesyłek. Warto wiedzieć, jak robić to sprawnie nawet w najbardziej wzmożonym okresie.

Szczyt sezonu w handlu tradycyjnym i on-line

W handlu tradycyjnym ilość klientów jest w miarę przewidywalna i lokalnie ograniczona. Lwią część pracy wykonują w tym przypadku sami konsumenci, bo to oni zajmują się pickingiem (zbieraniem towarów z półek do koszyka) i logistyką (sami zabierają produkty do domów). Właściciele sklepów muszą głównie zapewnić dodatkowe osoby do wykładania towarów na półki oraz dla obsługi kas.

Handel internetowy odczuwa natomiast ten wzrost obrotów zdecydowanie mocniej, ponieważ zwiększenie zasobów wymagane jest praktycznie na każdym etapie:

  • zwiększone zaangażowanie sił do przyjęcia dostaw towarów i materiałów opakowaniowych
  • zwiększone zapotrzebowanie na miejsce składowania (często już od wczesnej jesieni)
  • zwiększone i często nieprzewidywalne zapotrzebowanie na pracowników do zbierania zamówień i pakowania paczek

Choć wiosna i lato 2022 w e-commerce stały pod znakiem pewnych spadków, najnowsze prognozy wskazują, że w ostatnim kwartale tego roku sprzedaż internetowa może liczyć na pewne odbicie. Jak wskazują przedstawiciele branży modowej i firm dostarczających rozwiązania informatyczne – już końcówka trzeciego kwartału wskazywała na odwrócenie trendów, a koniec roku może przynieść oczekiwane wzrosty[2].

Eksperci upatrują źródeł słabszego okresu w presji inflacyjnej, która zmusza konsumentów do poszukiwania jak najbardziej korzystnych ofert. Internet nadal jawi się im jako miejsce, gdzie można upolować poszukiwany prezent świąteczny w atrakcyjnej cenie. Stanowi to jednak ogromne wyzwanie logistyczne dla e-sklepów.

Sprzedawcy mający własny magazyn, a jednocześnie działający w branży o skokowej ilości zamówień w szczytowym okresie, borykają się z problemami związanymi z efektywnym zarządzaniem powierzchnią.

Przestrzeń magazynowa – trudność w skalowaniu

W związku z oczekiwanym wzrostem ilości zamówień, sprzedawcy internetowi muszą przygotować odpowiednie zasoby z wyprzedzeniem. Niestety, ta sama presja inflacyjna, która skłania konsumentów do poszukiwania ofert w sieci, stawia przed sprzedającymi wyzwania związane ze wzrostem kosztów operacyjnych i ograniczonymi możliwościami skalowania.

Dodatkowo, w Internecie można zaobserwować większą kondensację sprzedaży ze względu na krótszy okres operacji, niż w handlu tradycyjnym. W zwykłych sklepach klienci często walczą o okazję do ostatniego dnia przed świętami, natomiast e-commerce praktycznie kończy działania w okolicach 20. grudnia ze względu na czas wymagany na doręczenie paczek z zamówieniami.

„Sprzedawcy mający własny magazyn, a jednocześnie działający w branży o skokowej ilości zamówień w szczytowym okresie, borykają się z problemami związanymi z efektywnym zarządzaniem powierzchnią” – mówi Łukasz Wysokiński, dyrektor zarządzający InPost Fulfillment. „W przypadku handlu produktami pochodzenia krajowego lub z EU można jeszcze liczyć na zwiększenie częstotliwości dostaw, lecz przy imporcie zza granicy trzeba wybrać: albo zapełnić powierzchnię niewykorzystaną przez większość roku, albo ograniczać ilość towaru do metrażu optymalnego dla standardowego zatowarowania” – dodaje, opisując wyzwania, z jakimi mierzą się sprzedawcy w gorącym okresie.

Warto jednak zauważyć, że nawet przy dostawach lokalnych, produkty handlowe często trzeba zgromadzić w magazynie w dużej ilości przed sezonem, czy to ze względu na możliwe późniejsze problemy z dostępnością, czy też możliwe i spodziewane wzrosty cen, które negatywnie wpłyną na rentowność biznesu

Jednak nawet przy dostawach lokalnych, produkty handlowe często trzeba zgromadzić w magazynie w dużej ilości przed sezonem, czy to ze względu na możliwe późniejsze problemy z dostępnością, czy też możliwe i spodziewane wzrosty cen, które negatywnie wpłyną na rentowność biznesu.

Dodatkowe siły robocze w magazynie

Jeszcze większym wyzwaniem staje się zapewnienie optymalnego poziomu zatrudnienia pracowników operacyjnych. Gorący, przedświąteczny okres niesie ze sobą wyzwania na dwóch różnych poziomach:

  • amplituda sezonowa: wzrost ilości zamówień o 100 czy 200% w ostatnich miesiącach roku wyklucza możliwość ich realizacji stałym zespołem. To z kolei oznacza wcześniejsze zatrudnienie osób na krótkoterminowe umowy i ich kosztowne przeszkolenie. W takim przypadku mamy często do czynienia z 2-3 tygodniami przerostu zatrudnienia w stosunku do potrzeb i wzrostem kosztów. Koszty te generuje nowy pracownik, który nie jest przez pierwszy okres odpowiednio wydajny, oraz pracownik stały, który poświęca część swojego czasu na wdrożenie i nadzór pracownika nowego.
  • amplituda dzienna: bardzo duże różnice ilości zamówień składanych w poszczególne dni tygodnia, zwłaszcza w dniach promocji (Black Friday, Cyber Monday) czy świątecznych. Konsumenci oczekują błyskawicznej dostawy, a mały magazyn nie jest w stanie normalną obsadą zrealizować gwałtownych skoków. Sytuację można ratować doraźnie pracownikami z agencji pracy, ale ich skuteczne działanie wymaga wsparcia dobrego systemu magazynowego, a do tego ilość miejsca w małej jednostce nie pozwoli na podwojenie obsady.

​​​​​​​

Wysokie oczekiwania klientów związane z szybkością i dokładnością realizacji dostawy są w tym gorącym okresie olbrzymim wyzwaniem dla e-sprzedawców prowadzących własne operacje logistyczne na małą i średnią skalę. Ze względu na ograniczenia lokalowe, technologiczne i związane z niewystarczającą ilością personelu, nie są oni często w stanie im sprostać.

W wyniku tych ograniczeń albo wydłuża się realny czas realizacji zamówień w stosunku do deklaracji (powodując niezadowolenie klientów), albo sprzedawca deklaruje dłuższy czas dostawy – tracąc tym samym część klientów już na etapie przeglądania ofert.

Potencjalne rozwiązania dla e-handlu

W przypadku biznesów wrażliwych na dużą sezonowość, sensownym i optymalnym kosztów rozwiązaniem okazać się może skorzystanie z usług operatora logistycznego, oferującego profesjonalne usługi fulfillment dla e-commerce. Usługi tego typu – takie jak InPost Fulfillment – prowadzone są zwykle przez duże, profesjonalne podmioty i cechują się szeregiem właściwości, które trudno jest osiągnąć mniejszym jednostkom:

  • duże, idące w tysiące metrów powierzchnie magazynowe
  • odpowiednia infrastruktura składowania (regały paletowe, regały półkowe, systemy transportu wewnętrznego) pozwalająca na wysoce efektywne zagospodarowanie powierzchni magazynowej
  • systemy informatyczne do zarządzania zarówno pracą w magazynie, jak i pozwalające na komunikację z systemami klientów (e-sprzedawców) i firm kurierskich
  • stosunkowo duże stałe zatrudnienie, co pozwala na efektywne alokowanie pracowników pomiędzy projektami
  • współpraca ze sprawnymi agencjami pracy czasowej, co w połączeniu z zaawansowanym systemem magazynowym pozwala na błyskawiczne wdrożenie osoby, która przychodzi do pracy nawet na jeden czy dwa dni.

Dzięki tym cechom operator logistyczny świadczący usługi fulfillment dla e-commerce może w bardzo łatwy sposób uruchomić obsługę nowego klienta.

(…) Z punktu widzenia wysokich wymogów jakościowych i napiętych terminów realizacji, najrozsądniej jest oddać do operatora fulfillment obsługę kanałów sprzedaży powiązanych z marketplace, takich jak Allegro czy Empik.

Przy popularnych silnikach sklepów (kwestia integracji) i produktach opatrzonych kodami kreskowymi (kwestia identyfikacji produktów) tak zwany „boarding” (wprowadzenie i uruchomienie obsługi nowego klienta) może się zamknąć w czasie maksymalnie kilku dni. Dla sprzedawcy z kolei takie rozwiązanie oznacza między innymi dużo lepsze powiązanie przychodów z kosztami:

  • opłata za składowanie w jednostce czasu – paletodoba, półkodoba; płacenie tylko za faktycznie zajętą powierzchnię w danej chwili zamiast płacenia za cały magazyn, niezależnie od jego wypełnienia
  • opłata za czynności – za zamówienie, za linię w dostawie, za zwrot; koszty powiązane ze sprzedażą, więcej zamówień = większe koszty, mniej zamówień = mniejsze koszty, wszystko to w miejsce stałych kosztów własnych etatów

Do innych zalet takiego rozwiązania należy także dużo większy potencjał skalowania operacji:

  • duży operator, z załogą kilkudziesięciu czy nawet kilkuset osób może łatwo alokować zasoby na tych kilka projektów, które w danym dniu mają wyjątkową „górkę” zamówień , co w małym, kilkuosobowym zespole jest to raczej niemożliwe do osiągnięcia
  • duży partner to także duży magazyn z profesjonalną infrastrukturą składowania, dzięki czemu dużo łatwiej jest przyjąć i zeskładować dla części klientów dodatkowe towary do sprzedaży w tym najważniejszym w handlowym roku okresie.

Elastyczne podejście do outsourcing operacji logistycznych

Outsourcing operacji logistycznych nie oznacza automatycznie oddania w cudze ręce całości swoich operacji. Niektórzy operatorzy, jak na przykład InPost Fulfillment, bez problemu przyjmą na pokład tylko część towaru i wybrany strumień operacji.

„Warto jednocześnie podkreślić, że z punktu widzenia wysokich wymogów jakościowych i napiętych terminów realizacji, najrozsądniej jest oddać do operatora fulfillment obsługę kanałów sprzedaży powiązanych z marketplace, takich jak Allegro czy Empik” – tłumaczy Łukasz Wysokiński, wskazując tym samym konkretne grupy sprzedawców działających na platformach cieszących się dużym natężeniem ruchu w peaku. „Określone w umowie SLA (service level agreement – ustalony poziom jakości i ilości operacji) zapewni wysyłkę zamówień w oczekiwanych przez marketplace terminach oraz niezwłoczne raportowanie statusów wysyłek” – dodaje.

Dodatkowym atrybutem w przypadku InPost Fulfillment jest bardzo późny cut-off time (wysyłka na następny dzień zamówień złożonych nawet do godziny 20:00). Dzięki temu można oferować odbiorcom błyskawiczne wysyłki, a dla zamówień złożonych do wczesnych godzin wieczornych klient może skorzystać z takich form odbioru, jak Paczkomat czy Kurier InPost, z realną gwarancją dostawy następnego dnia roboczego, a nawet w sobotę. Szybkość dostawy zagwarantuje zadowolenie konsumenta, co przełoży się w dużym stopniu na jego lojalizację.

Warto więc wykorzystać gorący okres peaków sprzedażowych nie tylko dla optymalizacji procesów wewnętrznych, ale także stworzenia jeszcze lepszego wrażenia zakupowego dla klientów. W ramach fulfillmentu można liczyć nie tylko na te, ale także szereg innych korzyści.

Rozwiń swój biznes z InPost Fulfillment

Magazynowanie, pakowanie, wysyłka – nie musisz tego robić sam! Oddaj to w ręce profesjonalistów.

Poświęć 1 minutę i zostaw kontakt do siebie, aby zyskać więcej czasu i zredukować koszty.


  • Błyskawiczna dostawa
  • Redukcja kosztów
  • Zero problemów z wysyłką
  • Obsługa szczytów sprzedaży
  • Oferta szyta na miarę
  • Brak minimalnej liczby wysyłek

Wypełnij formularz, a szybko oddzwonimy

Dzieje się u nas dużo dobrego. Chcesz być na bieżąco? Jeśli to jeszcze przed Tobą, wyraź zgodę na otrzymywanie od InPost sp. z o.o. informacji o promocjach, produktach i usługach InPost sp. z o.o., innych spółek z Grupy Integer oraz podmiotów współpracujących z tymi spółkami za pośrednictwem:

Powyższe zgody są dobrowolne. Możesz wycofać je w każdym czasie poprzez wysłanie żądania na następujący adres e-mail: dane_osobowe@inpost.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.
Administratorem Twoich danych osobowych jest InPost sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie (30-552), przy ul. Wielickiej 28.

Twoje dane będą przetwarzane w celu umożliwienia rejestracji, korzystania i obsługi konta w aplikacji mobilnej oraz w celach analitycznych i statystycznych. W razie wyrażenia stosownej zgody, Twoje dane będą przetwarzane również w celu wyświetlania powiadomień z aplikacji o treści marketingowej, kierowania treści marketingowych na podane przez Ciebie dane kontaktowe, w tym treści dopasowanych do Twoich preferencji w oparciu o profilowanie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach znajduje się w Polityce Prywatności.